Puppy Erbij 2021

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:17

cursebreaker schreef:
mvdende,

met kvv moet je ook niet alleen 'maar' kijken naar het aantal dier soorten - dat is dus wat ik probeer te zeggen - even los van de premix discussie nog, en wat een van de dingen is waarvan het belangrijk is om je vooraf over in te lezen.

Want er zitten, zoals al eerder gezegd, veeeel mixen bij die Niet compleet zijn en waarbij de verhouding orgaan/spier/bot Niet goed is. Dus daarom dat ik zeg dat je qua basis met het samenstellen van een menu echt wel moet kijken naar welk merk je pakt en welke rollen. Want ook binnen een merk zitten er complete rollen bij - waarbij die verhouding wel goed is - en niet complete mixen die je ter aanvulling geeft en dus niet als Basis moet gebruiken, want dan zou je wel tekorten kunnen krijgen. En dat zijn van die dingen die je bv. als beginnende kvv-voerder al vrij goed terug kunt vinden op Voerwijzer bv. of via een andere kenner/professional verteld kunt krijgen.

Ga voor de grap op voerwijzer eens meerdere merken napluizen en kijken naar wat er allemaal wel/niet in zit. Dan zie je dat er gewoon echt veel mixen bij zitten waarbij de verhoudingen niet optimaal zijn - Meike heeft daar fijne tabellen voor gemaakt, waar dat in te zien is per merk en per mix van zo'n merk.

Ik zal daar eens naar gaan kijken.

Al vraag ik me af hoeveel schade er kan ontstaan bij het "niet perfect" voeren van een hond.

Ook omdat er honden zijn die "prima" oud worden op Bonzo enz.

Moet je altijd absoluut "perfect" voeren, of is "niet zo perfect, maar niet direct schadelijk" ook voldoende?

Want om "perfect" te kunnen voeren, moet je óók een "perfect" budget daarvoor hebben.

En niet iedereen (op Bokt) heeft dat. En hoeveel schadelijker is het dan om een "redelijk" kvv menu te voeren ten opzichte van een matige brok?

Maar ik weet nu al wel, dat ik de merken en rollen die wel "de goede samenstelling" hebben, waarschijnlijk niet kan betalen.

Want zoals ik begrijp, ben jij voor Araya zn €80 per maand kwijt? Ik weet niet hoeveel ze precies krijgt per dag?

Ik ben nu €45 per maand kwijt en dat is wel zn beetje de max. Ik voer 500g per dag.

Ik ben al overgeschakeld van Smuldier nu naar Dogmeat.

Gemiddeld betaal ik dus per 500g rol: €45÷15,5= €2,90 per rol.

Ik weet wél, dat de betere merken echt een pak duurder zijn.

Voor €45 per maand (250g per dag) ga je trouwens ook geen echt goede brok vinden.

Dan zit je al snel in het midden/ budget segment van brok.

Het enigste voordeel daarvan is dan wél, dat er in principe de juiste verhoudingen vitamines en mineralen in het voer zitten.

Maar als je hond er vervolgens uitsluitend diaree van krijgt..... Wat is dan uiteindelijk schadelijker? Niet perfect kvv of continu diaree van een brok?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 13:17

Het is wel wat bedoeld word met verschillende diersoorten voeren ;) zowel kip als kalkoen vallen onder gevogelte. En dat laatste is t belangrijkste.
Je gaat namelijk met puur en alleen dieren uit de categorie ''gevogelte'' niet compleet voeren terwijl je wel 5 ''diersoorten'' zoals jij zegt zou geven. Zeker niet als er zoveel verschil zit in de samenstelling van de worsten.

Daar in tegen zit er wel degelijk weer verschil in hoefdieren. Omdat deze wel op hele andere manieren gevoerd en gehouden worden bijvoorbeeld. Net als dat er verschil is in vis. Omdat kabeljauw geen vette vissoort is en zalm wel. Net als t verschil tussen zoetwater en zoutwater vissen. Daarnaast is teveel (vette)vis voeren op den duur schadelijk, terwijl dat bij de overige categorieën anders ligt.

Dus zo simpel als t geschetst word is het gewoon niet en dat is nu net waar dat t misgaat.
Maar zowel in Barf als KVV komen de percentages mbt orgaan,spiervlees en bot etc gewoon strak.
Alleen nee, je mag er niet vanuit gaan dat het bedrijf wat de KVV maakt daarin netjes doet wat er gevraagd word. Een mooi voorbeeld is het al wat je noemde met geen bot in paard. :)

Net als dat ik zo een menu voor je kan samenstellen op 5 diersoorten(niet dieren ) waarmee je gegarandeerd ellende gaat krijgen door te lage of te hoge waardes.

Ook wij hebben daarom een menu laten samenstellen. En ik ben zo vrij als een vogeltje als ik wil wisselen want ik kijk gewoon met de tabel die ik heb of de waardes kloppen of passend zijn in het menu wat ik voer.

