gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:22

Damned schreef:
Hallo, zou ik hier een vraag mogen stellen?
ik zou mijn konijn (mannetje) graag willen laten castreren zodat hij deze zomer gekoppeld kan worden en een hok buiten krijgt.
Nu belde mijn moeder naar onze dierenarts, die haar vertelde dat mijn konijn vanaf 's nachts alleen nog maar water zou mogen drinken en dan 's morgens geopereerd zou worden.
Ik heb echter hier ook gelezen dat een konijn altijd moet kunnen eten. Is het dit dus echt nodig voor de narcose? Of hoe doen jullie dat bij castraties?

Mijn konijn is vandaag bij de dierenarts voor een castratie en mocht gewoon eten thuis. Ik moest zelfs een bakje voer meenemen zodat ze hem meteen kunnen voeren als 'ie wakker is.
Pikant detail, mijn rammelaar bleek bij de dierenarts een voedster te zijn. :o

Temeraire

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:34

Ik zou eens kijken naar het kunststof hok van ferplast, de grand lodge :j in meerdere maten verkrijgbaar.
Mooi hok en dan zit je niet met de ellende dat ie na korte tijd al verrot is.
Als ze verder los kunnen en je er nog een ren aan doet voor als je er niet bent dan is dat hok prima.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:35

Dat hok is imo echt te klein voor een koppel konijnen.. Ik sluit me dus aan bij het idee van Temeraire.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:37

Oh het zijn wel dwergjes he, geen gewoon formaat konijnen.
Ik had ook nog een ander hok die is nog groter, maar we hebben nog tot zaterdag. Ferplast ga ik ook even bekijken, thanks.

Oh Ferplast hadden we al naar gekeken, maar we vinden het zo diep boven en omdat het maar van die ukkies zijn kunnen ze dan niet naar buiten kijken :+

Ze moeten wel echt overdekt zitten want we hebben hier uilen en andere roofvogels, daarom lopen ze ook alleen maar los als wij er ook zijn ;)

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:49

Hallo allemaal,

Ik wil hier graag meepraten :). Wij hadden 2 voedsters (denken zusjes), maar helaas is 1 een tijdje terug plotseling overleden 1 1/2 jaar oud :(.
Sinds dit weekend hebben we een jonge rammelaar erbij en hebben ook een nieuwe ren gebouwd in de wei. Ze zitten nu nog niet bij elkaar aangezien we een van beide nog moeten laten castreren. Tips over welke we het beste kunnen castreren zijn welkom!
Voor onze dame hebben we een ferplast hok (twee verdiepingen), maar ik wil er graag een simpel nachthok bij, omdat ik de ruimte om te rennen belangrijker vind. De bedoeling is ook om de achterliggende stal er nog bij te trekken zodat ze daar ook binnen kunnen. Hebben jullie tips voor een mooi hok? Het gaat om een kleine dame en een franse hangoor.

Hier nog een foto van onze nijntjes Links de dame Lilly en rechts onze nieuweling Harry

Afbeelding

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:02

Afbeelding
Dit hok raad ik je aan, geen gerot geen geknaagd en geen nieuw dak nodig en makkelijk schoon te houden !

Ik heb heb hem zelf ook :)

beste is allebei omdat ze beide last kunnen krijgen van hormonen ;) Maar in elk geval de man, anders dekt die de dame nog tot de dood toe...

Dan ook enkele weken apart laten want de man is nog even vruchtbaar :) je foto is erg klein overigens is niks op te zien

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:09

Dat hok hebben we nu inderdaad voor Lilly, maar ik wil totdat ze samen kunnen nog even een nachthok voor Harry. Hok is inderdaad wel ideaal!
Oké met Harry moeten we nog even wachten tot hij wat ouder is. Eind april moeten we voor de herhaling van de enting dan overleggen we even wanneer dat kan.

Die foto snap ik niks van.. weet niet hoe ik hem groter krijg haha

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:10

Damned schreef:
Dat is helaas niet zo makkelijk, ik woon in Belgie en de dichtste konijnkundige dierenarts volgens die lijst is minstens een half uur rijden, enkele rit...
Zou het met de dierenarts te bespreken zijn? En wat zijn de gevolgen van nuchterheid van het konijn? En uit nieuwsgierigheid: waarom zijn er dierenartsen die dan toch foute dingen aanraden voor zoiets standaards?

Een half uur enkele reis valt toch best mee!?
Met zo'n advies dat gewoon dodelijk kan zijn voor het konijn, zou ik een operatie daar niet eens meer aandurven!

Konijnen moeten tot op het moment dat ze geopereerd worden kunnen eten. Hier gaf de DA zelfs nog wat sondevoeding vooraf aan de operatie om de darmen goed op gang te houden.

Nicky, het rammetje moet je altijd laten castreren. De voedster kun je preventief laten castreren om problemen en gezwellen met/in de baarmoeder te voorkomen.
Een voedster castreren is duurder dan een ram laten castreren.
Als je een ongecastreerde ram bij een gecastreerde voedster zet, zal hij haar continue gaan dekken en dat is schadelijk voor de voedster.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:13

Ik vind dat hok aan de kleine kant voor een franse hangoor. Ook vind ik het trappetje er vrij steil uitzien. Mijn franse hangoor van 6kg had daar niet opgegaan denk ik. En het nachthok ziet er zo klein uit.
Ik zou eerder kijken voor een kunststof hondenhok waar je lekker stro in kan doen.

