Hondenfokkers meetingpoint!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkster

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:00

Welkom sappos!
Borders rule the world hahaha :P

Werklijn reuen (ik zie werk en sport vaak beetje als 2 dingen) zijn er niet bizar veel. Kan je eventueel altijd helpen zoeken als je wilt. Kim zit meer in de sport lijnen. Daar houd ik me niet veel mee bezig. Werklijnen met schapen is meer waar
Ik me voor interesseer. Heb zelf ook eent reu lopen uit werklijn en nu een nest pups

Denk door vragen aan mensen dat je snel erachter komt waar je wel of niet moet gaan zoeken voor je reu :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:04

We hebben hier voor alles wat Wills hahaha. KimD sport
Nynkster werk
En ik show bij borders hahaha.

Ik zie in deze stamboom inderdaad wat showlijnen terugkomen. Maar vooral 3e generatie echt showhonden. De recentere generaties zijn niet echt gericht op show gefokt/zelden tot nooit op show verschenen. Bij mijn weten is die moeder en vaderlijk ook in geen enkele van de echte show honden zo gecombineerd. Zijn lijnen die eerder uit elkaar gehouden worden door dat ze toch wel een ander type zijn over het algemeen. Weet niet of je dit al wist. Maar dacht je vind die info misschien leuk.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:51

Zoe_97 schreef:
We hebben hier voor alles wat Wills hahaha. KimD sport
Nynkster werk
En ik show bij borders hahaha.

Ik zie in deze stamboom inderdaad wat showlijnen terugkomen. Maar vooral 3e generatie echt showhonden. De recentere generaties zijn niet echt gericht op show gefokt/zelden tot nooit op show verschenen. Bij mijn weten is die moeder en vaderlijk ook in geen enkele van de echte show honden zo gecombineerd. Zijn lijnen die eerder uit elkaar gehouden worden door dat ze toch wel een ander type zijn over het algemeen. Weet niet of je dit al wist. Maar dacht je vind die info misschien leuk.

Klopt inderdaad. Met de ouders is volgens mij alleen een keer geshowd als pup en verder niet. Had in de lijn gekeken vier generaties terug wat voor honden het waren qua gezondheid en prestaties en er zitten wat titels, maar verder in de lijn. Ik heb zelf geen ambitie om met haar te showen. Ik vind het wel gaaf om bij andere te zien, maar daar kan ik niet tegenop. Ze heeft niet de perfecte witte bles en de opstaande oren, maar ik weet niet in hoeverre je daarop afgerekend wordt. Maar wel leuk om te zien dat de Borders goed vertegenwoordigd zijn hier in alle lijnen. :D

Alle tips en tricks zijn welkom. Daarom lees ik ook het hele topic terug.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:20

22 nmol vandaag *\o/*

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:36

Whoehoe! Dan kun je gaan afspreken om te dekken *\o/*

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:49

Super!!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 14:04

Sappos schreef:
https://www.dutchdogdata.nl/Home/Details/1833249
Ze is voornamelijk showlijn gefokt, maar ik neig naar een werklijn reu met agility/sport in gedachten.

Ik ken de teef niet, wel enkele kennels erachter en dat is niks noemenswaardigs voor de sport (niet oneerbiedig bedoeld). Zoals Nynke zegt, sport & werk is compleet iets anders. Mijn sportlijn doet niks bij de schapen, mijn sport/werklijn wel maar die is er niet in getraind en kijkt daarom wat stom. :Y)

Áls je serieus bent over het fokken zou ik hier zeker geen sportlijn opzetten want dat worden bij voorbaat al geen fijne hondjes. Wat je wel zou kunnen doen is om je teef te verbeteren naar wat je voor ogen hebt maar wel zoeken in je eigen 'vak'. Dus bijvoorbeeld een showborder of een show/werklijn (zijn er niet veel van) die wel (bewezen) presteert tussen de schapen of agility en vanuit daar langzaam naar voren werken naar je beoogde fokdoel. Je kunt de uiterste niet met elkaar kruisen.

Het zijn allemaal borders maar binnen het ras zitten dusdanig zware aftakkingen dat ze onherkenbaar zijn. Zet mijn 100% sportlijnen teef naast een 100% showlijnen teef van Zoë en je zou ze nooit tot hetzelfde ras benoemen. Ook qua karakter niet.

