Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:07

@soesita, helaas heb ik geen idee, heb daar totaal geen ervaring mee.

@Tatjana, goede rattery's ben ik ook niet in thuis, zeker niet in die regio.

Ben blij dat ik zelf inmiddels een rattery heb gevonden :) waar ik op de wachtlijst ga voor ergens in mei waarschijnlijk. Ondertussen nog eens goed rondkijken voor een mooi hok, want ik ben er nog niet helemaal uit wat het nu moet worden.
Wachten gaat wel lang duren vrees ik :D .

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:55

soesita schreef:
Haha, onze ratjes houden ook helemaal niet van water. Geen beginnen aan. :n
..
1) Is de kans erg groot dat de jonge ratjes door het gedrag van de bange, bijterige oudere rat niet handtam zullen worden omdat ze het gedrag gaan copieren?
2) Er is maar plaats voor één grote kooi op haar kamer. Is er een manier om ze ook zo aan elkaar te laten wennen? We hebben eventueel nog wel een tweede, kleinere kooi voor de eerste weken maar een oplossing voor lange duur is dat zeker niet.
3) Is het gebruikelijk dat een rattery de dieren terug neemt als de introductie niet wil lukken? Of zou dat een ongewone vraag zijn? (Afgezien natuurlijk van de vraag of we er dan niet zelf al veel te zeer aan gehecht zijn. <3 :)) )

1) Die kans is niet zo groot, als je de kleintjes regelmatig oppakt dan zullen ze gewend raken. Ik heb ooit een hele schuwe rat gehad maar de andere ratten bleven gewoon heel sociaal naar mensen toe.
2) Je kan ze eerst op een neutrale plek kennis met elkaar laten maken en dan de hele kooi uitsoppen en opnieuw inrichten. Zo is het daarna voor alle ratten een nieuwe omgeving om te ontdekken. Bij mij is dit altijd goed gegaan. In het begin zullen ze soms nog even een beetje vechten maar zolang er geen bloed vloeit kan dit geen kwaad. Rangorde moet gewoon bepaald worden door de ratten.
3) Hier heb ik geen antwoord op, bij mij is het altijd goed gegaan.

Hier gaan mijn dames lekker, merk dat de zijtak van de klimboom een heel geliefd eetplekje is voor Jellly. Zodra ze iets krijgt rent ze de boom in en glipt in de tak. Zo leuk om te zien dat ze hem leuk vinden. Ook liggen ze vaak in de paarse buis te slapen. Ergens zit ik er alleen wel over na te denken om kleiner te gaan met ze. Kooi is namelijk op het moment best ruimte in beslag aan het nemen en ze hebben echt gigantisch veel ruimte. Heb 2 ratten waar er 7 in kunnen ruim genomen := Voorlopig komen er ook even geen nieuwe bij want ik heb zat andere beesten in mijn kleine studentenkamer :P

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:47

Tat_jana schreef:
Hey dames,hier geen ratjes en sorry dat ik het topic "zomaar weer" binnen kom vallen na er een hele tijd uit te zijn geweest.
Ik zou graag willen vragen of jullie misschien een goede ratteryweten in noord holland.
Wij zijn opzoek naar in totaal 4 ratjes, 2 dames en 2 heren (rittens) mijn vriendin wil graag 2 mannetjes en ik 2 meisjes. (K heb haar weer besmet met het virus ze was er net vanaf hihi).

Ik hoor het graag als jullie iets weten :) ( misschien een prive berichtje ? ) alvast 1000-maal dank :)

Niet in Noord-Holland, wel in de 'buurt'. Ik quote mezelf even:

Citaat:
Ik ben vanuit Groningen op weg gegaan naar Den Haag en heb daar bij Rattery Goddess twee geweldige ratjes opgehaald. Wat een vreselijk sociale dieren, echt geweldig! Het is een huiselijke omgeving waar ze in opgroeien en er wordt veel aandacht aan ze gegeven. Ook fokken ze alleen met ratten die minimaal drie generaties lang geen gezondheidsproblemen in de familie hebben. Ze hebben regelmatig nestjes van alle soorten en maten want ze fokken absoluut niet op uiterlijk. Echt een aanrader!

http://ratterygoddess.jimdo.com/?mobile=1

PoelieWoelie

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:53

Kunnen jullie mij helpen? Eén van mijn ratjes heeft een bultje op de borst. Het is nu iets kleiner dan een hazelnoot. Omdat dit mijn eerste ratjes zijn heb ik hier geen ervaring mee. Waar de meisjes vandaan komen komen al generaties lang geen tumoren voor, wel abcessen. Of haal ik nu twee dingen door elkaar?

Moet ik mij zorgen maken? Gaat het soms vanzelf weg? Moet ik het weg laten halen en wanneer? Ik maak me wel een beetje zorgen, ze is net één jaar.

