Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:13

Al doende leert men en 7 jaar is toch een beste tijd :)
Ik heb hier voor het binnenspul maar wat gras geknipt, want het is nu geen buitenweer voor ze.

Van de buuf heb ik een eethuisje gekregen vanwege oppassen tijden hun vakantie.
Die werd snel in gebruik genomen; ze knagen erop los maar liggen er ook graag in :D

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:45

Net de kooi schoongemaakt
Ben ontzettend blij dat ze tegenwoordig durven te lopen als ik zo dicht in de buurt ben Afbeelding

Wil eigenlijk binnenkort een check doen maar wil ze geen angst geven

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:11

Even pakken, vast houden en weer laten lopen. Dat vaak herhalen (meerdere malen er dag) dan leren ze vanzelf dat het niet eng is.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:03

Voor een eerste klusproject ziet het er toch wel netjes uit hoor! Grappig om ze zo aan treffen :))

Jammer dat het de laatste dagen niet zo'n goed weer is geweest.. Hier zijn ze al een week niet meer buiten geweest en dat in juni! Hopelijk kan het morgen weer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:05

Hier zitten ze de hele dag al buiten :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:45

Een vraagje over de pootjes van Cavia's. Kan daar ook een soort eelt ofzo opkomen of rond groeien? Google kan me niet echt helpen … Ik bedoel absoluut geen wondjes of korsten.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:49

Ja ze kunnen eelt krijgen, dat is niet erg. Je kunt er stukjes vanaf knippen (niet te dicht op de huid), maar trek het er vooral niet vanaf want dat bloed behoorlijk.

Hier ging het helaas met regenen toen ik thuis kwam, maar nu is het weer droog dus misschien zet ik de nog wel even buiten als ik de kooi schoon maak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:02

Buiten eelt kunnen ze ook zoiets krijgen als een 'bumble-foot' . Ik vind dit erg op elkaar lijken.

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:02

Hier hebben ze voor het eerst dit jaar op onze grasbak gezeten, aka het voetbalveld :D
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:07

DubbelDun schreef:
Buiten eelt kunnen ze ook zoiets krijgen als een 'bumble-foot' . Ik vind dit erg op elkaar lijken.

Dat kon ik dus wel op google vinden maar gaat gepaard met dikke voetjes en overduidelijk korsten/wondjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:09

@votti: lekker voor ze, maar ik zie at er vooraan 2 hekjes niet dicht zitten ?? Ik zou die onderling toch wel even aan elkaar zetten.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:16

Wat leuk die grasbak!

xDenies schreef:
DubbelDun schreef:

Dat kon ik dus wel op google vinden maar gaat gepaard met dikke voetjes en overduidelijk korsten/wondjes.

In de beginfase zijn de pootjes niet opgezwollen en dan lijkt het inderdaad wel heel veel op eelt. Ze hoeven dan ook nog geen wondjes te hebben, het kan van binnenuit of met een klein dicht korstje beginnen. Is het pootje niet rood of warm?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:21

Nee eigenlijk viel mij helemaal niets geks op. Maar ik was de nageltjes aan het knippen en toen voelde ik een soort van een klein beetje eelt tussen de kussentjes. Verder gekeken maar het is niet bij allemaal en ook niet bij ieder pootje. Geen rode plekken en ook niet warm.

En omdat ik nu 3/4 weken op back2nature zit wil ik het wel goed in de gaten houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:51

Je kunt er altijd wat anti-eelt creme op smeren om het soepel te maken. Áls het echt eelt is valt het er vaak na een tijde vanzelf af.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:01

Heerlijk zo’n graasbak!

Hier ook lekker buiten geweest vandaag, alleen gister niet ivm de regen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 17:13

Wikkie kan hoogspringen :') Zij en Rosie hebben echt een hekel aan elkaar, dus dan maar creatief de brug verlaten :+

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 20:11

xDenies schreef:
Nee eigenlijk viel mij helemaal niets geks op. Maar ik was de nageltjes aan het knippen en toen voelde ik een soort van een klein beetje eelt tussen de kussentjes. Verder gekeken maar het is niet bij allemaal en ook niet bij ieder pootje. Geen rode plekken en ook niet warm.

En omdat ik nu 3/4 weken op back2nature zit wil ik het wel goed in de gaten houden.

Ik denk dat je het verschil ook zou moeten kunnen opmerken aan de manier van houden. Mijn cavia's hebben tegels als ondergrond en ik heb nog nooit de nagels hoeven knippen van ze. Het zou mij dus niet verbazen als de heren bij mij eelt onder hun poten hebben. Daar zal ik eens naar kijken :-). Bij cavia's die op zaagsel of doeken zitten, zou ik het toch net wat raarder vinden.

Ik ken bumblepootjes alleen van internet, verder geen ervaring mee hoe het ontstaat.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 20:12

melody7 schreef:
Wikkie kan hoogspringen :') Zij en Rosie hebben echt een hekel aan elkaar, dus dan maar creatief de brug verlaten :+

[ Video ]

Dat zijn zusjes toch? Dat verwacht je ergens dan niet, maar kan natuurlijk net zo goed.

Oeps ik zie door mijn quote pas dat het een filmpje is. Echt grappig hoe semi lenig een cavia kan zijn :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:16

Nouja het is mijn eerste keer Cavias en ze zijn hier nu 3/4 jaar en heb ze eerst op zaagswl gehad en nu back2nature.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:59

Ja dat zijn zusjes. Ik heb ze met een week of 6 al met moeders naar de grote kooi verhuist omdat ze elkaar af maakten :+ de Effie dochters waren altijd dikke mik, dus ik was er ook wel verbaasd over maar het kan idd gewoon.

Ik heb helaas al vaak Bumblefoot in het echt gezien, zowel in vergevorderd stadium als de beginfase. (In de opvang komt dat regelmatig binnen en twee van mijn oudjes hebben het heel mild gehad) Als het niet rood en/of warm is is het hoogstwaarschijnlijk gewoon eelt. Ik hoef de nageltjes maar een paar keer per jaar te knippen maar zie toch wel eens eelt, dat komt best veel voor en ze hebben er gelukkig geen last van.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:11

Ik ga het gewoon goed in de gaten houden :) Dankjewel voor jullie uitleg!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:27

Wat super schattig die balkjes <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:45

We heb ben hier nu een heel mollig buitje Ik wilde de buitencaafs dicht gaan doen, maar daar wacht ik maar even mee ....

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:54

Net de cavia's even verzorgd en toch maar een foto gemaakt van 2 van de pootjes. Heb zelf geen ervaring met cavia's dus geen idee of dit normaal is Afbeelding
Afbeelding

Bij de voorpoot brak die rare 5e nagel af toen ik er een stukje af wilde knippen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:55

Kan ook komen door te lange nageltjes dat ze dan verkeerd belasten. Zou het eigenlijk ff bij een cavia dierenarts navragen.