Jouw teef is voor het echte agilityveld niet interessant om toe te voegen aan iemands ambities, wat jij zeker wel kunt aanspreken met jouw teef zijn de recreanten of beginnend agilitymensen die een hond zoeken om de sport te ontdekken en te leren. FBH heeft een aantal leuke show-sporters gefokt die het niet onverdienstelijk doen in de landelijke sport, zij verkoopt die dan ook aan bovengenoemde mensen. :j

Wat betreft lijnen aan de sport/werkkant mag je me altijd een PB sturen, ook voor advies mocht je dat ergens over willen hebben. Sport is echt mijn pakkie-an. Voor show moet je bij Zoë zijn, zoals ik zeg, ik herken de kennels maar verder is het voor mij compleet onbekend. :Y)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 14:05

Van schreef:
22 nmol vandaag *\o/*

Feest! Dan is ze goed doorgestegen! *\o/*

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:04

KimD schreef:
Sappos schreef:
https://www.dutchdogdata.nl/Home/Details/1833249
Ze is voornamelijk showlijn gefokt, maar ik neig naar een werklijn reu met agility/sport in gedachten.

Ik ken de teef niet, wel enkele kennels erachter en dat is niks noemenswaardigs voor de sport (niet oneerbiedig bedoeld). Zoals Nynke zegt, sport & werk is compleet iets anders. Mijn sportlijn doet niks bij de schapen, mijn sport/werklijn wel maar die is er niet in getraind en kijkt daarom wat stom. :Y)

Áls je serieus bent over het fokken zou ik hier zeker geen sportlijn opzetten want dat worden bij voorbaat al geen fijne hondjes. Wat je wel zou kunnen doen is om je teef te verbeteren naar wat je voor ogen hebt maar wel zoeken in je eigen 'vak'. Dus bijvoorbeeld een showborder of een show/werklijn (zijn er niet veel van) die wel (bewezen) presteert tussen de schapen of agility en vanuit daar langzaam naar voren werken naar je beoogde fokdoel. Je kunt de uiterste niet met elkaar kruisen.

Het zijn allemaal borders maar binnen het ras zitten dusdanig zware aftakkingen dat ze onherkenbaar zijn. Zet mijn 100% sportlijnen teef naast een 100% showlijnen teef van Zoë en je zou ze nooit tot hetzelfde ras benoemen. Ook qua karakter niet.

Jouw teef is voor het echte agilityveld niet interessant om toe te voegen aan iemands ambities, wat jij zeker wel kunt aanspreken met jouw teef zijn de recreanten of beginnend agilitymensen die een hond zoeken om de sport te ontdekken en te leren. FBH heeft een aantal leuke show-sporters gefokt die het niet onverdienstelijk doen in de landelijke sport, zij verkoopt die dan ook aan bovengenoemde mensen. :j

Wat betreft lijnen aan de sport/werkkant mag je me altijd een PB sturen, ook voor advies mocht je dat ergens over willen hebben. Sport is echt mijn pakkie-an. Voor show moet je bij Zoë zijn, zoals ik zeg, ik herken de kennels maar verder is het voor mij compleet onbekend. :Y)

Ik zal nooit een commerciële fokker worden want inderdaad daar is de lijn niet interessant genoeg voor. Eerste reden om te fokken is voor mezelf, kon ik maar klonen he? Daarnaast hebben al meer mensen gezegd mocht je ooit met haar fokken laat maar weten en dan is het voor “active pet” of veelzijdige hond voor diverse sporten.
Naar mijn weten komen de sportlijnen uit de werklijnen of zijn de sportlijnen inmiddels zo ontwikkeld dat je de splitsing echt een aparte lijn kan noemen?
Ik hoef ook geen hond voor in een schapenkudde want die heb ik niet (en met de wolvendreiging durf ik niet zo goed een paar schapen aan te schaffen) maar het lijkt mij leuk om wel een hond te hebben die kan drijven, maar ik moet zeggen dat ik met mijn hond nooit bij schapen ben geweest.

Spannend Van!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:28

Kim verwoord het erg goed, als ik hierop mag aanvullen :p ik ben helaas niet zo goed met woorden als Kim dus niet hard of gemeen bedoeld allesinds.
Maar ook voor show is deze stamboom niets interessant. Door de zo uiteenlopende lijnen en types is het type van alle lijnen hier verloren gegaan. En zou je generaties verder zijn om weer een type te creeeren.
Je hoeft niet commercieel te fokken, maar met 1 nest ben je zelfs een fokker.

