Puppy Erbij 2021

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky91

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:04

Ik voer ook geen vitamines bij... :+ En eigenlijk niemand in mijn omgeving. Anders dan een beetje kokos olie af en toe en een rauw ei.
Verder krijgt ze dus als ik fruit eet af en toe een stukje en groente wat wij overhouden.

Qua kosten, ik betaal 24,90 voor 19 worstjes. en ze krijgt 1 worstje per dag.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:06

cursebreaker schreef:
jij voert dus echt helemaal niks van vitaminen/mineralen bij?

Dan wordt kvv zonder premix idd goedkoper - maar dat is niet mijn keus.
Het advies is om dat dus wel toe te voegen als je kvv zonder premix geeft - aangepast aan het individu.
Dat jij dat niet nodig vind mag je vinden, maar ik ben het daar niet mee eens en het gros van de voedingsadviseurs om me heen ook niet dus ik zou het iig niet aan anderen gaan adviseren om het zo te doen. Alleen afwisselen in diersoorten is niet voldoende meestal. Ik zou die gok niet durven nemen. Dat hele beknopte lijstje wat je daar laat zien in je prinsscreen is idd een goede start, maar daarmee ben je er toch niet hoor. Het is ook niet zomaar 4 verschillende diersoorten. Het beste is om een basis te hebben in zoveel 'hoefdieren', zoveel 'gevogelte' en zoveel % 'vette vis' bv. En dan moet je nog opletten dat veel mixen niet compleet zijn waardoor de verhoudingen bot/spiervlees/orgaan ook niet kloppen. Die mixen kun je prima ter afwisseling erbij voeren, maar in de basis moet je dus wel echt zorgen dat je compleet voert - en imo hoort daar vit/min op z'n minst ook bij. Maar ik voeg het gewoon liever zelf toe ipv dat het al in een kvv mix verwerkt zit. En ik zou sowieso niet zomaar klakkeloos meteen alles aannemen wat je op websites vind. Die zijn prima om als handleiding erbij te houden, maar ik zou me altijd wat meer inlezen met behulp van ervaring van anderen om je heen en eventueel een voedingsadviseur bv - zo hebben wij het gedaan. En ondertussen ben ik zelf met een opleiding bezig en leer ik ook weer veel bij moet ik zeggen dus daar hebben we ook zelf profijt van weer :j

En hier wordt ook groenten/fruit toegevoegd aan het menu en een rauw eitje 1 a 2x per week
(+ supplementen die wij zo nog bij geven zoals veendrenkstof bv, schapenvet en vis olie af en toe. En in deze periode krijgt ze elke dag wat karnemelk tussendoor)

Het hele idee van diersoorten afwisselen, is juist dat doordat je afwisseld, aan voldoende vitamines en mineralen komt...

En zoals je kan zien voer ik 9 diersoorten per week, met daarin 2x gevogelte, 4x hoefdieren, 2x vis 1x wild.

Dit is al ruim méér dan de overall gezegde 5 diersoorten per maand.

Afbeelding

Premix is ook los te koop.

500g kvv × 31 dagen = 15,5kg vlees per maand. 15,5× 5g premix kom ik uit op 77,5 gram premix per maand. Dus nog geen €2 per maand méér en dan weet je op zéker dat je de juiste hoeveelheid vitamines en mineralen voert.

Voor diegene die er graag Rocket Sience van wil maken: ga gerust je gang!

Maar het hóeft allemaal niet, het kan ook gewoon op een simpele manier.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:10

Het is geen Rocket Science en dat maak ik er ook niet van, maar het kan idd even overweldigend zijn als je pas in dat 'wereldje' komt kijken.

