Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LhinnOlijf

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:20

Zo wie zo staat de schut in een andere hoek dan de kat ;) Kan zijn dat het ook daar mee te maken heeft. Hier train ik ook volgens het 2 on- 2 off principe en maak het steeds iets steiler/ hoger. Zodat ze leert wennen aan het principe dat haar achterpoten hoger staan dan d'r voorpoten. En zo kan ik ook het kunstje handstand erin trainen :P

We zijn geslaagd voor de VGG, al weet ik mijn punten pas volgende week. Ik verwacht er niet teveel van aangezien we het normaal een stuk beter kunnen.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:42

Gefeliciteerd!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:10

gefeliciteerd!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 15:55

Zo wij hadden vanmorgen de luxe om alleen te mogen trainen! Veel korte bochten geoefend en we kunnen weer vooruit met oefeningen de komende tijd!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:01

Gefeliciteerd LO!

En leuk Mirriejj! :D

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:13

@ mirriejj Heerlijk zeg helemaal alleen. Vast veel geleerd

@Lhinn gefeliciteerd.

Gisteren hebben wij nog even thuis geoefend met 4 paaltjes. Hoef al niks meer erbij te zeggen. Alleen paaltjes dus van te voren. We hebben al materiaal gehaald voor nog meer paaltjes dus binnenkort kunnen we oefenen met 8. Boco doet de paaltjes zonder wires of andere methodes heb hem het aangeleerd met de clicker.

Wij hebben vandaag even een stukje gefietst. Mijn vriend was mee en heeft een paar stukjes gefilmd. Eerste deel van het filmpje is op de heen weg, tweede deel terugweg

Morgen weer training. Heel veel zin in.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:08

Mandje fijn dat hij zo goed naast de fiets loopt... maaruh, denk je de volgende keer beter na over het weer ;) ? Persoonlijk vind ik het overdag te warm om te fietsen met hond. Honden kunnen alleen hun warmte kwijt via de voetzooltjes en tong. liever in de ochtend fietsen de volgende keer totdat de zon niet meer zo fel schijnt ;)
Hier test ik de straat altijd door blootvoets rond te lopen.

Vandaag een stuk door het bos gelopen en het speuren weer opgepakt. Ging niet slecht, ze moet meer met haar neus zoeken ipv met haar ogen :P Omdat we toch in de buurt waren naar een spelveld gelopen en gekeken wat ze zou doen. Een maand of 3 geleden zou ze mij nog omver trekken om bij een rollende bal en/of rennende kinderen te komen, maar vandaag had ze meer interesse in mij dan de omgeving *Yeah* :D

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:41

@ Lhinn
Bij ons is het de hele dag bewolkt geweest. (woon in het noorden van het land, het koudst van heel Nederland vandaag). De schaduw dat je zag was van een zonnetje dat met moeite door de wolken kwam. We hadden het zelf bijna te koud met een vest aan. Als het te warm was geweest waren we echt niet gaan fietsen. ;)

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:52

Ik heb even een vraagje en misschien hebben jullie wat tips:

Bodhi is soms wel eens onzeker, tijdens het wandelen door het park bijv. Loopt er iemand die er de andere 10x niet loopt, dan loopt ze erop af, staart omhoog en blaffen. Ik kan haar vrij gemakkelijk terug roepen en dan is er meestal niets meer aan de hand. Voorheen deed ze dit een enkele keer maar nu begint ze het bij veel dingen te doen.
Hoe moet ik hiermee omgaan, juist afkappen of?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:00

Ziet ze wel goed?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:10

Is dat ineens gegaan of is ze het geleidelijk aan meer gaan doen? Als het plotseling vaker gebeurd zou ik ook medisch denken, bijvoorbeeld de ogen zoals Marleen al zegt :j

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:59

Heb je al een uitgebreid oog onderzoek laten doen? De angstige periode zou nu echt over moeten zijn en dementie is zij nog te jong voor.

Misschien een bloedje trekken als er uit het oogonderzoek niks komt?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:15

Ik ga met de rest mee, even naar de ogen laten kijken?

Mijn vriend is vandaag tussen Tay zijn kaken gekomen met aanblaffen. := Tay stond op tafel, vriend legt wat onder de tafel en komt omhoog, maar had er geen rekening mee gehouden dat de ketting langer stond, dus Tay ongeveer boven hem hing met omhoogkomen. Zag er nogal rottig uit, dus mijn concentratie was al weg.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:22

Volgens mij ziet ze prima, zou het na kunnen laten kijken, maar ik werk zelf in een praktijk en daar heeft de oogarts laatst (om nieuw materiaal te testen) haar ogen nog nagekeken, maari k zou het eventueel kunnen vragen met dit verhaal erbij.

