Een andere manier van hamsters houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amyyy

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:44

Ja, ze zijn heel zielig, ze zaten al 2 jaar samen en waren goed actief. Nu zitten ze apart en sindsdien zien we ze bijna nooit meer. Het zal vast niet altijd goed gaan, russen bij elkaar, maar deze toevallig wel

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:57

Amyyy schreef:
Ja, ze zijn heel zielig, ze zaten al 2 jaar samen en waren goed actief. Nu zitten ze apart en sindsdien zien we ze bijna nooit meer. Het zal vast niet altijd goed gaan, russen bij elkaar, maar deze toevallig wel

sommige russen kunnen inderdaad heel goed samen.
heb vroeger ook 2 russen samen gehad en die waren onafscheidelijk van elkaar.
het is wel dat je russen sneller bij elkaar kunt zetten dan dat je dat kan met syr

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:04

Syren zijn solitair, russen kunnen nog in groepen leven. Dat is dan ook niet zo raar dan:)
Ik ga vandaag kijken hoe ver ik kom met het verschonen van de drie kooien!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:28

Russen zijn geen groepsdieren maar koppeldieren. Nadeel is dus continu achter elkaar nestjes wat erg ongezond is. Zodra het vrouwtje kan bevallen zit het mannetje er alweer bovenop.
Ook niet alle russen kunnen in koppel gehouden worden. Veel vrouwen worden erg fel en slachten alles af.

Maar goed. Zullen we weer fijn ontopic gaan? Volgen mij is dit topic vooral ook om het goede voorbeeld te geven van o.a grote kooien. Niet om mensen op het briljante idee te brengen dat ze hun russen samen moeten gaan houden.

Laat staan nesten fokken met dieren waar je geen achtergrond van weet.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:41

Zeg ook nergens dat het wel groepsdieren zijn hoor;)
En nee, inderdaad, dat is niet verstandig, krijgen we weer topic met: "waarom is een van mijn Russen gewond" :P

Ik ga straks dus even de kooien verschonen, is behoorlijk veel zaagsel en supasoft voor nodig, dus doe eerst even de Syren; beiden ontzettend veel nodig en hebben er een puinhoop van gemaakt. Als ik nog bodembedekking (en tijd) over heb ga ik mijn Chineesje doen. Maar d maakt er vrijwel geen puinhoop van dus dat is vandaag iets minder noodzakelijk. :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:42

Je zegt wel dat Russen nog in groepen kunnen leven hoor :P Dus daar reageerde ik op haha. Maar je zult t wel anders bedoeld hebben.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:44

xDenies schreef:
Je zegt wel dat Russen nog in groepen kunnen leven hoor :P Dus daar reageerde ik op haha. Maar je zult t wel anders bedoeld hebben.

Ja ik bedoelde dat het vaak nog goed kan gaan. Niet dat het groepsdieren zijn hoor. Ze worden alleen vaak in groepen gehouden omdat ze dus zogenaamd wel groepsdieren zijn terwijl ze dat waarschijnlijk niet zonder stress overleven:)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:05

Ik wil nog even kwijt dat ik het opzich wel een ontopic onderwerp vind.. De titel zegt al '... hamsters houden', ik vind wel dat er dan gezegd mag worden dat het niet verstandig is om hamsters samen in één verblijf te houden.

Alsnog ga ik het weer even een goede draai geven met wat vragen! Mijn aquarium staat intussen nog steeds in mijn auto, ben momenteel alleen thuis en krijg dat ding nooit van zn leven alleen uit mijn kleine autootje getild... _O-

1. Bodembedekking: Wat hebben jullie als bodembedekking? Ik wil graag een soort verhoging maken ergens, waar hij/zij een tunnel kan graven. Ik las ergens in dit topic dat er ergens op een Duitse site stond dat je een laag zaagsel, dan een laag hooi, laag zaagsel, laag stro, laag zaagsel etc. een goede basis is om in te graven, heeft iemand dit al geprobeerd? En zal het hooi dat bij de paarden ligt (van die kleine baaltjes die niet verpakt zijn) veilig zijn of kan ik beter een losse zak kopen speciaal voor knaagdieren? Zaagsel haal ik sowieso speciaal voor knaagdieren/hamsters en hooi (Edit) stro weet ik nog niet of ik dit ga gebruiken.

