Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:04

Zo leuk, ik heb een ip camera en nu kan ik Tay in de gaten houden als ik weg ben of op bed lig. :') Het stomste is dat hij op zijn nachthok ligt ipv erin 's nachts.

Hier gaat het trainen onwijs goed! We zijn nu 6? trainingen bezig op een andere manier met manwerk en ik kan gewoon rustig strak langs de mouw weg volgen en een stuk op de pakwerker af. Hij gaat onwijs goed dus, fel tijdens het bijten en na het lossen gaat hij steeds sneller weer geconcentreerd mee! :+: Alleen met appel heeft hij ineens weer wat moeite met wat oefeningen. Nu gaan de zit en af met doorlopen goed, de sta goed en het volgen goed, maar heeft hij ineens moeite met het revieren en het springen. Waar hij normaal op 1 commando meteen rond het verstek rent, keurig terug komt en na 5 passen doorgestuurd kan worden naar verstek 2, moet ik nu een heel stuk meelopen naar het verstek en heeft hij meerdere commando's nodig.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:10

Tay is nog jong ;)
Csiva kent bv ineens de palen niet meer goed haha.

Net Luca geborsteld, man man wat een haar kwam eruit!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:11

Ja, dat zeker! Maar zelfs als hij ouder was, was het niet erg geweest. Ik vergeet ook wel eens iets. :') Je ziet ook echt dat hij het kwijt is ineens. Hij spurt weg, maar gaat dan op de rem en krijgt 100 vraagtekens boven zijn hoofd. Ach, van stappen terug is nooit iemand slechter geworden. ;)

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 18:03

Fijn dat de training zo goed gaat!

Levi mag vrijdag weer naar de kapper, geen geborstel ff meer hihi.
Maandag voor het eerst met hondenuitlaatservice mee

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 18:07

Volgende week zaterdag workshop impuls controle, ben benieuwd

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:39

http://youtu.be/zIQPz5Ky-sM

Filmpje van gisteren tijdens de training. Mijn doel was de raakvlakken zo dat ik kan doorlopen om positie te kiezen. Csiva vond blijven staan op de wip onzin maar uiteindelijk deed ze t best heel braaf :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:42

Toch wel erg netjes hoor! Leuk om jullie zo vooruit te zien gaan elke keer!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:55

Ze was gisteren heel fijn :) Pakte alles lekker aan en super met mij bezig. Ik maak nog wat slordige foutjes :P En het is best een lastig rondje. het lijkt makkelijk maar pffff

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:41

Ziet er beheerst uit! Wat ik mij afvraag, je trainde toch ook met een target bij het raakvlak? Kan je dat nu niet weer toepassen? Ik zie een hond die erg op jouw lichaamshouding let en als jij weg sprint lijkt dat de trigger te zijn, dat Csiva ook mag rennen. Want toen je rustig wegliep bleef ze wel wachten ;)

En een algemene vraag, ik heb altijd geleerd dat je maar 1x een commando moet geven om verwarring/ laksheid te voorkomen... maar ik zie en hoor toch vaak dat mensen vaak een commando herhalen. Wat is dan wijsheid op zo'n moment? Net als je commando's zeggen ipv roepen.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:03

Ziet er goed uit Marleen

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:09

LhinnOlijf schreef:
Ziet er beheerst uit! Wat ik mij afvraag, je trainde toch ook met een target bij het raakvlak? Kan je dat nu niet weer toepassen? Ik zie een hond die erg op jouw lichaamshouding let en als jij weg sprint lijkt dat de trigger te zijn, dat Csiva ook mag rennen. Want toen je rustig wegliep bleef ze wel wachten ;)

En een algemene vraag, ik heb altijd geleerd dat je maar 1x een commando moet geven om verwarring/ laksheid te voorkomen... maar ik zie en hoor toch vaak dat mensen vaak een commando herhalen. Wat is dan wijsheid op zo'n moment? Net als je commando's zeggen ipv roepen.

Ja, we zijn ff weer veranderd :P Het is beetje zoeken wat allemaal wil en wat het beste werkt. Target werkte iig niet. Toen was ze zich totaal niet meer bewust van dr houding die ze aan moest nemen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:19

LhinnOlijf schreef:

Ik herhaal commando's wel :j Soms om wat duidelijker te zijn, maar als je hond in de eerste instantie niet reageert zullen er wel redenen zijn waarom niet. Niet gehoord, niet goed verstaan, weet niet wat de bedoeling is.. Daarna ga ik dat commando niet afdwingen maar vraag ik het netjes nog een keer. Na twee of drie keer vraag ik soms iets anders, bijvoorbeeld of hij even wil verplaatsen. En dan het commando opnieuw. Als ik het idee heb dat hij me gewoon opzettelijk niet wil horen is blijkbaar zijn motivatie niet hoog genoeg en dan moet ik daar iets aan veranderen :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:41