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:16

Dit hok hadden wij al voor de franse hangoor er kwam, wil er dus juist iets bij voor hem. Ren is er al nu 4,5 bij 3 ongeveer waar de stal nog bij komt.
Ik denk inderdaad dat hij als hij gegroeid is niet meer boven komt.. daar komt hij nooit doorheen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:19

I_Nicky_I schreef:
Dit hok hadden wij al voor de franse hangoor er kwam, wil er dus juist iets bij voor hem. Ren is er al nu 4,5 bij 3 ongeveer waar de stal nog bij komt.
Ik denk inderdaad dat hij als hij gegroeid is niet meer boven komt.. daar komt hij nooit doorheen

Dat denk ik ook niet :D Mijn franse hangoren klommen liever niet toen ze wat ouder waren en zo'n 5,5-6 kg. Ik zou eens kijken naar kunststof hondenhokken. Zooplus heeft mooie leuk geprijste hondenhokken.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:25

I_Nicky_I schreef:
Dat hok hebben we nu inderdaad voor Lilly, maar ik wil totdat ze samen kunnen nog even een nachthok voor Harry. Hok is inderdaad wel ideaal!
Oké met Harry moeten we nog even wachten tot hij wat ouder is. Eind april moeten we voor de herhaling van de enting dan overleggen we even wanneer dat kan.

Die foto snap ik niks van.. weet niet hoe ik hem groter krijg haha

Je kan een houten hokje onderin zetten even ? dan he bdie ook nachthokje :) of t deurtje open schuiven hokje ervoor kan die erin liggen, omdat t trappetje los is en dakje bij zit kan je t boven van beneden afschermen

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:26

Delphi schreef:
Ik vind dat hok aan de kleine kant voor een franse hangoor. Ook vind ik het trappetje er vrij steil uitzien. Mijn franse hangoor van 6kg had daar niet opgegaan denk ik. En het nachthok ziet er zo klein uit.
Ik zou eerder kijken voor een kunststof hondenhok waar je lekker stro in kan doen.

Ik heb een franse en hollandse hangoor ;) t hok gaat prima

Edit: oja binky die word ook op 6 jaar geschat en gaat prima hoor ;) zo steil is die niet, aangezien je ook bedekking onderin legt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:28

Half uur kan ook prima hoor.... mijn konijn komt uit de opvang, was ook ruim half uur rijden :) en moest mijn voedster dus mee en terug (wel daar een uur ruim gezeten ivm koppelen)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:28

SAKKIA schreef:
Oh het zijn wel dwergjes he, geen gewoon formaat konijnen.
Ik had ook nog een ander hok die is nog groter, maar we hebben nog tot zaterdag. Ferplast ga ik ook even bekijken, thanks.

Oh Ferplast hadden we al naar gekeken, maar we vinden het zo diep boven en omdat het maar van die ukkies zijn kunnen ze dan niet naar buiten kijken :+

Ze moeten wel echt overdekt zitten want we hebben hier uilen en andere roofvogels, daarom lopen ze ook alleen maar los als wij er ook zijn ;)

Maar je kunt de ren toch overdekken? Dat heb ik ook. De meeste hokken zijn gewoon niet groot genoeg, ook niet voor 2 dwergjes. Daarom heb ik redelijk simpele hokken in grote, overdekte veilige rennen staan. Straks koop je een duur hok en blijkt ie niet geschikt of moet je 'm na een jaar weer weggooien...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:31

Daarom lopen mijn konijnen ook buiten elke dag van 8 tot 20 uur :) dus alleen nachten in t hok waar ook nog eens ren aan zit. Vind sowieso welk hok je ook hebt, konijnen er 24/7 in niet netjes :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:44

Hier ook een overdekte ren met een hok erin, geen last van roofdieren en de konijnen hebben er 24/7 plezier van!

Ik las nog iets over een dierenarts.. Ik zou toch echt naar een konijnkundige gaan ookal is deze verder rijden. Ik moet ook een half uur rijden voor ik bij de DA ben maar heb het graag voor m'n beestjes over (in spoedgevallen woont er een DA tegenover ons, altijd handig!)

En als je een voedster en ram hebt zou ik altijd de ram laten castreren! Zal een hoop ellende besparen :)

Goed nieuws hier: ik kom net thuis van m'n werk en al m'n konijnen leven nog en zijn nog heel! := hopen dus dat dat zo blijft!

