[VOLG] Onze eerste kitten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Re: [VOLG] Onze eerste kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:05

Ik wil je echt niet bang maken, maar het parvo kun je zo maar met jouw schoenen naar binnen dragen.
Dus heel goed in de gaten houden.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 15:51

Daarom houden we dat zeker in ons achterhoofd. Odin is bij de dierenarts geweest. En Jane heeft alleen diarree, geen koorts. Als het erger wordt of niet binnen een paar dagen weg is moeten we terug

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 15:07

Odin en Jane zijn weer fit! Of Odin was fit tot 2 dagen terug toen we de spoed hebben gebeld omdat hij ineens mank liep en krijste van de pijn. Gisteren bij DA geweest en waarschijnlijk verstuikt. Als het over een week niet over is dan moeten er foto's gemaakt worden.
Het zit hem echt niet mee :(

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 16:05

Naar dierenarts, gebruikt poot niet meer en schreeuwt uit van de pijn ;(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 16:17

Duimen dat het meevalt.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 16:36

Dat klinkt niet goed, duim voor je

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 17:41

Patella luxatie
Rechts heel erg waar die aan geholpen moet worden. Links ook maar voor nu nog niet wat behandeld moet worden.

Prijskaartje waarschijnlijk toch zo'n 2000 (of meer)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:55

Na prachtig.. not.
Jullie hebben het ook echt getroffen.
Arm kerletje.
En dit is een diagnose die men bij katten echt niet vaak hoort.
Sterkte en veel beterschap

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 19:05

Gelukkig niks bij zijn heupen. Daar zijn ook foto's gemaakt.
Maar hij wordt echt echt duur.. pfff

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:59

ow man, het zit hem echt niet mee he.
Hoe is het nu met hem en met jullie? is toch weer even schrikken he

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 13:21

Gisteren bij een kliniek in België geweest om alles te bespreken. De arts denkt alleen te voelen dat het geen patella is. Ook passen de klachten daar niet helemaal in volgens hem.
Helaas was er iets mis gegaan bij de kliniek in Nederland en had belgie de foto's niet ontvangen. We konden dus gisteren alsnog niks. En in plaats van wijzer te zijn geworden, beginnen we weer bij af.

Nu de foto's wel gekregen maar arts is er pas morgen weer. Odin gaat ondertussen door met pijnstillers maar hij heeft zo veel pijn en het is verschrikkelijk om te zien en horen..

Edit; het doet mij ook wel pijn omdat ik direct denk aan een jaar geleden. Het is iets heel anders maar al die onderzoeken en roesjes en foto's en al. Daar heb ik het wel lastig mee. En dat we hem nu niet kunnen helpen op pijnstilling na

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:17

ow man, Wat trekt Odin het ongeluk toch aan.
Zit echt met jullie in.
Zijn zijn ouders getest geweest of gekend met enige van die problemen?
(want je hoort toch vaak dat er dingen achter gehouden worden)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:02

Keandra schreef:
Zit echt met jullie in.

De genenpoel bij de Europese Siberen is relatief klein. En niemand wil een "no name" in zijn papieren hebben.
Er zijn veel fokkers die echt alles mogelijke laten testen - maar er is ook een groepje die het niet zo nauw neemt.

FiP is gewoon erg trieste pech...dat kan overal en bij iedereen gebeuren.
- maar er zijn ook fokkers die bvb HCM niet vermelden.

In de wereld van de verschillende vereinigingen gaat veel "op vertrouwen"
Als ik bvb een nest aanmeld en geef door 5 kittens... krijg ik voor deze 5 gewoon papieren... ook al heb ik er alleen 2 ( mijn Quiquebou komt van zo een oplichter) , dan worden er gewoon 3 bijgezocht die passen bij de kleur die ik heb aangegeven.

Toen ik erachter kwam, heb ik alle nationale en internationale clubs aangeschreven...NOPE geen een die tegen die fokster wilde ingaan.
En zo zijn er nog meer dingen - maar dat is bij andere rassen ook zo.

Fok van Scottish fold is inmiddels verboden...tja... kort ronde internet en je krijgt heel makkelijk een kitten

Mijn allereerste Sibeer in 2007 was het tegenovergestelde: da had fokker niet goed opgelet en was er een nest "te veel" voor deze poes in bepaalde tijd plus notabene van een HTK kater.
Was dit uitgekomen was poes niet meer toegelaten voor de fok.
Fokker heeft toen het hele nest omzeep geholpen - behalve 1 omdat die egaal blauw was.
Die werd met de fles groot gebracht en via een kennis met smoes verkocht op mp... en ik ben er in getrapt .
Heb ik pas later alles kunnen achterhalen omdat hij mentale problemen had .

Met Quiquebou dacht ik op safe te spelen in 2017... niet dus.

Zoals gezegd: er zijn ook goede fokkers maar die Siberen worden vaak foutief als "anti-allergeen" betitelt en dat zorgde voor een hype. En extreem tijdens Corona.

Dus even het papier goed te controleren en door de database te halen is altijd een goed idee.

En uiteraard nog eens de fokker contacten of nog beter eigenaren van katten uit hetzelfde nest.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 17:20

De ouders zijn inderdaad getest. Fip is echt dikke pech. Patella zou wel erfelijk zijn. Fokker is op de hoogte en leeft mee.
Ik hoop dat de arts in België iets ziet wat makkelijk behandeld kan worden.

Het is ook rot met de verzekering want FIP icm illegale behandeling is nogal een dingetje. Volgens mij moet hij 1 of 2 jaar gezond zijn voor we een verzekering kunnen afsluiten

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:45

sasja0705 schreef:
Keandra schreef:
Zit echt met jullie in.

De genenpoel bij de Europese Siberen is relatief klein. En niemand wil een "no name" in zijn papieren hebben.
Er zijn veel fokkers die echt alles mogelijke laten testen - maar er is ook een groepje die het niet zo nauw neemt.

FiP is gewoon erg trieste pech...dat kan overal en bij iedereen gebeuren.
- maar er zijn ook fokkers die bvb HCM niet vermelden.

In de wereld van de verschillende vereinigingen gaat veel "op vertrouwen"
Als ik bvb een nest aanmeld en geef door 5 kittens... krijg ik voor deze 5 gewoon papieren... ook al heb ik er alleen 2 ( mijn Quiquebou komt van zo een oplichter) , dan worden er gewoon 3 bijgezocht die passen bij de kleur die ik heb aangegeven.

Toen ik erachter kwam, heb ik alle nationale en internationale clubs aangeschreven...NOPE geen een die tegen die fokster wilde ingaan.
En zo zijn er nog meer dingen - maar dat is bij andere rassen ook zo.

Fok van Scottish fold is inmiddels verboden...tja... kort ronde internet en je krijgt heel makkelijk een kitten

Mijn allereerste Sibeer in 2007 was het tegenovergestelde: da had fokker niet goed opgelet en was er een nest "te veel" voor deze poes in bepaalde tijd plus notabene van een HTK kater.
Was dit uitgekomen was poes niet meer toegelaten voor de fok.
Fokker heeft toen het hele nest omzeep geholpen - behalve 1 omdat die egaal blauw was.
Die werd met de fles groot gebracht en via een kennis met smoes verkocht op mp... en ik ben er in getrapt .
Heb ik pas later alles kunnen achterhalen omdat hij mentale problemen had .

Met Quiquebou dacht ik op safe te spelen in 2017... niet dus.

Zoals gezegd: er zijn ook goede fokkers maar die Siberen worden vaak foutief als "anti-allergeen" betitelt en dat zorgde voor een hype. En extreem tijdens Corona.

Dus even het papier goed te controleren en door de database te halen is altijd een goed idee.

En uiteraard nog eens de fokker contacten of nog beter eigenaren van katten uit hetzelfde nest.

Had het niet slecht op, maar wat je hier schrijft is zo herkenbaar.
Ik ben in BE een hobbycattery met Noorse boskatten aan het opstarten.
Had een poes gekocht, zag er ideaal uit, tot ze op 6 maand giga tandvleesproblemen kreeg.
Dan ben ik met de fokster van mijn 2e poes alles beginnen nakijken.
Man, dat had ik liever eerder geweten wat daar uit kwam .....
Ondertussen is eerste poes gesteriliseerd, kan het me niet maken dat ik met dit ziek lijntje verder fok.
heb dan contact gehad met de fokker, mocht de poes terugbrengen en nieuwe uitzoeken ....
Heb mijn verlies maar gehouden, kon het niet aanzien om haar terug te brengen en dat ze wel als fokdier zou gehouden worden.

