Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:48

Wat geweldig die kuikentjes. <3 Onze kippen beginnen het voorjaar al aardig in hun bol te krijgen. Ze hebben redelijk doorgelegd, maar ik vind steeds meer eitjes. En wat voor eitjes...

Afbeelding

Ons eerste parelhoenei. :D Ik denk dat ik maar eens ga rondkijken voor een paar potentiële kloeken. Als we op onze Australorps moeten wachten wordt het nooit wat. :+

Oehlala

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:45

Haha die advertentie heb ik voorbij zien komen op Mp ja! Wij fokken kleurzuivere kuifhoenders dus helaas geen optie voor bloedverversing. ;) vind kuiven zo geweldig.
Alleen nu dit weer is wel k. Alles weer nat en het was net een beetje droog. :(

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:07

Ik kan vanaf volgende maand ook eindelijk kippen gaan houden. Had voorheen altijd zijdehoenders toen ik nog thuis woonde. Ik heb een royaal hok besteld, en de ren is 3 x 7 m. Ik wil er niet veel, Maximaal 4. En een kleiner ras. Nu vind ik alle soorten leuk, maar zijdehoenders vooral. Zit te twijfelen om die weer aan te schaffen. Hebben jullie nog andere leuke rastips?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:24

NenaC schreef:
Haha die advertentie heb ik voorbij zien komen op Mp ja! Wij fokken kleurzuivere kuifhoenders dus helaas geen optie voor bloedverversing. ;) vind kuiven zo geweldig.
Alleen nu dit weer is wel k. Alles weer nat en het was net een beetje droog. :(

Wilde eerst baardkuifhoenders gaan fokken. Maar is zo moeilijk aan te komen, had vorig jaar dertig eieren bestel waarvan er dus maar drie uitgekomen waren. Haan heb ik toen verkocht en heb toen een andere haan gekocht, dus wel geen familie. Omdat ik twee hennen erbij heb lopen van de baardkuifhoen heb ik wel ook raszuivere baardkuifhoen kuikens. Maar dus ook kruising baardkuifhoen x kuifhoen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:51

Morgen eieren halen voor de broedmachine

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:03

Mando schreef:
Morgen eieren halen voor de broedmachine

Welk ras ga je halen?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 05:49

Zijderhoen maar ik heb ze toch afgezegd
Ik heb er 10 lopen nu en ik denk dat dat even genoeg is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 08:59

De twee cochins worden morgen opgehaald... de witte is gaan leggen en maakt ONTZETTENDE herrie. 's Morgens heel vroeg al. Wordt ik heel nerveus van....

Gisteren op marktplaats zonder foto's en binnen een uur al geregeld. Een mevrouw bleef zelfs zeuren en bieden nadat ik al had gezegd dat ik met iemand in gesprek was....

Nu lopen dadelijk alleen de twee serama's, daar moet wel weer iets bij maar ik weet het nog niet zeker. Zijdehoentjes zijn toch ook wel vreselijk grappig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:08

Amaris schreef:
Mijn ren is nu ook maar een zwarte kale vlakte... ik schoffel regelmatig om, en er ligt een oude metalen prullenbak op zijn kant in. Daar gaan ze dan IN zandbadderen :roll: Er staan twee hortensia's maar dat is ook maar een stel stokjes momenteel.

Ik zie wel dat mijn lavendel in de pot fijn groen is gebleven in de winter, dus ik denk dat ik deze lente wat winterharde planten erin ga zetten. oa lavendel, en misschien buxus oid.

En boomstammen wil ik ook graag, ik moet nog eens met de auto het bos in om wat takkenspul te halen.

Ik ben ernstig aan het twijfelen om er nog iets bij te zetten, ik denk aan twee seramahennetjes.

Zat even terug te lezen, maar is buxus niet gevaarlijk voor kippen? Is best giftig toch?

Gisteravond zat mn kip ineens op het nachthok ipv er in. Even gekeken en ja hoor.. Bloedluis. En het heeft pas nog gevroren ..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:23

Ik had de kippen eerder los door de tuin lopen en daar stond behoorlijk wat buxus (twee hegjes en ene paar losse planten) en ze vinden het fan-tas-tisch want daar zit heel veel beestjesspul tussen. Ze zaten er heel vaak tussen te pikken. Al die kleine spinnetjes enzo.

De plant zelf eten ze niet. Geen verse blaadjes maar ook geen gedroogde blaadjes. Nooit problemen ermee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:57

Ahh oke :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:17

De twee cochins zijn vanmorgen opgehaald en prompt zit serama Kuiken nu haar eerste eitje te leggen. Fijn, kan ik over een paar dagen een omeletje maken.

Nu zit Lotje wel een beetje sip te kijken, ze zit alleen buiten, ze moet even wennen dat ze nog maar met zijn tweeen zijn denk ik.

Het is wel heel zen zo, met alleen de twee serama's die zo bescheiden en kalm zijn. Ben blij dat ik de beslissing gemaakt heb de cochins weg te doen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 08:48

Dat was mijn rede om de Reds weg te doen
De zijderhoen is veel vriendelijker

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:38

Is de zijdehoen ook zo'n rustig kipje of kunnen die ook behoorlijk kakelen om vanalles en niets?
De serama's hoor ik echt zelden (behalve bij het leggen van een eitje en zelfs dan zijn ze nog bescheiden) en als ze al eens opgewonden zijn omdat ik meelwormpjes geef dan is het een heel schattig geluidje. De witte cochin zette me toch een keel op om niets...

Hoe zit dat met zijdehoentjes?

Overigens lijkt het wel of Lotje en Kuiken een soort van 'in de rouw' zijn. Ze zitten veel binnen, zijn niet lekker actief. Ik weet niet of kippen zulke emoties hebben, maar het lijkt erop dat ze heel erg moeten wennen aan het feit dat de cochins weg zijn.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:10

Hebben jullie de kippen gekortwiekt? Hoe vaak moet je dat doen? Wat is de beste tijd in het jaar? Onze kippies zitten nu nog in een afgeschermd stuk, maar we willen ze los laten in de gehele tuin. Echter, daarom zit rondom een beukenhaag. Onderop kunnen we gaas doen, maarja, ze kunnen er natuurlijk ook overheen. En om de hele tuin nou af te dekken is ook weer zo wat...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:31

Ik heb ze één keer gekortwiekt, daarna weten ze wel dat ze niet kunnen vliegen. Bij mij blijven ze in elk geval mooi in de weide.

Vandaag en morgen komen weer kuikens uit :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:05

Gelukkig, de serama's waren niet treurig maar zaten wat moeilijk te kijken omdat hun eerste eitje in aantocht was. Gisteren bij thuiskomst vond ik het eerste eitje van het seizoen van Lotje en het allereerste eitje ever van Kuiken. Alsof ze het afgesproken hadden. Het ei van Lotje was vrij groot, dus ik snap wel dat ze daardoor een beetje van slag was... Vandaag liepen ze weer lekker buiten te scharrelen!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:44

Leuk he!? Zon eerste eitje!
Wij hebben vandaag ook weer kuikentjes gekregen! Jippie! Zijn er nu 5 uit, hopen dat de rest ook nog komt. :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:06

Ja, ik vond het echt super, ik keek al elke dag dus verwachtte niets te vinden, en daar zag ik ineens een wit bolletje liggen in Lotje dr legnest. En bij het checken van Kuiken dr legnest (heel ergens anders dan Lotje, OOK een wit bolletje!

Heb ze net opgegeten maar was even vergeten dat eitjes ook TE vers kunnen zijn. Niet te schillen die dingen.... vanaf nu laat ik ze weer netjes een dag of 5 liggen voor ik ze kook.

Ennn wat voor kuikentjes???

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:06

ik kan niet wachten totdat ik weer kippen kan gaan houden. heb er altijd gehad toen ik nog thuis woonde. moet zeggend at ik er ene hobby aan had om kruisingen te fokken. 1 a 2 per jaar, niet meer. zijn toen leuke kruisingen uitgekomen, zijdehoender x brahma, brahma x araucana om er een aantal te noemen.

heb zelf erg gecharmeerd geraakt van de araucana maar de faverolle vind ik ook erg interessant.

we hadden altijd veel last van buizerd en een andere roofvogel die de kippen aten. daarnaast hadden we met de kuikens last van wezels. die komen echt overall in!!! echt vreselijk amper mogleijk om ene hok wezel proof te maken. gelukkig gaan ze niet achter de volwassen kippen aan wel de konijnen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:20

wij hebben Faverolles, een stuk of 30 inmiddels, zijn echt geweldige kippen! Zo leuk, lief, tam en mak en ze leggen nog echt goed veel eieren.

We verwachten nu kuikens van de kuifhoen, spitskuif en Houdan krielen, ben benieuwd!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:51

oohh dat zijn allemaal rassen die zijn grappig om te zien, met baardjes en kuiven wat leuk!

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:34

Foto's....

Hier wat gaas gekocht en gekeken wat de kippies deden. Ze bleven in hun hok! Ach. Geeft niet ze komen vanzelf wel buiten. Bovendien is een gaasje niet zo stevig. Als er honden langs rennen hebben ze de kippen zo te pakken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:58

Ja leuk he?! Bijna al onze kippies hebben baard of kuif of allebei haha, hebben 28 kuikens van 40 eieren, niet verkeerd. 1 haan bevrucht niet, daar was ik al bang voor. Dus die 10 eieren zijn sowieso leeg. Ik weet niet precies hoe ik foto's moet plaatsen op bokt anders kan ik van de nieuwe pluisjes wel een fotootje maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:32

Sorry dat ik er even kom tussen vallen met mijn vraag.

Hoe weet ik dat ik geen bloedluizen meeneem naar huis wanneer ik nieuwe kippen ga kopen en ik niet aan de binnenkant van het hok kan zien of daar luizen zitten omdat het hok bv donker is van kleur? Weten jullie dat?