Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KimD schreef:mavantos schreef:Het doel is om de hond te koelen en aangenaam te houden bij hogere temperaturen
Dan zou ik me eerst even inlezen in de diverse doelen van koelvesten. Want met dit kinderachtige antwoord kan niemand je helpen.
KimD schreef:Omdat, zoals ik al schreef, het handig is om te weten voor welk doel je het koelvest wilt gebruiken.
Veel mensen smijten klakkeloos een koelvest op de hond terwijl het een veel gevallen helemaal niet nodig is of aangenaam voor de hond. Koelvesten hebben namelijk diverse functies, een koelvest is niet gewoon een koelvest. Er zijn zoveel diverse modellen met net zoveel diverse functies, dus dan moet je wel een helder beeld voor ogen hebben waar je het voor gaat gebruiken. 'De hond koelen' is dan geen antwoord, want ja, dat doen ze allemaal wel maar dat doet een emmer water, zwembad, beek of meer ook.
Wij hebben voor onze honden drie verschillende koelvesten maar alle drie die vesten hebben een compleet andere manier van functioneren.
KimD schreef:Wij koelen alleen actief tijdens het sporten met een koelvest wat van onder koelt en op de belangrijke punten om ze niet te laten oververhitten. Desondanks stappen wij tussen de rondes de honden want dat heeft meer effect op het regulieren dan het koelvest. Zelfs onze collapser heeft hier genoeg baat bij om niet overhit te raken icm aangepaste training uiteraard.
Tijdens het wandelen gebruiken wij nooit koelvesten, dat doet meer kwaad dan goed, dat kunnen ze prima zelf regelen. Tijdens het wandelen is het veel belangrijker om de hond te voorzien van water / hydratiesoepjes.
Een aantal van onze honden liggen graag buiten te bakken in de zon, zij mogen dan zelf aangeven of ze dat met of zonder koelvest willen doen. Dan hebben wij inderdaad vesten die werken door middel van verdamping, die zorgen dus niet dat de hond afkoelt maar zorgen ervoor dat de hond niet warmer wordt.
Op wedstrijd gebruiken wij deze koelvesten ook als we gaan uitstappen na een ronde, dan warmen ze niet nog verder op voordat ze weer terug in de auto gaan. Want in de auto is de ruimte natuurlijk beperkter om te gaan verliggen of niet. Uiteraard hebben ze wel water/sportshake ter beschikking in de auto.
Dan hebben we nog een suitical voor de collapser, als het mis gaat dan krijgt ze deze daarna aan om haar sneller op de been te krijgen. Maar gelukkig maar nog twee keer gebruikt.
KimD schreef:De jetstream van ruffwear, zeer tevreden over en tot nu toe de enige die ik ben tegen gekomen die ik durf aan te trekken tijdens het sporten.
Damon26 schreef:KimD schreef:De jetstream van ruffwear, zeer tevreden over en tot nu toe de enige die ik ben tegen gekomen die ik durf aan te trekken tijdens het sporten.
Ik zie dat ze de 'originele' jetstream op veel webshops niet meer verkopen maar dat ze deze hebben vervangen door de Ruffwear Swamp Cooler Zip Cooling Dog Vest. Heb je ook ervaring met deze?