2. Het rad. Hebben jullie tips? Ik heb het nu nog niet echt opgezocht, maar ik vond die houten grote loopwielen altijd zo enorm duur weet ik nog.. Ik wil wel een natuurlijke bak maken, zoals velen van jullie hier hebben, dus wel graag een houten loopwiel...

3. Watervoorziening. Waterbakje of drinkfles? Ik heb altijd een drinkfles gebruikt, vraag me af of er mensen zijn die waterbakjes gebruiken? Is dit sowieso niet af te raden of maakt het niet uit?

Qua zand enzo ben ik bekend, ik kocht voor mijn oude hamsters altijd al chinchilla zand en had een klein snoeppotje wat super leuk stond met zand erin.. Hoop dat ik die nog ergens weer kan vinden :D

Edit: En ohja, 'toilet'! Ik heb (dacht ik, of mijn fantasie is heel rijkvol) ooit eens ergens gelezen dat je een plekje in het verblijf kan creëren waar je hamster behoeftes kan doen.. Heeft iemand hier ervaring mee hoe je dit kan 'stimuleren'? Ik heb echt geen idee meer waar ik dat gelezen had.. :=

Edit2: Mochten jullie nog tips hebben voor het verblijf, hoor ik die heeel graag! :D
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 22-05-16 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 10:10

Denies, ik zie dat ik helemaal niet gereageerd heb op je foto's. Je bak is echt heel erg mooi geworden!

Joanieke:
1. Ik gebruik Allspan (zaagsel) en plaats er lagen van hooi tussen. VOor de hamsters koop ik wel apart hooi, liefst hooi dat wat fijner is. Voor de konijnen haal ik wel hooi van de paarden vandaan, dat is een stuk grover.

2. Bij Zooplus zijn de grote houten loopwielen ongeveer € 16 euro dacht ik. Anders heb je nog de plastic loopwielen en die zijn een stuk goedkoper.

3. Hier eigenlijk altijd flesjes. Komt denk ik door de gerbils, die graven alles om.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:12

Nee maar het ging er nu over hoe zielig het wel niet was om een rus alleen te houden. En dat is gewoon niet waar haha. Dus vandaar ontopic.

Als ik vanavond op de laptop zit zal ik ook je vragen beantwoorden.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:13

Nimfee: Bedankt voor je antwoorden al zo snel! :D

xDenies: Ben benieuwd! Meeste zijn wel voor de hand liggend, maar misschien hebben jullie wel ergens een of andere site, I dont know haha :)

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:30

Hier inmiddels voor de kinderen een tweede rus. hamster..
De eerste waserg klein en actief, maar vond ik met zijn 4 maandjes jong ineens dood in zijn hok 's avonds.
Sinds Maart een vrouwtjes Rus. Met rode ogen..
In het begin kon je haar gewoon oppakken, aaien enz. Maar dit werd steeds moeilijker (ondanks enkele keren per dag contact enz.)

Op een dag wou ik het voer bij vullen, en vloog ze mij aan. En bleef maar bijten..
Wou haar hierop even aaien maar weer werd ze bijterig (deed net niets bijzonders).
De volgende dag, weer een poging..
Weer hetzelfde, alleen nu tot bloedens toe..

Heb liever dat ze mij dan bijt dan 1 van de kinderen.

Maar heb nadien wat testen gedaan.. en blijkt dat ze dus blind is..
Haar gehoor is wel erg goed, en ben nu op een rustige manier weer aan het proberen middels praten om haar te aaien. Dit laat ze nu enkel bij mij toe maar enkel als ze eet.
Ze heeft een vaste plek/route die ze loopt en zo blijf ik het ook inrichten na het verschonen van het hok.

Hier hebben we een etagehokje..
Maar wel een beste laag zaagsel op de bodem, waar ze wel door heen woelt..
Ze kan middels buizen naar boven en beneden, heeft 2 slaapplekken..

Maar hoe ik hier de bakken zie,echt wauw!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:41

Oh Nimfee!