Zo voeren wij nu bijvoorbeeld 3 merken; Kivo, Alroda en kiezebrink. Om af te wisselen. Waarmee ik netjes uitkom op 5 diersoorten maar vooral binnen mn tabel in de juiste waardes blijf. In 2 weken geteld.
Hier voeren we dan Gevogelte(kip, kalkoen, eend),Rund, Paard ,Konijn, lam en Geit. En dan reken ik lam en geit onder dezelfde diersoort. Maar rund en paard niet. Paard is bijvoorbeeld namelijk over t algemeen magerder dan rund. Nu vallen ze onder hoefdieren wel samen. Maar categorieen kunnen overlappen. Fazant bijvoorbeeld is zowel wild als gevogelte.
En dan blijf ik weg bij overig wild omdat ik liever niet teveel smaken voer voor t geval dat ik moet elimineren.

Zoals al eerder gezegd: tekorten of overschotten ga je zien in gewrichtsproblemen en het moge duidelijk zijn dat je die eerder ziet als in de puppytijd slecht gevoerd is.
Er zijn niet voor niks veel honden met HD en ED bijvoorbeeld. Heel leuk, is deels erfelijk maar vooral multifactorieel. En dat wil zeggen dat behalve erfelijkheid, voeding, beweging, trauma etc mee kan spelen.
Maar dingen als groeipijn zijn ook een teken van verkeerde voeding. Super handig dat een hond in de groei dat aan kan geven. Met een beetje pech verpest je er alleen t skelet van je hond mee.
En dat is waarom veel dierenartsen tegen t voeren van vers zijn.
En terecht. Want ook bij ''gewoon kvv'' gaat t gewoon mis.

Als je trouwens eens goed in brokvoeding zou neuzen dan zou je zien dat die waardes daarin ook gewoon terug komen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:34

mvdende schreef:
cursebreaker schreef:
mvdende,

met kvv moet je ook niet alleen 'maar' kijken naar het aantal dier soorten - dat is dus wat ik probeer te zeggen - even los van de premix discussie nog, en wat een van de dingen is waarvan het belangrijk is om je vooraf over in te lezen.

Want er zitten, zoals al eerder gezegd, veeeel mixen bij die Niet compleet zijn en waarbij de verhouding orgaan/spier/bot Niet goed is. Dus daarom dat ik zeg dat je qua basis met het samenstellen van een menu echt wel moet kijken naar welk merk je pakt en welke rollen. Want ook binnen een merk zitten er complete rollen bij - waarbij die verhouding wel goed is - en niet complete mixen die je ter aanvulling geeft en dus niet als Basis moet gebruiken, want dan zou je wel tekorten kunnen krijgen. En dat zijn van die dingen die je bv. als beginnende kvv-voerder al vrij goed terug kunt vinden op Voerwijzer bv. of via een andere kenner/professional verteld kunt krijgen.

Ga voor de grap op voerwijzer eens meerdere merken napluizen en kijken naar wat er allemaal wel/niet in zit. Dan zie je dat er gewoon echt veel mixen bij zitten waarbij de verhoudingen niet optimaal zijn - Meike heeft daar fijne tabellen voor gemaakt, waar dat in te zien is per merk en per mix van zo'n merk.

Ik zal daar eens naar gaan kijken.

Al vraag ik me af hoeveel schade er kan ontstaan bij het "niet perfect" voeren van een hond.

Ook omdat er honden zijn die "prima" oud worden op Bonzo enz.

Moet je altijd absoluut "perfect" voeren, of is "niet zo perfect, maar niet direct schadelijk" ook voldoende?

Want om "perfect" te kunnen voeren, moet je óók een "perfect" budget daarvoor hebben.

En niet iedereen (op Bokt) heeft dat. En hoeveel schadelijker is het dan om een "redelijk" kvv menu te voeren ten opzichte van een matige brok?

Maar ik weet nu al wel, dat ik de merken en rollen die wel "de goede samenstelling" hebben, waarschijnlijk niet kan betalen.

Want zoals ik begrijp, ben jij voor Araya zn €80 per maand kwijt? Ik weet niet hoeveel ze precies krijgt per dag?

Ik ben nu €45 per maand kwijt en dat is wel zn beetje de max. Ik voer 500g per dag.

Ik ben al overgeschakeld van Smuldier nu naar Dogmeat.

Gemiddeld betaal ik dus per 500g rol: €45÷15,5= €2,90 per rol.

Ik weet wél, dat de betere merken echt een pak duurder zijn.

Voor €45 per maand (250g per dag) ga je trouwens ook geen echt goede brok vinden.

Dan zit je al snel in het midden/ budget segment van brok.

Het enigste voordeel daarvan is dan wél, dat er in principe de juiste verhoudingen vitamines en mineralen in het voer zitten.

Maar als je hond er vervolgens uitsluitend diaree van krijgt..... Wat is dan uiteindelijk schadelijker? Niet perfect kvv of continu diaree van een brok?

Nee, maar perfect is geen enkel merk/soort want het is ook afhankelijk van wat jij als eigenaar graag wel/niet in een voer ziet zitten etc. en wat voor de een ideaal voer kan zijn, hoeft dat voor de ander weer niet te zijn natuurlijk. Maar je weet wel dat het het beste is gewoon om een bepaalde verhouding bot/spier/orgaan in kvv terug te zien. Je kunt er niet omheen dat een slechte verhouding orgaan/bot/spiervlees gewoon niet goed is. Dus kan het kwaad om een merk te voeren waarbij dat niet optimaal samengesteld is? Tja… in theorie denk ik dat daar weinig over te discussiëren valt en dat wel duidelijk voor zichzelf spreekt denk ik. Maar het zal gerust ook dat er genoeg honden zijn die daar gewoon oud mee worden, klopt. Maar dat soort opmerkingen vind ik dooddieners. Net als dat er genoeg honden/katten zijn die oud worden met frolic en whiskas. En iemand die dat wilt voeren… is jouw dier uiteindelijk. Ik kies er zelf niet voor. En ik zit ook echt niet in het hogere segment wat kvv voeren betreft. Alleen heb ik een wat grotere hond die gewoon iets meer nodig heeft, dus dan wordt het automatisch duurder, maar dat weet je voordat je een dier in huis haalt - even los gezien van financiële situaties die drastisch kunnen veranderen als het dier er eenmaal is.

