E culi lijkt mij een lijdensweg. Ik heb het nog nooit meegemaakt maar ik vraag mij af of ik het zou proberen. Slagingspercentage is toch ook niet heel hoog of heb ik dat verkeerd. Ik denk dat ik net zo in twijfel zou staan
ja ik slaap er gewoon niet van...loop heel de dag met de knoop in mijn maag, is dit wel eerlijk tegenover hem? Maar ja t schijnt dat de panacur tijd nodig heeft in te werken... Ik vindt het echt heel heftig
XxMariellexX
Geplaatst: 11-05-23 11:05
Gigixponys schreef:
@Marielle, Welkom! Is het broer en zus?
@BarbaraNova: ik vind het altijd het proberen waard.. Maar ligt er ook aan hoe erg de klachten zijn enz. natuurlijk.
Panacur heeft inderdaad tijd nodig. Bij Chester was het ongeveer gelijk qua klachten. Duurde toch wel een dikke week tot 2 weken voor er verbetering in zat. En ja dat is heel zielig om te zien en ik heb ook vaak getwijfeld of het wel allemaal de moeite waard was. Gelukkig is hij er wel doorgekomen en nam hij me niks kwalijk achteraf. Had ook beslist hem dit nooit nog eens aan te doen. Maar uiteindelijk zijn we vorig jaar ook 2 weken aan het dwangvoeren geweest, omdat meneer zelf niks meer wou eten. Dus tja. Als het nog een kans heeft, wil ik ze die kans meestal toch nog geven.
EC is echt een rotziekte. En je kan echt niet voorspellen hoe ze reageren op de behandeling. Maar ik heb er wel al genoeg zien doorkomen, dat het zeker het proberen waard is om te behandelen. Maar het is mentaal ook heel zwaar voor jezelf idd. Sterkte.
Ja dank je, ik had echt even een oppepper nodig, kijk als de slagingskans klein is, dan zou ik het echt niet doen, ik moest vorige week ook zijn vriendinnetje in laten slapen met EC, maar die was compleet in paniek en rolde alle kanten uit...Pluis is gelukkig een stuk relaxter en hij kan nog enigzins rond lopen maar rolt niet om, hij zoekt wel steun aan de randen van de bak. Ik heb hem binnen gezet in huis want hij had het echt koud, toen werd hij al een stukje levendiger, maar oh wat een moeilijk iets is dit...
Pluis is nog slechter geworden dus vanmiddag naar de dierenarts, trek dit niet meer en vindt het totaal niet waardig meer dus t moet echt stoppen...helaas, heb het geprobeerd maar hij ligt nu alleen nog maar op zijn zij, is aan de diarree en heeft denk paniek aanvallen ofzo want het hele hok ligt onderste boven en overal zaagsel alsof er in gevochten is...dat wil ik hem echt niet meer aandoen...
ja ik zou heel graag willen geloven dat hij er door komt maar stel dit duurt nog 3 weken, wat doe je zon beestje aan? je voelt zijn paniek ongeveer...ik hou zielsveel van mijn beestjes, dit vindt ik een erg egoistische strijd....
ja heel erg moeilijk en als het voor mijn ogen wat minder heftig zou zijn, zou ik ook wel langer proberen waarschijnlijk, maar ik vindt dit echt niet te doen, dus benieuwd wat de dierenarts er vanmiddag van zegt. Ik dacht maandag al dat hij ingeslapen zou worden, maar ze vond het helemaal niet zo schokkend. Ik ken de ziekte niet, dus geen idee hoe het verloop hier van verder gaat en hoe lang en heftig, maar ga er niet van uit dat hij vanmiddag nog mee naar huis mag / kan en of ik dat zelf nog aan zou kunnen...
Och barbara, wat naar! Er is geen voorspelling te doen of de behandeling gaat aanslaan. Daarvoor moet je volgens mij minimaal een week behandelen. Ik heb zelf een van mijn konijnen twee keer een maand lang elke dag medicijnen moeten geven voor Ecuniculi. Mijn dame is daar goed van hersteld. Ze was in haar eigen omgeving vooral een beetje scheef met haar kopje, maar wel in de benen en at ook nog redelijk. Bij de dierenarts, en op weg er naartoe in de auto, viel ze wel helemaal om en kroop ze in een kromme houding met rollen etc. De dierenarts vond het toen zeker de moeite waard om te behandelen, maar gaf al wel aan dat de kans 50-50 was. Ze is volledig hersteld, en was ook snel weer een blij ogend konijntje. Alleen haar koppie hangt nog een beetje uit het lood. Maar verder merk ik geen restverschijnselen.
Nu, een paar maanden later, heb ik eindelijk weer een beetje een handtamme relatie kunnen opbouwen. Maar alleen banaan (ja, heel veel suiker) is een voldoende motivatie voor Luna om over haar angst voor mijn handen te komen. En nu lukt dat dus.
Wat ik je wil zeggen: er is kans op herstel, maar ook in laten slapen is gewoon een legitieme keus. Succes en sterkte!
Och Barbara, dan zat je met je voorgevoel helaas goed. Het is een smerige ziekte die voor nare symptomen zorgt en dat lijden moet niet (te) duren. Sterkte!
Goedemorgen, ben nu drie konijntjes kwijt in twee weken, is beetje te veel en te verdrietig idd.
Dierenarts zei ook dat het de juiste keuze was, sommige met mildere symptomen redden het soms wel inderdaad, maar Pluis zou de kans erg klein geworden zijn en was het lijden nu veel te groot...Probeerde naar advies van anderen te luisteren en er meer geduld mee te hebben, maar had hem liever toch eerder het lijden bespaard....dus voortaan gewoon weer gevoel volgen...
Sterkte met Chester en zijn tandjes! Moeten ze geknipt ofzo?
XxMariellexX
Geplaatst: 15-05-23 12:16
Hoihoi ik had een paar vraagjes en misschien kunnen jullie mij daar bij helpen
Mijn man wilt een ren voor de konijnen gaan maken welk gaas hebben jullie hier voor gebruikt? Is tuingaas sterk genoeg of bijten ze daar doorheen?
En het Rammetje heeft op zijn buik echt van dat pluishaar waar dus ook keutels en viezigheid in blijft hangen ( hij is niet aan de diaree) heb het gister proberen schoon te maken maar is echt heel moeilijk eruit te krijgen is het een idee om de vacht onder op zijn buik een beetje korter te knippen zodat het wat makkelijker schoon te houden is? Ben als de dood dat straks met het warme weer vliegen er eitjes in gaan leggen
Komen ze op tegels of op gras te staan? Ik heb ze op tegels staan en heb er omheen een puppyren met panelen en een deurtje. Dan kan je het nog verplaatsen als je dat zou willen.
ik zou zijn onderkant knippen of scheren want idd met warm weer zitten er zo maaien op
Sellyxx
Geplaatst: 15-05-23 12:56
Wat verdrietig BarbaraNova dat je nu in zo'n korte tijd drie konijntjes moet missen. Ik weet even niet hoe groot je groep was en of je nog konijntjes hebt nu? Ik wens je i.i.g. een wat zorgelozere tijd met je dieren toe de komende tijd!
@ XxMariellexX, Ik heb zelf een wit konijn met ook een enorme pluisvacht, die knip ik af en toe wat bij omdat haar vacht daar snel gaat vilten en dat wil ik graag voorkomen. Omdat ze wit is is haar vacht aan de onderkant iets viezig door het lopen over stoeptegels/aarde en soms iets gelig door het zitten op haar wc. Maar dat zijn verder geen echte natte 'poep' vlekken om het zo maar even te noemen, omdat ze haar blindedarmkeutels gewoon altijd netjes opeet. Eet hij zijn blindedarmkeutels wel echt op? Is de viezigheid ook 'nattig' of 'aangekoekt'? Je benoemt dat hij niet aan de diarree is, maar er zit ook nog wel verschil tussen een droge hardere keutel of een iets nattere zachte keutel. Of is het enkel dat 'droge' keutels als balletjes in zijn vacht blijven hangen en je die eruit wil halen? (wat ik niet zo 1,2,3 voor me zie maar zou natuurlijk kunnen ) Je kunt inderdaad knippen, wel zou ik even in de gaten houden hoe dat zit met de ondervacht; trimmers hebben daar het meeste verstand van, maar als je een konijn vaak knipt of scheert kan dat ook weer effect hebben op de ondervacht, en dat is wel weer belangrijk om op te letten. Misschien kun je daar op het internet of via een 'kenner' wel meer informatie over vinden.
@Barbara, heel veel sterke. Ben niet te streng voor jezelf over het moment waarop je de ultieme beslissing neemt. En zeker niet als het om deze ziekte gaat. De symptomen kunnen snel verslechteren en je wilt ook niet achterblijven met de gedachte: had het toch nog goed kunnen komen? Vertrouw op je dierenarts en hopelijk lukt het om de laatste dagen langs je neer te leggen en de herinneringen van toen Pluis nog happy was.
@Marielle: ik heb rattengaas gebruikt. Dat is wat lastig hanteerbaar, want erg stug. Maar blijft wel heel mooi recht als het eenmaal goed zit.