Volgens mij is het heel simpel, honden in losloopgebieden allemaal een muilkorf om. Daarbuiten gewoon aan de riem en ieder dier, welk ras dan ook, die zich extreem misdraagt een spuitje.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Verplicht euthanaseren hoogrisicohond bij het eerste ernstige bijtincident.
Huertecilla schreef:Nikass schreef:(Nou vind ik Spanje überhaupt geen voorbeeld mbt omgaan met hun dieren).
...en laat het bij deze wet, dit onderwerp nu net over MENSEN gaan.
Over hoe die het meest redelijk/effectief/makkelijk beschermd kunnen worden tegen risico lopen door serieuze bijtincidenten in de openbare ruimte.
DAAR is de Spaanse wetvoor
Avanti schreef:kiwiwitje schreef:En als dat betekend dat een of andere poedersuiker keffer of een lab mijn hond loopt te irriteren, ik de hond niet weg krijg en baasje zijn hond niet bij kan houden, ga ik het mijn hond niet kwalijk nemen als ie bijt.
Dus je vind het prima als een hond (zwaar)gewond raakt, omdat dit hondje jouw hond irriteert.![]()
Daarom blijf ik dus uit de buurt van deze honden en eigenaren met hun asociale redenaties.
Ik heb trouwens nooit last van keffertjes of labradors, mijn hond negeert honden die onsociaal gedrag vertonen.
Lepeltje schreef:Máár, als je weet dat je hond zo'n kort lontje heeft dat hij een blaffende maltezer of chihuahua niet trekt dan hoort hij naar mijn mening gewoon een muilkorf om te hebben. Niet perse omdat jouw hond een agressief monster is (tenzij hij de chihuahua gelijk in stukjes trekt), maar omdat je de situatie buiten gewoon niet altijd in de hand hebt. Dat andere mensen met loslopende (kleine) hondjes hun verantwoordelijkheid niet nemen betekent niet dat jij er ook vanaf kan zien. Oneerlijk is het wel ja, maar als je een hondenras met een hoog risico op bijtincidenten wil moet je het gewoon zo accepteren. Er zal altijd wel ergens een jandoedel rondlopen die het principe 'hondje bij je houden' niet begrijpt.
Nikass schreef:Beetje apart om te doen alsof deze wet niks met dieren te maken heeft.
Keell94 schreef:ik hoor hier meerdere mensen zeggen uit de weg te gaan voor een Rottweiler, vind ik erg jammer om te horen maar ik herken het wel.
Ik heb zelf ook een rottweiler maar die is super sociaal naar andere honden, en luisterd los nog beter dan aan de lijn.
Het is zo jammer dat er doordat er een aantal van die incidenten zijn geweest met bepaalde eigenaren het hele ras en nog meerdere rassen zo naar beneden worden gehaald. Rottweilers zijn oorspronkelijk gefokt als veedrijvers en daarna als waakhond om het erf te bewaken.
Helaas zie je de laatste tijd alleen dat ze verkeerd worden getraind of helemaal niet worden getraind en dan geef ik de wet gelijk wat betreft hoog risico hond want ze kunnen een hoop schade aanrichten.
Ik vind alleen dat ze de hond niet moeten straffen maar de baas. Hond in beslag nemen en de eigenaar een dikke boete en ontzegging tot het houden van een hond.
Ook mogen wat mij betreft de fokkers veel strenger controleren waar hun pups terecht komen, waar wij onze pup vandaan hebben werd daar ook echt niet naar gekeken, die vrouw was blij dat ze weer een pup had verkocht maar in wat voor handen die terecht kwam maakte haar volgens mij niet zoveel uit en dat vind ik erg slecht.
Jonge jongens kopen zo'n hond omdat het stoer is en als ze uit hun plaat gaan is het des te stoerder maar opvoeden ho maar
Nikass schreef:Zoals al eerder gezegd ben ik het er mee eens dat er iets moet gebeuren. Maar ik ben het niet met jouw muilkorfgebod eens.
geerke schreef:Keell94 schreef:ik hoor hier meerdere mensen zeggen uit de weg te gaan voor een Rottweiler, vind ik erg jammer om te horen maar ik herken het wel.
Ik heb zelf ook een rottweiler maar die is super sociaal naar andere honden, en luisterd los nog beter dan aan de lijn.
Het is zo jammer dat er doordat er een aantal van die incidenten zijn geweest met bepaalde eigenaren het hele ras en nog meerdere rassen zo naar beneden worden gehaald. Rottweilers zijn oorspronkelijk gefokt als veedrijvers en daarna als waakhond om het erf te bewaken.
Helaas zie je de laatste tijd alleen dat ze verkeerd worden getraind of helemaal niet worden getraind en dan geef ik de wet gelijk wat betreft hoog risico hond want ze kunnen een hoop schade aanrichten.
Ik vind alleen dat ze de hond niet moeten straffen maar de baas. Hond in beslag nemen en de eigenaar een dikke boete en ontzegging tot het houden van een hond.
Ook mogen wat mij betreft de fokkers veel strenger controleren waar hun pups terecht komen, waar wij onze pup vandaan hebben werd daar ook echt niet naar gekeken, die vrouw was blij dat ze weer een pup had verkocht maar in wat voor handen die terecht kwam maakte haar volgens mij niet zoveel uit en dat vind ik erg slecht.
Jonge jongens kopen zo'n hond omdat het stoer is en als ze uit hun plaat gaan is het des te stoerder maar opvoeden ho maar
ik ken een dierenarts die op het moment dat er een rott binnenkomt er meteen een muilkorfje van stof omheen doet.Volgens hem zijn ze vrij onvoorspelbaar.
Zelf ben ik vijf jaar geleden in mijn gezicht gegrepen door een rottweiler,gelukkig alleen een gat in mijn neus.En compleet in de war,ik houd vreselijk veel van honden,heb zwerfers,herplaatsers...en ik werd gebeten????Het was niet mijn hond...de hond heeft trouwens meerdere mensen gebeten in het gezicht.
Waarvan een vrouw die verschillende operaties nodig had om het weer goed te krijgen.
Het rare is,het was een lieve hond,als zij je wilde likken in je gezicht.De vrouw die echt ernstig gebeten was had haar armen om de hond heengeslagen en haar een knuffel gegeven.Ze kende de hond goed.
Waarom ze mij beet weet ik niet,ik wilde haar niet knuffelen...
Nikass schreef:Keell94 meestal is er wel een reden om uit te halen ja. In het geval van de Beauceron was het een mevrouw die op een meter of drie afstand stond en de hond recht aan keek.
Niet handig van haar maar ja niet iedereen is handig met honden. Het was op openbaar terrein waar honden los mogen dus daarin zat de eigenaar van de hond niet fout, maar ik schrok me wezenloos toen de hond ineens opvloog en aanviel. Geen waarschuwing vooraf. Gelukkig geen ernstige schade.
San87 ik vind ook van niet. Ik ben door het boomertje van mijn vriendin hard in mijn grote teen gebeten. Die hond en ik zijn gek op elkaar. Ze lag aan mijn voeten te slapen. Ik ging even verzitten, zij schrok wakker en reageerde impulsief.
Het deed echt heel erg pijnmaar ik heb het haar nooit kwalijk genomen.
En ben idd ook een keer door een teckel in mijn vingers gebeten. Was mijn eigen schuld.
Huertecilla schreef:Nikass schreef:Zoals al eerder gezegd ben ik het er mee eens dat er iets moet gebeuren. Maar ik ben het niet met jouw muilkorfgebod eens.
en zo gebeurt er nooit wat.
Ik stel dus voor dat interim iedereen met een pistool of een katana mag lopen.
Zwaargewonde onschuldige mensen voorkomen is wel de enige juiste prioriteit namelijk![]()
Een paar honderd dode hr honden en geen bijtincidenten later komt er wellicht een regeling in het belang van de honden.
A3a1 schreef:.....dit is enger dan alle gevaarlijke rassen bij elkaar.....
Alle haantjes eens pistool....