In theorie voer ik ook niet zo goed als ik zou willen. Met Sansa voer ik bv een brok die ik ook niet optimaal vind en zou ik liever naar volledig kvv gaan ook bv, maar in de praktijk in onze situatie is dat nog niet heel handig voor elkaar te krijgen dus dan geef ik dit nu waar ze het goed op doet. En zo voert iedereen natuurlijk.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden… genoeg keus in voer soort en merken om voor elk individu iets te vinden wat past, maar je mag gerust kritisch zijn naar de theoretische kant en willen proberen toch het beste te vinden - wat in jouw ogen het beste is. Ik vind het alleen fijn om dan idd wel als het kan rekening te houden met wetenschappelijke kennis omtrent wat toch bewezen is dat belangrijk is om naar te kijken; zoals oa juiste verhoudingen in kvv.

Arya krijgt nu 640g kivo op een dag. Afhankelijk van Hoe je inkoopt kan het wat verschillen hoeveel je kwijt bent per maand. Hier kochten we eerst losse rollen in en nu had ik van het gros van de basis soorten dozen ingekocht, dus dat scheelde bv alweer 11e op 5 verschillende rollen. En als ik kg rollen pak waar dat van beschikbaar is, zal het ook weer een aantal euro schelen. Dus er is hier en daar nog wel speling voor ons als we willen. Er zijn genoeg merken te vinden die niet super duur zijn maar goede samenstellingen hebben.

Maar van wat ik zo zie als ik idd naar de goedkopere kvv merken kijk, vind ik idd de samenstelling gewoon minder fijn in de regel als dat ik Ietsjes hoger ga zitten. Maar normaliter is er voor elk budget echt wel iets te vinden wat past. Het is concessies maken soms, en dat is afhankelijk van waar je concessies op wilt maken of absoluut niet. Maar een goede samenstelling kvv…

En ik betaal gemiddeld geen 2,90 per rol van kivo hoor. Het is ook afhankelijk een beetje van wat je voert. Wild mixen zijn in de regel meestal altijd duurder, net als paard bv. Eend is meestal wat duurder etc. Maar als ik al mijn verschillende mixen samen pak, kom ik echt niet over de 2,90 per rol - en dat is nog kijkend naar losse rollen inkoop. Per doos inkopen is het dan nog ietsjes goedkoper. Ik zal dalijk eens uitrekenen hoeveel ik echt kwijt ben gemiddeld voor alleen het vlees. Het wijkt soms wat af, afhankelijk van welke losse rollen van bepaalde soorten ik de ene maand meer of minder koop als de ander. Maar qua basis zal mijn gemiddelde niet boven de 2,90 per rol uitkomen iig. Dat ik dan per maand meer kwijt ben als jou is dan natuurlijk logisch omdat Arya meer krijgt per dag tov Skip.

En ik zeg ook nergens dat je idd pertinent Die brok of Dat soort kvv moet voeren nee. Het uitgangspunt is altijd je hond als individu te zien en van daaruit te starten rekening houdend ook met wat je persoonlijk graag ziet in voer, maar wel ook in combinatie met rekening houden dat je een bepaalde basis aan kwaliteit in het voer hebt om je hond wel een goede basis mee te kunnen geven. Ss mijn persoonlijke mening. Als je een kleiner budget hebt is er meestal nog steeds wel wat mogelijk, alleen zul je idd steeds meer concessies moeten doen en kwalitatief wel gewoon steeds minder goede producten tegenkomen - wat logisch is ook. Het duurdere segment voer is duurder met een reden natuurlijk, maar er is ook voor mensen met minder budget nog steeds goed voer te vinden in verhouding, tenzij je idd geen groter budget hebt als lidl/aldi voer.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-03-21 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:35

kiwiwitje schreef:
Het is wel wat bedoeld word met verschillende diersoorten voeren ;) zowel kip als kalkoen vallen onder gevogelte. En dat laatste is t belangrijkste.
Je gaat namelijk met puur en alleen dieren uit de categorie ''gevogelte'' niet compleet voeren terwijl je wel 5 ''diersoorten'' zoals jij zegt zou geven. Zeker niet als er zoveel verschil zit in de samenstelling van de worsten.

Daar in tegen zit er wel degelijk weer verschil in hoefdieren. Omdat deze wel op hele andere manieren gevoerd en gehouden worden bijvoorbeeld. Net als dat er verschil is in vis. Omdat kabeljauw geen vette vissoort is en zalm wel. Net als t verschil tussen zoetwater en zoutwater vissen. Daarnaast is teveel (vette)vis voeren op den duur schadelijk, terwijl dat bij de overige categorieën anders ligt.