Ze ziet die mensen meestal van ver al wel, loopt er dan gewoon normaal op af, wel met een houding dat ik aan haar kan zien dat ze die persoon wel in het vizier heeft. En dan op 5m afstand ong. gaat de staart omhoog en daarna rent ze erop af en begint ze met blaffen.
Ze is altijd al wat onzeker geweest, en dit gedrag vertoonde ze vroeger alleen in de avonduren als het donker was. Ze is dit dus geleidelijk aan meer gaan doen, ik weet dus niet of het door mij komt omdat ik het nu gewoon afkap, ik roep haar naam wat feller en meestal is dat al genoeg. Dus echt afstraffen heb ik niet gedaan maar heb haar ook niet beloond of iets, ik beloon haar soms wel als ze voorbij iemand loopt zonder erbij te blaffen.

Ik weet het even niet 100% zeker maar als ze aan de lijn is maakt ze nergens een probleem van dacht ik. Dus ik zou meer aan onzekerheid gaan denken? en het gekke is. Stel er loopt iemand voorbij op de oprit en ik sta binnen en ze weet niet dat ik kijk (bijv. door het keukenraam) en dan blaft ze dus niet.. Ze is dan wel wat onzeker aan haar houding te zien maar geen blaf te bekennen.

Dan moet ik gelijk denken aan mijn paardentijd, ik was bang dat mijn pony bang was en daardoor werd mijn pony bang omdat ze dat aanvoelde. Echter heb ik als bodhi los loop geen lichaamlijk contact, dus dan lijkt mij dat het aanvoelen van mijn "angst" niet echt een mogelijkheid toch?

@mywishmax: heftig! ziet het er wel goed uit of?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:29

Hmm, klinkt dan inderdaad meer als onzekerheid? Maar aanvoelen van angst als ze los is, ja dat kan zeker. ;)

Ja, gelukkig alleen twee krassen op voorhoofd, winkelhaak op neus en een schaafplek op lip. Was gewoon schampen, maar ja, het zijn wel behoorlijke tanden dan. Hij moest er zelf om lachen en zei dat het zijn eigen schuld was.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:15

Heftig Merel! :oo

@Seni: Heb je wel eens gehoord van de BAT-methode? Even heel kort door de bocht beloon je goed gedrag met wat de hond het liefst wil: weg gaan van dat waar ze zich niet prettig door voelen. Een hond die uitvalt wil je niet, dus ga je hem al 'belonen' met weg gaan als hij nog maar erg klein aangeeft zich niet prettig te voelen (kijken, snuffelen op de grond, tongelen, knipperen, dat soort signalen). Zo leert je hond dat hij een keus heeft (weglopen vs uitvallen) en dat ze bij de een veel minder frustratie gaat voelen. Dit is heeeeel kort door de bocht hoor, maar misschien kun je je er eens in verdiepen. Misschien ook interessant: http://www.moniquebladder.nl/blog/2013/06/17/uitvallen/. Zou je jouw hond gevoelig (voor correcties) noemen? Het felle roepen koppelt je hond dan misschien wel aan de onprettige prikkel, niet aan haar gedrag. Uitvalgedrag is vaak geen bewust gedrag, maar reflexgedrag. Een correctie wordt dus meer dan eens gekoppeld aan de al onprettige andere hond/mens/etc. en niet aan het gedrag.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:35

Ze is zeker gevoelig, ik hoef haar maar boos aan te kijken en ze kruipt al. Dat zevstopt met blaffen omdat ik fel roep durf ik daar best de schuld van te geven, dus dat ze het misschien inderdaad koppelt aan mijn geroep.
Die methode ga ik zeker even opzoeken!
Hoe moet zij het aanvoelen dan? Want het kan best kloppen dat ze het toch voelt.

Er is namelijk hier in het park een stuk water waar ze graag naartoe gaat. Ze rent dan al vooruit, maar als er incidenteel eens vissers zitten hoor ik haar nooit blaffen, maar ze kan mij op dat moment ook niet zien? Dus voelt ze mijn spanning niet?

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:52

Heb je de houding/ kledingstijl als eens aandachtig bestudeerd van die passanten? Hier merk ik ook dat mensen met een bepaalde houding of kledingstijl er voor zorgen dat ze onzeker word.

Laatst een verhaal gehoord dat een honden eigenaar het vreemd vond dat haar honden niet vrij door het veld rende ipv daarvan bleven ze rond de vrouw lopen. Die honden kwamen daar dagelijks, dus dat riep vragen op. Het enigste dat ze kon verzinnen was de vreemde man die 30-40m voor haar liep. Achteraf werd duidelijk dat die vreemdeling een dief/ moordenaar was die vlak daarvoor een overval had gepleegd.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:55

Joh, das heftig! Zouden die honden dan voelen dat die man zich apart gedroeg/voelde?