Ik geef alleen het advies om je in te lezen, want vaak wordt er ook te Gemakkelijk over gedacht (want veel mixen zijn niet compleet, op verschillende manieren en niet elk merk is ook even open en eerlijk over hun samenstellingen bv) en dan kun je op langer termijn gewoon echt problemen krijgen - dat is ook de reden vaak dat DA's tegen kvv zijn; omdat mensen vaak maar gewoon wat voeren en denken dat het compleet is, wat vaak niet zo is met nare gevolgen van dien. En dat is gewoon een valkuil waar je beginnende kvv voerders best op attent mag maken hoor.

Verder deelde ik gewoon mijn mening en ook wat ik van professionals om me heen hoor en aan advies kreeg/krijg. Doe er verder maar mee wat je zelf wilt natuurlijk, want als eigenaar is het idd jouw keus en verantwoording. Als jij niks toe voegt, moet je dat zelf weten maar mijn visie is het niet.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-03-21 12:12, in het totaal 2 keer bewerkt

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:11

Ik voer er ook niks extra's bij. Wel krijgen ze 5 of meer dieren

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 12:13

Je voert alleen geen 9 diersoorten..
In principe zelfs maar 4 als je t op je eigen lijstje houd.
Maar anders voer je rund, vis, gevogelte,paard,konijn,lam
Dus dat zijn geen 9 diersoorten. :)
En een premix voeren zoals daar staat zou ik niet doen zonder exact te weten wat je voert.

Maar afwisselen betekend gewoon niet dat t compleet is, of dat je bepaalde waardes niet teveel voert. Dat is gewoon een feit. En het wisselt ook per merk wat je wel en niet in t zelfde menu kan voeren om niet een overschot of tekort te krijgen.. En dan heb ik t niet over vitamines bijv maar alleen al over calcium/fosfor om mee te beginnen. Ik voer overigens ook niet zomaar vitamines bij. Maar wel als je bijvoorbeeld erg onder de richtlijn voert, via ''eliminatie'' voert of andere dieten.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 19-03-21 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:13

Hier wordt overigens ook niet dagelijks vit/min bij gegeven voor de goede orde.
In samenwerking met een adviseur hebben we een menu samengesteld en geven we 2/3x per week van Groene Os dus wat bij, maar een menu kan voor elk individu gewoon heel anders zijn wat dat betreft.

EDIT:
wat kiwi zegt idd. Het is niet Alleen de premix, maar wel meer dingen waar je nog naar zou moeten kijken en als je begint met kvv voeren is het gewoon goed om je daar over in te lezen. Zo zie je maar hoe de meningen nu verdeeld zijn onderling, dus waar doe je dan goed aan? de een vind dat je zonder premix niets moet toevoegen en de ander wel.. tja. Je bent uiteindelijk iig als eigenaar verantwoordelijk voor je dier, dus iemand adviseren om je in te lezen is niks mis mee.

Veel mixen zijn naast wel of geen premix hebben ook niet compleet en als je die als basis zou voeren en denkt: maar hee er zitten wel in totaal 9 diersoorten in... Dan voer je gewoon nog steeds niet uitgebalanceerd en compleet en kunnen er tekorten ontstaan. De verhoudingen van wat voor vlees erin zit verwerkt (Onder andere) is gewoon al heel belangrijk bv.

Zo is BARF'en ook niet zomaar wat stukken vlees bij elkaar gooien. Daar moet je ook echt uit'rekenen' en een super strak menu voor samenstellen wil je goed voeren. En dat is met kvv hetzelfde. Niet elke rol kvv is hetzelfde samengesteld dus daar moet je gewoon naar kijken. Je kunt als nieuwe kvv voerder ook niet zomaar klakkeloos eenzelfde 'menu' overnemen van wat een ander voert aan z'n hond. Je moet daar je eigen weg in zoeken, met behulp van advies van anderen en inlezen. Je kunt gewoon ook echt wel dingen fout doen met kvv voeren, dus daar mag je mensen best op attent maken vind ik, als er dan een discussie gaande is over kvv.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-03-21 12:19, in het totaal 2 keer bewerkt