Dus zo simpel als t geschetst word is het gewoon niet en dat is nu net waar dat t misgaat.
Maar zowel in Barf als KVV komen de percentages mbt orgaan,spiervlees en bot etc gewoon strak.
Alleen nee, je mag er niet vanuit gaan dat het bedrijf wat de KVV maakt daarin netjes doet wat er gevraagd word. Een mooi voorbeeld is het al wat je noemde met geen bot in paard. :)

Net als dat ik zo een menu voor je kan samenstellen op 5 diersoorten(niet dieren ) waarmee je gegarandeerd ellende gaat krijgen door te lage of te hoge waardes.

Ook wij hebben daarom een menu laten samenstellen. En ik ben zo vrij als een vogeltje als ik wil wisselen want ik kijk gewoon met de tabel die ik heb of de waardes kloppen of passend zijn in het menu wat ik voer.

Zo voeren wij nu bijvoorbeeld 3 merken; Kivo, Alroda en kiezebrink. Om af te wisselen. Waarmee ik netjes uitkom op 5 diersoorten maar vooral binnen mn tabel in de juiste waardes blijf. In 2 weken geteld.
Hier voeren we dan Gevogelte(kip, kalkoen, eend),Rund, Paard ,Konijn, lam en Geit. En dan reken ik lam en geit onder dezelfde diersoort. Maar rund en paard niet. Paard is bijvoorbeeld namelijk over t algemeen magerder dan rund. Nu vallen ze onder hoefdieren wel samen. Maar categorieen kunnen overlappen. Fazant bijvoorbeeld is zowel wild als gevogelte.
En dan blijf ik weg bij overig wild omdat ik liever niet teveel smaken voer voor t geval dat ik moet elimineren.

Zoals al eerder gezegd: tekorten of overschotten ga je zien in gewrichtsproblemen en het moge duidelijk zijn dat je die eerder ziet als in de puppytijd slecht gevoerd is.
Er zijn niet voor niks veel honden met HD en ED bijvoorbeeld. Heel leuk, is deels erfelijk maar vooral multifactorieel. En dat wil zeggen dat behalve erfelijkheid, voeding, beweging, trauma etc mee kan spelen.
Maar dingen als groeipijn zijn ook een teken van verkeerde voeding. Super handig dat een hond in de groei dat aan kan geven. Met een beetje pech verpest je er alleen t skelet van je hond mee.

Als je trouwens eens goed in brokvoeding zou neuzen dan zou je zien dat die waardes daarin ook gewoon terug komen.

Helemaal eens met bovenstaande idd!

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:37

cursebreaker schreef:
Als je het van binnenuit wilt aanpakken, want zeker met die droge schilferige huid verwacht ik dat het ook van binnenuit komt ja, zou ik toch eerder idd met een professional verder gaan zoeken vanaf hier. Want dan wil je gewoon eerst weten wat er aan de hand is/oorzaak is zodat je meteen gerichter kunt behandelen/bij voeren etc.

Grote kans dat het bv ook nog best voer gerelateerd zijn; dat er iets in het voer zit waar je hond gewoon niet lekker op gaat bv. Dat kan ook invloed hebben op de huid en werkt van binnenuit. Ik zou eens kijken idd of er een dermatoloog is waar je eens terecht zou kunnen bv.

Je zou iig ook nu nog kunnen kijken voor een andere olie ja. Ik vind de IcelandPet olies erg fijn moet ik zeggen. Ik geef daar zelf nu de Omega -3 oil van.
Het schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij de staffords, bij de blauwen, alleen heb ik geen contacten in die wereld en ik zit ook niet op social media. Ik zou er zeker niet van opkijken dat het toch nog voedselgerelateerd is, met alles waar hij niet of minder tegen kan, en ik dus toch eigenlijk nog ander voer zou moeten proberen. Alleen we zitten nu op een combinatie aan voer waar hij het verder goed op doet en zijn huid is met de zalmolie erbij wel ok. Ik vind het vooral zelf nog te schilferig (daarom zoek ik toch een beetje verder), maar hij lijkt er in ieder geval zelf geen last van te hebben. Ja nu in de rui wel een beetje, maar verder krabt of schuurt hij zich niet. Ik zal eens kijken of er hier een dermatoloog is of anders eentje waar ik in ieder geval even mee kan bellen of e-mailen.
Die IcelandPet olie wil ik wel een keer proberen, is ook wel dubbel zo duur als de Heltie zie ik, maar als ik daarvan wel de normale dosering aan kan houden dan is dat prima.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:39

Ja, je doet er op zich wel even mee met die olie. Kiwi verkoopt ze in de shop, met ook pompjes erbij dus dan kun je heel fijn doseren ook vind ik.

En wat krijgt de hond naast zijn voer? Misschien dat daar ook nog wat winst te behalen valt. Snoepjes e.d. met allerhande toevoegingen lokken ook heel vaak reacties uit bv. en daar denken mensen vaak idd ook niet snel bij na omdat de hond dan misschien maar heel weinig ervan krijgt bv. Weet niet of daar misschien nog iets is waar je naar kunt kijken?

Misschien handig om voor jezelf ook eens naar het huidige voer te kijken en op te schrijven wat er allemaal in zit en dan eens online gaan inlezen over de ingrediënten lijst en misschien kom je daar ook iets tegen waarvan je denkt: hee, daar kan best op gereageerd worden en dat je dan misschien voer kunt vinden waar het niet in zit bv.

