Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:46

eclair98 schreef:
Komt het door het dekken en het bemoeien van de mens dat een schaap een meerling krijgt? Of gebeurd dat in de natuur ook? Pure nieuwsgierigheid haha :P

Interessante vraag! Ik weet dat bij oussantjes tweelingen al zeldzaam zijn, ze kijgen bijna altijd 1 lam. Er wordt inmiddels meer mee doorgefokt en tweelingen worden minder zeldzaam. Lijkt dus wel een verband tussen te zitten.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:47

Er zal vast een factor van de mens bij zitten, maar over het algemeen ligt het wel aan de natuur. Er zijn maar weinig schapen/geitenhouders die staan te springen om 3 of meer.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:49

Bij de geiten is het vaak zo als ze de eerste keer aflammeren ze er maar 1 of 2 krijgen, afhankelijk van het dekgewicht.
Als ze ouder zijn komen drie en vierlingen meer voor.
Wij hebben bij onze eerste piek oudere geiten, en dus veel drielingen en ook nog aantal vierlingen.

eclair98

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:50

Interessant onderwerp! :D
Maar komt het misschien door de goede omstandigheden waar de dieren nu in leven ten opzichte van vroeger in de natuur? Zo krijg je aan het einde van de periode wel grotere dieren omdat ze van het vele voer hebben geprofiteerd :P

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:55

Schapen hebben sowieso andere aantallen dan schapen vaak. :j Wij hebben vroeger een geit gehad die op een gegeven moment een 6ling wierp op 2de kerstdag, dat was toch best bijzonder om mee te maken als 10 jarige uk :=

Onze DA heeft ook elk jaar een koppeltje schapen, maar die heeft er geheid schapen tussen zitten met 4lingen. Geen idee hoe hij het voor elkaar krijgt.
Gelukkig is het bij onze schapen tot nu toe nog altijd bij max 3 gebleven. Vorig jaar voor de leuk wat lammetjes aan de fles gehad, maar als je elk jaar moet is de lol er snel af.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:06

eclair98 schreef:
Komt het door het dekken en het bemoeien van de mens dat een schaap een meerling krijgt? Of gebeurd dat in de natuur ook? Pure nieuwsgierigheid haha :P

Ik dek mijn schapen niet zelf, daar heb ik rammen voor.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:06

_O- _O-

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:30

Als oudere geiten dan meer jongen krijgen moet je die dan ook vanaf een aantal met de fles bijvoeren? of regelen geiten dit dan zelf.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:31

Froukje schreef:
Citaat:
Schapen hebben sowieso andere aantallen dan schapen vaak
. :
Huh?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:40

Grootste worp was 6 bij een schaap , 3 bijvoeden en 1 dood. Was dat jaar een oud schaap met dode lammeren en die had al de wouters onder haar vleugels genomen , bijgevoerd werden ze maar verder ook niet. Lekker op speciaal stukje land elke dag , liep ze met haar 7 lammeren :+

Jaar erna was de kudde van 150 uitgedund naar 20 dieren , echt gedekt werden ze niet . Vreemde ziekten en de rammen verdronken steeds , uiteindelijk lagen er 3 lammeren in het land en dat was het dan.

Vind schapen lammeren leuker dan geiten lammerem

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:41

PBA_ schreef:
Als oudere geiten dan meer jongen krijgen moet je die dan ook vanaf een aantal met de fles bijvoeren? of regelen geiten dit dan zelf.

Wij hebben al onze geitenlammeren aan de fles.
Maar wij zijn bedrijfsmatig bezig, hebben melkgeiten.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:55

pillow schreef:
Froukje schreef:
Schapen hebben sowieso andere aantallen dan schapen vaak
. :
Huh?

