Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:26

vandaag nog nestje van 7 geboren, dus heb totaal van 14 pups nu :) hierna stopt het weer een tijdje met de babyboom .. eerst maar eens zien wat ik wel of niet wil houden van ben ik van de poolvos rex dame sowieso al zeker, dus daar moet ik nog een andere dame bij uitzoeken :P

Lynn85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:08

Ik ga even volgen hier.
Nadat ik vorige week mijn konijnen , op onverklaarbare wijze, beide dood heb gevonden in hun hok durf ik niks meer buiten te houden. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar kleinere knagertjes die ik binnen kan houden (vriendlief wil geen konijnen binnen :( ). Daarbij ben ik uitgekomen op de gerbil.
Dinsdag al contact gehad met queenies in Rotterdam, het lijkt allemaal wel te lukken thuis. Dus hopelijk hebben we snel het praktische stuk geregeld, waardoor ik op zoek kan gaan naar de geschikte pups voor ons.

xDenies

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:14

Mocht dat niet lukken heb ik ook een onwijs leuk koppel dames, tam, die met spullen en al helaas moeten verhuizen :(
Ook rotterdam.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:27

Ik meld mij ook! Met mijn 2 dikstaartgerbils. :D

Mabel:
Afbeelding

En Rebbel. :)
Afbeelding

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:37

Die van jou kijken lief fair. Die van mij kunnen heel boos kijken :+

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:44

Haha, als ze net wakker zijn kijken ze ook kwaad aardig _O-

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:56

Lynn85: woon je nog steeds in Lommel? In die omgeving heerst helaas RHD2 (konijnenvirus). Kerngezonde konijnen vallen dood neer... Ik ben er afgelopen dagen ook al 5 aan verloren helaas... :(

Qua gerbils, in Herselt zit caviaopvang wind whistler, daar zitten ook een hoop gerbils op een nieuw baasje te wachten. Misschien is dat een optie? Ze werkt ook met opvanggezinnen, dus het zou kunnen dat ze zelf wat dichter bij zitten :)
http://www.knaagdierenopvang.be/

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:16

RHD2 was ook het eerste wat ik dacht, wij zijn hier ook duimen aan het drukken dat het onze hokken voorbij waait :o

Lynn85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:50

Inderdaad, woon nog steeds in Lommel. Van dat virus las ik inderdaad ook vanalles. Maar ik wist niet dat het ook al bij ons zat. Dan zal dat het virus wel zijn geweest, want er was verder niets te zien aan de konijnen. Ze lagen precies te slapen, helemaal niet opgeschrikt of wondjes of dergelijke.
Jij al 5 verloren? Zo erg :( Ik durf niets meer buiten te zetten, maar als ze binnen hadden gezeten hadden ze dat dus ook kunnen krijgen?

Ik ga die opvang inderdaad eens bekijken. Altijd fijner om deze schatjes een tweede kans te geven. Dank je wel voor de tip!

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:27

Luxje: ik zou niet hopen dat het voorbij waait maar vaccineren... Ik wist ook niet dat het hier zat maar er is blijkbaar echt een grote uitbraak in de omgeving Mol/Lommel volgens de verschillende dierenartsen die ik gesproken heb afgelopen dagen.
Hier lagen er opeens 's middags 3 dood in hun hok, 's morgens was er nog niets aan de hand. In de namiddag is nummer 4 voor mijn ogen gestorven, op een half uur tijd van super happy rondhuppelen en eten gaan languit liggen en gestorven. En de volgende ochtend lag nummer 5 dood... De overige 4 doen het voor de moment goed, ik hoop héél hard dat dit zo blijft.
Je kan weinig doen tegen het virus, je kan wel je konijnen inenten (zou ik héél hard aanraden want ze kunnen het altijd oplopen) en wat voorzorgen nemen zoals zorgen dat je zeker geen gras van buiten voert, als je gaat wandelen je schoenen wisselen voor je naar de konijnen gaat en zorgen dat er zo weinig mogelijk vliegen en muggen bij komen want ook die brengen het virus mee... Als ze binnen zitten lopen ze dus net zoveel risico als dat ze buiten wonen.

Enige voordeel aan dit virius is dat het heel snel gaat, de konijnen lijden niet, en dat het enkel gevaarlijk is voor konijnen, niet voor andere dieren. Je kan dus gerust cavia's ofzo nemen, mocht je dat leuk vinden. Ook konijnen is nog een optie hoor, als je dat wilt. Gewoon zien dat ze goed ingeent zijn!! tegen myxomatose, rhd/vhs en rhd2. De eerste 2 zijn jaarlijks, het rhd2 vaccin moet half jaarlijks gegeven worden. Het hok moet je goed ontsmetten met Javel.