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:17

Over voeding gesproken, ik voer de mijne liters zalmolie bij voor zijn huid. Die is anders zo onwijs droog en schilferig, helaas op alle soorten brok/vlees die ik heb gehad. Het helpt wel wat, maar ik vraag mij af of er, naast verschillende oliën en ei, nog iets anders is dat ik kan proberen om hem daar van binnen uit mee te helpen?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 12:18

_Christina schreef:
Over voeding gesproken, ik voer de mijne liters zalmolie bij voor zijn huid. Die is anders zo onwijs droog en schilferig, helaas op alle soorten brok/vlees die ik heb gehad. Het helpt wel wat, maar ik vraag mij af of er, naast verschillende oliën en ei, nog iets anders is dat ik kan proberen om hem daar van binnen uit mee te helpen?

Welke zalmolie voer je?
Ik zou persoonlijk zeggen ; nutrolin skin en coat.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:21

Ik vind de kvv discussie altijd interessant waar je veel van kan leren. Wij zijn nu bijvoorbeeld weer aan het stoeien, want we voerden altijd Kivo. Maar dat laat Jip op het moment staan. Dus nu hebben we ook Darf en Kiezebrink besteld om te kijken of hij dat wel gewoon eet.

Daarnaast krijgt hij 3x per week de multivitaminen van Groene Os en elke dag visolie. De groenten hebben we nu achterwege gelaten, omdat hij eerst weer het vlees moet gaan eten.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:23

cursebreaker schreef:
Het is geen Rocket Science en dat maak ik er ook niet van.
Ik geef alleen het advies om je in te lezen, want vaak wordt er ook te Gemakkelijk over gedacht en dan kun je op langer termijn gewoon echt problemen krijgen - dat is ook de reden vaak dat DA's tegen kvv zijn; omdat mensen vaak maar gewoon wat voeren en denken dat het compleet is, wat vaak niet zo is. En dat is gewoon een valkuil waar je beginnende kvv voerders best op attent mag maken.

Verder deelde ik gewoon mijn mening en ook wat ik van professionals om me heen hoor en aan advies kreeg/krijg. Doe er verder maar mee wat je zelf wilt natuurlijk, want als eigenaar is het idd jouw keus en verantwoording.

Bedankt voor je mening.

Alleen denk ik dat het toch wel mensen afstoot omdat het doet overkomen alsof het complete Rocket Sience is.

Want in principe mag je ervan uit gaan, dat een producent van diervoeder wéét wat hij in zijn product stopt.

Even heel cru gezegd: Frolic is een compleet voer. Daar zitten alle vitamines en mineralen en voedingsstoffen in die volgens de richtlijnen in een compleet diervoer horen te zitten. Anders mag een diervoeder niet als "compleet" verkocht worden.

Nu snappen jij en ik óók wel dat Frolic eigenlijk grote troep is. Maar "officieel gezien" is het gewoon een compleet diervoeder.

Dat geld hetzelfde voor kvv. Als je een kvv koopt, mag je ervan uit gaan dat de mengeling volgens de richtlijnen kloppend is. Je moet misschien iets meer opletten, zo kwam ik er achter dat in paard van Dogmeat.nl geen bot verwerkt is. Maar alsnog geef ik het. Omdat in de andere diersoorten wél bot verwerkt is en die éne dag in de week naar mijn idee niets uit maakt.

Zéker als je een kvv koopt met de vermelding "compleet" (dus mét premix) mag je er vanuit gaan dat de verhoudingen vitamines en mineralen en voedingsstoffen binnen de richtlijnen vallen.

