Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:58

Anoeska schreef:
De TS is zich er altijd van bewust geweest dat er ergens eigenaren van deze kat rondlopen. Alleen hebben ze elkaar niet kunnen vinden. Dat betekent, naar mijn mening, niet direct dat het daarmee haar kat geworden is. Ze heeft het dier nooit gekocht of uit een asiel gehaald.

Niet direct maar na 2 jaar wel.

eef_doortje

Re: Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:13

Ik heb niet alle reacties van andere gelezen maar wel die van ts. Ik vind dat de oude eigenaren moeten realiseren dat het hier gaat om een dier. Een dier heeft ook gevoelens, voelt zich op haar plek bij ts, en kan goed met haar andere kat. En je rukt in principe het beestje uit haar vertrouwde omgeving. Als het mijn kat was geweest zal ik denken aan het welzijn van mijn dier. En dat is het laten waar het is. Ik weet niet of je dat al echt genoemd hebt naar hun toe maar je mag het naar mijn idee best noemen dat ze ook daar om moeten denken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:15

Jennyj01 schreef:
Anoeska schreef:
De TS is zich er altijd van bewust geweest dat er ergens eigenaren van deze kat rondlopen. Alleen hebben ze elkaar niet kunnen vinden. Dat betekent, naar mijn mening, niet direct dat het daarmee haar kat geworden is. Ze heeft het dier nooit gekocht of uit een asiel gehaald.

Niet direct maar na 2 jaar wel.

Is dat zo, of denk je dat?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:20

Wow ik lees dit topic echt met grote verbazing.. TS, ik vind dat je eerlijk en open er over bent, maar als ik in jouw schoenen had gestaan had ik altijd rekening gehouden ergens in mijn achterhoofd dat de eigenaar nog gevonden kon worden en het dus ergens juist zelfs leuk gevonden zou hebben dat de eigenaar eindelijk gevonden zou zijn! Als je zoiets in je achterhoofd houd hoeft het toch niet zó hartbrekend zijn.. Maar goed ik spreek vanuit mijn gevoel, iedereen gaat daar natuurlijk anders mee om.

Ik schrik er van TS dat je het als een keuze hebt gezien om geen contact met de eigenaren op te nemen. Ik vind ook dat je de rollen een beetje omdraait.. je zou hun ook kunnen vragen of je de kat af en toe nog mag bezoeken ipv andersom.

Het is niet uitzonderlijk dat sommige katten na jaren zelfs weer uit zich zelf terug komen lopen.

Ik verbaas me vooral over de tips die hier gegeven worden.. Mensen die de kat sowieso zouden houden?! Dat je volgens de wet geld mag vragen na zoveel tijd? Waarom na een bepaalde periode mag het rechtmatig ineens wel jouw kat worden? Waar haal je het lef vandaan om zoiets te doen als je donders goed weet dat je een vermiste kat hebt geadopteerd en ook weet wie de rechtmatige eigenaren zijn?! (Dit is niet tegen jou TS maar tegen de mensen die hier tips over geven.)

Ik mag toch hopen dat het merendeel van de mensheid het fatsoen heeft om zo'n kat terug te brengen naar de rechtmatige eigenaren.. Ook al mis je een kat vier jaar, het is toch fantastisch als je maatje dan weer terug komt.. En dat zij de kat dan korter hebben gehad dan jou vind ik geen goed argument omdat je in een jaar tijd (zeker jonge kinderen) super veel kunt hechten aan een dier. Juist als je ze van jongs af aan hebt gehad.

Ik begrijp dat het moeilijk is maar bedenk alsjeblieft hoe het voor jou zou voelen als je huisdier weg loopt en een ander hem ineens wel erg graag wil houden.. (ik weet dat TS hier al over nadenkt). Stel je hebt een kat al 6 jaar en hij loopt weg.. iemand anders heeft hem al twee jaar en je komt daar achter en kunt hem niet meer terug krijgen want immers, er zit zoveel tijd overheen dat hij zich de rechtmatige eigenaar mag noemen. Zoiets wens je toch niemand toe dus dan moet je dat zelf ook niet gaan doen. Ik heb er overigens nog nooit over gehoord deze regel, maar dat terzijde.