Sorry voor het offtopic gaan trouwens

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:00

Rianne ik ben jaloers die wilde ik altijd :')

Zal ook weer is foto's maken van mijn gerbils. Ze zijn flink gegroeid.

Lynn85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:10

Ze waren inderdaad ingeent, maar dan waarschijnlijk niet tegen die rhd2, want de enting was jaarlijks.
Ondertussen weer flink aan het zoeken geweest naar informatie omtrent gerbils. Deze week hebben we een goudhamster op bezoek, dus ik kan al wat oefenen :)

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 00:52

Tja vaccineren, ik ben er niet zo'n voorstander van..
Daarbij is in Nld nog geen (of inmiddels net wel) vaccin dat in 1x werkt, dat moest 2x
Zo is er een collega fokker al zijn dieren kwijt geraakt na de eerste vaccinatie.
Het virus lijkt ook niet overal slachtoffers te maken, zo is bij de 1 het hele hok gesneuveld, terwijl er bij de buurman niks aan de hand is.
Daarbij is het nu RHD2, volgende week komt variant 3 om de hoek kijken.
Vaccinatie loopt met 30+ dieren ook leuk in de papieren.
Geen vreemden in ons hok, ramen en deuren gesloten en zo'n blauwe vliegenlamp, dat is voor ons nu de beste optie...

Goed, nu weer on topic:
Mijn man heeft vroeger gerbils gehad, ook voor de shows en hij heeft mij ook enthousiast gekregen.
Het hok stond al maanden te wachten op nieuwe bewoners.
Wij wilden graag de kleur siamees en dan ook graag uit siamees ouders, geen toevalstreffer uit een kleurrijk nest.
Nu bleek dat, mede na contact met een goede fokker, niet zo makkelijk en was er echt nog geen zicht op pups.
Dus zijn we van dat idee afgestapt en zie hier onze nieuwe dames:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De inrichting was niet helemaal naar wens volgens de dames, dus na een uur zag het er zo uit:
Afbeelding

En inmiddels is het ook alweer anders.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 01:09

Haha ja ze blijven bezig. Hier vorige week de bak verschoont en de heren zijn er ook nog niet helemaal uit kwa inrichten :=

Lynn85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:45

Geweldig! Heuse interieurarchitecten :)

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:22

Goede avond,

1 van mijn dames heeft haar ooglid een beetje kapot (onder en boven ka t), ik neem aan dat ze of een beetje ruzie hebben gehad of het stoeien ging een beetje te ver. Het bloed verder niet, is niet dik en is mooi schoon. Even aankijken of toch naar de dierenarts? Hwt betreft alleen de randjes, zijn geen hele happen uit.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:45

Niet dik, niet vies en geen bloed..., ik denk niet dat de da daar veel aan doet.
Mocht het toch rood worden gelijk aan de bel trekken, toch?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 17:47

Een van m'n gerbils is duidelijk aan het sterven... ze ademt heel zwaar. Ik weet niet wat ik hiermee aanmoedt, in laten slapen (met alle stress van dien), of haar rustig laten liggen waar ze nu is met Luna erbij.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:03

Lastig.. Ik heb niet zo veel ervaring met stervende knaagdieren. Ik had een hamster die ook zichtbaar minder werd, maar die is uit zich zelf gegaan en at nog wel. Je zou natuurlijk een dierenarts kunnen bellen voor advies of het weekend overbruggen. Als ze rustig ligt en geen pijn lijdt gaat ze misschien zelf. Lastig, sterkte!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:40

Heb d'r inmiddels in laten slapen, ze was helemaak gedesoriënteerd en moeite met ademenen :(:)

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:45

Agos, sterkte!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:52

Sterkte !

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:56

Bedankt! Nu weer opzoek naar een nieuwe... jammer dat de fokker om de hoek gestopt laten zijn. Dan maar weer naar Queenies.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 19:04

Misschien kan HazelnootGerbils iets voor je betekenen. Ik ben heel blij met zijn manier van werken en de gerbils zijn ook écht heel tam. Hij koppelt ook .. heeft ie voor mij ook gedaan.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 19:12

Oh zit niet mee eske was dit je oude dame of die jonge? In berkel en roderijs zit ook een fokster volgens mij van het shupje ofzo iets misschien heeft zij iets voor je?