Het ligt er helemaal aan. Als ik aan hem zie dat hij me niet eens gehoord heeft, vraag ik eerst weer aandacht en geef dan nogmaals het commando, als hij het niet snapt help ik hem. Hij heeft ook wel eens buien dat hij me aankijkt en weigert. Dan krijgt hij wel een lichte correctie. Je ziet aan zijn blik of hij het niet hoort, niet snapt of niet wil. Als hij weigert, helpt helpen ook niet. :') Hij probeert op zo'n moment namelijk hoe ver hij kan gaan en of ik met hem mee gaan doen door iets anders te gaan doen, desnoods door in mijn nek te springen of mij aan te blaffen. Maar zodra hij het wel uitvoert, uitgebreid belonen.

Als hij het commando eenmaal uitvoert, hoort hij eigenlijk door te blijven gaan tot ik iets anders zeg, maar daar geef ik wel wat vaker het commando om hem te helpen.

Wat versta jij onder afdwingen, Hilde?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:22

MyWishMax schreef:

Hond toch met de kont op de grond drukken om te gaan zitten, hond een correctie met de riem geven zodat hij toch gaat luisteren, voorpoten onder de hond weghalen zodat hij wel gaat liggen, etc.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:33

Hhilde schreef:
MyWishMax schreef:

Hond toch met de kont op de grond drukken om te gaan zitten, hond een correctie met de riem geven zodat hij toch gaat luisteren, voorpoten onder de hond weghalen zodat hij wel gaat liggen, etc.

Wat ouderwets. Fijn als het bij jou werkt, al heb ik andere ervaringen met die methode. Pas je wel op dat andere je niet zien en na-apen. Jij weet waarschijnlijk wel waar je mee bezig bent, terwijl een andere baas zijn onderlinge relatie met zijn hond op't spel zet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:37

Ik geef ook een riem correctie of een stemcorrectie, maar de riem correctie is een heel zacht en kort rukje. Hoewel dat maar zelden is, want hij loopt meestal los met trainen.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:48

Een riemcorrectie kan ik nog inkomen, maar poten onder een hond weghalen bijvoorbeeld vind ik persoonlijk achterhaald. Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat een hond vaak in verzet gaan en er weinig van leren (vaak leren ze dat de oefening die je wil pijn doet doordat je aan de poten trok/ ze in een bepaalde positie dwong met waarschijnlijk gemopper erachter aan).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:51

Maar Hilde doet dat niet he? Zij zegt juist dat ze commando's niet afdwingt. ;) Maar duwen, trekken of poten wegtrekken. :n Doe ik niet aan.

EDIT: Hoewel ik Tay wel een keer opgetild heb, toen hij continu afging bij de zit oefening en het echt niet meer snapte. Ook met hulp van voer en hand bleef hij af gaan. Armen om zijn borstkas en zachtjes omhoog en toen viel het kwartje. Dus ja, dat was wel dwang?

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:00

Excuus, dan heb ik de post verkeerd gelezen. Sorry Y;( !

Mijn definitie van dwang is 'Ruw/ hardhandig een dier in de gewenste positie zetten en ondertussen een boze uitstraling hebben bijgestaan met (eventueel) mopperende woorden'

In jouw geval MWM zou ik het plaatsen onder helpen bij een oefening, want andere hulpen hielpen op dat moment niet.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:21

Ik vind trainen met een teletac om ook redelijk dwang. Maar dat is ook omdat het in de behendigheid behoorlijk notdone is ;)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:23

Hihi, nee, ik zei juist NIET afdwingen := :D
Maar er is nog wel een verschil hoor, lijntje is altijd dun. Ik heb met de buigoefening wel eens mijn hand onder Beau's buik gehouden. Niet hard, niet slaan, niet duwen, gewoon daar houden. Hij bleef af gaan en zijn achterste niet omhoog houden.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:26

Helpen is niet altijd dwingen ;)
Ik help mn honden ook gerust :)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:29

Ja, idd. Dat woord zocht ik, verschil tussen helpen en dwingen :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:21

Bah, net een andere hond op Tay geklapt. Ik liep een ander, aangelijnd, rondje als normaal, omdat de normale route opengebroken is. Kom ik bij een zijweggetje, komt er een andere hond los aangedenderd en klapt er meteen op. Ik kan niet zien of Tay wat heeft, hij werkt niet mee met nakijken, zal wel meevallen hoop ik.

Maar ik shake ff :=

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:23

zo irritant als mensen hun hond niet bij houden.....