Geiten dus.. Schapen hebben andere aantallen dan geiten. Sorry! Y;( Zit al de gehele dag in de schapen, beetje te veel schaap zo te lezen. :=

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:41

Oeh het word spannend hier. Zonet de dames allemaal gecontroleerd en wat wol weggeknipt aan achterkant en uier zodat de lammetjes er goed bij kunnen.
En qua gedrag is er nog niks aan mn kneusje te merken, maar haar uier staat op knappen, vulva was roder en volgens mij zijn de banden slap. Vermoed dat het dus heeel snel gaat gebeuren. Ik lees wel echt verschillende dingen, kan ik nou verwachten dat er morgenochtend een lam op me wacht?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:54

Kan, maar we hebben er hier ook zo 1 zitten waar we al 2 dagen voor heen en weer lopen maar tot op heden nog geen lam gezien.
Als je het niet vertrouwd zou ik er vannacht een keer uitgaan om te checken, maar als ze qua gedrag nog het zelfde is zou ik me niet al te druk maken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:11

Ze is qua gedrag iets kalmer laatste dagen maar poeh met die buik zal het ook zwaar zijn. Verder wilde ze net nog even blij als altijd haar brokjes en ze vermijd de kudde ook niet. Daarom had ik ook nog niet zo'n grote uier verwacht en slappe banden. Ik maak me geen zorgen, ouessantjes schijnen het eigenlijk altijd zelf probleemloos te doen. En ik heb bewust een kleine ram gebruikt.
Mijn vriend staat om 6 uur op en gaat dan kijken. Meer lijkt me niet nodig, ze lopen in hun beschermde eigen stukje met een schoon stalletje. Net nog ff vers strobedje neergelegt, daar red ze zich vast wel mee! Ik vind het vooral heeel erg leuk, positief spannend dus.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 01:12

En, heeft ze gelammerd?

Hier een taaie tante die er op alle gebieden klaar voor is en overdag ook alle tekenen geeft van een naderende bevalling, maar s avonds na het voeren gaat liggen alsof er niks aan de hand is.
Lammeren zitten haar inmiddels zodanig in de weg dat, zodra ze ligt, je ineens een lam heel druk ziet schoppen. Ruimte daar binnen lijkt dus ook aardig op te zijn, maar bevallen ho maar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:27

Dat soort schapen ken ik, stellen zich de hele lammertijd aan alsof ze ieder moment kunnen bevallen, en zijn dan de allerlaatste...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:23

Ze had er vanochtend genoeg van, nu staan er 3 naast. Beste lammeren voor een drieling, hebben alleen nog wat moeite zelf te drinken doordat schaap ren belachelijk groot uier heeft met enorme spenen. Ze moeten nog even door krijgen dat ze wat door hun pootjes moeten zakken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:57

Mijne schiet ook niet op. Merk wel duidelijk dat het zwaar is nu, ze waggelt rond en is een stuk trager dan de anderen. Maar nog stug doorgaan met kuddgedrag he, wat een tuthola.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:58

Het zijn iig dappere dodo's. En moeders is zó geduldig als ze voor de zoveelste keer helemaal verkeerd zitten te zoeken.
Afbeelding

Zo herkenbaar Zwerte, meer dan afwachten kun je dan helaas niet. Ze kan beter wachten tot volgende week, tis nu nog maar koud :brr:

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:15

Wat een droppies weer

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:35

Ik meld mij ook maar eens.
Bij ons lammeren 95 ooien -> Swifters, zwartblessen en Nederlandse bonte schapen
En ik loop stage op een geitenmelkerij in België, klein bedrijfje met 550 ooien. En der is het nu ook volop lammertijd.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:54

Wat een beste Froukje! Vaak zijn het beetje van die frutsels van een drieling.

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 23:15

Jeetje wat een aantallen. Kom ik aan met 3 ooien waarvan er 2 lammeren krijgen hahaha

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 23:25

Kitten84 schreef:
Wat een beste Froukje! Vaak zijn het beetje van die frutsels van een drieling.

Ze hebben het er idd even van genomen dat moeders nog niet aan bevallen toe was. Al is degene die op de foto staat te drinken wel echt het kaboutertje. D'r zussen zijn beduidend groter.
Maar we mogen niet klagen!

ikkebenmar schreef:
Jeetje wat een aantallen. Kom ik aan met 3 ooien waarvan er 2 lammeren krijgen hahaha

Dat kan ook best fijn zijn, met zulke aantallen krijg je iig alle tijd om ècht te genieten!