De vragen die iedereen zich zou moeten stellen. Waarom is deze hond zo speciaal dat ze een toevoeging voor het ras zou zijn. Op welk gebied zou vermeerderen met deze teef een toegevoegde waarde bieden behalve voor de leuk.

Mijn eerste borders destijds heb ik nog altijd, maar zitten helemaal buiten mijn kennel. Is zie hen doodgraag, maar ze zijn geen toegevoegde waarde voor het ras, dus ik fok er niet mee. Ook uit mijn showhonden heb ik al honden gewoon uit de fok gehouden omdat ik ze niet goed genoeg vond om iets bij te brengen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 15:56

Sappos schreef:
KimD schreef:

Ik zal nooit een commerciële fokker worden want inderdaad daar is de lijn niet interessant genoeg voor. Eerste reden om te fokken is voor mezelf, kon ik maar klonen he? Daarnaast hebben al meer mensen gezegd mocht je ooit met haar fokken laat maar weten en dan is het voor “active pet” of veelzijdige hond voor diverse sporten.
Naar mijn weten komen de sportlijnen uit de werklijnen of zijn de sportlijnen inmiddels zo ontwikkeld dat je de splitsing echt een aparte lijn kan noemen?
Ik hoef ook geen hond voor in een schapenkudde want die heb ik niet (en met de wolvendreiging durf ik niet zo goed een paar schapen aan te schaffen) maar het lijkt mij leuk om wel een hond te hebben die kan drijven, maar ik moet zeggen dat ik met mijn hond nooit bij schapen ben geweest.

Spannend Van!

Er zijn zeker 'halfbloedjes', zoals benoemd hebben wij er één van. Meer werk dan sport maar het is een combinatie die het niet onverdienstelijk doet in de sport. Werk en sport doen het over het algemeen heel goed in de agility, een goede combinatie tussen een sport & werklijn wordt ook nog wel eens gekocht door agility mensen als een van de (groot)ouders bewezen verdienstelijk loopt in sport. Sportlijn kom je altijd wel kwijt, daar is zoveel vraag naar met de ontwikkeling van de sport. En er is inderdaad een flink aftakking van de sportlijnen, dus complete lijnen die bewezen alleen maar sport lopen ipv werk.

Wij hebben ook twee teven die we met liefde verzorgen en waar ik niet onverdienstelijk mee loop in de sport maar die beide gecastreerd zijn, ze zijn voor de fok geen toegevoegde waarde en als ik fok doe ik dat met een doel en om het ras te verbeteren. Als één van de twee weggestreept kan worden moet ik er niet mee fokken, je wilt immers vooruit, niet achteruit. Onze ontzettend leuke werk/sportreu was bedoeld voor onze kennel maar heeft Pannus, heel kort door de bocht komt hij nog steeds door zijn ECVO en is hij 100% vrij en zou dus kunnen fokken maar hij voegt met zijn ziekte geen vooruitgang toe aan het ras dus is die ook nooit ingezet.

En van mensen die nu zeggen 'oh ik wil een puppy' moet je niet uitgaan, 9,5/10 keer willen ze die dan uiteindelijk toch niet. De BC fokwereld is best een uitdaging om te starten met fokken. :')

Overigens fokt in dit topic niemand commercieel als ik me niet vergis.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:58