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:16

Ik zal zometeen even een fototje maken van onze 3 hokken, die van ons rennen normaal ook buiten op het terras hebben we nu een stuk voor hen gemaakt, of naja daarmee zijn we dus bezig. Bubbles heeft wel een iets klein hok maar daar kan ik at the moment ook weinig aandoen aangezien hij binnenkort gecastreerd word en dan het megahok in mag :+ . Maar goed, IK HEB EEN HOOFDJE VAN EEN VAN DE BABYS GEZIEN :). Helemaal verliefd! Dus ik denk dat ze heel snel hen oogjes gaan opendoen want ze zitten nu op 8 dagen. Ik weet niet hoeveel het er zijn en hoeveel levende er zijn. Voor diegene met het leuke hoofd die uit het nestje keek (Ik heb geen idee of ik weet welke het precies is) heb ik al een naampje.. Maar ik maak snel een paar foto's als ze uit het nest komen.. Ik merk wel dat Vlekje zich begint te vervelen nu ze alleen zit, als de kleintjes iets groter is gaat ze er dus weer bij, ik wil wel weten hoe ze op de kleintjes gaat reageren.. Maar goed, dus nog 2 daagjes en de ogen gaan (als goed is) open, nog 6 dagen en ze gaan wat lopen en bewegen etc. Dan beginnen we ook met het socaliseren, niet te lang en niet te vaak. Wist niet dat ik zo trots kon zijn op Snuffel :+

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:27

Oooh wat leuk starza! Hoe gaat die heten?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:50

We hebben teruggebeld naar de dierenarts en die zegt nu dat hij niet nuchter moet zijn (en dus daarmee dat zijn assistente het fout had := ) Dus dat is alvast opgelost :)

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:33

xManon_ schreef:
Mijn konijn is vandaag bij de dierenarts voor een castratie en mocht gewoon eten thuis. Ik moest zelfs een bakje voer meenemen zodat ze hem meteen kunnen voeren als 'ie wakker is.
Pikant detail, mijn rammelaar bleek bij de dierenarts een voedster te zijn. :o

Hahaha, daar was ik ook bang voor toen ik hem bracht vanochtend :')

Mioux schreef:
Daarom lopen mijn konijnen ook buiten elke dag van 8 tot 20 uur :) dus alleen nachten in t hok waar ook nog eens ren aan zit. Vind sowieso welk hok je ook hebt, konijnen er 24/7 in niet netjes :)

Ik ben het helemaal met Mioux eens. Ik had, voordat ik zelf een ren in elkaar geknutseld heb, mijn konijn ook alleen in het hok en hij mocht vrij als ik thuis was. Zodra ik het hok open deed ging hij helemaal los op het terras. (gazon mocht hij nog niet op, omdat dat ingezaaid was.)
Nu staat hij inmiddels ruim twee maanden op zijn plek met ren en merk gewoon dat hij nu veel beter te pas is, nu hij naar buiten kan wanneer hij wil. Mijn vriend vond het allemaal maar onzin, zo'n ren. Maar hij merkt nu toch ook wel dat het een totaal ander konijn is.

Een half uur rijden voor een dierenarts vind ik ook niet ver.. Je hebt het toch wel over voor je huisdier?
Ik heb nu wel het geluk dat ik een konijnkundige dierenarts in het dorp heb :o

Ik heb konijn een uur geleden opgehaald van de dierenarts. Hij is gecastreerd vandaag. Hij is nog helemaal duf :=
Nu ligt hij fijn in de woonkamer op zijn kussen.

Afbeelding

Fijn Tarzan! *D

Wat leuk Starza! Wat voor naam heb je bedacht?
Ik ben benieuwd naar foto's over een paar dagen :D

Gelukkig Damned. Wel slecht van zo'n assistente, eerlijk gezegd :=

Ik zit ook nog met twee vragen. Mijn konijn eet geen hooi, hebben jullie een goed alternatief daarvoor? Ik wil hem ook niet vol laten vreten met brokjes. Hij krijgt maar anderhalf handje per dag en daarnaast om de twee a drie dagen een lekkere groente en fruit mix.
Ik deed het hooi eerst los in het hok, maar daar ging hij alleen maar mee knooien. Nu heb ik vorige week zo'n voederbal gekocht, maar ik heb nog niet het idee dat hij daar aan gezeten heeft :=

En ik heb mijn ren aan de schutting bevestigd, maar nu kunnen wij dat stukje niet maaien. Nijn eet er wel van, maar het groeit toch iets harder dan nijn eet haha.
Nu ben ik benieuwd of ik een of ander kliksysteem kan vinden om de ren los te klikken (dat is ook makkelijker voor als ik hem los wil laten lopen). Een van jullie misschien een idee? Ik ben al bij een agri winkel geweest, maar het idee waar meneer mee kwam vond ik niet zo geweldig. (van die sluitingen waar je de deur mee vast zet, als je hem open wilt laten staan)
Ik ben nu wel benieuwd of zoiets wel bestaat..

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:03

Afbeelding

Ik wilde de worteltjes verdelen, de konijnen wilden liever samen eten <3

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:04

Lief! <3

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:05

Simone: Kun je niet ander hooi proberen? Kruidenhooi bijv.?

Leuk Tarzan :D

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:07

Kruidenhooi dacht ik ook aan en anders misschien fibafirst brokjes? Soort geperst hooi.
Knuffel voor je jeweetwel-konijn :D

Leuk stel heb je, Tarzan!

Mijn nijn moet nog blijven in de dierenkliniek :( zijn temperatuur is nog niet goed stabiel.