Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:59

Kuiken is gelukkig weer helemaal het haantje :Y) Ben gisteren wat eerder naar huis gegaan om haar overdag nog eens te bestuderen en ze was weer helemaal aktief. Vandaag kakelde ze om 7.15 uur al dat het een lieve lust was (sorry buren haha) dus die 'doet het weer'.

Alleen hoop ik wel dat ze binnen gaat leggen want zo hou ik geen eitjes van haar over. Of zij pikt ze stuk, of andere vogels nemen het ervan. Zonde vind ik dat.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:13

Hallo, sorry dat ik dit topic binnenval :D maar ik hoop dat iemand hier mij kan helpen..

Ik heb vroeger wel kippen gehad, en nu we ons boerderijtje eindelijk hebben wil ik graag weer kippen.

Nou willen we morgen naar onderstaande dieren gaan kijken:
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

De Haan is van 2014, de kippen van 2013. Hij vraag voor de drie dieren samen 30 euro.

Is dit een reële prijs, en is de leeftijd niet hoog?

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 08:55

De leeftijd is aan wel aan de hogere kant maar qua prijs valt het best wel mee. Het zijn raskippen in de zelfde kleur dus dat is zowiezo wel wat duurder dan de gewone bruine legkippen hé. Als ik geïnteresseerd zou zijn dan zou ik het misschien nog wel kopen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:19

Dank je wel! Heb wel een typfoutje gemaakt zie ik.. Hij vraagt 40 euro ipv 30..

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:27

Ik vind dat wel een nette prijs, ook voor oudere dieren. Wij vragen voor jonge volwassen hennen ook 25€/stuk. Zeker als je zelf fokt en opfokt gaat er best wat geld in zitten en nu niet om er rijk van te worden maar als er een beetje overblijft kun je ook weer keer in wat investeren.
Daarnaast zijn brahmas best gewild op het moment.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:22

Het hangt er wel vanaf wat je wil. Wil je de dieren alleen voor de leuk of ook voor de eitjes? Als je graag regelmatig een eitje wil zou ik persoonlijk voor jongere dames kiezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:36

Het eerste jaar leggen ze de meeste eieren
Je kan altijd wat minder bieden

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:49

Nou ik heb ze gekocht, en we gaan ze vrijdag ophalen zodat we nog even tijd hebben om de voormalige hondenkennel om te bouwen tot vos- en marterproof nachthok. *\%/*

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:54

Gefeliciteerd!! Wel fotos plaatsen he!!!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:42

Wij hebben nu 3 kippen maar vl is bezig met een veel groter hok te bouwen dus ik zou er dan wel 1 of 2 bij willen. Maar de Ayam Cemani's zie je niet zo heel vaak en al helemaal niet ietwat in de buurt. Ik heb het liefst een wat groter ras. Ben niet zo van de krieltjes en ook niet echt van de sierkippen met overal pluimpjes. Wat zou het beste passen?

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:50

Jersey Giant's zijn ook erg mooi! Heb ik een grote toom van gehad. Mooie volle, grote maar niet plompige kip, heel statig.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:13

Dag jongens! Ik heb een nieuw plan
Of inieder geval ik ben mijn plan aan het onderzoeken
Ik zou graag 2 kipjes op mijn balkon houden
Heeft iemand ervaring met kippen op het balkon?
Ik moet me nog verdiepen in ras en het onderhoud maar het is iets wat ik al een tijdje wil en me erg leuk lijkt
Heeft iemand tips of suggesties hier voor?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:23

Hoe groot is je balkon?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:27

sabelpoten voor op het balkon? lijkt mij wel een grappig idee, alleen hoop dat het niet teveel gaat ruiken dan. Wat voor kippen zat je zelf aan te denken?

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:52

En vooral heb je er wel schaduw?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:58

Klein oppervlak, dus kleine kipjes en liefst heel tamme. Ik denk serama's

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:04

Ik vind die pluizige zo leuk! Ik denk dat het ongeveer 2 bij 1.50 is ?
Ik heb over het algemeen schaduw alleen sochtends wat zon
Ik heb al wel een idee voor een hok.
Ik wilde ze zegmaar een uitloopje geven vanuit binnen
Ik moet alleen nog bedenken hoe en wat

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:33

Om met het wat te beginnen, ik zou deze nemen:

Afbeelding

Ik hoop echt dat je het uit je hoofd zet. Dit moet je niet willen, voor jezelf niet en voor de dieren ook niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:36

jwl schreef:
Ik vind die pluizige zo leuk! Ik denk dat het ongeveer 2 bij 1.50 is ?
Ik heb over het algemeen schaduw alleen sochtends wat zon
Ik heb al wel een idee voor een hok.
Ik wilde ze zegmaar een uitloopje geven vanuit binnen
Ik moet alleen nog bedenken hoe en wat

