cursebreaker schreef:mvdende,
met kvv moet je ook niet alleen 'maar' kijken naar het aantal dier soorten - dat is dus wat ik probeer te zeggen - even los van de premix discussie nog, en wat een van de dingen is waarvan het belangrijk is om je vooraf over in te lezen.
Want er zitten, zoals al eerder gezegd, veeeel mixen bij die Niet compleet zijn en waarbij de verhouding orgaan/spier/bot Niet goed is. Dus daarom dat ik zeg dat je qua basis met het samenstellen van een menu echt wel moet kijken naar welk merk je pakt en welke rollen. Want ook binnen een merk zitten er complete rollen bij - waarbij die verhouding wel goed is - en niet complete mixen die je ter aanvulling geeft en dus niet als Basis moet gebruiken, want dan zou je wel tekorten kunnen krijgen. En dat zijn van die dingen die je bv. als beginnende kvv-voerder al vrij goed terug kunt vinden op Voerwijzer bv. of via een andere kenner/professional verteld kunt krijgen.
Ga voor de grap op voerwijzer eens meerdere merken napluizen en kijken naar wat er allemaal wel/niet in zit. Dan zie je dat er gewoon echt veel mixen bij zitten waarbij de verhoudingen niet optimaal zijn - Meike heeft daar fijne tabellen voor gemaakt, waar dat in te zien is per merk en per mix van zo'n merk.
Ik zal daar eens naar gaan kijken.
Al vraag ik me af hoeveel schade er kan ontstaan bij het "niet perfect" voeren van een hond.
Ook omdat er honden zijn die "prima" oud worden op Bonzo enz.
Moet je altijd absoluut "perfect" voeren, of is "niet zo perfect, maar niet direct schadelijk" ook voldoende?
Want om "perfect" te kunnen voeren, moet je óók een "perfect" budget daarvoor hebben.
En niet iedereen (op Bokt) heeft dat. En hoeveel schadelijker is het dan om een "redelijk" kvv menu te voeren ten opzichte van een matige brok?
Maar ik weet nu al wel, dat ik de merken en rollen die wel "de goede samenstelling" hebben, waarschijnlijk niet kan betalen.
Want zoals ik begrijp, ben jij voor Araya zn €80 per maand kwijt? Ik weet niet hoeveel ze precies krijgt per dag?
Ik ben nu €45 per maand kwijt en dat is wel zn beetje de max. Ik voer 500g per dag.
Ik ben al overgeschakeld van Smuldier nu naar Dogmeat.
Gemiddeld betaal ik dus per 500g rol: €45÷15,5= €2,90 per rol.
Ik weet wél, dat de betere merken echt een pak duurder zijn.
Voor €45 per maand (250g per dag) ga je trouwens ook geen echt goede brok vinden.
Dan zit je al snel in het midden/ budget segment van brok.
Het enigste voordeel daarvan is dan wél, dat er in principe de juiste verhoudingen vitamines en mineralen in het voer zitten.
Maar als je hond er vervolgens uitsluitend diaree van krijgt..... Wat is dan uiteindelijk schadelijker? Niet perfect kvv of continu diaree van een brok?