Het zijn allemaal mensen die geen aandacht voor der hebben of juist teveel denk ik, of juist naar haar kijken/staren, nouja dat is dan bijna iedereen haha

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:01

Ja honden voelen veel meer dan dat je denkt. Zal per hond/ ras best verschil in zitten. Al is mijn hond een perfecte spiegel van mij. Ben ik in een prut bui, zal zij echt niet luisteren. Dan zie ik figuurlijk al een middelvinger opgestoken worden :P Ben ik weer bij gedraaid zal zij zich veel beter inzetten en weer met speeltjes aankomen om te spelen.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:04

kenny heeft het hier ook weleens, nietecht blaffen maar vooral heel achterdochtig kijken zegmaar.

ik ben weer met de basis bezig hier. t blijft nogsteeds lastig om kenny bij mij te roepen dat ie moet zitten(los) en dan gelijk bij mij komen. dus nu weer bezig met afstand opbouwen.
af en blijven ben ik nog niet echt mee bezig nu, focus me even op 1 dingetje.

had vanmiddag ook zoiets raars met kenny uitlaten, hij liep aan de rechterkant en maar trekken en doen toen zette ik m aan de linkerkant en gelijk supernetjes naast mij lopen, met zelfs af en toe een momentje van aandacht.

en nog even een hartverzakking gekregen door ons andere hondje die de poort uit schoot en de weg over spurtte en weer terug, maar gelukkig niks aan de hand. je zou bijna een tweede poort moeten maken voor dat mormel haha

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:15

Jessica_1998 schreef:
had vanmiddag ook zoiets raars met kenny uitlaten, hij liep aan de rechterkant en maar trekken en doen toen zette ik m aan de linkerkant en gelijk supernetjes naast mij lopen, met zelfs af en toe een momentje van aandacht.

Eigenlijk best 'logisch' ;) Je traint je hond op links en niet op rechts. Dat jij dan verwacht dat het op rechts ook gaat is niet eerlijk, toch? Als je wil dat hij ook op rechts netjes volgt, moet je dat aanleren. Je hond snapt anders niet wat je van hem verwacht.

Net als dat je wil dat je hond zit als je met iemand kletst, dan ga je er vaak vanuit dat je hond kan zitten, dus ook dan. Alleen dit is een nieuwe situatie/ setting waarin je hond moet blijven zitten. Dan moet je dat ook opbouwen/ trainen zodat je hond in zulke situaties ook doet wat jij wil (een 'Thuis doet ie 't noooooit' situatie) ;)

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:20

Is idd best logisch, maar de laatste tijd liep hij ook links voor geen meter,ook trekken enzo

Ja idd das ook waar ja

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:35

Je loopt behendigheid met haar toch, Seni? Misschien herken je het dan wel.. Als ik een seconde twijfel gaat Beau inhouden. Hij voelt dat dírect. Ze zullen er op een normale losloopwandeling misschien niet altijd mee bezig zijn, maar ze kunnen het echt wel voelen allemaal. Alleen bedenk je wel dat een hond alleen uitvalt omdat hij zelf ook onzeker is. Dat kan wel versterkt worden door een gevoel van de baas, maar dat is niet de oorzaak. Dus als ze dit soort gedrag vertoont ben je misschien wel een versterker, maar ze doet dit vooral omdat ze zélf onzeker is.

Oh, met mijn vorige laatste stukje bedoelde ik dus dat jouw correctie de 'enge' prikkel dus enger kan maken voor haar. Telkens (vaak) als ze dat ziet corrigeer jij, dus de toch al enge prikkel wordt iets wat samenhangt met een correctie, ook onprettig. Dus de prikkel wordt alleen maar onprettiger en daardoor gaat ze heftiger reageren. Ze kan zich dan alsnog een andere houding gaan aanmeten omdat ze even uit die fixatie komt, maar de volgende keer is het nog steeds eng. Weet niet of ik de vorige keer duidelijk genoeg was :)

Ik zou dus naar de BAT methode kijken. Voor 'noodgevallen' als je er écht langs moet, kun je haar misschien afleiden met speelgoed of eten of zo. Maar daar gaat de angst vaak niet mee weg. Wat je wel kunt doen is haar belonen voor het kijken naar de prikkel. Dus dan niet afleiden, maar belonen voor aandacht aan de prikkel. Want dan legt ze hopelijk de associatie 'hee, die prikkel is tof, telkens als ik die zie wordt het leven leuker!'. Bij afleiden werkt dat niet zo omdat ze dan in feite wordt beloond voor het negeren van de prikkel die ze eng vindt en daarmee leert ze niet dat die prikkel zelf niet eng is.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:03

Ga toch weer een filmpje plaatsen gewoon omdat ik super trots ben op Boco.

Na thuis met 4 paaltjes te hebben getraind (op training al wel eens 12 meegepakt maar nog niet helemaal soepel) deed hij ze allemaal. Bij de laatsten nog wel wat hulp met in/uit zeggen maar de rest deed hij zelf *\o/* . Ook het lijntje erachteraan deed hij keurig. Super trots.