De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 11:36

Ja ik ben i.i.g. wel om die reden altijd erg voorzichtig met vers gras geven. Ik woon ook in de polder en hier zitten ze i.i.g. meer dan je denkt. Buiten dat de konijnen gras erg lekker vinden, vraag ik me af of ze het qua voedingstoffen niet ook prima op hooi kunnen doen?

BarbaraNova

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 11:39

Ze krijgen gewoon paardenhooi, vindt de pakken konijnenhooi zo belachelijk duur, maar grasjes zijn ze groot fan van...heb er nu nog 4 maar had er dus 6 dus met groenten uit de winkel gaat het gewoon te hard...alles is veel te duur, dus ik dacht slim te zijn....maar doe het maar niet meer...

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 11:54

Bij mij krijgen ze ook hooi uit een baal van de boer, is juist goede kwaliteit (kan in praktijk nog wel verschillen natuurlijk) en vinden ze ook heerlijk. En inderdaad ook nog eens voordeliger, dus dat lijkt me zeker een prima keuze.

Ik werk(te) toevallig op de markt dus ik ken de groenteboer daar, maar ik heb in de winterperiode een hele tijd aan het eind van de dag de niet verkochte witlof voor een prikkie meegekregen. Wie weet kun je eens proberen zulk soort deals te scoren op de markt ;) Ongesneden boerenkool (toevallig ook winterseizoen maargoed) heeft ook enorm veel volume (waardoor je er dus best wel wat langer mee kan doen en ze een paar blaadjes per keer kan geven) en kost bij de groentenboer (niet de markt, gewoon een winkel bij ons op 't dorp) echt een stuk minder dan de verpakte versies in de supermarkt, ik had voor een euro al een flink mooi tasje boerenkool. Bleekselderij is best een groente met veel volume voor de prijs die je ervoor betaald. Met een halve stengel per dag kun je toch best eventjes doen met zo'n bos. Wortels koop ik vaak met wortelloof, ik gooi zelf vaak wortels door m'n eten, kan overal wel door, in wraps, pasta, rijst etc. Altijd gezond en vullend en het wortelloof heb ik dan gelijk voor m'n konijnen. Maar dit zijn zomaar wat tips natuurlijk. :)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:14

Zo heb je 10 konijntjes en zo nog maar 3. Vanmiddag worden dames opgehaald en hou ik 3 rammetjes over. Nu bedenken hoe we dit gaan oplossen. Jack is makkelijk te koppelen maar ik weet niet hoe Mickey en Sparrow zijn.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:25

Ik de winter haal ik hier altijd 20kilo voederwortelen. Dat gaat er vlot genoeg doorheen met 27 knagers (9 cavia’s) Verder komen wij nu om in winterpostelein. En dat wordt ook dankbaar gegeten.

Hoi komt inderdaad ook van de boer. Is anders echt onbetaalbaar. Gaat een baal in de week doorheen.

En dat ging opeens vlot Caro. Wil je er een groepje van maken? Of ieder met een eigen dame?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:40

Ehm ik heb geen dames meer als zij zo zijn opgehaald. Wilt het liefst de heren koppelen. Sparrow zal de lastigste zijn. Die is het meeste man

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:22

NAIWHL schreef:
Ik de winter haal ik hier altijd 20kilo voederwortelen. Dat gaat er vlot genoeg doorheen met 27 knagers (9 cavia’s) Verder komen wij nu om in winterpostelein. En dat wordt ook dankbaar gegeten.

Hoi komt inderdaad ook van de boer. Is anders echt onbetaalbaar. Gaat een baal in de week doorheen.

En dat ging opeens vlot Caro. Wil je er een groepje van maken? Of ieder met een eigen dame?

Wat grappig, winterpostelein, dat kende ik helemaal niet :) is dat gemakkelijk te zaaien/groeit dat goed?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:36

Winter postelein is makkelijk. Ik heb ook van alles voor de konijntjes. Je kan ook een kruidenbak maken. Ik heb oa peterselie staan en witlof

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:51

Ik dacht dat je misschien nieuwe dames terug wilde om mee te fokken.

En hier staat de hele tuin vol met het winterpostelein. Schijnt dat de mieren het zaad verspreiden. Het groeit hier echt als een malle. Maar begreep van een collega die het wilde poten dat het bij hun niet gelukt was. Die willen het zelf als groente eten. Ik vecht er al jaren mee en kwam er dit jaar pas achter dat het naar de konijnen kan.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:09

Sterkte BarabaNova :knuffel:
Deze berichten wil niemand graag lezen :(

Winterpostelein ga ik ook halen, heb nog wel een paar bakken waarin ik kan zaaien, dank voor de tip _/-\o_

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:16

NAIWHL schreef:

En hier staat de hele tuin vol met het winterpostelein. Schijnt dat de mieren het zaad verspreiden. Het groeit hier echt als een malle. Maar begreep van een collega die het wilde poten dat het bij hun niet gelukt was. Die willen het zelf als groente eten. Ik vecht er al jaren mee en kwam er dit jaar pas achter dat het naar de konijnen kan.

Haha dat is helemaal geniaal, er achter komen dat het 'onkruid' uit je tuin functioneel voedsel blijkt te zijn voor je konijnendieren :D

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 16:51

Je kan het zelf ook goed verwerken in een stamppot of salade heb ik vandaag ook geleerd. :')

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 17:58

@naiwhl nee ik wil er niet meer bij. Merk dat ik ze te weinig tijd kan geven en dat is jammer. Deze 3 hebben nu een hok van 16 meter en kunnen een meter diep graven. Verschillende levels en ondergrond. Hadden het niet beter kunnen treffen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:04

Ik heb wel veel zevenblad in de tuin, schijn je ook goed te kunnen voeren

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:55

Sellyxx schreef:
NAIWHL schreef:

Haha dat is helemaal geniaal, er achter komen dat het 'onkruid' uit je tuin functioneel voedsel blijkt te zijn voor je konijnendieren :D

Haha bij deze kom ik er nu zelf ook achter, in een gedeelte van mij tuin staat enorm hardnekkig niet uit te roeien zevenblad. :)*

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:30

Die hebben dan een heerlijk hok caro. Hopelijk lukt de koppeling.

En zevenblad hebben we hier ook. :j
Kan je ook eigen salade van maken. :')

Ik denk dat ik van het weekend een lekkere onkruidsalade maak _O-

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 23:23

Mjammie onkruidsalade, het water loopt me al in de mond :))

Ik vind het snoetje van onze witte pluizebol op deze foto zo enorm schattig, ik kan ernaar blijven kijken.

Afbeelding

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:48

Wat een leuke foto Sellyx

Hier had ik de konijnen vanmorgen los in de tuin lopen. Ga ik ze net naar binnen doen kan ik er 1 niet vinden. Die kwam niet aangehuppelt. Buuf even helpen zoeken. Lag ze dood achter een tuinstoel. Geen idee hoe en waarom het gebeurd is. Kunnen geen andere dieren bij en hebben ook niks giftigs staan of liggen. Was in een ongelukkig hoekje en kan mij maar zo voorstellen dat ze veel te hard tegen een hoek aangerend is. Konijnen zijn wat dat betreft wel kwetsbare dieren.

Vanavond samen met dochter maar begraven.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:12

Oh nee wat een pech allemaal, sterkte met alle konijntjes die gemist moeten worden :knuffel:

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:40

NAIWHL schreef:
Wat een leuke foto Sellyx

Hier had ik de konijnen vanmorgen los in de tuin lopen. Ga ik ze net naar binnen doen kan ik er 1 niet vinden. Die kwam niet aangehuppelt. Buuf even helpen zoeken. Lag ze dood achter een tuinstoel. Geen idee hoe en waarom het gebeurd is. Kunnen geen andere dieren bij en hebben ook niks giftigs staan of liggen. Was in een ongelukkig hoekje en kan mij maar zo voorstellen dat ze veel te hard tegen een hoek aangerend is. Konijnen zijn wat dat betreft wel kwetsbare dieren.

Vanavond samen met dochter maar begraven.

Ach wat sneu zeg. Ook vervelend dat je eigenlijk geen idee hebt hoe of wat er mis is gegaan en dat ook niet zo snel kunt herleiden. Sterkte! Heb je zelf omdat je een hele 'roedel' hebt, met bepaalde konijnen een grotere connectie dan met anderen?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 17:28

Ah wat sneu. Sterkte.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 18:17

Ik heb wel met het ene konijn meer dan met de ander. Als Max, Checo, Crispy, Hazeltje of Zari dood gaat vind ik dat toch wel het ergste.

Neemt niet weg dat is het wel zonde vind, maar ben niet heel verdrietig. De groep maalt er ook niet om trouwens. Hebben wellicht terwijl ik het niet gezien heb zelf afscheid genomen, maar gaan gewoon door met het leven zoals ze deden.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:37

Sterkte NAIWHL!
Niet leuk om ze zo te vinden :(

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 07:29

He NAIWHL, ook naar om ze zo te vinden....

Ik ga vanavond bij een jonge FH kijken, vindt het veel te stil en sneu zo.

Maar twijfel alleen of ik ze gelijk bij mijn oude gecastreerde NHD rammetje kan zetten, die dus van de week dat voedstertje verloren is aan Ecuniculi....niet door de ziekte maar of die kleintjes niet te jong zijn, zal gewoon kijken hoe hij reageert, anders beetje bij beetje het weekend met een stukje afzetten in zijn ren ofzo...

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 16:09

Heb je een neutraal stuk om eventueel te koppelen? We willen natuurlijk wel een foto van de nieuweling als ze bij je mag komen wonen.

Hier wordt driftig gegeten. In beide rennen ligt zo’n stapel. Na het schransen gaan ze zo lekker liggen uitbuiken.

Afbeelding