Uitgaande van een minimum van 1m2/krielkip en het aanbevolen minimum van 3 kippen, zou ik voor een zo klein mogelijk ras gaan. Serama (250-500 gram zwaar) noemde ik al, beter leggend kipje zou drents kriel (200 eieren/jaar en 700 gram zwaar) zijn en iets kleiner hollandse kriel (120 eieren/jaar en 450 gram zwaar). Laatste 2 zijn er in elk geval in veel kleurtjes en ook heel gezond, serama's zijn stukje gevoeliger voor tocht, kou en raar weer (wat typisch nederlands weer is), en oostenwind (uitgaande van de ochtendzon) is snijdend koud.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:43

Ik zat zelf net bij de zijdehoenders te kijken?
Erg leuk maar zoon klein krieltje is toch ook erg schattig !
Hebben jullie ze tam ?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:45

goeroe schreef:
Om met het wat te beginnen, ik zou deze nemen:

[ Afbeelding ]

Ik hoop echt dat je het uit je hoofd zet. Dit moet je niet willen, voor jezelf niet en voor de dieren ook niet.

Ik ben me wat aan het inlezen en ik zie toch veel mensen met opsitieve ervaringen met kippen op een kleiner oppervlak?
Ik ga ook niet van de een op de andere dag wat aanschaffen
Ik ben eerst aan het oriënteren en sowieso zou ik het een ander willen aanpassen voor ik hieraan zou beginnen

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:16

jwl schreef:
Ik ben me wat aan het inlezen en ik zie toch veel mensen met opsitieve ervaringen met kippen op een kleiner oppervlak?

Zouden die kippen dat ook zo positief ervaren? En wat noemt men dan klein? Drie vierkante meter vind ik érg klein. Ter vergelijking, een vrije-uitloopkip heeft per kip meer ruimte dan jij in totaal hebt. Natuurlijk bestaan er kleinere rassen, maar die zijn over het algemeen juist nog beweeglijker dan de grotere rassen. Als je niet wilt dat ze van je balkon fladderen zul je dus waarschijnlijk alles dicht moeten maken als dat nog niet zo is. Kippen, hoe fantastisch ze verder ook zijn, stinken, trekken ongedierte aan en kunnen flink wat herrie maken. Ook hennen doen dat, bijvoorbeeld als ze net een ei hebben gelegd. Als je wat ruimte hebt hoeft dat allemaal niet zo'n probleem te zijn, maar ik zou er zelf in elk geval echt niet aan moeten denken om kippen in huis of op een balkon te hebben. Misschien denk je nog dat het wel meevalt, maar denken je buren (als je die hebt) er ook zo over? Als je directe buren hebt en dit plan toch wilt doorzetten raad ik je aan om dit in elk geval goed te overleggen, want reken er maar op dat zij ze ook zullen horen en ruiken. Misschien reageer ik wat fel, maar ik denk echt dat je hier spijt van zult krijgen. Ik bedoel het niet slecht en vind het wel erg goed dat je je eerst inleest.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 01:24

Vandaar dat ik me wat probeer te orienteren:)
Ik kwam zelf bij de zijdehoen uit omdat deze schijnbaar bekend staan als zachtaardig niet luidruchtig en niet vliegen en ook niet erg groot zijn
Misschien wil ik ze wel op stal houden dat zou ook geen probleem zijn
Ik bekijk de opties even

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 02:20

Mijn zijdehoendertjes kunnen aardig schreeuwen en heb er zelfs eentje die kraait.. := En dat is geen haantje :'). Zelf vind ik je oppervlakte ook wat klein. Ik heb een groot nacht hok en een ren van Ongeveer 10m bij 2m en voor 3a4 zijdehoenders, vond ik dat persoonlijk al iets krap, daarom lopen ze tegenwoordig op de hele kippenweide. Oh en de poep die kippen geven, stinkt verschrikkelijk en ze poepen veeel.. :))

Ik zou er echt even heel goed overnadenken :j
Mocht je besluiten om het toch te doen, maak er dan het allerbeste van en ga ervoor! Iig al heel goed dat je je inleest. +:)+

Zo zijn we ooit begonnen
Afbeelding

Zo werd het.
Afbeelding

En nu lopen ze zo rond
Afbeelding

Hoevaak ik ze ook wel niet, hele einden zie rennen en fladderen, als ze de gekke 5minuten hebben. Dat is toch wel echt het mooiste :j

Mijn mooiste meid mag ook niet ontbreken maar die is momenteel uit logeren.
<<) :+:
Afbeelding

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 07:32

Wow die is inderdaad prachtig zeg!!

Ik zou nooit kippen op een balkon houden, ook geen klein ras.. Vergis je niet in hoeveel stront ze geven (vliegenoverlast), hoeveel ze morsen met hun voer (muizenoverlast), en hoeveel geluid ze maken (ook kippen).

Ik heb gisteren alvast voer gehaald.. En twijfelde tussen korrel en meel dus beide maar meegenomen :D. Wat voeren jullie, en maakt het daarbij uit of je ze in het hok houdt of buiten laat schalen scharrelen?