Vogels in de tuin

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:45

Indy_Mouse_9 mooie herinnering aan je overleden tante. Veel plezier met je vogelhuisje.

Mooie foto's xniieeenke en Nathalietje, vooral de reiger vind ik eruit springen. <3

Hier weinig nieuws. Vannacht paar keer wakker geworden van overtrekkende kraanvogels. Daar mogen ze voor wakker maken <3 . Vandaag expres de hele dag met dit mooie koude weer buiten gewerkt, helaas niets gezien of gehoord. Tja, dat hoort er ook bij, het leven van vogelaars kan ook niet altijd over rozen gaan :)) .

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:29

Het was leuk wakker worden hier vandaag. Er werd flink gelachen in de tuin. Maar liefst 2 groene spechten *\o/*
Ik kon er zowaar eentje redelijk op de foto krijgen, ondanks dat het erg grauw en donker weer is. *-:)

Afbeelding

Gini

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:16

Ik kan de laatste dagen mijn ogen niet geloven. We hebben al een paar keer bezoek gehad van een bonte specht en een kleine roofvogel (sperwer, buizerd,.., zit nooit lang genoeg stil om duidelijk te kunnen zien).
Dat deze twee vogels een kleine tuin in het midden van een woonwijk bezoeken, vind ik toch wel heel bijzonder.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:25

Gini schreef:
Ik kan de laatste dagen mijn ogen niet geloven. We hebben al een paar keer bezoek gehad van een bonte specht en een kleine roofvogel (sperwer, buizerd,.., zit nooit lang genoeg stil om duidelijk te kunnen zien).
Dat deze twee vogels een kleine tuin in het midden van een woonwijk bezoeken, vind ik toch wel heel bijzonder.

Gaaf is dat! Echt genieten.

Ik vermoed dat jouw kleine roofvogel dan een sperwer is, die zijn 30 tot 40cm, met een spanwijdte van max 80cm. Die staan er om bekend ook gerust in woonwijken te jagen. Een buizerd heeft toch al gauw een spanwijdte van meer dan een meter en is 45 tot 60cm, dus die is niet echt klein. Die zijn overigens ook veel schuwer dan een sperwer, dus de kans dat je die in een woonwijk aantreft is erg klein.

Dit is een sperwer;

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:32

Dat is gaaf ! Zulke bezoekers!

Hier zijn vogels weg , pak de tuin nu aan dus hopelijk snel terug :(

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:51

FlyAway schreef:
Gini schreef:

Gaaf is dat! Echt genieten.

Ik vermoed dat jouw kleine roofvogel dan een sperwer is, die zijn 30 tot 40cm, met een spanwijdte van max 80cm. Die staan er om bekend ook gerust in woonwijken te jagen. Een buizerd heeft toch al gauw een spanwijdte van meer dan een meter en is 45 tot 60cm, dus die is niet echt klein. Die zijn overigens ook veel schuwer dan een sperwer, dus de kans dat je die in een woonwijk aantreft is erg klein.

Dit is een sperwer;

[ [url=m/cdZK4G.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja, dat gaat het geweest zijn. :)
Ik heb even gegoogeld op buizerd en zo groot was het inderdaad niet.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:05

Gaaf hoor. Wij hebben er hier altijd 1 in de tuin (buitengebied) die jaagt op onze mussen en mezen, al pakt hij gerust een duif. Die op de foto is bij ons in de tuin trouwens.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:59

Weer mooie foto van groene specht en sperwer <3 .

Vanochtend fijn gewandeld en ach het is tenslotte een paardenforum. Dus, toen ik langs de wei van de paarden kwam, liep Polie gelijk naar de draad voor een kroel <3
Wat is ze toch een schatje, want Hercule vond het gras belangrijker, maar zij kwam echt eventjes knuffelen:

Afbeelding

Vervolgens hadden wij hier een fijne vogel kijk dag. Eerst tijdens de wandeling een dood veld uiltje. wat veren er om heen gaf aan dat dit niet zonder slag of stoot gegaan was. Heb er toch maar goed naar gekeken want het was een mooike. Wel zonde, had hem liever niet gezien.

