'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:10

Citaat:
Ik denk dat je die plagen schromelijk overschat.

Jij woont waarschijnlijk niet in Amsterdam?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:12

bruintje123 schreef:
Waarom moet de hondenmens alles zelf betalen en de kattenmens komt overal langs af.
Zelfs als er overlast is.

Omdat honden een baas hebben en katten personeel :j

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:17

Bob1976 schreef:
Ik zou het afschuwelijk vinden als zoiets doorgaat. Er zitten al genoeg dieren opgesloten. En ja, vervelend dat ze in je tuin graven, maar er zijn ergere dingen. Andersom zijn er ook vast ergernissen. En hoe doe je dat dan op een boerderij? Katten vangen ook muizen/ratten.

Ok deal. Jouw kattenstront in mijn tuin, en ik bewaar de hondenpoep om elke dag even bij jou te lozen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:24

lor1_1984 schreef:
Voor diegenen die zeggen dat het afzetten van de tuin om je katten binnen te houden te duur is:
voor pak 'm beet €50,- heb je een pakket met stroomdraad, isolatoren en stroomklok, voldoende om 40m omheining mee af te zetten.
Je hebt wel extra isolatoren nodig maar dat kost ong €2,50 per zakje bij de Welkoop.
Overigens voor 2 tientjes meer heb je een pakket voor een grotere tuin.

Magrathea; dan zou ik eerder opperen voor kattenbelasting en bij bewijs daarvan gratis castratie en (deels) terugbetaling chip.
Maar dan ook voor de hond en de rest inzetten voor controles en voorzieningen zoals poepbakjes, palen met poepzakjes, bijhouden van het hondenveld.

Stroomdraad kopen is de moeite niet maar hoe houd je je kat achter een draadje? Dan moet er dus ook een degelijke schutting komen om de gehele tuin heen met een soort van sluis zodat je zelf de tuin ook nog eens in/uit kan zonder dat de kat ontsnapt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:25

Magrathea schreef:
Jongens, ik heb dé oplossing. Als al dat geld dat zogezegd vrijgemaakt gaat worden hiervoor (want er is al een paar keer een goed punt gemaakt dat de beste Tilburger gewoon naar kiezers loopt te hengelen hier) in plaats daarvan geïnvesteerd wordt in castratieprogramma's voor zwerfkatten en in kortingsacties voor huiskatten (dat je op een bepaalde dag je kat kan brengen voor een laag bedrag) om castratie extra aantrekkelijk te maken... Ik denk dat dat daadwerkelijk helpt tegen overlast, niet een symbolische maatregel die uiteindelijk alleen maar meer irritatie en verdeeldheid oplevert, want daar hebben we al genoeg van :(:)

Want een gecastreerde kat poept niet meer in de tuin?

Magrathea

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:30

Dat zeg ik niet. Géén kat poept niet in de tuin, en als er minder random nestjes komen lijkt me dat veel effectiever dan een haatbeleid.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:32

In België is de wetgeving omtrent katten zo anders! Elke kitten die een nest verlaat (ook bij een particulier ja!) naar een nieuw baasje moet gechipt, gesteriliseerd/gecastreerd en gevaccineerd worden door de oorspronkelijke eigenaar. Dus VOOR de kitten het nest verlaat. Wie dat betaalt kan je onderling afspreken, anders wordt het best duur voor de oorspronkelijke eigenaar van de kittens natuurlijk. Anders kan je ongelooflijk hoge boetes krijgen (dat gaat om wel wat meer dan 400 euro). Het is dus ook wettelijk verplicht om de katten te laten chippen, ze krijgen dan een paspoort waar gegevens, eigenaar en vaccinaties in bijgehouden worden. Op die manier weet je altijd welke kat bij wie thuis hoort, worden er veel minder 'wilde' nesten geboren en moet je elk jaar met de kat naar de DA voor de vaccinaties.

bruintje123

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:34

Kun je een kitten dan al castreren?
Zowel poes als kater?
Neem aan dat die toch ook een bepaalde leeftijd moeten hebben?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:35

Magrathea schreef:
Dat zeg ik niet. Géén kat poept niet in de tuin, en als er minder random nestjes komen lijkt me dat veel effectiever dan een haatbeleid.

Ah op die manier. Ik denk dat mensen nog steeds hun katten massaal los laten lopen, daar gaat zo'n castratiebeleid niets aan doen.
Gek eigenlijk, dat mensen voor hun katten kortingsdagen krijgen om ze te laten castreren en mensen het voor hun honden altijd zelf moeten betalen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:36

Jildau schreef:
lor1_1984 schreef:
Voor diegenen die zeggen dat het afzetten van de tuin om je katten binnen te houden te duur is:
voor pak 'm beet €50,- heb je een pakket met stroomdraad, isolatoren en stroomklok, voldoende om 40m omheining mee af te zetten.
Je hebt wel extra isolatoren nodig maar dat kost ong €2,50 per zakje bij de Welkoop.
Overigens voor 2 tientjes meer heb je een pakket voor een grotere tuin.