Ik zie dat jij beide houten loopwielen hebt van zooplus? Welke zou je aanraden? Ik lees bij de reacties van het Speedy looprat op zooplus dat deze de pootjes open haalt? Ik vind die juist het leukste eruit zien namelijk :+

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:54

Joanieke: Ik gebruik ontstoft zaagsel, liefst een soort met vrij grote vlokken, dus zeker geen poeder/fijne stukken, daar kunnen ze minder goed in graven. :) Vlas kan je ook gebruiken, maar dat houd de tunnels minder mooi.
Hooi geef ik uit een dierenwinkel, ik kies de zakken die er het groenst en zachtst uit zien. Dus geen stengelig hooi. Hooi van paarden is vaak veel te grof naar mijn mening. Gewoon stro zou ik ook niet aanraden, dat is ook heel grof. Je hebt wel gehakselt stro, russel bedding geloof ik. Dat is ook zacht.

Loopwielen bestel ik ook bij zooplus, helemaal niet zo duur vind ik. Ik zou persoonlijk wel de karlie aanraden (het lichte hout). De speedy (donkere, schorsachtig hout) is niet zo makkelijk schoon te maken en is wat kleiner in diameter doordat het hout vrij dik is, en ze zijn ook een stuk groffer qua hout waardoor ze de pootjes kunnen beschadigen.. Ik ben er geen fan van om eerlijk te zijn.
Als je een dwerghamster neemt zou ik toch een plastic loopwiel overwegen, veel dwergjes zijn echt radplassers en dat is zonde van het hout.. Je kan het wel vernissen maar de geur trekt er toch wat in.
Ik gebruik voor mijn radplassers plastic wodent wheel radjes. Nadeel is dat ze niet makkelijk te vinden zijn, je moet ze bestellen bij rodipet.de of tweedehands kunnen overnemen, maar ze zijn wel super fijn!

Ik gebruik graag waterbakjes, een stuk natuurlijker om uit te drinken :) Wel opletten dat je die altijd op een verdieping of een huisje zet, anders zitten ze zo vol met bodembedekking.
Ook zeker dagelijks verschonen en regelmatig checken, water in een bakje verdampt sneller dan in een flesje :)

Klein snoeppotje voor zand is niet nodig hoor, een gewone snoeppot vind ik al de minimale maat voor een zandbak :p

Als je een dwerg neemt is een toilet hopeloos, die zijn meestal niet zo zindelijk. Syren zijn van zichzelf wel heel zindelijk. Ze zullen vaak in hun zandbak met chinchillazand gaan plassen.
Ik gebruik zelf ook meerkamerhuisjes (dus huizen met meerdere slaapkamers) en zet in 1 kamer altijd een toilet. Als toiletten gebruik ik keramieken hoek vormige voerbakken voor hamsters en konijnen (hamsterformaat voor dwergen, konijnenformaat voor syren), en doe er chinchillazand in.
Zo moeten ze echt niet ver als ze moeten plassen :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:03

Bedankt voor je uitgebreide reactie Najoveh!

Jij gebruikt dus ook de grootste Karlie voor de dwergen? Ik ga is even kijken of ik wat tips kan vinden tegen het plassen.. Anders word het denk ik toch ook een plastic met misschien een houten behuizing er om heen met planten/gedroogd mos om het te verdoezelen...

Met het hooi van de paarden had ik al zon vermoeden dat dat te grof zou zijn. Bedankt voor je bevestiging!

Ik ga nog even over het waterbakje nadenken, lijkt mij dus ook natuurlijker, maar ik heb nu ook deze gezien, moet dan nog wel een los flesje bij bestellen, maar vind het super cute met zo'n zwevend worteltje in het water... http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... sen/353129

Ik ga het wel proberen met het toilet! Wie niet waagt wie niet wint!

Het idee van het zand was eigenlijk om dan het snoeppotje half in te graven in het zand, dus ook zand daar buiten, maar dat moet ik nog even kijken, had ook nog een open cocosnoot ergens, dat is misschien zelfs nog leuker..

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 12:23

Je kunt een houten loopwiel ook lakken zodat je het makkelijker schoon kan maken. Ik vind de Karlie prettiger dan de Speedy loopwiel, de Speedy loopt wat zwaarder. Tzt wil ik ook weer een karlie looprad voor mijn goudhamster bestellen.