Maar wel een lastige zoektocht soms en zeker als de hond het verder goed doet, snap ik dat je ook niet zomaar dingen wilt veranderen - al is het wel fijn om de oorzaak te weten want dan zou je het misschien heel 'makkelijk' voor altijd op kunnen lossen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 13:40

Hoewel ik de Icelandpet zelf ook voer, ben ik zelf met vachtproblemen meer te spreken over de nutrolin skin & coat. T is alleen in NL geen bekend merk omdat het een fins merk is. Daarbij is de skin en coat geen visolie wat ook zo zn voordelen kan hebben.
Die zou ook mijn voorkeur hebben en hier met een vreselijke vacht ook mega verschil met de nutrolin. (in dit geval na dracht) Afbeelding
Terwijl bij de bovenstaande foto zowel icelandpet als duodog paardenvet gevoerd werden. (die met de slechte vacht)
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 19-03-21 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

JesdaJinn

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:41

Je ziet wel duidelijk verschil

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 13:42

JesdaJinn schreef:
Je ziet wel duidelijk verschil

en super snel. er zit nog geen 2 weken tussen. :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:44

Ik heb de hele discussie niet gelezen hoor :)

Maar het werkt iig wel :)
Mijne hebben niet zo'n doffe vacht

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:53

cursebreaker schreef:
mvdende schreef:

Nee, maar perfect is geen enkel merk/soort want het is ook afhankelijk van wat jij als eigenaar graag wel/niet in een voer ziet zitten etc. en wat voor de een ideaal voer kan zijn, hoeft dat voor de ander weer niet te zijn natuurlijk. Maar je weet wel dat het het beste is gewoon om een bepaalde verhouding bot/spier/orgaan in kvv terug te zien. Je kunt er niet omheen dat een slechte verhouding orgaan/bot/spiervlees gewoon niet goed is. Dus kan het kwaad om een merk te voeren waarbij dat niet optimaal samengesteld is? Tja… in theorie denk ik dat daar weinig over te discussiëren valt en dat wel duidelijk voor zichzelf spreekt denk ik. Maar het zal gerust ook dat er genoeg honden zijn die daar gewoon oud mee worden, klopt. Maar dat soort opmerkingen vind ik dooddieners. Net als dat er genoeg honden/katten zijn die oud worden met frolic en whiskas. En iemand die dat wilt voeren… is jouw dier uiteindelijk. Ik kies er zelf niet voor. En ik zit ook echt niet in het hogere segment wat kvv voeren betreft. Alleen heb ik een wat grotere hond die gewoon iets meer nodig heeft, dus dan wordt het automatisch duurder, maar dat weet je voordat je een dier in huis haalt - even los gezien van financiële situaties die drastisch kunnen veranderen als het dier er eenmaal is.

In theorie voer ik ook niet zo goed als ik zou willen. Met Sansa voer ik bv een brok die ik ook niet optimaal vind en zou ik liever naar volledig kvv gaan ook bv, maar in de praktijk in onze situatie is dat nog niet heel handig voor elkaar te krijgen dus dan geef ik dit nu waar ze het goed op doet. En zo voert iedereen natuurlijk.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden… genoeg keus in voer soort en merken om voor elk individu iets te vinden wat past, maar je mag gerust kritisch zijn naar de theoretische kant en willen proberen toch het beste te vinden - wat in jouw ogen het beste is. Ik vind het alleen fijn om dan idd wel als het kan rekening te houden met wetenschappelijke kennis omtrent wat toch bewezen is dat belangrijk is om naar te kijken; zoals oa juiste verhoudingen in kvv.

Arya krijgt nu 640g kivo op een dag. Afhankelijk van Hoe je inkoopt kan het wat verschillen hoeveel je kwijt bent per maand. Hier kochten we eerst losse rollen in en nu had ik van het gros van de basis soorten dozen ingekocht, dus dat scheelde bv alweer 11e op 5 verschillende rollen. En als ik kg rollen pak waar dat van beschikbaar is, zal het ook weer een aantal euro schelen. Dus er is hier en daar nog wel speling voor ons als we willen. Er zijn genoeg merken te vinden die niet super duur zijn maar goede samenstellingen hebben.

Maar van wat ik zo zie als ik idd naar de goedkopere kvv merken kijk, vind ik idd de samenstelling gewoon minder fijn in de regel als dat ik Ietsjes hoger ga zitten. Maar normaliter is er voor elk budget echt wel iets te vinden wat past. Het is concessies maken soms, en dat is afhankelijk van waar je concessies op wilt maken of absoluut niet. Maar een goede samenstelling kvv…

En ik betaal gemiddeld geen 2,90 per rol van kivo hoor. Het is ook afhankelijk een beetje van wat je voert. Wild mixen zijn in de regel meestal altijd duurder, net als paard bv. Eend is meestal wat duurder etc. Maar als ik al mijn verschillende mixen samen pak, kom ik echt niet over de 2,90 per rol - en dat is nog kijkend naar losse rollen inkoop. Per doos inkopen is het dan nog ietsjes goedkoper. Ik zal dalijk eens uitrekenen hoeveel ik echt kwijt ben gemiddeld voor alleen het vlees. Het wijkt soms wat af, afhankelijk van welke losse rollen van bepaalde soorten ik de ene maand meer of minder koop als de ander. Maar qua basis zal mijn gemiddelde niet boven de 2,90 per rol uitkomen iig. Dat ik dan per maand meer kwijt ben als jou is dan natuurlijk logisch omdat Arya meer krijgt per dag tov Skip.

