Ehmm.. Pinky was net als een soort hertje door de bak aan het springen? Die van mij zijn lucht gravers! Ze zijn de hele tijd aan het graven zelfs als al het zaagsel al weg is blijven ze graven..
Als ik morgen weer wifi heb thuis zal ik eens posten wat ze krijgen enzo... vandaag voort eerdt trosgierst gekocht en die is binnen 5 min al half in hun hokje verdwenen:)
Ik heb met een schoenendoos een hele creatie gemaakt, dacht, zet het tegen het glas aan met de open kant zodat ik ze nog kan zien... Maar ze hebben hem al dichtgegraven
Ik heb ze nog niet eerder gehad, maar wel ervaring met gerbils
Alle spulletjes + gerbilarium heb ik al Ik weet nog niet precies waar ik ze vandaan haal, iig geen dierenwinkel. In de opvang waar ik heb gewerkt, zitten nog 2 gerbils, alleen die hebben zn mega hok, dat ze bij mij klein zitten. Vraag me af of het niet leuker voor ze is om in de opvang te blijven
Hoe groot is jouw bak dan? Opzich is het wel leuk dat de opvang dan weer plaats heeft.
WinSel
Geplaatst: 13-06-12 17:50
Mijn bak is 80x40x52
Maar de kooi in de opvang is 1 meter hoog en 1 meter breedt en 50cm diep ofzo De gerbils staan niet in de weg, die staan in het kantoor, verder is het een konijnen en cavia opvang....
Die van mij vermaken zich anders prima in een kooi Zoals ik het lees hoeven ze qua ruimte niet bijzonder veel in te leveren bij jou. Een goede laag bodem is belangrijker dan veel hoogte.
WinSel
Geplaatst: 13-06-12 17:59
Het is geen kooi, meer een volliere Veel bodembedekking op de grond en meerdere plateus en speeltjes
Ooooh WinSel, dat lijkt me een heerlijke plek voor een gerbilkoppel om in te leven! Echt prima hoor! Denk dat ze liever in een terrarium met een dikke bodembedekking zitten, dan in een volliere (?) waarbij minder zaagsel kan als bodem!
Ik heb berichtje gestuurd, wacht nu nog ff op antwoord Maar ze zijn welkom, ik gebruik geen zaagsel maar hennepvezel, maar een beste laag krijgen ze dan zeker
BraveSpots
Geplaatst: 13-06-12 21:10
Persoonlijk vind ik hoekgraven een uiting van negatieve 'stress', omdat ze hun natuurlijke uitingen niet anders of genoeg kwijtkunnen. Zoals de tijger etc in de zoo die steeds dezelfde rondjes loopt in hun hok. Die repititieve beweging zorgt voor een kalmerend stofje waar ze na verloop van tijd zelfs een soort van verslaafd kunnen aan worden.
Ik zie het hier ook duidelijk als er iets groots veranderd aan hun bak (bevoorbeeld verversen ofzo), dan gaan ze opvallend meer hoekgraven voor een paar dagen door de stress. Als alles normaal is doen ze het eigenlijk heel weinig nog gelukkig (toen ze kleiner waren deden ze het meer).
Het schijnt te verminderen met vergroten van hun bak. Ik heb afgesproken met vriend dat we opzoek gaan naar een extra bak van een meter als we groter gaan wonen. Ze hebben nu 1.20x40 maar dat vind ik (persoonlijk) krapjes.
Eske_B
Geplaatst: 13-06-12 21:23
Mijn gerbils deden dat hoekgraven vroeger vaker, nu niet zo veel meer Maar ze zitten in een mooi terrarium, geschikt voor vijf gerries, ze zitten met 2, genoeg graaf, nest en knaag materiaal, zandbakje, onbeperkt voer, vers water... Dus tja, wat zou ik dan nog meer kunnen doen Ze doen het eigenlijk minder sinds ik naast zaagsel en stro ook No Smell gebruik...
BraveSpots
Geplaatst: 13-06-12 21:27
Ik bedoel het niet slecht hoor, de mijne durven het ook doen en ondanks dat ik er zoveel mogelijk aan doe om het ze 'goed' te houden. Het is voor mijn wel een teken dat gerbils nog niet zo goed zijn aangepast aan gevangenschap als we soms denken.
Ik ben wel benieuwd wat de mannen straks doen met die extra ruimte, en of het hoekgraven er dan volledig uitgaat enzo.