Magrathea; dan zou ik eerder opperen voor kattenbelasting en bij bewijs daarvan gratis castratie en (deels) terugbetaling chip.
Maar dan ook voor de hond en de rest inzetten voor controles en voorzieningen zoals poepbakjes, palen met poepzakjes, bijhouden van het hondenveld.

Stroomdraad kopen is de moeite niet maar hoe houd je je kat achter een draadje? Dan moet er dus ook een degelijke schutting komen om de gehele tuin heen met een soort van sluis zodat je zelf de tuin ook nog eens in/uit kan zonder dat de kat ontsnapt.

Stroom betaal je ook voor.

Even wat meer neertellen en met gaas af gaan zetten. Ik was totaal voor een tuin van 10 bij 10 250 euro kwijt. Dieren nemen kost nou eenmaal geld. Je bent nog wel meer kwijt voor een operatie als je kat een verkeersongeluk overleefd.

Is je tuin niet af te zetten door te lage omheining, coniferen of iets dan is een ren bouwen ook een optie.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:36

Heleennn schreef:
In België is de wetgeving omtrent katten zo anders! Elke kitten die een nest verlaat (ook bij een particulier ja!) naar een nieuw baasje moet gechipt, gesteriliseerd/gecastreerd en gevaccineerd worden door de oorspronkelijke eigenaar. Dus VOOR de kitten het nest verlaat. Wie dat betaalt kan je onderling afspreken, anders wordt het best duur voor de oorspronkelijke eigenaar van de kittens natuurlijk. Anders kan je ongelooflijk hoge boetes krijgen (dat gaat om wel wat meer dan 400 euro). Het is dus ook wettelijk verplicht om de katten te laten chippen, ze krijgen dan een paspoort waar gegevens, eigenaar en vaccinaties in bijgehouden worden. Op die manier weet je altijd welke kat bij wie thuis hoort, worden er veel minder 'wilde' nesten geboren en moet je elk jaar met de kat naar de DA voor de vaccinaties.

En als een kat zonder chip gevonden wordt, hoe weten ze dan van wie het dier is?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:37

Bruintje: De kittens mogen wettelijk gezien pas na 8 weken het nest verlaten, op die leeftijd kan je dus al gaan castreren.

edit: weet niet of dit wettelijk zo is, maar in de asielen hier wordt dit als maatstaf genomen vanuit de overheid.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 30-08-17 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:37

Diablo schreef:
Heleennn schreef:

En als een kat zonder chip gevonden wordt, hoe weten ze dan van wie het dier is?

Niet, dan gaat hij naar het asiel. Als je als katteneigenaar te koppig bent om de wet te volgen en je kat te chippen is dat jouw probleem. Dan moet je ook niet raar opkijken dat hij in het asiel terecht komt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:38

Diablo schreef:
Magrathea schreef:

Ah op die manier. Ik denk dat mensen nog steeds hun katten massaal los laten lopen, daar gaat zo'n castratiebeleid niets aan doen.
Gek eigenlijk, dat mensen voor hun katten kortingsdagen krijgen om ze te laten castreren en mensen het voor hun honden altijd zelf moeten betalen.

Ja zo kun je bezig blijven. Onze dierenarts houdt van die dagen waarop je je konijn goedkoop kunt laten enten en voor mijn paard moet ik wel steeds volle bak betalen. Zo oneerlijk zeg.. >;)

Blijkbaar is het bij katten meer een probleem dan bij honden. Net als dat er minder konijnen gevaccineerd worden dan paarden. Lekker belangrijk. Wees blij dat er zulke mogelijkheden zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:38

Ah dat wist ik niet dat het zo jong al kan. :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:39

bruintje123 schreef:
Kun je een kitten dan al castreren?
Zowel poes als kater?
Neem aan dat die toch ook een bepaalde leeftijd moeten hebben?

Vroegcastratie kan prima.. is inmiddels al veel onderzoek naargedaan en pettiger voor de dieren omdat ze in slaap vallen in het nest en hier ook weer wakker worden.
Bovendien zit er veel minder vet om de geslachtsorganen en kunnen ze er makkelijker bij. Het schijnt alleen wat meer gepriegel te zijn.

Vanaf 3 maanden mag het!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:40

Heleennn schreef:
Niet, dan gaat hij naar het asiel. Als je als katteneigenaar te koppig bent om de wet te volgen en je kat te chippen is dat jouw probleem. Dan moet je ook niet raar opkijken dat hij in het asiel terecht komt.

Daar ben ik het wel mee eens, katten zonder chip naar het asiel. Maar zou het echt werken? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat van alle loslopende katten de chips gecontroleerd worden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:41

Heleennn schreef:

De praktijk is toch wel wat anders. In werkelijkheid weet de helft van de katteneigenaars niet dat ze verplicht zijn van te chippen en een boer of iemand op het platteland gaat dat al helemaal niet doen. Oeps nestjes komen nog altijd voor en de kittens vinden altijd hun weg. Mijn huidige is een vondeling van 6 maanden oud. Was ook niet gechipt, gecastreerd of ook maar geënt. Ik ben uit eigen beweging met hem naar de DA geweest om alles op orde te hebben. Gelukkig dat ik hem liet castreren of we waren hem al kwijt. Meneerke struint graag de omliggende akkerlanden af op zoek naar muizen en speelt graag met de buurman zijn kat.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:41

Diablo schreef:
Magrathea schreef:

Dat komt omdat honden een baas hebben en katten personeel lees ik net :))

Mijn inziens komt het vooral omdat hondeneigenaren wel verantwoordelijkheid gevoel hebben en daarnaast flink beboet worden als er wel iets zou gebeuren.
Maar het zou natuurlijk vreselijk zijn als dat bij Katten ook zo gebeurd... Dan krijgt dat personeel waarschijnlijk een burn out en gaat dan staken voor loonsverhoging enzo :roll:

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:42

Jildau schreef:
Ja zo kun je bezig blijven. Onze dierenarts houdt van die dagen waarop je je konijn goedkoop kunt laten enten en voor mijn paard moet ik wel steeds volle bak betalen. Zo oneerlijk zeg.. >;)

Blijkbaar is het bij katten meer een probleem dan bij honden. Net als dat er minder konijnen gevaccineerd worden dan paarden. Lekker belangrijk. Wees blij dat er zulke mogelijkheden zijn.

Ik zei slechts dat ik het gek vind, chill ;).

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:43

Nee die chips worden niet gecontroleerd, maar vanaf dat er overlast is of een kat bij jouw in de tuin rondhangt en je weet niet van wie hij is dan gaat het heel snel. Je belt de politie/DA en die komen met een chiplezertje kijken op welke naam hij staat. Geen chip is asiel, wel chip is contact opnemen met de eigenaar en dan kunnen er meteen maatregelen getroffen worden. Je kan het dier altijd aan een persoon en adres koppelen als dat nodig is. Tenzij het een straatkat is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:45

Heleennn schreef:
Nee die chips worden niet gecontroleerd, maar vanaf dat er overlast is of een kat bij jouw in de tuin rondhangt en je weet niet van wie hij is dan gaat het heel snel. Je belt de politie/DA en die komen met een chiplezertje kijken op welke naam hij staat. Geen chip is asiel, wel chip is contact opnemen met de eigenaar en dan kunnen er meteen maatregelen getroffen worden. Je kan het dier altijd aan een persoon en adres koppelen als dat nodig is. Tenzij het een straatkat is.

Oké. En is er bij wet ook iets geregeld voor wat betreft overlast door katten?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:45

Bovendien lees ik hier op Bokt altijd dat mensen hun hond liever niet castreren omdat ze anders niet stoer meer mogen zijn ofzo...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:46

petraaken schreef:
Heleennn schreef:

De praktijk is toch wel wat anders. In werkelijkheid weet de helft van de katteneigenaars niet dat ze verplicht zijn van te chippen en een boer of iemand op het platteland gaat dat al helemaal niet doen. Oeps nestjes komen nog altijd voor en de kittens vinden altijd hun weg. Mijn huidige is een vondeling van 6 maanden oud. Was ook niet gechipt, gecastreerd of ook maar geënt. Ik ben uit eigen beweging met hem naar de DA geweest om alles op orde te hebben. Gelukkig dat ik hem liet castreren of we waren hem al kwijt. Meneerke struint graag de omliggende akkerlanden af op zoek naar muizen en speelt graag met de buurman zijn kat.

De praktijk is helemaal niet anders. Ook bij boerderijen wordt gecontroleerd wat er met de kittens gedaan wordt. Tante van mijn nichtje heeft een boerderij en de paarden thuis in een rustige plattelandsbuurt, die hadden om de zoveel maanden een nestje en gaven die kittens altijd weg aan mensen die een katje zochten. Tot op een dag de politie aan de deur stond: mevrouw, u bent in overtreding door de kittens zomaar weg te geven zonder de medische zorg die verplicht is. Die hadden een ongelooflijke boete aan hun been en hebben mama poes verplicht moeten laten sterilliseren. Er is zeker wel controle, en ze doen er niet laks over.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:52

M_D_H schreef:
[
Mijn inziens komt het vooral omdat hondeneigenaren wel verantwoordelijkheid gevoel hebben en daarnaast flink beboet worden als er wel iets zou gebeuren.
Maar het zou natuurlijk vreselijk zijn als dat bij Katten ook zo gebeurd... Dan krijgt dat personeel waarschijnlijk een burn out en gaat dan staken voor loonsverhoging enzo :roll:

Hondeneigenaren wel verantwoordelijkheidsgevoel? Ja joh alle honden hebben echt een fantastisch prachtig leven waarin de eigenaar altijd het allerbeste met ze voor heeft.

Je hebt hondeneigenaren en katteneigenaren met verantwoordelijkheidsgevoel. En je hebt ze beide waarbij dat ontbreekt. Nu niet doen alsof alle hondeneigenaren van die schatjes zijn die altijd goed op hun dier letten..