Ik kwam nog een mooie tekst op Facebook tegen
HOBBY, SPORT OR A WAY OF LIFE.
I have thought long and hard about about the future of dog showing /breeding and what it actually is that makes us do it. There's the well known " be kind" and it's " just a hobby" phrases been bounced about by many, but really for a few die hard people, is it just a hobby???
Being kind has no place when breeding dogs (but l'll comment on that in another post)
For those of us who were futunate to grow up in the world of dogs, this is our sport. We have dedicated and devoted our lives to the extremely difficult task of breeding and showing high quality pedigree dogs. We have sacrificed many things in order to establish our breeding programmes. We win because we work hard. Our passion to produce the next winner is tireless and endless.
For us, this is not a hobby but a way of life. All our decisions about how we live has our dogs as our number 1 priority . The houses we live in,The cars we drive, the jobs we do and even the clothes we wear are chosen because of our dogs.
For those who dabble in showing dogs, have litters to get extra income with no intention of those puppies being an integral part of a breeding program, this must be what you call a hobby . You're not bothered if you get to a show or not. You go to shows to meet up with friends, buy things from trade stands and hopefully get placed with your dog who 24 hours ago looked like a swamp donkey. You call out the people who have pristine dogs. Whose dogs perform well and ultimately win. You say we have some secret grooming products. The dogs don't live normal lives ( getting and staying dirty is not normal) we know all the judges. They've used the judges stud dogs etc.the list is endless of the accusations hurled at passionate show dog breeders. We are in fact, constantly working on our dogs, we give good correct exercise that develops the correct physical condition. We play with them to form the bond needed for the show ring. We maintain their coats so it reduces the actual time being groomed.we give them the best of us so that they have fun in the ring.
We win because we have dedicated our lives to our SPORT not hobby.
We continuely learn, we engage with fellow breeders/exhibitors/judges and discuss breeding.if someone has found an exciting dog on the other side of the world; we want to know all about it. The latest grooming techniques and products ,how will they help us. If someone is having difficulty with getting a dog to show; someone will have an idea that just might work. Be a lead change, a bait change or a different approach to the dogs mental attitude, the wealth of knowledge passionate committed dog breeders have is infinite. Yet we are ridiculed about what drives us. We are accussed of bullying, Cheating and only winning because of who we are. But we are passionate, committed, dedicated and driven to keep our sport alive. Hobbies are fads, something that people can go in and out of. Needs no commitment.
Pedigree dogs need stocksmanship and people who are willing to commit and strive for producing healthy, high quality, breed standard type dogs, not dogs that "will do" and make a lovely pet because we are doing it for a hobby.
~For me and a few others, it's not just a hobby but simply and clearly; a fulfilling way of life ~

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:29

1e dekking gelukt *\o/*
Doen jullie altijd 2 dagen achter elkaar of een dag er tussen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 14:43

Van schreef:
1e dekking gelukt *\o/*
Doen jullie altijd 2 dagen achter elkaar of een dag er tussen?

Twee keer twee dagen achter elkaar gedaan, wel echt 24 uur ertussen gelaten.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:10

Tot nu heb ik dat ook gedaan maar dat kwam ook gewoon zo uit. Nu afgesproken om zaterdag weer te gaan om dezelfde tijd dus 48 uur ertussen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:46

Hier altijd 2 dagen achter elkaar. Meestal avonden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:56

Ik doe meestal 3 dagen achter elkaar. Met eigen reu vaak zolang ze willen

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 22:17

Wij verwachten eind deze maand als alles goed gaat een nestje van 3 dwergkees pups.
Nu had ik graag wat gehad om rond hun nek te doen indien ik 2 of meer identiek dezelfde pups heb. Zodat ik makkelijker hun gewicht enzo kan bijhouden.
De kleinste halsbandjes zijn te groot en een touwtje vind ik gevaarlijk. Ik zag laatst bij een andere fokker een soort van velcro bandjes in verschillende kleuren.

Wat gebruiken jullie en is geschikt voor hele kleine pups?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:00

Nagellak …

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:05

Hier hebben we van die paracord bandjes die kun je steeds wat groter schuiven.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:05

kiwiwitje schreef:

Eerst had ik dit ook. Nu heb ik kleur bandjes met veiligheidsclip.

Gisteren bevestiging gehad. Arya is drachtig van minstens 6 pups :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:37

Zoe_97 schreef:
kiwiwitje schreef:

Eerst had ik dit ook. Nu heb ik kleur bandjes met veiligheidsclip.

Gisteren bevestiging gehad. Arya is drachtig van minstens 6 pups :D

Die gebruiken we als de paracord niet meer passen.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:44

Ik had ook de paracord maar niet echt tevreden over ivm hygiëne en veiligheid. Voor volgend nest ga ik iets anders zoeken. Al heb laatst geen badnjes gebruikt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 16:49

Ik heb tig kleuren in huis en nooit gebruikt, Dana vind het vreselijk. :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:37

Heb ze hier nu 3 of 4 nesten(gok ik) gebruikt en vind ze ideaal.