Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 19:17

Het was de oudere (van 3-4). Luna is pas 1. Berkel en rodenrijs is hier in de buurt, die ga ik even googlen :)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 19:21

Wat ik me trouwens af vraag 1 van mn gerbils heeft af en toe een geïrriteerd oog wisselt welke kant. Ook alleen na het slapen. Kan dit van de bodembedekking komen? Ik heb ze nu op chipsi super staan en de voorraad is nog lang niet op :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 19:48

Mail gestuurd naar Queenies en die Schubby... hoop dat ik snel een nieuwe vind. Luna was er niet bij met inslapen, hoop dat ze niet teveel in de war is.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 23:58

ElinaSK schreef:
Wat ik me trouwens af vraag 1 van mn gerbils heeft af en toe een geïrriteerd oog wisselt welke kant. Ook alleen na het slapen. Kan dit van de bodembedekking komen? Ik heb ze nu op chipsi super staan en de voorraad is nog lang niet op :')

Ja zou wel kunnen. Mijn vorige gerbil had dit met zaagsel, toen hij op iets anders zat niet meer.. dus zou gewoon eens iets anders testen!

Sterkte eskegirl niet leuk..

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:03

Ik ga nu maar weer andere bodembedekking proberen, heb echt al een dozijn geprobeerd maar heel veel stoffen erg of stinken als de pest. Gisteren even overlegd met de fokker en die heeft me een bepaald soort bodembedekking aangeraden dus dat binnenkort maar proberen. Het moet echt stofvrij zijn want dit is iets wat anders terug kan komen. Wel jammer dat ik nog een mega zak van dat chipsi super heb staan ....

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:24

Echt stofvrij is back 2 nature. Maarja of een gerbil daar plezier van heeft?

Hennepvezel en cotton clean zijn ook zo goed als stofvrij. Al reageerde mijn gerbil wel op de cotton clean. Toenterijd.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:32

Heb ook hennepvesel maar stof blij je toch wel houden blijft lastig

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:34

Ik heb hennepvezel gehad, maar gadver*** wat stonk dat, bah dat komt hier echt niet meer in en dat stofte nog erger dan die chipsi van nu. En ook iets van carefresh geprobeerd maar dat was helemaal vies spul, wel lekker zacht maar ook erg stoffig. back 2 nature stinkt net zo vind ik :') . Mij werd eco bedding aangeraden in combinatie met veel hooi dus dat ga ik maar proberen. (niet die eco bedding die er uit ziet als sliertjes overigens)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:42

Apart mijn hennepvezel ruikt echt helemaal nergens naar

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:56

Ik zal wel weer een aparte versie hebben gehad. Maar goed als hij al niet tegen chipsi kan, dan is hennep ook een slecht idee.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:51

Hennep is idd niet volledig stofvrij maar toch wel heeeel veel minder. Supasoft stoft ook.

Cotten N Card kan je ook nog eens naar kijken ..
Maar wel bizar dat je alles vind stinken :')

Hooi stoft toch ook .... zou dat dan eerst in het water leggen.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:43

Ja pfff die katoen dingen hebben een aparte geur en ik heb echt een super sterke neus dus ik ruik alles :') . als ik het vermeng met hooi zal ik eerst ook op zoek moeten naar redelijk stofvrij hooi denk ik.. Die geperste pakken in de dierenwinkel zijn dan in elk geval niet zo handig.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:00

Morgen komt mijn nieuwe aquarium. :) Voor 30,- gekocht (80x40) en hij komt hem ook nog eens brengen! :D (20 km rijden) Super fijn. :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:22

Echt stofvrij hooi is lastig hoor ... als je gewoon voordelig hooi aanschaft en het even in water laat weken en dan opdrogen is zo goed als alle stof er af :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:08