Uiteindelijk nog contact gehad met fokkers die met gelijklopende lijnen fokten, daar werd je gewoon triestig van. De problemen konden echt niet uit de lijnen komen, het had te maken met een virus, of het feit dat ze niet uit een stenen kommetje haar eten kreeg.
Dan begin je toch ook eens grondig achter je oren te krabben.
Geluk dat de fokker van ons 2e me echt wel goed gesteund heeft in het hele debacle.

FIP is inderdaad dikke pech pech pech .
Patella is inderdaad erfelijk, daar heb ik mijn 2e poes nu ook voor laten testen (ze is goed bevonden).
Hoop dat je snel meer weet, want fijn is dit niet, niet voor jou, niet voor Odin.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 19:30

Beste,
ik heb jullie net proberen te bellen maar kreeg geen gehoor.
Heb de foto's van Odin bekeken daar is op te zien dat de rechter heupkop is afgebroken
Leg Pethes , een typische aandoening voor de grote katten.
Dit kan enkel operatief geholpen worden.
NB aan de patella kan ik geen afwijking zien.
Voor verdere behandeling gelieve een afspraak te maken

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:33

ow wow, heupkop af
zou snel terug bellen en horen wat dat gaat geven aan kosten ....

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 20:18

Kon helaas niet meer bellen omdat de praktijk al dicht was. Ze belden na sluit. Dus morgen gaan we bellen.

Kunnen we nog iets met een misdiagnose?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:33

Nee, daar kun je vaak geen rechten aan ontlenen, maar je kunt ze altijd bellen natuurlijk.
Jeetje, jullie treffen het niet zeg!
Hoe krijgt hij dat voor elkaar? Is hij gevallen of tussen een deur gezeten?
Lijkt me niet dat het zomaar zonder reden afbreekt?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:05

Pffft heupkop af... maaannn dat is ook wat.

Ik hoop ik heb nu geen stomme gedachte- maar zou dat misschien kunnen komen door de medicijnen voor de FiP?
Ik bedoel dat er dan botten poreus worden of zo ( ik heb in mijn jeugd 6 jaar lang zwaar prednison moeten nemen en ik werd gewarschuwed voor even poreuze botten... dit is wel losgelopen maar daarvoor heeft het mijn linker oogspier omzeep geholpen )
En anders vraag of dit erfelijk kan zijn - dan weet jouw fokker ook waar ze op moet letten

@Keandra... ja het is een nog erger wereldje dan bij honden... incl. neid /misgunst enz enz...
En dan maak het niet uit welke kattenras

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 11:41

Hoe het is gebeurd blijft helaas een raadsel. Hij is wel altijd wat zwakker geweest bij zijn heup sinds FIP. Of dat door FIP zelf komt of de medicatie durf ik niet te zeggen. Hij heeft natuurlijk neuro fip gehad waarbij zijn achterpoten ook gleden.

Zijn heupkop gaat verwijderd worden. Als het goed is wordt hij vrijdag geopereerd

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:46

Fijn dat hij deze week nog geopereerd gaat worden!
Wat verwachten ze van het herstel? en krijgt hij nu iets van een kunstheup of iets dergelijks?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 13:09

Bij honden laten ze de spieren de gewrichtsfunctie overnemen, is simpelste en snelste herstel. Bij katten omdat ze een stuk lichter zijn qua gewicht moet dat ook kunnen. Hoe dat dan verder gaat qua kunnen springen zou ik niet weten.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 14:00

Success voor vrijdag.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:51

tamary schreef:
Bij honden laten ze de spieren de gewrichtsfunctie overnemen, is simpelste en snelste herstel. Bij katten omdat ze een stuk lichter zijn qua gewicht moet dat ook kunnen. Hoe dat dan verder gaat qua kunnen springen zou ik niet weten.

Klopt, kan.

Een van mijn katten is aangereden en heeft zijn bekken op drie plaatsen gebroken en beide achterpoten beschadigd en uit de kom. Het terugplaatsen van een achterpoot is gelukt, de andere helemaal niet. Na een lange revalidatie kan hij vrijwel alles weer. Hij loopt een beetje raar, maar kan gewoon springen en rennen en heeft geen pijn (uiteraard steeds onder behandeling en controle van de dierenarts). Zij vertelde me al dat de spieren het kapotte gewricht kunnen vervangen, dat is dus ook gebeurd.

Bij jouw kat zal die afgebroken gewrichtskop waarschijnlijk eerst verwijderd moeten worden, maar daarna is er vast van alles mogelijk.

Sterkte!