Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 13:07

__Sannne schreef:
Weten jullie toevallig ook een Russische dwerghamster fokker in het Noorden? Ik wil opzich best naar Rotterdam reizen voor jouw fokkerij Denies, maar hoe fijn zo'n lange reistijd is voor een hamstertje durf ik niet te zeggen.

Dat kan prima met een stukkie komkommer voor vocht!:)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 13:28

__Sannne schreef:
Weten jullie toevallig ook een Russische dwerghamster fokker in het Noorden? Ik wil opzich best naar Rotterdam reizen voor jouw fokkerij Denies, maar hoe fijn zo'n lange reistijd is voor een hamstertje durf ik niet te zeggen.

Niet omdat je hem perse bij mij moet halen; maar een hamstertje kan prima een aantal uur verblijven in een transportbox voor show of transport. Ik heb dieren uit tsjechie gehad en binnenkort weer uit scandinavie. Hier in Nederland zijn er dieren naar Friesland, Maastricht & Belgie verhuisd.

AlwaysH

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 13:28

Jawel, per sé bij jou! :P

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 14:37

AlwaysH schreef:
Jawel, per sé bij jou! :P

Néééé :P Ik wil niemand 'dwingen' of het verwachten van iemand. Ik zou het wel onwijs leuk vinden en dat heb ik altijd gevonden met bokkers of mensen uit de scape groep die een Pure Colour hadden. Maar ik kan helaas niet iedereen ala minute helpen :Y) En niet iedereen heeft de mogelijkheid om dat geduld op te brengen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:30

Aan geduld geen gebrek hier, het staat sowieso nog in de kinderschoenen. Maar mooi om te weten dat een afstand afleggen niet erg is. Aan wat voor reisbox moet ik precies denken?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 20:36

Als je echt zou willen dan zou ik je wel willen adviseren om op de lijst te komen staan :) Maar dat laat ik aan jou over, geduld en op zn tijd is heel belangrijk; zie dat vaak mis gaan.

https://www.wesdijk.nl/dieren/transport ... 59804.html

Deze of een maat groter is prima. Die maat groter is fijner omdat er dan een bruggetje om onder te schuilen in past.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:41

Ohh geen geld ja!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 11:00

Ik wilde al een langere tijd weer een nieuw scape filmpje maken maar het kwam er niet van. Nu ik mijn koppeltje in een curver bak heb geplaatst kwam mijn aquarium vrij. In principe wil ik deze gebruiken voor de ukken straks maar ik zie wel hoe het loopt. Voor nu is het fijn om er even een scape in op te bouwen (die ondertussen ook alweer uit elkaar is haha)

Het is een hele simpele scape die ik met enige regelmaat in elkaar zet. Omdat er hier geen hamster in woont heb ik de scape niet afgemaakt met zand, plantjes & mos. Het gaat dan ook puur om de opbouw en het niet langs de zijkanten werken en dergelijke :D Ik hoop dat men er weer inspiratie uit kan halen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:05

Bij mij hadden de afgelopen maanden muizen feest gevierd in mijn voorraad. Oeps, nu ligt alle opslag op mijn kamer en ik heb alles weg kunnen gooien qua bodembedekking waar zichtbaar muizen in zijn geweest. Het is wel grappig, ze hebben een voorkeur voor witte carefresh ipv blauw en tumblefresh vinden ze helemaal niks aan. Maar goed, gisteren de hele berging uitgezogen en nu komen ze hopelijk op een koude kermis thuis. |o
Schaatsen zijn trouwens een prima huis volgens de muizen. Was het afgelopen winter maar kouder geweest, dan had ik ze eerder opgemerkt.

Manon_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:59

Verplicht vrij van werk vandaag :')

dus heb m'n bakken opnieuw ingericht

Tips en tricks altijd welkom :)
Afbeelding

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:11

Heel erg mooi Manon!

Ik heb mijzelf officieel op de wachtlijst gezet bij Denise *\o/* *\o/*

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 23:16

__Sannne schreef:
Ik heb mijzelf officieel op de wachtlijst gezet bij Denise *\o/* *\o/*

*\o/* *\o/*

& deze koppeltjes zitten samen :D

Afbeelding

Afbeelding

Mijn lijst is verder wel 'op slot' just to be sure dat ik straks geen mensen hoef teleur te stellen. Maar Sanne weet in ieder geval hoe en wat :)

Leuk Manon_Harry! Er zit wel een groot verschil tussen de bakken. De eerste bak is erg vol maar wel goed gebruik gemaakt van je hele ruimte, en de tweede bak is juist weer meer langs de zijkanten en erg leeg; zit daar een reden achter? :D
Voor de volgende keer zou ik in ieder geval tot de rand vullen met een gemixte bodembedekking (heb je dat nu ook?) en vanaf daar verder opbouwen. En dan een beetje een middenweg tussen scape 1 en scape 2 vinden qua opvulling. Qua opbouw zeker scape 1 aanhouden.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:15

Floki laatst gewogen en hij is 50 gram. Is dat te veel/ te weinig, goed?

Dit is een recente foto maar misschien niet helemaal duidelijk?

Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 22:35

Dat is een net gewicht hoor :) Een foto op een tafel of iets anders plats zou beter zijn maar 50gram is een bekend gewicht onder de dwerghamsters.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:46

Gelukkig :) Dan laat ik het mooi gaan zoals het nu gaat :) Heb nu een eigen weegschaaltje en kan hem dan vaker wegen. Elke keer dat ding ophalen van mijn moeder is wat onhandig, maar dat hoeft gelukkig niet meer.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 22:57

JesdaJinn schreef:
Gelukkig :) Dan laat ik het mooi gaan zoals het nu gaat :) Heb nu een eigen weegschaaltje en kan hem dan vaker wegen. Elke keer dat ding ophalen van mijn moeder is wat onhandig, maar dat hoeft gelukkig niet meer.