Veel buizerds, kauwtjes, merels, allerlei klein grut zoals we hier gewend zijn. Mooi lente weer, dus gezellig. Opeens hoor ik iets heel erg bekends vanuit Nl. Waar zijn ze, kijker gericht en ja hoor, dames ze komen er aan *\o/* Kieviten. Ik weet niet of jullie ze al gezien hebben, maar deze groep ging richting het Noorden. Ik heb ze even de weg gewezen :)) :D .

Helemaal blij (kieviten zien we hier nauwelijks en is zo oer Nederlands en gaaf) liep ik verder. En opeens zag ik een prachtige mijnheer. Mooier als onderstaand plaatje, jawel de roodborst tapuit <3 , was ook weer lang geleden. Zijn kleuren waren zo prachtig fel. Hij zat vlakbij op een paaltje helemaal mooi te wezen.

http://www.birdphoto.nl/vogelfoto/roodb ... uit-20.jpg

Daarna nog een sperwer, dat weer wat gewoner is net als het toren valkje.

Vanmiddag gingen we even vogels kijken in een nabij gelegen vogelhut.

Tot onze verrassing zagen we van zeer dichtbij een joekel van een ragondin, een prachtig dier:
http://www.gaiazoo.nl/CropUp/800x600/me ... banner.jpg.

Daarna zagen we de wintertaling:
http://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/m ... ing_1_.jpg

Vervolgens weer de aalscholvers.
En tot onze grote verrassing zagen we nog een groepje kraanvogels. Waarschijnlijk de laatste van de trek.
Uiteraard hebben we nog meer gezien, maar deze vond ik vooral het noemen waard.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:14

Gaaf, die roodborsttapuit. Die zit ook wel eens bij een van onze weides, maar ja, nooit de camera mee natuurlijk als we hem zien :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:51

Ik heb steeds dit grote groene gevaarte in de tuin. Soms 2 tegelijk.

Sorry, foto is erg ingezoomd en met mobiel gemaakt...

Afbeelding

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:56

Zo, dat is een beste joekel of niet! Is dat nou zo'n halsbandparkiet? Ik dacht dat die kleiner waren...

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:16

Zeker een halsbandparkiet!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:25

Hier wonen 2 koppels Nijlganzen en ze zitten vaak in de bomen aan de overkant.Al vaak geprobeerd een foto van te maken en gister eindelijk gelukt :D

Afbeelding

Afbeelding

Kan zo genieten van die herrieschoppers :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:41

Prachtige foto's Tinky!

JewEmm schreef:

Toch wel? Vond 'm zo groot! Eerste keer schrok ik echt. :')

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:52

Haha, op een of andere manier zijn watervogels in bomen toch altijd een beetje gek. Moet ook altijd grinniken als ik een reiger uit een of andere boom zie steken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:19

Dani_ schreef:
Prachtige foto's Tinky!

JewEmm schreef:

Toch wel? Vond 'm zo groot! Eerste keer schrok ik echt. :')

Halsbandparkiet wordt zo'n 42cm en in Nederland zijn ze allemaal felgroen.

Ja...watervogels in bomen...klopt gewoon niet met het plaatje grondelende eendjes :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:21

Hoe lang blijven jullie de vogels voeren? Ik zou graag mijn houten huisje buiten laten staan en ook in de zomer maanden daar voer in doen, mijn vriend vindt dat echter geen goed idee en zegt dat de vogels te lui worden als ik blijf voeren.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 16:25

Wat een joekel die halsbandparkiet! :oo Niet stiekem gekruist met iets anders? :+

Wij hebben ook steeds een koppeltje nijlganzen in de wei, mooie vogels zijn dat. Ik zie ze zelden in een boom. :))

Ik blijf jaloers op de kraanvogels en groene spechten. :o Die roodborsttapuit is ook echt prachtig!

Ik zag net weer twee staartmeesjes zitten. <3 Ik ben even vergeten wie in dit topic het zo gek vond dat ik er steeds maar eentje zag. Ik had ook gelezen dat ze altijd in groepjes zijn, maar toch zag ik er echt steeds maar één! Daarom ben ik ook zo blij dat ik er nu steeds meerdere zie. Laatst zelfs drie. :D En totaal niet schuw ook! Ik stond buiten en op een gegeven moment zat er eentje op een tak minder dan twee meter bij me vandaan. :D Nu weet ik ook wat bedoeld werd met de schattige geluidjes die ze maken. <3

Verder hier de laatste tijd niet zoveel bijzonders gespot. En terwijl ik dit schrijf bedenk ik ineens dat dat onzin is. :+ Laatst viel mijn oog namelijk ineens op een eigenlijk heel onopvallend bruin vogeltje. Bleek een heggemus te zijn. :D Op zich niet zo bijzonder misschien, maar de eerste keer dat ik die hier zag.

En zondag heb ik eindelijk kunnen zien wat voor uil hier steeds rondvliegt. Een toevalstreffer, want wij hebben achter het huis een halogeenlamp met sensor die nog aan stond omdat we er net langs waren gelopen. We stonden nog bij de achterdeur toen de uil verscheen. Gauw de verrekijker gepakt en het blijkt een bosuil te zijn. :Y)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:27

Mooie foto's wederom.
Ik vind Nijlganzen (en halsband parkieten) erg mooi, alleen horen ze eigenlijk niet in de natuurlijke habitat van NL en ze zijn zo fel dat het eigenlijk te goed gaat met ze. Ik weet nog dat ik ze jaren geleden voor het eerst zag (zeer zeldzaam) en nu zie je ze overal.

Sandra, ik ben het wel wat eens met je vriend, eerlijk gezegd.

Gisteren zag ik voor het eerst vlakbij drie kraanvogels op de grond. Ik ken ze alleen vanuit de verte in een hele grote groep op de grond, of in de lucht, maar dit zo dichtbij was erg mooi. Ze zijn zo statig en lopen met die opgetrokken pootjes. Ik vind het erg speciaal.
Goeroe heggemus vind ik ook een erg mooi vogeltje.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 16:42

SandraVerl schreef:
Hoe lang blijven jullie de vogels voeren? Ik zou graag mijn houten huisje buiten laten staan en ook in de zomer maanden daar voer in doen, mijn vriend vindt dat echter geen goed idee en zegt dat de vogels te lui worden als ik blijf voeren.

Zoals ik er nu over denk blijf ik doorgaan met voeren, maar ik ben al wel wat aan het minderen. Er is bij mij altijd wel iets te vinden, maar de voedersilo met zonnebloempitten laat ik bijvoorbeeld gerust een paar dagen leeg hangen voordat ik hem weer vul. Het valt me sowieso op dat het voer nu veel minder intensief wordt bezocht. Ik tel vaak niet meer dezelfde hoge aantallen als een tijdje terug en sommige soorten zie ik helemaal niet meer. Ik heb dan ook niet het idee dat ik de vogels lui maak eerlijk gezegd. Laatst las ik een artikel van de vogelbescherming waarin stond dat dat ook niet het geval is, maar dat bijvoeren wel bijdraagt aan de vitaliteit. Maar goed, zij verkopen dat spul ook natuurlijk. :+

Het schijnt wel dat je bepaalde dingen beter niet kunt voeren in bijvoorbeeld het broedseizoen en andere dingen juist weer wel. Daar ga ik nog weer even goed naar kijken.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:52

Laatst bijgewerkt door Indy_Mouse_9 op 15-03-16 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 16:53

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:01

Ik vul de vetbollen,pindakaas en pinda's nu ook niet meer aan,als dat op is dan is het klaar.

Heb nog een zakje "bugs 'n grubs" en als die op is dan krijgen ze dit ook niet meer.

Ik heb een wildvogelmengsel zaad en pas laat in het voorjaar,tegen de zomer stop ik hiermee.Het voerhuis ruil ik dan om voor het vogelbad :)
Hier in de tuin is genoeg te vinden aan zaden en insecten voor zomer en herfst.Heb een aantal kleinvruchtbomen die vooral de merels erg waarderen.

Laat in de herfst wissel ik het vogelbad weer om voor het voerhuis en begint het feest weer van voren af aan :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:28

Hier nog een plaatje van een trouwe bezoeker van de pindakaas met Bugs 'n Grubs :)

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:19

Ik ga denk ik wel door met voeren, maar minder, de vetdingen laat ik weg, zal denk ik enkel zonnebloempitten zijn.