Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:24

8nnemiek schreef:
Wat zijn die zijdehoenders toch leuk!
En die kuikentjes, geweldig, met hun donald-trump-toupet :D

Hier wat minder leuk nieuws, vanmiddag een afspraak bij de DA om onze Tommy te laten inslapen :(:)
Al vanaf we haar geadopteerd hebben was het een beetje het kneusje van de groep.. Ze ging misvormde eieren leggen, en een ei-concrement en uiteindelijk helemaal niet meer, en sinds een paar dagen zit ze opgebold in een hoekje :(:) Sinds vanmorgen eet ze ook niet meer, dikke buik, dus ik ben bang dat het einde verhaal is voor Tommy ;( Maar gelukkig heeft ze hier nog een half jaar de tijd van haar leven gehad en heerlijk vrij kunnen lopen en scharrelen.

Hoe is het afgelopen 8nnemiek? Is er nog een oorzaak gevonden?

Mariska_28 wat een stoere kippen! :j En wat geweldig als je gewoon een haan erbij kunt houden. Super, dat zou ik ooit ook nog wel willen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:49

Ze was helaas al te ver weg om nog naar een oorzaak te zoeken. Ze is meteen ingeslapen.
Heel snel gegaan. Afgelopen weekend heeft ze nog vrolijk lopen scharrelen in de moestuin.
De misvormde eieren duiden meestal op een probleem bij de eileiders, en dat kan schijnbaar alleen worden verholpen door te opereren en alles weg te laten halen, en zelfs dan overleven veel kippen zo'n ingreep niet helaas.
Ik was ook wel benieuwd waardoor de buik nu zo dik was, maar zelf open maken durf ik niet := Wie weet wat je tegen komt he :r
Ze ligt nu naast de konijntjes onder de grote eikenboom in de grond :(:)

Mariska_28

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:52

Ahh sneu.. Jammer dat ze zo fragiel zijn met dat soort dingen.

Hier gaat het prima, honden vinden het alleen wel echt machtig interessant.... Mmmm dat wordt nog even trainen voor ze samen los mogen :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 16:26

Wat een coole kippen op de vorige pagina!

Ach wat sneu van je hen. Ach, openmaken heeft weinig nut, zo lang je andere kippen goed gezond zijn en door blijven leggen.

Mijn wind-ei-leg-verdachte-hen is in afzondering gezet en nu wachten op het ei dat ze vandaag of morgen gaat leggen. Als ze idd de windeikip is, dan gaat het hakkietjakkie. Het geeft zo'n zooi als ze een windei legt en de anderen gaan erin staan/zitten/woelen.

En TROMGEROFFEL: vanmiddag de eieren voor het eerst geschouwd!! 5 stuks gedaan en allemaal zit er iets in. In totaal zitten er 25 eieren in de machine dus ik hoop dat er een hoge uitkomst is.
Het was nogal een geklungel om de temperatuur goed te krijgen, maar dit is meer dan ik verwachtte.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 16:29

De rest van de kippen zijn gelukkig helemaal gezond :)

Windeieren komt door een gebrek aan kalk dacht ik, toch? Wat schelpengrit, eierschalen of karnemelk zou dat eigenlijk vrij snel moeten oplossen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 16:38

Het is er maar één van de 9 die er last van heeft. Het is een wat oudere hen, daar komt het vaker bij voor dat de eieren van mindere kwaliteit worden.
Meestal leven ze bij ons niet zo lang dat we dat meemaken ;)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 16:52

Een vriend van ons heeft broedse kipjes dus wij willen onze eitjes daaronder leggen. Hoe kunnen we de eitjes het beste even bewaren voor we ze daar brengen. Want we willen er eerst een aantal verzamelen voor we ze daar brengen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:13

Heb je een kelder(kast)? Gewoon in het rekje doen en op een koele, donkere plaats neerzetten. Liefst iedere dag omkeren, zodat de dooier niet aan het vlies vastplakt.
Zo kun je ze best een dag of 5 tot 10 laten liggen. Ik heb wel eens eieren van 2 weken oud uit de koelkast gehaald en uit laten broeden onder de hen. Kreeg prachtige, levendige kuikentjes.

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:29

Welke bodembedekking kan ik in de kippenren doen?
ik heb zijdehoenders <3
een tijdje geleden al een stuk uitgegraven en laag zand erin gedaan. is nu weer zwart.
ze worden zoooo vies

zal ik een stuk houtsnippers doen en dan een zandbakje erin doen met zand voor de nodige zand/stofbaden? :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:34

Bij mij is de ren zwarte grond die ik eens in de paar maanden om moet spitten. Ze maken óveral een zooi van: tegels, zand, snippers, niets is tegen een kip opgewassen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:13

Imker schreef:
Heb je een kelder(kast)? Gewoon in het rekje doen en op een koele, donkere plaats neerzetten. Liefst iedere dag omkeren, zodat de dooier niet aan het vlies vastplakt.
Zo kun je ze best een dag of 5 tot 10 laten liggen. Ik heb wel eens eieren van 2 weken oud uit de koelkast gehaald en uit laten broeden onder de hen. Kreeg prachtige, levendige kuikentjes.

