Even een pupdate! Ze zijn vandaag allemaal al een week de deur uit, waar blijft de tijd! Alle puppen gaan inmiddels weer goed en waarom ik inmiddels zeg zal ik even updaten.
Donderdag werd Tommie opgehaald, hij ging naar mensen die pertinent geen vers vlees wilde voeren, hij zou dus overgaan op brok. Om die reden kregen de puppen bij ons in de ochtend brok ipv vlees en ook in de braingames brokjes gemengd met beloningsnoepjes zodat op die manier de overgang soepeler zou gaan.
Vrijdag stuurde ze in de groepsapp een appje dat Tommie wat aan de diarree was. Niet gek na een verhuizing en volledige omschakeling van voer. Niks meer gehoord tot zondag dus besloten zondagochtend even een appje te sturen hoe het met Tommie was. Hele dag niks gehoord tot 23.15u, ik kreeg een appje met "Gaat weer iets beter met Tommie, zullen morgen uitgebreider mailen.". Uiteraard gingen bij mij alle alarmbellen rinkelen... Maandag dus continu gewacht op mail, die kwam rond de middag met een heel word bestand aan verslag getypt. Ik schrok me dood en was direct woest. Niet op de mensen maar op de DA, wat een idioot is dat geweest!
Een stukje uit het verslag:
Citaat:Zondag (9-1-22) vreselijke diarree echt spuitpoep en super sloom.
We konden terecht op de spoedkliniek van diergeneeskunde in Utrecht.
Daar is hij eerst gecontroleerd op parvo, nog op het parkeerterrein. Dit was gelukkig negatief. Een titeruitslag zei hun niet zo veel.
Hij is uitgebreid nagekeken door zowel de coassistent als een dierenarts. Zijn temperatuur was op het randje en ook zijn hartslag was wat aan de hoge kant. Hij had in de spreekkamer nog diarree dus dat kon mooi op de foto gezet worden voor het dossier.
Hij heeft een injectie gekregen met een eetlustopwekkend middel en datzelfde middel hebben we ook als “drankje” meegekregen. Ook heeft hij korrels gekregen die de ontlasting wat dikker moeten maken.
Hij moet de komende dagen gekookte kip met rijst eten en nog even geen brokjes.
De dierenarts veronderstelde dat er misschien sprake is van een parasiet. Dus zijn we nu ontlasting van een paar dagen aan het verzamelen.
Omdat ik de perkjes in de buurt van ons huis niet vertrouw (er lopen heel veel honden en er wordt erg slecht opgeruimd door hun baasjes), laten we Tommie nu in de tuin.
Ik was er erg op tegen om de hond zijn behoefte te laten doen in de tuin, maar dit lijkt toch schoner. Al heeft hij al ontdekt dat er ook wel kattendrollen liggen in de tuin, die heel interessant zijn.
De kip met rijst wordt verslonden door hem. Het is zo verschrikkelijk lekker dat hij bijna het bakje erbij opeet.
Ook is hij een stuk vrolijker. Zowel in huis als in de tuin.
Best goede nacht, 3 keer gekomen.
Maandag (10-1-22). Hij Heeft nog steeds spuitpoep, maar is verder wel vrolijk.
Medicijnen gegeven en weer heerlijk rijst met kip gegeten (hij heeft vast Surinaamse roots).
Poosje lekker in de tuin rondgerend en daarna gaan slapen in de mand. Later door mij in de bench gezet, met een snackje, omdat ik ging douchen.
Daarna ging hij daar heerlijk te slapen, ook toen ik weer terug was.
Daarop heb ik contact opgenomen met mijn eigen DA, bevriende fokkers en een aantal oud studiegenoten of mijn gedachtegang zo raar was, dat bleek niet het geval en heb een mail terug opgesteld en die aan diverse mensen laten lezen. Hierbij wat stukjes uit mijn mail terug.
Citaat:"Ten eerste wil Ik jullie heel veel beterschap wensen met Tommie, ik schrik er ontzettend van maar ben daarnaast ook verontwaardigd over de gang van zaken. Ik had dit graag vooraf gehoord, niet achteraf. Hadden jullie mij zaterdag direct ingelicht bij de dalende lijn had ik jullie direct advies kunnen geven.
Dit is ook wel waarom ik adviseerde om zeker de eerste tijd vers te voeren, dat is zoveel beter voor de darmflora dan brok. Door de omschakeling gaat het spijsverteringgestel ook aan gort voor een paar dagen, dan is de kans op diarree (infectie) een stuk groter. Ik zou dan alsnog overwegen om vers te gaan voeren als Tommie weer aan de beterende hand is, of wellicht een combinatie van, bijvoorbeeld 's ochtends vlees en 's avonds brok (twee om twee) of andersom. Er is ook een houdbare variant, misschien is dat een optie, is minder 'vleesachtig'? Zeker nu de spuitpoep nog aan de orde is, is het de overweging waard. Maar dat is jullie eigen keuze."
"De Parvo test hadden ze achterwege kunnen laten, daar was Tommie nog voldoende beschermd voor, dat titeren hun niet zoveel zegt vind ik een kwalijke zaak. Ze zaaien onnodig veel onrust bij jullie als baas en zetten mij te kakken terwijl dat niet nodig is, had mij gerust gebeld bij die uitspraak! Ze hadden moeten beginnen met een Giardia test, die mis ik in dit hele verhaal. Giardia is iets wat puppen ontzettend makkelijk oppikken maar wel dodelijk is als er niet snel gehandeld wordt. Zeker op plekken waar veel uitwerpselen van veel verschillende honden liggen. Een temperatuur 'op het randje' zegt mij dan weer niet zoveel als de temperatuur niet benoemd wordt en een verhoogde hartslag is niet meer dan logisch in de situatie waarin Tommie zich bevond, puppen zijn natuurlijk nog ontzettend wereldvreemd. Ze hebben het over een parasiet maar vinden het niet belangrijk om te weten wanneer en waarmee Tommie ontwormt is? Of dat er andere puppen in het nest dezelfde klachten hebben?
Dan is er blijkbaar gekozen voor een berg aan medicatie, een prik, een drankje én korrels. En ipv iets te spuiten tegen diarree willen ze de diarree juist in stand houden door hem iets te spuiten wat eetlust moet opwekken? Daar bovenop wordt ook nog een volledig nutteloos kip met rijst geadviseerd waardoor Tommie dus belangrijke voedingsstoffen die hij juist nu nodig heeft mist en het werkt blijkbaar niet gezien het feit dat hij nog steeds spuitpoep heeft. Kip en rijst is volledig achterhaald en zeker voor een pup geen oplossing. Kip, rijst en brokken mengen als advies is ook ontzettend raar, daar raakt de maag en het spijsverteringgestel volledig van streek van omdat de PH waardes verschillen waardoor het maagzuur gaat 'borrelen'. Het brokken eten zal na een paar dagen kip met rijst eten ook wel behoorlijk tegenvallen met kans op staken en dus een terugval of nog meer gewichtsverlies, wat weegt hij momenteel? Ook dat Tommie nog mag snacken met de klachten die er zijn. Juist jonge honden 'moeten' vasten bij zulke klachten, 24 uur helemaal niks, een reset van het lichaam en dan starten met hele kleine porties een keer of 8 per dag. Die snacks zijn een aanslag op het volledig ontregelde spijsverteringgestel van de hond."
Daarop reageerde ze vrij snel dat ze op dinsdag even wilde bellen, dat deden ze rond 15 uur dinsdagmiddag en dat was een fijn gesprek. Hun eigen DA had ze gevraagd te komen en aangegeven dat ze niks konden met het verslag van Utrecht omdat ze het niet eens waren met de gang van zaken. Die DA besloot om als eerste bloed te trekken en vanuit daar verder te gaan. Dat was uiteraard meteen raak, een infectie in het lichaam. Hij heeft een AB infuus gekregen zodat het eerste 'shot' direct kon worden opgenomen en kreeg vijf dagen AB mee naar huis. De rest hebben ze moeten stoppen. Ze kregen ook KVV mee van de DA en daar moest hij 6x per dag een eetlepel van krijgen om alles weer te stabiliseren en rustig op gang te brengen. Ze boden nog hun excuses aan wat betreft de gang van zaken en vonden het jammer dat ze zo 'gepiepeld' waren in Utrecht, wat dat betreft zijn het echt baasjes die proberen het juiste te doen. Hun vorige hond is op vrijdag ziek geworden en op zondag gestorven in zijn mandje, ook door toedoen van het niet correct handelen van een DA dus ik begrijp wel dat ze kozen voor de kliniek in Utrecht. Maar ze waren nu wel gerustgesteld dat mijn mail en het advies van de DA overeen kwamen, dat gaf ze een goed gevoel bij hun niet DAP.
Het is inmiddels zondag en het gaat gelukkig heel goed. Hij knapte na het bezoekje van dinsdag echt zienderogen met het uur op, godzijdank!
Ik ben weer 10 jaar ouder maar blij dat het goed gaat met het kereltje.

Voor de duidelijkheid, geen van de andere puppen is ziek of heeft überhaupt klachten gehad of diarree. Het komt hoogstwaarschijnlijk door iets in een perkje bij hun voor de deur waar de hele buurt de hond uitlaat en niks opruimt.