TS, ik heb het idee dat de vorige eigenaren haar wel graag terug willen maar erg in twijfel worden gebracht omdat het voor jou zo emotioneel is. Ik wens je veel sterkte en succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:30

TS , wat ik me voor kan stellen is dat de eigenaren ook even willen weten bij wat voor iemand "hun kat" nu is.

Ik zou als "eigenaar" zeker controleren hoe het met de kat gaat voor ik besloot of de kat daar mocht blijven.
De "eigenaar" weet natuurlijk niet hoe het nu met de kat gaat en of jij bent wie je voordoet te zijn :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:44

Marloez, zowel het recht op onkostenvergoeding als het recht om een dier na een bepaalde tijd als eigen te beschouwen als je dat je op de juiste manier hebt gemeld, staat gewoon zo in de wet. Omdat we het dus in het algemeen wel logisch vinden dat iemand die een dier opneemt daar uiteindelijk eigenaar van wordt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:47

Marloez schreef:
Wow ik lees dit topic echt met grote verbazing.. TS, ik vind dat je eerlijk en open er over bent, maar als ik in jouw schoenen had gestaan had ik altijd rekening gehouden ergens in mijn achterhoofd dat de eigenaar nog gevonden kon worden en het dus ergens juist zelfs leuk gevonden zou hebben dat de eigenaar eindelijk gevonden zou zijn! Als je zoiets in je achterhoofd houd hoeft het toch niet zó hartbrekend zijn.. Maar goed ik spreek vanuit mijn gevoel, iedereen gaat daar natuurlijk anders mee om.

Ik schrik er van TS dat je het als een keuze hebt gezien om geen contact met de eigenaren op te nemen. Ik vind ook dat je de rollen een beetje omdraait.. je zou hun ook kunnen vragen of je de kat af en toe nog mag bezoeken ipv andersom.

Het is niet uitzonderlijk dat sommige katten na jaren zelfs weer uit zich zelf terug komen lopen.

Ik verbaas me vooral over de tips die hier gegeven worden.. Mensen die de kat sowieso zouden houden?! Dat je volgens de wet geld mag vragen na zoveel tijd? Waarom na een bepaalde periode mag het rechtmatig ineens wel jouw kat worden? Waar haal je het lef vandaan om zoiets te doen als je donders goed weet dat je een vermiste kat hebt geadopteerd en ook weet wie de rechtmatige eigenaren zijn?! (Dit is niet tegen jou TS maar tegen de mensen die hier tips over geven.)

Ik mag toch hopen dat het merendeel van de mensheid het fatsoen heeft om zo'n kat terug te brengen naar de rechtmatige eigenaren.. Ook al mis je een kat vier jaar, het is toch fantastisch als je maatje dan weer terug komt.. En dat zij de kat dan korter hebben gehad dan jou vind ik geen goed argument omdat je in een jaar tijd (zeker jonge kinderen) super veel kunt hechten aan een dier. Juist als je ze van jongs af aan hebt gehad.

Ik begrijp dat het moeilijk is maar bedenk alsjeblieft hoe het voor jou zou voelen als je huisdier weg loopt en een ander hem ineens wel erg graag wil houden.. (ik weet dat TS hier al over nadenkt). Stel je hebt een kat al 6 jaar en hij loopt weg.. iemand anders heeft hem al twee jaar en je komt daar achter en kunt hem niet meer terug krijgen want immers, er zit zoveel tijd overheen dat hij zich de rechtmatige eigenaar mag noemen. Zoiets wens je toch niemand toe dus dan moet je dat zelf ook niet gaan doen. Ik heb er overigens nog nooit over gehoord deze regel, maar dat terzijde.