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:18

Hoe voelt het bultje aan Laura? Als je er in kan knijpen en het een beetje zacht is dan is het waarschijnlijk een abces. Vaak kan je die laten knappen door er een warm doekje tegen aan te houden als ze al groter zijn, en dan uitknijpen. Maar het beste is dit door de DA te laten doen :) Een tumor is vaak een wat harder bultje waar je niet makkelijk in kunt knijpen. Voor de zekerheid kan je altijd het beste naar de DA gaan natuurlijk

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:39

Ik sta inmiddels op de wachtlijst voor rattery arriba, iemand ervaring met de ratjes ? Het ziet er imo betrouwbaar uit :) maar wil wel graag mijn huiswerk doen voor ik over ga op een definitief besluit :)
Het worden 2 dametjes :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:20

Lies_Miek: bedankt voor je uitgebreide antwoorden op mijn vragen!
Ik ga nog eens contact opnemen met de rattery die ik op het oog heb en vragen wat zij er van denken.

Hebben jonge ratjes een soort babystatus waardoor oudere ratten ze niet zullen aanvallen? Dat is bij veel dieren zo maar ik weet niet of het voor ratjes ook geldt?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:47

Ken zelf ook niet echt veel ratteries.
Dat met die babyfase herken ik hier wel een klein beetje..
In het begin was Swieb heel voorzichtig met de kleintjes, en nu ze wat groter zijn pakt ze ze gewoon aan.. Echt héél irritant. Heb nu even het gat tussen de 2 verdiepingen afgesloten met Swieb beneden en de ukkies boven, ze pakte ze gewoon in het nekvel en begon er mee te slepen, niet echt agressief bijten, want ze hebben nergens wondjes. Maar gewoon echt oppakken en meesleuren -O-
Ze is nu heel driftig de boel aan het verbouwen en de bodembedekking van hoek naar hoek aan het smijten.. Zo ken ik d'r helemaal niet :\

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:07

Hallo allemaal, ik heb een vraagje. Begin Oktober heb ik mijn ratjes opgehaald (bij arrabel op bokt). Twee dames, een siameesje en een donkerbruin/zwart harley dametje. Het siameesje heeft ainds twee maanden telkens een rode/oranje vacht van het vocht uit oogjes en neusje. Met wassen smeert ze dit over zich heen. Maar als ik fotos van andere siameesjes zie hebben die dit niet. Haar oogjes en neusje zien er wel gewoon schoon uit. Weet iemand hoe het kan dat zij dit zo erg op haar vacht heeft? Kan het dat ze gewoon niet zo schoon is/ zich weinig wast?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:22

Hallo allemaal,

Ik wil me hier ook weer melden als dat mag ^_^ lang geen ratjes gehad maar als het goed is over 6 weekjes ongeveer krijg ik mijn 2 rittens bij rattery arriba vandaan :) ik ben dol zenuwachtig welke ik straks de mijne mag noemen haha :D

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:43

leuk!
Ik ben nog volop aan het genieten van mijn jochies <3 En groeien dat ze doen joh! :wow:
Maar wel heerlijk zo tam...ze zitten nu lekker in mijn shirt <3

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:13

Okey, dit nieuws wil ik echt even met jullie delen...
Ik heb 4 ratjes. Bentley, Spyker, Twingo en Jeep.
Bentley en Spyker ben ik druk aan het trainen om tam te worden, want dat waren ze helaas niet. Met veel koekjes en lief gepraat werd Bentley al rustiger, maar Spyker nog steeds niet :(
Nu was ik dus net bezig met het hok verschonen, en heb al hun verstopplekjes eruit gehaald (mag even lekker in de was :) )
Nu zat Spyker bovenin op een stokje, en ik wilde toch kijken hoe hij zou reageren...Mijn hand ging langzaam naar zijn lijfje toe, en ik aaide hem! Normaal gesproken zou hij wegrennen, maar hij bleef zitten! Hij bewoog naar mijn hand, en ik trok die weer wat terug (stiekem bang voor een hap :o ) maar nee hoor, hij bleef zitten. Weer geaaid, en poging gewaagd mijn hand stil te houden met het snuffelen. Vond het erg spannend, maar er was niks aan de hand! hij snuffelde gewoon, en meer niet :D Uiteindelijk heb ik hem een hondenbrokje gegeven als bedankje voor zijn rust.
Juist degene van wie ik het het minst verwachte, bleef rustig. Bentley loopt nog steeds het liefst voor mijn hand weg namelijk := Maargoed, geduld is een schone zaak natuurlijk :j
Vandaag ga ik de mannen koppelen. Alles goed schoonmaken, en dan gaan we ervoor! :D

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:17

Fijn dat het goed gaat met je wat minder tamme ventjes. Hier heb ik de kooi weer rat-proef gemaakt. Dames vonden het nodig om de tanden in de rand van de onderbak te zetten.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:13

Hebben jullie een tip voor mij voor een kooi voor 4 ratjes? Stiekem willen we uitbreiden! :D

Liefst een kooi met schuifla en wieltjes :) En welk formaat moet zo'n 4-persoonskooi minimaal hebben?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:41

Is deze kooi groot genoeg voor 4 ratten? En heeft iemand hier ervaring mee? :)

Afbeelding

86x58x154cm. Tralieafstand 1,3cm

Tralieverdiepingen gaan er dan natuurlijk uit :)

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:46

O ja, die is groot zat voor 4 ratten. Wel zou ik er plateaus in maken en halverwege een soort vangnet (een theedoek). Verder leuk indelen met een renmolen, hangmatjes, hanghutjes, etc.

Hier kun je uitrekenen hoeveel ratten er in een kooi passen:
http://www.rattycorner.com/odds/calc.shtml

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:30

Dankjewel! Plateaus en hangmatten heb ik hier nog zat :D Molen wilde ik graag maar de kooi die ze nu hebben is daar net iets te klein voor.

Edit; als ik de maten van mijn huidige kooi (60x68x70) invoer staat er dat er vier ratten in zouden kunnen, maar ik vind hem al vrij klein voor mijn twee ratjes (haal ze er elke dag minimaal een uur uit, mogen ze lekker rondlopen). Klopt dit dan wel?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:15

Ik weet niet waarop ze het berekenen...Ik kijk gewoon naar de ruimte van het hok en wat ik er van kan maken. Moet zeggen, met plateau's maak je natuurlijk ook al meer variatie erin he :)

Ik heb nu mijn jochies en heren samen zitten! Koppeling ging super. Perfect gewoon. Even snuffelen, en vervolgens samen het nieuw ingerichte hok ontdekken :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:14

Leuk Tigress dat je vooruitgang boekt! Even fotootje? :j :D

Helaas moeten wij nog even wachten op nieuwe ratjes. Deels omdat de jongen nog geboren moeten worden, maar ook omdat we eind april eerst nog even met vakantie gaan.
Hok is wel binnen en wordt nu :j in elkaar gezet :D . Daarna verhuist hij nog voor 2 maanden naar zolder jammer genoeg.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:18

*zwaait* Haaaai Allemaal,

Ik ben nog een noob met ratten, maar daar gaat snel verandering in komen. Mijn vriendin heeft per ongeluk 2 zwangere ratten gekocht in de dierenwinkel............Je raadt het al, ze heeft momenteel 2 nestjes en mijn man en ik, dierengekken eerste klas nemen 2 ratjes zodra ze oud genoeg zijn om bij mama weg te gaan.

We hebben ons al ingelezen en goed laten voorlichten door verschillende vrienden van ons die al jaren ratten hebben. Gisteren waren we bij m'n vriendin en hebben al lekker met ze geknuffeld. Wat zijn ze al tam!!! het zijn echt schatjes.

Ik wil dit topic graag gaan volgen voor tips etc. :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:27

Leuk! en welkom :)
Ik heb sinds een paar weken ook kleintjes erbij. Nouja...klein...ze groeien als kool natuurlijk! :D

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:12

Tat_jana schreef:
Ik sta inmiddels op de wachtlijst voor rattery arriba, iemand ervaring met de ratjes ? Het ziet er imo betrouwbaar uit :) maar wil wel graag mijn huiswerk doen voor ik over ga op een definitief besluit :)
Het worden 2 dametjes :)

Ik ben niet voor Arriba gegaan, maar voor Rattery Rattenschat, via MP. donderdag haal ik mn 1e ratje daar op, heb er zelf 2 van een particulier.

Overigens heb ik een vraagje! wil zelf een kooi maken, maar wie heeft er leuke/goede tips voor materiaal en spullen etc?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:49

Ik ken zelfgemaakte kooien enkel uit de chinchillawereld en daar worden graag uitgediende kasten omgebouwd. Prachtige ruime kooien! Maar de ratjes die ik nu heb plassen alles onder. Daar zou ik toch echt geen houten kooi voor willen hebben. die krijg je nooit proper! n Dan liever een metalen uit de handel.
Bovendien staan ratten bekend als echte ontsnappingskunstenaars. Dus je kooisysteem moet echt heel water- (sorry: ratten-) dicht zijn.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:59

soesita schreef:
Ik ken zelfgemaakte kooien enkel uit de chinchillawereld en daar worden graag uitgediende kasten omgebouwd. Prachtige ruime kooien! Maar de ratjes die ik nu heb plassen alles onder. Daar zou ik toch echt geen houten kooi voor willen hebben. die krijg je nooit proper! n Dan liever een metalen uit de handel.
Bovendien staan ratten bekend als echte ontsnappingskunstenaars. Dus je kooisysteem moet echt heel water- (sorry: ratten-) dicht zijn.

Die van mij zijn wel heel netjes! overigens heb ik gewoon een kooi, maar wil graag iets proberen, iets origineels.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:16

Ik meld me ook weer eens. Realiseerde me net dat mijn mannen eind juni alweer 2 worden!

Zelfgemaakte kooien begin ik niet aan met mijn knagers plus ze piesen waar ze zelf willen :P