Qua zand geef ik best veel. Voor mijn rus heb ik twee verdiepingen aan zand. Meer ook zodat het er in blijft liggen en niet ernaast. Voor mijn goudhamster geef ik wel een diepe bak met zand, want ze graaft er graag in.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:45

Heb je dan ook de grootste karlie voor je dwerg? Of zal die met een diameter van 20 cm groot genoeg zijn? Op internet staat dat een loopwiel van 16 cm het minimum is voor een dwerg, maar ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn..

Met het zand weet ik nog niet echt wat ik ga doen, ik zat er ook aan te denken om op verschillende plekken in het verblijf zandbakken te maken..

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:55

20 cm is prima voor een dwerg hoor!

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:06

Ben net opnieuw aangevallen door de hamster..
Ik deed werkelijk niets (enkel voer bij vullen), en ze hing aan mijn pink. Ze bleef maar vasthouden, en heeft mij dit keer echt tot bloedens toe verwond.
Heb haar met pijn en moeite van de grond weten te krijgen (ze hing zo vast dat ze mee buiten de kooi is gegaan en pas losliet op ruim 1.20m van de grond (terwijl ik mijn hand naar beneden wou doen).
En vang dan maar weer een hamster die je opnieuw aan wil vallen..
En absoluut niet meer in handen te nemen is (waar die omzwaai vandaan komt geen idee, was van de 1 op andere dag en was niets gebeurd).
Dus maar gevangen en in het hok terug gestopt..

Maar weet nu wel, dat ik dit niet wil voor de kinderen..
Ze is echt gevaarlijk aan het worden..

Hebben jullie ook zulke ervaringen (gehad)? En wat/hoe lossen jullie dit op?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:08

Wat jammer Loran... Vooral ook omdat ze eerst wel lief was.

Ik heb geen idee waar het vandaan komt. Misschien heeft ze ergens pijn? Of is ze bang?

Hoe groot is haar kooi? (Sommigen zeggen dat een kleine kooi tot agressief gedrag leidt, daar ben ik het wel mee eens).

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:15

Bijt ze altijd als je met je handen in de kooi komt Loran?
Sommige hamsters zijn territoriaal, dat betekend dat ze hun territorium verdedigen en dus zullen bijten als je in hun kooi komt.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:57

1. als bodem bedekking heb ik laagje vlas laagje hoog laagje zaagsel laaje sto en zo de heeletijd opnieuw.

2. houten loopwielen zijn wel goed betaalbaar, anders is misschien het idee om een plastic te nemen of zo 1 die plat is weet niet hoe je ze noemt.

3.ik gebruik een bakje omdat dit in een glazen hok veel mooier er uit ziet dan een flesje aan de zijkant geplakt. ik geef me hammie ook elke dag schoon water en spoel het bakje elke dag goed om.

ik heb een redelijk grootbakje met chinchilla zand in de hoek staan waar me syr zijn behoeftes ook in doet, als ik zie dat het smerig word haal ik de natte plekken en poep plekjes er uit, deze plekjes ijn altijd in de zelfde hoek en dan vul ik het zand weer bij. en 1 x in de zo vaak verschoon ik al het zand en dan ook de hele kooi

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:02

Ik begin er aardig uit te komen nu!
Heb het hamster forum maar weer eens geopend, daar staan een hoop wodent wheels te koop! Heb één persoon een berichtje gedaan, ze verkoopt ook vervoersbakjes, voederbakjes en extra loopbanden voor het loopwiel, dus dat is extra mooi meegenomen.. :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 14:31

Ik heb de grootste voor mijn dwerg ja. Als je eenmaal grote loopwielen hebt, wil je niet meer kleiner eigenlijk.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:59

De wodent wheel waar ik nu op heb gereageerd is ook 27 cm, maar ze had uberhaupt ook geen 20 cm dus dat ging al op haha :)
Je had een tijdje geleden van die lectuurbakken hier als tip gegeven, nu woon ik niet heel dichtbij een Ikea, maar is mijn vriendin nou net vandaag wel in de Ikea (en dat plaatste ze op facebook!) Nu neemt ze er twee voor me mee :D :D :D