TS, ik heb het idee dat de vorige eigenaren haar wel graag terug willen maar erg in twijfel worden gebracht omdat het voor jou zo emotioneel is. Ik wens je veel sterkte en succes.

Ohja? En wat dan als een kat wordt gevonden, naar het asiel wordt gebracht, niet wordt opgehaald en 2 weken later aan nieuwe eigenaren wordt verkocht, en vervolgens komen na 2 jaar de eerdere eigenaren erachter dat ze destijds vanuit dat asiel is verkocht.

En dan? Dan ook teruggeven? Daar ben ik nou oprecht benieuwd naar.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:50

Een dier valt voor de wet onder goederen en die zijn na een jaar eigendom van de vinder. Dus ik snap het moeilijke gedoe hier niet zo. TS kan de kat gewoon houden hoor, had dit niet eens meer hoeven melden bij de vorige eigenaar.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:05

misschien ben ik heeeeel simpel maar mij zou het gaan om het belang van het dier. Niet om TS en niet om oude eigenaren. Als het mijn kat geweest zou zijn, en ik zou weten na 2 jaar dat ie gevonden is, maar het goed heeft? Ik zou graag wat foto's willen zien of een filmpje. Zou ik dan overtuigt zijn dat katlief daar op z'n plek is dan zou ik het dier daar laten. Het is dan aan mij om met mijn emoties om te gaan, maar het dier heeft gewoon rust....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:06

smileydees schreef:
misschien ben ik heeeeel simpel maar mij zou het gaan om het belang van het dier. Niet om TS en niet om oude eigenaren. Als het mijn kat geweest zou zijn, en ik zou weten na 2 jaar dat ie gevonden is, maar het goed heeft? Ik zou graag wat foto's willen zien of een filmpje. Zou ik dan overtuigt zijn dat katlief daar op z'n plek is dan zou ik het dier daar laten. Het is dan aan mij om met mijn emoties om te gaan, maar het dier heeft gewoon rust....

Ik dus ook.
Mijn kat is vermist sinds 8 juli vorig jaar. Als ik een belletje zou krijgen dat alles goed met hem gaat, dan ga ik erheen om hem nog een keer te zien en te knuffelen en dan is het goed. Hoe erg ik hem ook heb gemist.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:08

Quellian schreef:
Een dier valt voor de wet onder goederen en die zijn na een jaar eigendom van de vinder. Dus ik snap het moeilijke gedoe hier niet zo. TS kan de kat gewoon houden hoor, had dit niet eens meer hoeven melden bij de vorige eigenaar.

Over deze regel weet ik niets (ben ook niet van Nederland) maar ik hoop dat TS zich niet van haar pad laat brengen door de "breng de kat terug" reacties. Hopelijk blijft TS denken vanuit de kat en blijft de kat gewoon bij de TS wonen. En als de vorige eigenaar een echte kattenliefhebber is, ziet ze dat ook in. Indien het wettelijk idd zo geregeld is als Quellian heeft gezegd, dan zou ik gewoon nu de knoop doorhakken en tegen de vorige eigenaren zeggen dat het dier bij je blijft.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:19

Heb het topic heel de tijd stil meegelezen. Maar wil nu toch even reageren. Hoe het wettelijk geregeld is geen idee. Maar wat Quellian zegt klinkt logisch. En ook als je bedenkt dat als ze het dier naar het asiel had gebracht en dan haar na 2 weken alsnog in huis had genomen, dan lijkt het me niet dat de oude eigenaren haar terug zouden krijgen, want het asiel had zich dan aan de 2 weken gehouden. Nou is dat nu niet aan de orde, maar ik denk dat de belangrijkste van dit verhaal de kat is. Die is nu al 2 weken gewend aan haar plekje, aan de ts en ze hebben een band opgebouwd. Dus als ik de oude eigenaar zou zijn zou ik idd gaan kijken hoe het met de kat gaat en haar niet mee nemen.
Ik vind dat de ts heel goed heeft gehandeld door de oude eigenaren te bellen, maar ik zou zelf dus ook de kat niet zo meegeven.
Heb zelf al 5,5 jaar een aanloper in huis, ook nogal een speciaal figuur en die had ik ook niet zomaar terug gegeven na zo'n tijd. Zeker niet als ik kijk in welke conditie hij was toen ik hem vond.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:24