We hebben een kelder. Hebben ze nu in een eierdoos in de kelder staan en we draaien idd elke dag de doos om. Nu 5 eitjes erin. Willen er iets van 10 ofzo en dan naar de kip brengen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:19

Helaas laatste jaar, regelmatig bezoek gehad van de vos. Uiteindelijk de laatste 2 kipjes maar in de ren gehouden, maar daar helaas bezoek gehad van de hermelijn. Het laatste kipje zit nu sneu in een hokje in de garage.
Helaas durft dochter, na het vinden van de aangevreten kip, ook de kippentuin niet meer in om de eenden te voeren.
Nu dus op zoek naar een fijn plekje voor 1 kipje en 2 eenden.
Regio Zuid-Limburg.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:22

Wat je nu doet is super, dat kan zo prima.
Als jullie het leuk vinden, zal ik morgen nog eens schouwen en een filmpje uploaden?
Ik kan alvast wel een filmpje laten zien van een paar jaar geleden, natuurlijke broed schouwen.

https://www.youtube.com/watch?v=LYMTEmUZCqY

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:30

Ahh wat sneu avaluna. Kan mij voorstellen datje dochter flink geschrokken is.

Ja leuk imker!

Hier zijn de kippen niet op stok gaan zitten (vrij normaal voor Brahma`s), en ook niet in het leghokje dat we gemaakt hebben, maar zijn gewoon met zijn drieen in een hoek in het stro gaan slapen. Ze waren al mooi rustig, maar denk dat ik de eerste tijd geen eieren hoef te verwachten door de verhuisstress?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:40

Waarschijnlijk heb je morgen wel eitjes Mariska, maar de paar dagen daarna niet. Zo'n ei wat al in ontwikkeling is in de eileider, gaat altijd verder, wat nog in de eierstok zit kan, zeg maar, even stokken.

Ik ga zo nog even kuikenspieken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:48

Ah wat rot avaluna!
Wat voor kip heb je nog? Als ze niet te groot is mag je haar hier wel bij de groep zetten. Ik heb hier een plekje vrij, en ze zitten hier veilig in een dichte ren :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:52

@8annemiek; het is maar een klein kipje; ik zal morgen anders even een fotootje van haar maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 12:55

Ze moeten hier door een kattenluikje naar het buitenverblijf, vandaar dat een te grote kip lastig wordt :+
Als ze niet groter is dan een gewone bruine legkip dan is ze dus van harte welkom hier :D

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 13:35

Ook wij willen kippen gaan houden, er komen grote kippen de brama vind ikzelf erg leuk!
Nachthok is in aanbouw en bijna klaar. ZE hebben dan straks zo'n 30mtr lang een 4mtr breed stuk om over te gaan scharrelen met snacht verplicht hok rust.. Anders overleven ZE het niet vrees ik.. Je kunt opzich toch wel verschillende soorten bij elkaar houden? Ik wou een paar leg kippen bij mijn oom weg halen zodat die nog eenn gelukkig leven kunnen Leven hier. En voor de eieren natuurlijk :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 14:08

Je kan prima verschillende rassen bij elkaar houden. Maar als je brahma's gaat houden zou ik daar geen kleine krielkippetjes bij gaan plaatsen :). Houdt er wel rekening mee dat brahma's echt groot zijn en dus ook een grotere hokopening nodig hebben, veel stokruimte, grotere legnesten etc.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:33

@annemiek; dank je wel! We hebben echter besloten toch maar snel met het metselen van een nieuw kippenhok te beginnen; kipje blijft nu dus zolang bij de konijnen in het winterverblijf; lijkt haar best goed te bevallen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:42

Het begint hier nu heel duidelijk te zien te zijn welke eieren het gaan halen en welke niet. De XO's zijn zeker bevrucht, de X's laten we nog even liggen en die haal ik er van de week uit als ik écht écht écht niets in het ei zie.
Zal zo even een foto maken van de eitjes in de machine en deze plaatsen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:59

Afbeelding
Onze aftelkalender

Afbeelding
De X-jes en de XO-tjes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:10

avaluna schreef:
@annemiek; dank je wel! We hebben echter besloten toch maar snel met het metselen van een nieuw kippenhok te beginnen; kipje blijft nu dus zolang bij de konijnen in het winterverblijf; lijkt haar best goed te bevallen.

+:)+ leuk dat jullie het toch nog eens gaan proberen!
Wij hebben online heel goedkoop volieregaas gekocht, dat houdt elk roofdier buiten, heel tevreden over!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:45

Sluit je ze 's nachts ook op dan? Hier zijn ook vossen aan de overkant van de weg en bij ons heel veel steenmarters. 's Avonds als het begint te schemeren gaat alles naar binnen. Hokje dicht.