En ik zeg ook nergens dat je idd pertinent Die brok of Dat soort kvv moet voeren nee. Het uitgangspunt is altijd je hond als individu te zien en van daaruit te starten rekening houdend ook met wat je persoonlijk graag ziet in voer, maar wel ook in combinatie met rekening houden dat je een bepaalde basis aan kwaliteit in het voer hebt om je hond wel een goede basis mee te kunnen geven. Ss mijn persoonlijke mening. Als je een kleiner budget hebt is er meestal nog steeds wel wat mogelijk, alleen zul je idd steeds meer concessies moeten doen en kwalitatief wel gewoon steeds minder goede producten tegenkomen - wat logisch is ook. Het duurdere segment voer is duurder met een reden natuurlijk, maar er is ook voor mensen met minder budget nog steeds goed voer te vinden in verhouding, tenzij je idd geen groter budget hebt als lidl/aldi voer.

Ik heb het verkeerd geschreven zie ik.

€45 per maand voor 15,5kg (500g ×31 dagen) kom ik uit op €2,90 per kg.

Een rol van 500g is dan natuurlijk inderdaad geen €2,90 Maar €1,45.

Ik zal straks eens een exel maken met de waardes van de kvv die ik nu voer.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:54

MvdEnde, uh hoezo heb je voor 45€ geen goede brok? :Y) Ik voer Dexter dit: hij krijgt minder dan 250gram omdat we nu niet zoveel kunnen doen, maar met 250gram zit je hier op ongeveer €0,96 per dag dus nog geen 40€ per maand. En dit is een hele prima brok.

https://www.avonturiashop.nl/brit-fresh ... -12kg.html

@Skippy, ja er is inderdaad een soort vast protocol voor wat in elk geval een indicatie geeft van wat je wanneer en hoeveel gaat geven. Dat geeft in elk geval een leidraad.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:56

kiwiwitje schreef:

Kan / wil jij jouw tabel delen? Want het lijkt mij inderdaad handig om een tabel te hebben.

Ik voer grotendeels dus hetzelfde.

Kip
Kalkoen
Rund
Paard
Konijn
Lam en geit

Maar daarnaast dus nog zalm en kip witvis.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 13:59

Nee mijn tabel kan ik niet delen, in t beginsel omdat ik gewoon betaald heb voor de tabel met alle formules die daar achter zitten en daar een bepaald merk wat ik voer erin zit.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:04

Kaus schreef:
MvdEnde, uh hoezo heb je voor 45€ geen goede brok? :Y) Ik voer Dexter dit: hij krijgt minder dan 250gram omdat we nu niet zoveel kunnen doen, maar met 250gram zit je hier op ongeveer €0,96 per dag dus nog geen 40€ per maand. En dit is een hele prima brok.

https://www.avonturiashop.nl/brit-fresh ... -12kg.html

@Skippy, ja er is inderdaad een soort vast protocol voor wat in elk geval een indicatie geeft van wat je wanneer en hoeveel gaat geven. Dat geeft in elk geval een leidraad.

Het ziet eruit als een prima brok. Al zit er voor Skip teveel koolhydraten in. Alles zoals rijst, aardappelen, linzen, gierst, haver, erwten, pompoen enz gaat hij van aan de diarree.

Jammer en helaas. Anders wist ik het wel! Dan had hij "gewoon" grotendeels op brok gestaan.

Tot nu toe ging alleen Riverwood best aardig. Iig in de ochtend een mooie vaste drol ipv de koeienvlaai die hij met andere brokken regelmatig had. In de middag was het dan wel slap, maar dat heeft hij met kvv ook regelmatig dat het tijdens het wandelen slap is.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:07

kiwiwitje schreef:
Nee mijn tabel kan ik niet delen, in t beginsel omdat ik gewoon betaald heb voor de tabel met alle formules die daar achter zitten en daar een bepaald merk wat ik voer erin zit.

Bij welk bedrijf heb jij het voedingsadvies aangevraagd?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:08

Is het niet veel handiger en goedkoper dan om gewoon een allergietest of eliminatiedieet te doen? Als je toch liever brok zou voeren.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:15

Kaus schreef:
Is het niet veel handiger en goedkoper dan om gewoon een allergietest of eliminatiedieet te doen? Als je toch liever brok zou voeren.

Ik heb het vermoeden dat Skip niet ergens allergisch/ gevoelig voor is, maar dat het voornamelijk de vulstoffen in de brokken zijn waar hij veel van moet poepen.

Het grootste probleem naast dunne ontlasting was ook iedere keer dat Skip na 1-2 weken geen brokje meer wilde eten. Met een beetje mazzel en hangen en wurgen was tegen de avond de ochtend portie eindelijk eens op.

Maar het is óók al voorgekomen dat mijn moeder van ellende de brokjes in de blender heeft gegooid omdat Skip gewoon NIET wilde eten.

Afgelopen zomer was het dus wéér raak. Na een aantal dagen werden de brokjes met hangen en wurgen uiteindelijk wel opgegeten, maar fijn is het niet als er regelmatig een totale maaltijd wordt overgeslagen.

Alléén de Riverwood ging goed, maar ik voerde die periode ook uit de hand ipv uit de voerbak. (Nu weer gewoon vlees uit de voerbak.

Andere merken brokjes in het verleden werden trouwens gewoon uitgespuugd als ik uit de hand een brokje gaf.

Ik heb in de periode juni 2018- februari 2019 behoorlijk wat brokken geprobeerd. Maar na hongerstaking iedere keer en ook in de ochtend koeienvlaai was ik er na de ochtend dat hij in 10 minuten 6x had zitten poepen van de diarree echt zó klaar mee dat ik hem cold turkey op Smuldier had gezet.

En vanaf toen iig géén dagen meer dat er niet gegeten wordt (behalve toen hij ziek was vorig jaar)

En de ontlasting iig géén koeienvlaai meer in de ochtend.

Ondertussen ben ik overgestapt van Smuldier op kvv van dus Dogmeat.

Ik zit eraan te denken bij Maasduin een allergie test te laten doen.

Maar ik heb even geen budget meer over deze en volgende maand.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 14:47

mvdende schreef:
kiwiwitje schreef:

Bij welk bedrijf heb jij het voedingsadvies aangevraagd?

Mizora. :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:52

Wat dat betreft ben ik zoooo blij dat ik eigenlijk altijd 'makkelijke' honden heb gehad qua voer. Nergens allergisch of gevoelig voor.
Als pup heus wel eens aan de dunne als ze wat eten wat ze nog niet kennen of niet zouden moeten eten (katten/paarden poep bv) maar ook daar wennen ze aan.

Ze krijgen nu wel heel veel verschillende dieren/smaken te eten (kip, rund, lam, geit, gans, hert, haas, fazant, duif, kalkoen, eend en konijn), wil dan alleen nog iets van vis erbij gaan geven op een manier dat Ollie het ook lust. Voor Otis zit het wel in de puppymix.
Verder krijgen ze 1x per dag een groentemix bij het vlees, regelmatig een eitje van de eigen kippen (Otis loopt gewoon al te kwijlen als ie mij met eieren ziet lopen buiten), zalmolie en biergist.
En buiten snacken ze wel eens paardenmest, paardenvoer en wat brood van de vogels wat op de grond is gevallen.
Oh en ze jatten graag de muizen en vogels die de katten hebben gevangen :')
Krijgen ze uiteindelijk ook wel een sterke maag van denk ik...
En ze hebben altijd kluifjes in huis liggen.

Alleen de trainers van zooplus zijn de grote favoriet van Otis. Heel zacht dus ik kan ze nog in 2 stukjes doen waardoor ze maar een halve cm zijn. Met kleine harde trainers pakt hij het aan, gaat zitten en blijft een halve minuut kauwen, dat werkt niet :')

Vanmorgen heeft ie met wandelen een tijd met een stok lopen sjouwen :D
Afbeelding

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:55

kiwiwitje, dat is wel een mooi verschil inderdaad, ik moet alleen wel een beetje huilen van de prijs, maar ik ga er eens over nadenken. Je zegt zelf dat het lang meegaat, maar geef je dan minder dan de aanbevolen dosering?

cursebreaker schreef:
Ja, je doet er op zich wel even mee met die olie. Kiwi verkoopt ze in de shop, met ook pompjes erbij dus dan kun je heel fijn doseren ook vind ik.

En wat krijgt de hond naast zijn voer? Misschien dat daar ook nog wat winst te behalen valt. Snoepjes e.d. met allerhande toevoegingen lokken ook heel vaak reacties uit bv. en daar denken mensen vaak idd ook niet snel bij na omdat de hond dan misschien maar heel weinig ervan krijgt bv. Weet niet of daar misschien nog iets is waar je naar kunt kijken?

Misschien handig om voor jezelf ook eens naar het huidige voer te kijken en op te schrijven wat er allemaal in zit en dan eens online gaan inlezen over de ingrediënten lijst en misschien kom je daar ook iets tegen waarvan je denkt: hee, daar kan best op gereageerd worden en dat je dan misschien voer kunt vinden waar het niet in zit bv.

Maar wel een lastige zoektocht soms en zeker als de hond het verder goed doet, snap ik dat je ook niet zomaar dingen wilt veranderen - al is het wel fijn om de oorzaak te weten want dan zou je het misschien heel 'makkelijk' voor altijd op kunnen lossen.
Hij heeft veel periodes niks ernaast gekregen, juist om dat soort dingen uit te kunnen sluiten. Elke keer dat we stabiel op een voer zaten, heb ik wel weer dingen geprobeerd qua trainers en gedroogde snacks. Hierbij ben ik voor de trainers geland op de chewies eend. En qua overige gedroogde snacks zijn we intussen toch wel op een aardig divers aanbod uitgekomen: hoofdzakelijk eend en een beetje lam en schol/tong (andere vis kan ook maar heb ik nu niet, behalve 'verse' zalmmootjes), paard en nog wat behaarde oren/huid (lam, konijn, paard, ree). Qua huid is daar verder weinig over te zeggen, omdat je het dan langere tijd moet geven natuurlijk, maar hiervan krijgt hij in ieder geval niet direct jeuk of diarree (paard en ree moet ik nog testen of dat ok is).
Hij krijgt 300g energique puur eend en 100g Real Nature (ene keer eend, andere keer rendier/eend/zalm). Volgens mij zit er zo niet echt iets heel boeiends in (wel wat veel aardappel misschien?), maar ik kan mij vergissen natuurlijk. Ik ga er vanuit dat een dermatoloog daar ook weet van heeft of moet ik daar dan juist weer voor naar een voedingsdeskundige?