Amaris schreef:
Ohja? En wat dan als een kat wordt gevonden, naar het asiel wordt gebracht, niet wordt opgehaald en 2 weken later aan nieuwe eigenaren wordt verkocht, en vervolgens komen na 2 jaar de eerdere eigenaren erachter dat ze destijds vanuit dat asiel is verkocht.

Ja dat vind ik wel heel anders. Ik doel hier op een geval zoals die van de TS; een (min of meer) aangelopen kat waarvan je weet dat hij een eigenaar heeft.

Mocht je zoiets tegenkomen als je een kat uit het asiel hebt gehaald dan denk ik ook wel dat de eerste eigenaren er anders op zouden reageren. Die begrijpen dan ook wel dat de situatie anders ligt.

En wat betreft de kosten die je maakt van andermans kat; Je hebt zelf de beslissing gemaakt om hem te verzorgen en er geld aan uit te geven.

Ik hoop oprecht dat de huisdieren van iedereen die de TS hier aanmoedigt om de kat te houden nooit zullen weglopen.. :=
Laatst bijgewerkt door Marloez op 08-09-16 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:27

Mijn katten komen niet los buiten. Alleen in hun ren die aan het huis zit. En dat dus omdat ik niet wil dat ze weg lopen of plat gereden worden.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:28

Marloez schreef:
Ik hoop oprecht dat de huisdieren van iedereen die de TS hier aanmoedigt om de kat te houden nooit zullen weglopen.. :=
Dat hoop ik ook MAAR als dierenliefhebber moet je denken in het belang van het dier en niet vanuit het belang van jezelf. In het geval van deze kat is het gewoon op haar vertrouwde plekje blijven wonen. Haar daar (willen) wegrukken is in mijn ogen in een woord egoïstisch.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:31

Riel schreef:
Dat hoop ik ook MAAR als dierenliefhebber moet je denken in het belang van het dier en niet vanuit het belang van jezelf. In het geval van deze kat is het gewoon op haar vertrouwde plekje blijven wonen. Haar daar (willen) wegrukken is in mijn ogen in een woord egoïstisch.

Ja daar heb je zeker een punt. Maar ik vind nog steeds dat je daar samen met de vorige eigenaar over zou moeten beslissen en niet alleen zelf.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:40

Anoeska schreef:

Nee, de TS was zich er niet bewust van. Ze heeft alles gedaan om de eigenaren op te sporen en het dier was niet gechipt. Als iets je eigendom is, dan moet je ervoor zorgen dat andere mensen dat ook weten door bijvoorbeeld een chip of een halsband met kokertje.
Laatst bijgewerkt door Storm op 08-09-16 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:42

Marloez schreef:
Riel schreef:

Ja daar heb je zeker een punt. Maar ik vind nog steeds dat je daar samen met de vorige eigenaar over zou moeten beslissen en niet alleen zelf.

Wat jij vindt is niet belangrijk in dit geval.
Zoals al zo vaak gezegd: wettelijk gezien is de kat van TS. Punt.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:44

Het is inderdaad dubbel.

Persoonlijk zou ik als eigenaar zijnde het op prijs stellen als er contact opgenomen is, en het hele verhaal uitleggen. En hun niet in de waan laten om de echte eigenaren te laten denken dat hun kat doos is.

Succes, ik snap dat het moeilijk is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:44

Dat de kat na 1 jaar van TS zou zijn klopt ook gewoon niet. Het is niet zo handig als mensen zonder juridische achtergrondkennis allerlei vermoedens lopen te verkondigen als waarheid.
En dat de kat wettelijk gezien van TS is is ook niet zomaar waar.