Luna lijkt wat gestressed, ze is flink aan het verbouwen en hoekgraven, maar eet en drinkt wel. Nibbit is ingeslapen waar ze niet bij was, dus ze 'weet' het niet. Ik heb nu contact met het Schubje en die hebben een pup waaraan ze gekoppeld kan worden, dus ik hoop haar deze week langs te kunnen brengen. Is net wat beter aan te rijden dan Queenies en de fokkerij ziet er goed uit op de foto's.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:37

xDenies schreef:
Echt stofvrij hooi is lastig hoor ... als je gewoon voordelig hooi aanschaft en het even in water laat weken en dan opdrogen is zo goed als alle stof er af :)

Ik ben een tijd geleden over gegaan op beukensnippers met wat zaagsel er tussen. Omdat mijn moeder Hennep te stoffig vond. En mits je het optijd verschoond wordt de combi beukensnippers zaagsel niet stoffig. En ds gerbils kunnen er ook goed in graven. Ik heb namelijk kleine beukensnippers. ;)

EskeGirl schreef:
Luna lijkt wat gestressed, ze is flink aan het verbouwen en hoekgraven, maar eet en drinkt wel. Nibbit is ingeslapen waar ze niet bij was, dus ze 'weet' het niet. Ik heb nu contact met het Schubje en die hebben een pup waaraan ze gekoppeld kan worden, dus ik hoop haar deze week langs te kunnen brengen. Is net wat beter aan te rijden dan Queenies en de fokkerij ziet er goed uit op de foto's.

Wat sneu voor je overgebleven gerbil. Zo zielig. :(
Ik hoop dat je weer een maatje voor haar gaat vinden waarmee het goed klikt. Bij mij ging dat een kaar geleden gelukkig in 1 keer goed. Hopelijk bij jou ook!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:38

Er zit een hoop verschil tussen de merken met zaagsel. Welk merk heb jij gebruikt?

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:39

xDenies schreef:
Er zit een hoop verschil tussen de merken met zaagsel. Welk merk heb jij gebruikt?

Het basic merk van de AH. :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:41

Goed om te weten dat die dan stofvrij zou zijn :) Plospan is vaak erg stoffig.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:43

xDenies schreef:
Goed om te weten dat die dan stofvrij zou zijn :) Plospan is vaak erg stoffig.

Ik gebruik trouwens niet super veel zaagsel hoor.
Geen bak vol ofzo.
Ik gebruik het zeg maar om de beukensnippers wat 'luchtiger' te maken. Een kwart pak per keer er in zeg maar.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:14

Zaagsel komt er hier niet meer in.... Is niet goed voor de gezondheid van knaagdieren :). Beukensnippers heb ik voor mn vogels alleen die zijn wel erg grof.....

Sneu eskegirl, hopen dat ze snel weer een nieuw maatje heeft :)

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:33

Beukensnippers zit ook vaak schimmel(sporen) in..

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:43

luxje schreef:
Beukensnippers zit ook vaak schimmel(sporen) in..

Dan heb je geen goeie snippers. Droge snippers (tenminste die van mij) bevatten geen schimmel, als je ze vochtig maakt gaan ze inderdaad schimmelen maar dat is logisch. Kijk steriel krijg je de boel niet. Maar in zaagsel zit een stof uit bomen die niet zo gezond schijnt te zijn. Voor dieren in goede gezondheid moeten sporen van schimmels in de omgeving geen probleem zijn, ze zweven immers overal in de lucht net als bacteriën overal aanwezig zijn ;)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:50

Hebben jullie leuke foto's van jullie verblijven? :D

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:00

Fair schreef:
Hebben jullie leuke foto's van jullie verblijven? :D

Ik zal er vanavond 1 maken. :)

ElinaSK schreef:
Zaagsel komt er hier niet meer in.... Is niet goed voor de gezondheid van knaagdieren :). Beukensnippers heb ik voor mn vogels alleen die zijn wel erg grof.....

Sneu eskegirl, hopen dat ze snel weer een nieuw maatje heeft :)

Zaagsel is niet slecht in de hoeveelheid die ik gebruik. Het is alleen maar om het wat luchtiger te maken. :) Er het zaagsel dat ik hen stoft echt totaal niet!