Chewies eend:
Eendenvlees en -bijproducten, aardappelmeel, aardappelzetmeel, aardappel, wortel, appel, zalmolie, gedroogde kruidenmix (pepermunt, karwij, fenegriek, zoethout, kurkumawortel, venkel, kamille), plantaardige olie, mineralen.

Energique puur eend:
eend 90% (eendenvlees 45%, bevleesd rugdeel van eend 25%, eendenvel 8%, eendenhart 8% , eendenlever 4% ) wortel 2,5%, spinazie 2,5%, appel 2,0%, cichorei 0,5%, visolie 1,5%, vitamines en mineralen 1%

Real Nature Wilderness Pure Duck (eend):
Entenprotein (31,5%), frisches Entenfleisch (25%), Kartoffeln (17%), Entenfett (8,5%), Kartoffelmehl (8%), Äpfel (4%), Bierhefe (1,5%), Erbsen (1,5%), Karotten (1%), Spinat (0,8%), Leinöl (0,5%), Algen Ascophyllum nodosum, 0,2%), Mannan Oligosaccharide (0,1%), Fructo-Oligosaccharide (0,1%), Cranberries (0,1%), Flohsamen (0,03%), Thymian (0,03%), Pfefferminze (0,03%), Löwenzahn (0,03%), Rosmarin (0,02%), Petersilie (0,02%), Glucosamin (0,01%), Yucca schidigera (0,01%), Chondroitinsulfat (0,005%).

Real Nature Wilderness Dark Fjord (rendier/eend/zalm):
Rentierprotein (30%), Erbsen (22%), frisches Lachsfleisch (20%), Lachsprotein (10%), Entenfett (5%), Lachsöl (5%), Äpfel (5%), Karotten (1%), Spinat (1%), Glucosamin (0,026%), Chondroitinsulfat (0,016%), Mannan-Oligosaccharide (0,015%), Fructo-Oligosaccharide (0,01%), Yucca schidigera (0,01%), Cranberries (0,005%), Rosmarin (0,004%), Flohsamenschalen (0,002%), Algen (0,0018%, Ascophyllum nodosum), Thymian (0,0014%), Pfefferminze (0,0014%), Löwenzahn (0,0012%), Petersilie (0,001%)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 14:55

Hier gelukkig ook geen allergieen. Ze gaan alleen niet lekker op graan in voeding. In een koekje prima maar een van de meiden blaast enorm op als ze iets van graan in de brok heeft. (Graan, mais, rijst) en ik merk bij allemaal dat met graan ze meer poepen en de ontlasting zachter is. Maar ik verwacht als bijv 60%van de hondenbaasjes eens goed naar een drol en de hoeveelheid kijkt dat bijna bij allemaal t voer niet geschikt blijkt :o

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:27

Wij zijn sinds ongeveer een maand weer terug op brok.
In eerste instantie vanwege praktische overwegingen (vriezer moest gemaakt worden, was binnen de garantie dus wachten en daardoor geen vriezer. Gelukkig waren de rollen bijna op).
De overgang is eigenlijk heel goed gegaan. De dingen waar die voor kvv nog last van had zijn helemaal weg (bijna nog beten dan op kvv). Tijdens het voerden van de kvv heb ik dan ook het darmprotocol met hem gedaan, dus waarschijnlijk zal dat het meeste invloed hebben gehad.

Nu hebben we weer een vriezer, maar we blijven voorlopig wel bij brok. Wij gebruiken geen voerbak, maar bieden alles aan via training / kongs / hersenwerk, en met brok is dat wel echt heel veel gemakkelijker. Met vlees ging het ook wel, maar we kunnen nu wel meer afwisselen. Daarnaast heb ik het gevoel dat hij makkelijker op gewicht te houden is op brok. Zolang het goed gaat gaan we zo verder, al heb ik wel een paar rollen in de vriezer voor wat afwisseling of als het toch weer minder gaat.
Wel echt uitgevonden dat hij niet tegen rijst kan. Niet in brok en niet in de houdbare worsten.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:27

Hier poepen ze met alle brok veel meer en vaker dan met kvv en idd vaak dunner.
Op het erf en in de tuin ruim ik het altijd op dus zie dagelijks wat ze produceren :D

Oh wat ze hier ook nog wel eens krijgen is een lepel yoghurt of kwark over het voer, zijn ze ook gek op.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:03

Jinn en Jaxx zitten vandaag ongeveer 2.5u in de bench. Jaxx z'n bench staat aan de achterkant van t huis, voor t glas. Alleen met de zon op t zuiden en achter glas leek het mij w heel erg warm om hem daar zo in te zetten. Daarom de bench voor nu even midden in de kamer gezet. Camera verplaatst en nu kan ik ze samen in de gaten houden.
Normaal staan de meubels niet zo maar alles aan de kant geschoven om ze te begluren :P

Afbeelding
Ze vroegen zich af of ik wel echt weg was