Ohja dat is inderdaad heel onhandig!

Ik heb hier vast wel eens genoemd dat ik aan het tobben was met voeding? Ik ben zó blij dat ik terug ben overgestapt naar mijn oude voer (dat ik 5 jaar lang heb gevoerd) want sinds dien is er weer een stijging in de gewichten te zien. Mijn Chiara zakte tot 23gram en is ondertussen 42 gram. Mijn Josie zakte naar 26 gram en zit ondertussen op 39 gram. Zo ontzettend blij. Ondertussen meer informatie hier over gelezen en tot mijn schrik zijn ze echt zwaar ondervoed geweest ondanks dat er 'kilo's' voeding in gingen. Ben er heel verdrietig van maar ben blij dat ik het heb weten op te lossen *\o/*
Naast dat ik het mezelf verweet waren sommige berichten ook niet al te vriendelijk en lag het maar aan mij. Hartstikke leuk als dat zo zou zijn maar daar maak ik nog steeds geen hamsters zwaarder mee. En het had ook niet langer moeten duren of ik was mijn hamstertjes gewoon kwijt :(

Gewicht en een goede voeding (met de juiste samenstelling) is dus echt van ontzettend groot belang! Het gewicht controleren, bijvoorbeeld iedere week, is zeker geen overbodige luxe.

Ik heb overigens ook ooit gehad, járen terug, dat ik op vakantie ging en een dame in koppel begon af te vallen. Dat is raar .. in koppel zouden ze moeten aankomen van de beebies :P Verzorgster wist het ook niet en ze kregen gewoon voer. Bij thuis komst (na 4 dagen, gewoon een midweekje) de dame onder de loep genomen en geloof het of niet .. ze had een stukje vel tussen haar tanden! Eten deed dus vreselijk veel pijn. Na lang pielen, duwen en dergelijke het stukje er tussen uitgekregen en op een begeven moment groeide ze weer fanatiek en uiteindelijk ook vanwege beebies. Sinds dien check ik gelijk eventuele 'tand door de lip'-taferelen :P

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:07

Van dat voer had ik idd al wel es voorbij zien komen.
Die grammen zijn echt niks! Echt super weinig.
Nu blijf je zeker bij je goeie voer.

Hier voer ik eigenlijk gewoon voer van de dierenwinkel. Er zit van alles in. Wel laat ik Floki alles op eten en krijgt hij maar een bodempje. Gelukkig doet hij braaf wat ik wil.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 23:16

JesdaJinn schreef:
Van dat voer had ik idd al wel es voorbij zien komen.
Die grammen zijn echt niks! Echt super weinig.
Nu blijf je zeker bij je goeie voer.

Hier voer ik eigenlijk gewoon voer van de dierenwinkel. Er zit van alles in. Wel laat ik Floki alles op eten en krijgt hij maar een bodempje. Gelukkig doet hij braaf wat ik wil.

Ik blijf inderdaad trouw bij '' mijn merkje '', haha. Helaas is deze voeding alleen in 15kg verkrijgbaar maar voor de toekomstige Pure Colours heb ik daar al een mooie oplossing voor. Ik voer dus ook 'gewoon' voeding van een dierenwinkelmerk. Het is ook gewoon een gemengde voeding en ze eten netjes alles op :) Dat is ook heel belangrijk, goed dat je er scherp op bent!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 00:53

Ik voerde bij beide hamster het voer van whoopie, mijn eerste was daarmee 55 gram en mijn tweede was max 23 gram, wat erg licht is. Maar die was ook extreem klein en stak genetisch gewoon zeer slecht in elkaar. Ik dacht vanaf september eigenlijk al dat het elk moment gebeurt kon zijn. Ik vind het best een wonder dat die nog 1 jaar en 9 maanden is geworden ook.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 05:42

Wow zeg, die waren flink afgevallen :oo . Gelukkig zijn ze weer netjes ip gewicht.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 09:44

Dat is inderdaad een prima leeftijd Jorex en je hamstertje heeft een fijne tijd bij jou gehad!

Hier was het gisteravond voor het eerst feest tussen Chiara & Alpha. Ik heb letterlijk staan juichen toen ik de hamsterkamer binnen kwam en zag hoe Alpha verwoed zijn best deed om te dekken. Ik ga duimen dat hier een geslaagde poging tussen zit! *\o/*

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:17

Wat leuk Denise! Spannend, hopelijk is het gelukt.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:02

Ik zweer vooralsnog bij Rodenttopia. Maar ik heb geen Rusjes.
Wel bellies.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 17:04

AlwaysH schreef:
Ik zweer vooralsnog bij Rodenttopia. Maar ik heb geen Rusjes.
Wel bellies.

Lekker bij blijven zweren dan :P Ik noem geen merknamen :) Zoals eerder benoemd moet je voeren waar je dieren het goed op doen. Dat is met honden zo, met paarden zo en dat is met hamsters niet anders. En met het goed er op doen doel ik niet alleen op het lekker eten er van maar natuurlijk ook een gezond gewicht en dergelijke.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:25

Wat voor waterflesje/bakje hebben jullie in je scape? En wat raden jullie aan? Een flesje of een bakje?