Verder ben ik het helemaal eens met Marloez. het lijkt me vreselijk als je als oude eigenaren je kat niet gewoon terugkrijgt. Dat verwacht je ook niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:48

Sheran schreef:
Dat de kat na 1 jaar van TS zou zijn klopt ook gewoon niet. Het is niet zo handig als mensen zonder juridische achtergrondkennis allerlei vermoedens lopen te verkondigen als waarheid.

Verder ben ik het helemaal eens met Marloez. het lijkt me vreselijk als je als oude eigenaren je kat niet gewoon terugkrijgt. Dat verwacht je ook niet.

Hoe zit het volgens jou wettelijk gezien dan? Of ben je ook geen expert?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:52

Sheran schreef:

Hoe zit het dan wel?

Artikel 6
1.Als de vinder zich heeft gehouden aan wat hierboven bij artikel 5.1 staat wordt hij eigenaar van het gevonden voorwerp als:
•er één jaar is verstreken sinds het moment van aangifte of melding (zie 5.1 a)
•het voorwerp zich dan nog bij de gemeente of de vinder bevindt

Omdat een jaar bewaren voor dieren niet praktisch is, is voor dieren in asielen de 2 weken termijn ingesteld.
Hoe dat zit als een dier door een particulier wordt 'bewaard' weet ik niet, maar hoe dan ook is het na 1 jaar wel klip en klaar.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:59

Amaris: het dier is niet bij de gemeente aangegeven. Niet aangemeld bij de asielen. Ze hebben wel contact met Amivedi, maar het zijn twee aparte instanties.

@Wendy: ik ben in deze materie (gevonden dieren) geen expert (dat blijkt ook maar weer, anders had ik natuurlijk wel de pasklare oplossing gegeven). Ik ben wel juriste. Maar ik zou TS dan ook verzoeken te bellen met het juridisch loket.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:01

In mijn eerste reactie probeerde ik dus juist uit te leggen waarom ik het zo achterlijk vond als mensen zich in een zaak als deze zich aan de wet vast gaan klampen. Je weet wie de eigenaar is nota bene.. Ja je staat in je recht.. maar zoiets wil je zelf toch ook nooit mee maken. Ik kan er gewoon niet bij dat mensen zo gevoelloos kunnen zijn naar andere mensen toe om zoiets te overwegen. Maar goed dat is mijn mening en die moest ik even kwijt.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:03

Marloez schreef:
Amaris schreef:

Ja dat vind ik wel heel anders. Ik doel hier op een geval zoals die van de TS; een (min of meer) aangelopen kat waarvan je weet dat hij een eigenaar heeft.

Mocht je zoiets tegenkomen als je een kat uit het asiel hebt gehaald dan denk ik ook wel dat de eerste eigenaren er anders op zouden reageren. Die begrijpen dan ook wel dat de situatie anders ligt.

En wat betreft de kosten die je maakt van andermans kat; Je hebt zelf de beslissing gemaakt om hem te verzorgen en er geld aan uit te geven.

Ik haak hier even op in, ik vind jouw bericht eerlijk gezegd wat zwart wit gedacht. Wil niet zeggen dat ik in grote lijnen ergens wel mee eens bent.
Maar hoeveel katten zijn geen zwerfkatten, hoeveel katten worden niet opzettelijk gedumpt?

Als ik het verhaal van TS begrijp, heeft zij voor haar weten er ALLES aan gedaan om de eigenaar te vinden. Dat is toen (helaas) niet gelukt. Dan ga je ervan uit dat hij 'niet' gemist wordt.
Dus om in je achterhoofd te houden dat er ergens een 'eigenaren' rond lopen, vind ik te kort door de bocht. Je gaat tenslotte door met je leven, en laat dat niet je leven leiden. Zeker niet na een langere tijd... :)
Laatst bijgewerkt door Afwezig op 08-09-16 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt