Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:25

Hopelijk vind je snel een oplossing idylle :(:)

Algemeen vraagje: wat is de beste wijze om je vogel te ondersteunen wanneer hij seksueel gefrustreerd is? Is dat alleen een partner aanbieden? Neem aan dat castreren lastig is.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:14

Danique_G schreef:

Algemeen vraagje: wat is de beste wijze om je vogel te ondersteunen wanneer hij seksueel gefrustreerd is? Is dat alleen een partner aanbieden? Neem aan dat castreren lastig is.

Om welke soort gaat het? Dat kan verschil maken. Verder inderdaad een partner geven en veel afleiding in de vorm van speelgoed en vrijheid uit de kooi. Daarnaast minderen of stoppen met eivoer en eventueel meer donkeruren per etmaal geven (zeker 10 tot 12 uren per dag).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:17

Er zijn wel injecties voor de dames om hormonaal gedrag een paar maanden tegen te gaan.
Bij de mannen weet ik niet of dat ook werkt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:18

Trotse papa Sense en 2 van zijn kleintjes :D (zoek nr. 2 :+ ).
Afbeelding

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:26

stitchlover schreef:
Danique_G schreef:

Om welke soort gaat het? Dat kan verschil maken. Verder inderdaad een partner geven en veel afleiding in de vorm van speelgoed en vrijheid uit de kooi. Daarnaast minderen of stoppen met eivoer en eventueel meer donkeruren per etmaal geven (zeker 10 tot 12 uren per dag).

Gewoon algemene vraag eigenlijk uit nieuwsgierigheid. Hoewel ik zelf een valkparkiet die een van stokjes als opblaaspop gebruik dus denk dat adviezen wel welkom zijn. Zijn altijd welkom trouwens :+

Cayenne, hoe ethisch is dat? Kan me voorstellen dat een injectie wat stress geeft en dat er misschien ‘simpelere’ oplossing zijn.
Ach kijk dat kleintje er nou onderuit piepen <3

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:56

Ahh wat een dropjes <3
Trotse papa ook!

Zei ik gisteren dat ie op de hand rijden niet meer deed, prompt vanmorgen begon hij weer, dus ben ook wel benieuwd naar de antwoorden op de vraag van danique-g maar dan voor de goffini kaketoe. Heb zelf het idee dat hij ook opgewonden wordt van over zn koppie kriebelen, wamt als je dat niet doet, gaat hij zelf wel mn zn koppie langs je hand wrijven. Is het slim om hem voorlopig gewoon helemaal niet te aaien? Alleen bij me te laten zitten? Eventueel een pootje kriebelen ofzo?

Ben bezig een vogelarts te zoeken eventueel 1 die gekoppeld is aan gedragsdeskundige. Liefst in de buurt van Barneveld, dus als iemand hier nog iets weet, hoor ik het graag
Laatst bijgewerkt door idylle op 10-02-20 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:04

Nee hoor, het vasthouden van de vogel geeft meer stress als de injectie.
Maar ik heb het zelf nog nooit laten doen, dus verder heb ik met het resultaat geen ervaring.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 19:53

Wat lief die kleine vogels cayenne! <3

Lastig probleem dat plukken idylle, geen ervaring mee dus kan geen advies geven helaas.

Ik kwam net in de volière en ik zag dat door de storm de volière toch wat verschoven is ondanks het vastzetten :oo. Baal enorm want hij is nu dus van de fundering afgeschoven waardoor er in theorie muizen in kunnen komen. Terug duwen lukte helaas niet, dus alles moet los :=.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 21:34

Wij doen met name implantaat, zien mindere resultaten met die injecties.
Wordt bij mannelijke en vrouwelijke dieren gebruikt. Een heel typisch iets is bv wanneer de neusdoppen van een mannelijke grasparkiet verkleuren. Dat is een teken van een teelbaltumor, die je dmv een implantaat relatief makkelijk kan remmen en doen afnemen (weg gaat ie er helaas niet door).
Bij dames wordt het met name gebruikt voor de 'doodbroeders' (die maar blijven leggen tot ze er zelf aan kapot gaan) of bv ook voor eierstoktumoren die niet operatief te verwijderen zijn (operatief is erg riskant).

Fijn dat iedereen zijn vogeltjes de storm hebben overleefd!

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:22

Het zebravink jong heeft het niet overleefd.. en verwacht van de overige eitjes ook niks. Dus ik gooi morgen het grit bakje weg en dan kunnen ze later een echt nestje krijgen :)

Het andere koppel (Freddie en eddie) zit voor het eerst te broeden.. 7 eitjes! Heel benieuwd want hier kunnen bonte uit komen :D
Hopelijk lukt het ze allemaal met hun eerste nestje

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:25

Wat jammer Kimley!

Nestcontrole met Sterre <3
Wanneer Mango in zijn kooi zit wil Sterre graag haar vleugels strekken :j
De babies doen het erg goed! <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 17:26

Wat leuk die dons baby's. De parkieten hier zijn ook echt al heel erg in de broedstemming.

Ik heb een plekje gevonden voor mijn twee relschoppers O:). Bij mijn oude werkgever! Daar hebben ze echt een giga volière met 100+ parkieten. Kunnen ze daar mooi rond vliegen. De etters zitten nu apart, en ze waren het er NIET mee eens. Wat een krijslelijks _O- _O- Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 18:08

Wat fijn ElinaSK dat je een oplossing! +:)+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 18:10

Fijn dat er een oplossing is!!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 01:07

Hmm interessant die injectiespuiten en implantaten (bedankt Cayenne en Hoppit!) Nu ik er zo over denk, weet ik eigenlijk heel weinig over valkparkieten/vogels en hun hormoonhuishouding. Ik denk dat ik een uitgebreid vogelboek wil gaan aanschaffen hierover want vind het wel interessant. Desnoods een boek uit de dieren/vogelarts opleiding die mijn vreemde vragen kan beantwoorden :+

Gelukkig heb je een mooie oplossing kunnen vinden voor de relschoppers. Grasparkietjes zijn wel taaie rakkers heb ik het idee, van die adelaars in een veel te klein lichaam 8-)

Cayenne, ze lijken nu alweer een slag groter. Gaat echt snel! Vind sense en Sterre echt plaatjes om te zien. Wanneer mango in zijn kooi zit, zoeken ze dan wel contact met elkaar?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:31

Nee, gelukkig niet! Dat zou niet goed komen haha :P
Maar ze zijn ook 2 verschillende soorten dus spreken elkaars taal niet. Ik denk dat Mango ze niet zal missen wanneer ze weer naar buiten gaan!

Even spelen met Mango.
Hij was alleen nogal afgeleid door de wind en mijn camera :')

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:33

@Cayenne wat een knappe papa en mama en lieve baby's zijn het toch! Ik ben benieuwd hoe ze uit gaan groeien!

@ElinaSk, fijn dat je een plekje gevonden hebt voor ze!

@Kimley, 7 eitjes, jeetje wat veel voor de eerste keer, hopelijk gaat alles goed

@Hoppit, ik wist niet dat er implantaten en injecties waren, weer wat geleerd!

Hier gaat alles zijn gangetje. Bibi (valkparkiet pop) is voor het eerst broeds (geweest), maar Bowie (man) snapt nog niet waar de klepel hangt en ging er maar mooi bij staan te fluiten :')

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:40

Zebravinken leggen bijna altijd 7 eitjes :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 19:08

Bij valken zijn het er meestal 4 tot 6. Maar meestal 4 (en dat vind ik zat :P )

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 00:28

Heb een nieuw levensdoel: naar Australië verhuizen en chillen met wilde kaketoes.

Haha Cayenne, op de een of andere manier doen ze nooit wat ze normaal doen op beeld.

Kyto heeft gisteren voor het eerst uit zichzelf een vlucht uit de kooi gemaakt! Hij is toen op de krant geland en heeft er een mooi poepje neergelegd. Wilde nog een foto maken voor jullie hoe trots hij er bij zat met: came here to poop. Maar toen vloog hij zijn kooi weer in. Wat overigens veel atletischer klinkt dan het was, hij is nog steeds heel slecht in landen :+

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 08:48

Kimley schreef:
Zebravinken leggen bijna altijd 7 eitjes :=

Die van mij deden dat niet hoor. Meestal 4 a 5. 7 is heel veel als ze ook allemaal uitkomen. :')

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:09

Oh hier allemaal 7 _O-

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:31

Solo zit vrij regelmatig in het broedblok nu en hoor hem ook hele verhalen vertellen. Zo zit hij nu al een behoorlijke tijd ‘hey knappert! Oooh knappe jongen!’ Te roepen in het donker.

Zou hij een spiegeltje opgehangen hebben? _O-

Leia snapt het volgens mij nog niet zo. Soms klimt Solo de hele kooi door achter haar aan en zs blijft maar niet stilzitten. Wat moet je van me vent _O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:40

Nou ja, hij heeft in ieder geval zelfvertrouwen _O-

Mijn pokonbabies groeien hard! :=
De oudste is pas 9 dagen oud :oo En ze hebben echt flinke pootjes.
De oudste 2 zijn ook al geringd en ze hebben alle 3 hun oogjes open.
(De jongste nog wel op kiertjes hoor :P ).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:43

Ze hebben in elk geval goed gevulde kropjes zo te zien :')