Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:08

Bij de cloaca kijken, kip omkeren en veertjes aan de kant, daar kruipen ze
Je kan nieuwe kippen preventief behandelen, eventueel homeopatisch

Maar ik neem aan dat je op een goed adres koopt en dat je eigen hok zo is gemaakt dat je niet snel ongedierte hebt (wit gekalkt ed)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:10

dan moet je ze al in het donker van stok plukken denk ik, want overdag zitten ze eigenlijk niet tot nauwelijks op de kip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:14

Ik wil eigenlijk weer een keer broeden. Zou voor mijn dochtertje wel een knuffelkip willen hebben.
Ik heb Friese kippen en vooral de krieltjes eten wel uit haar hand maar het blijven toch een beetje schuwe kippen.
Hebben jullie ervaring qua karakter met lakenvelder kippen of vorwerk kippen?
Ik wil namelijk wel een legras en geen sierkippen zoals zijdehoenders.
En liever ook niet zo vaak broeds als Wyandotte's

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:15

Bij kuif en baardkippen kun je in de kuif en baard kijken en als ze wat hebben, vind je het daar terug.
Of idd wat hierboven gezegd wordt, zou bij iemand kopen waar de hokken etc schoon zijn en je een goed gevoel hebt, als je bij een handelaar koopt, neem je ze vrijwel zeker mee naar huis.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:16

[***] schreef:
Ik wil eigenlijk weer een keer broeden. Zou voor mijn dochtertje wel een knuffelkip willen hebben.
Ik heb Friese kippen en vooral de krieltjes eten wel uit haar hand maar het blijven toch een beetje schuwe kippen.

Ja vorwerk en lakenvelder hier, maar dat zijn gene makke kippen, best wel fel.
Misschien kuifhoenders als je dat wat vind? Die zijn wel goed mak te krijgen of sabelpoten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:33

[***] schreef:

Wil je een tamme knuffelkip dan moet je voor serama's gaan, maar daar moet je van houden. Klein, wel een sierkipje. Ze leggen best prima, maar ja, die eitjes zijn kleiner dan een krielkippenei.

Maar wil je tam, dan zeg je serama. Daar zijn ze op gefokt, op tamheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:55

Dat is mooi om te weten
Ik heb mijn bedenkingen bij sierrassen qua gezondheid en broedsheid enzo. Zijn serema een beetje sterke kipjes?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:59

Kuiven worden nooit broeds. Dat heb ik in al die jaren nog nooit gehad en hebben hier meer dan 100 hennen rondlopen.
Misschien zijn barnevelder kriel of marans ook leuk?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:49

[***] schreef:
Dat is mooi om te weten
Ik heb mijn bedenkingen bij sierrassen qua gezondheid en broedsheid enzo. Zijn serema een beetje sterke kipjes?

Tja... die van mij wel, maar het is denk ik altijd een beetje geluk hebben. Ze vliegen wel heel goed, vooral in stressgevallen. Ik heb Kuiken al eens bij vreemden uit de achtertuin moeten plukken :=
Beetje kortwieken helpt dan wel of een overdekte ren natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:13

Wij hebben een heel groot erf, ze kunnen de wei nog in en om de stal naar onze voortuin dus vliegen is niet zo erg. In het geval van een vreemde hond (worden hier veel uitgelaten door de polder) of roofvogel is het ook wel fijn zelfs dat ze dat kunnen

Ik ben druk aan het Googlen

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:16

wat voor eigenschappen zoek je dan in een kip? dan kunnen we misschien meedenken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:52

Gezond, niet te groot, goed leggen, zelf buiten scharrelen en wat aanhankelijker dan de Friese kippen die ik nu heb. Ik vind het verder een ideaal ras maar ze konden wat tammer. Ik vind ze ook erg mooi, gewoon sierlijke kipjes zonder veel poespas en met leuke kleurtjes.
Vorig jaar hadden we een broedmachine vol kuikens en de haantjes waren erg tam, sprongen op schoot en op je schouder en aten uit je hand. Mijn kinderen vonden dat geweldig maar de haantjes zijn in de pan beland en de hennetjes zijn toch een stuk schuwer. Van natuurbroed zijn ze helemaal vrij wild, vorig jaar 3 broedsels maar die heb ik allemaal verkocht want ik heb ze loslopen en ik wil ze wel kunnen oppakken als er wat is of om ze te behandelen mocht dat nodig zijn.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:01

Ok duidelijk, misschien Groninger meeuwen? Of barnevelders, zijn er in leuke kleuren, leggen goed en vrij mak, Hollands hoen, chaamse braekel, kuifhoenders, faverolles passen ook wel in dat plaatje. Makke kippen die goed eieren leggen, ook in de winter, wel wat groter zoiets als de Friese pel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 02:09

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik weet nog niet waar ik ze vandaan ga halen, zit nu nog op marktplaats te zoeken. Maar als ik het niet vertrouw qua bloedluis dan laat ik de kippen maar beter waar ze zijn.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 08:17

Mijn moeder hangt altijd dutchies op tegen bloedluis, heel de zomer. Ik heb ze nu ook besteld aangezien ik sinds deze week zelf ook weer kippen heb aangeschaft.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:05

[***] schreef:
Dat is mooi om te weten

Die van ons wel. Ik vind ze erg leuk.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:09

[***] schreef:

Hier zat dochter met 1 van de Serama's op schoot tv te kijken en doet ze ook in bad. Gewoon van kuiken af aan. Leggen hele schattige, kleine eitjes. Zijn ook leuk als broedproject. Zijn net paaskuiikentjes.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:14

Marie111 schreef:
[***] schreef:
Dat is mooi om te weten

Die van ons wel. Ik vind ze erg leuk.

O, wacht lees net in een ander bericht van je dat jullie buitenuit wonen en ze los over het erf gaan lopen. Dat durven wij niet.
Zouden we liever grote New Hampshire kippen doen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:28

Sommige rassen zijn vrij schuwe dieren als ze ouder worden. Dat merkte ik ook altijd bij de lakenvelders, als kuiken hartstikke tam maar eenmaal volwassen toch schuwer.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:30

van alle kippenrassen die we hadden was de legkip eigenlijk de knuffelkip. ze liep altijd me the mee, sprong op schoot etc. de bramha's, zijde hoenders etc waren toch net wat vluchtiger.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:38

Maarja, ik vind de legkip niet echt een ras om te houden als hobby. Ze leggen een bepaalde tijd eieren en that's it. Daarna gaat hun verenkleed snel achteruit.
Ze zijn voor de industrie gefokt om zoveel mogelijk eieren in een korte periode te leggen. Hier gaan ze na 3 jaar altijd weg voor kippensoep.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:58

Mijn ouders hebben al jaren leg kipjes en die zijn zo leuk!
Ze worden oud en ze leggen dus lang eitjes dus jouw vooroordeel klopt niet laptopmuis.
We hebben er nu nog een van 8 lopen en die legt nog steeds :j
Haar zus is een jaar of 9 geworden worden en de andere idem :)
Als ik aankom rennen ze al gekken op mij af en willen een aai verder zijn ze makkelijk tam te krijgen en echt kroelkipjes :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:05

De serama's vertonen nu heel erg dat 'onderdanige' gedrag. Ik hoef maar een stap naar buiten te zetten en Kuiken gaat met haar vleugels wijd in de ren zitten... heel apart vind ik dat toch. Dat ze dat doen ben ik wel gewend, maar Lotje deed dat voorheen alleen als ik vlak bij was of mijn hand boven haar hield. Op deze manier lijkt het alsof ik die gekke kippen op afstand kan besturen :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:22

He verdorie, vandaag iets raars met Kuiken... ik had al een paar dagen geen eitje van haar, maar vooruit, ze legt nog maar net, dat kan misschien dan wel. Van Lotje wel om de dag in haar eigenste legnestje.
Kijk ik vandaag naar buiten vanuit mijn slaapkamerraam zie ik iets ei-achtigs in de ren liggen, op de zwarte grond. Dus ik gaan kijken, is het een eitje met behoorlijk wat bloed eraan. Ik keek eens verder en wat ik voor resten van mijn gekookt ei aan had gezien, blijkt dus een heel kapot Kuiken-eitje te zijn. Ze legt dus buiten? Op de grond?

Ze heeft tot ik naar mijn werk ging ook vrij sip zitten kijken. Beetje bollig, beetje afgezonderd, maar wel weer vief toen ik in de buurt kwam.

Straks het hok maar eens checken op ongedierte, er moet toch een reden zijn dat ze niet meer binnen in het stro gaat zitten...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:53

Ik heb ook hennen die het gewoon vertikken om in het legnest te leggen en iedere keer op de grond leggen, maar dat jouw kipje ook wat opgebold zit is meestal geen goed teken toch?

Wij hebben trouwens dezelfde ervaring met fabriekskippen als laptopmuis, zijn niet de ideale buitenloopkippen en wij hebben er 200 van rondlopen.