Dat het misschien niet 100% kloppend is, kan zo zijn. Maar een hond gaat er over het algemeen geen schade van oplopen als je zn complete mix voert, anders had het de naam compleet niet mogen dragen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 12:26

mvdende schreef:
cursebreaker schreef:
Ik geef alleen het advies om je in te lezen, want vaak wordt er ook te Gemakkelijk over gedacht en dan kun je op langer termijn gewoon echt problemen krijgen - dat is ook de reden vaak dat DA's tegen kvv zijn; omdat mensen vaak maar gewoon wat voeren en denken dat het compleet is, wat vaak niet zo is. En dat is gewoon een valkuil waar je beginnende kvv voerders best op attent mag maken.

Verder deelde ik gewoon mijn mening en ook wat ik van professionals om me heen hoor en aan advies kreeg/krijg. Doe er verder maar mee wat je zelf wilt natuurlijk, want als eigenaar is het idd jouw keus en verantwoording.

Bedankt voor je mening.

Alleen denk ik dat het toch wel mensen afstoot omdat het doet overkomen alsof het complete Rocket Sience is.

Want in principe mag je ervan uit gaan, dat een producent van diervoeder wéét wat hij in zijn product stopt.

Even heel cru gezegd: Frolic is een compleet voer. Daar zitten alle vitamines en mineralen en voedingsstoffen in die volgens de richtlijnen in een compleet diervoer horen te zitten. Anders mag een diervoeder niet als "compleet" verkocht worden.

Nu snappen jij en ik óók wel dat Frolic eigenlijk grote troep is. Maar "officieel gezien" is het gewoon een compleet diervoeder.

Dat geld hetzelfde voor kvv. Als je een kvv koopt, mag je ervan uit gaan dat de mengeling volgens de richtlijnen kloppend is. Je moet misschien iets meer opletten, zo kwam ik er achter dat in paard van Dogmeat.nl geen bot verwerkt is. Maar alsnog geef ik het. Omdat in de andere diersoorten wél bot verwerkt is en die éne dag in de week naar mijn idee niets uit maakt.

Zéker als je een kvv koopt met de vermelding "compleet" (dus mét premix) mag je er vanuit gaan dat de verhoudingen vitamines en mineralen en voedingsstoffen binnen de richtlijnen vallen.

Dat het misschien niet 100% kloppend is, kan zo zijn. Maar een hond gaat er over het algemeen geen schade van oplopen als je zn complete mix voert, anders had het de naam compleet niet mogen dragen.

Maar dit is precies het probleem.. ;)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:28

Wij wisselen brok nog af met af en toe vlees, maar ook puur omdat ik er te weinig over weet om meer kvv te gaan voeren. Ik heb voor de "afwisseling" wel eens een rauw ei gegeven erbij, maar toen heeft ze alle schillen vakkundig er tussenuit gehaald :')

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:28

_Christina schreef:

Ik zou het even verder zoeken dan zalmolie. Dat is echt niet heilig. Dexter heeft weleens schilfers op zijn rug/staartaanzet. Ik smeer dan kokoslolie daarop en spoel het na een uurtje uit. Maar dat is met de hele hond niet te doen :Y) Is het niet een idee om even naar een dermatoloog te stappen?

Dexter maakt het goed ondertussen :D Weinig last van de narcose, wel veel geslapen natuurlijk maar hij is verder heel vrolijk wanneer hij wakker is. Hij heeft ook geen last van de getrokken nagels, veel minder in elk geval dan toen ze er nog aan zaten. We zijn nu gestart met prednison (en doxycycline) om de autoimmuun reactie te onderdrukken. Voordat we daar effect van zien zijn we wel even verder helaas.

Ze hebben zijn nagels ook geknipt, hoe korter hoe beter bij SLO. En dan hebben we het over écht kort (onder verdoving natuurlijk want dat was hij al). Deze nagels waren al aangetast maar nog niet klaar om verwijderd te worden. Je kan hier wel heel goed zien hoe kapot ze zijn van binnen.
Afbeelding

Edit: als jullie deze foto te vies vinden zet ik m in een spoiler hoor. Maar ga ervanuit dat deze wel kan, zeker bij hondenmensen :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:32

mvdende schreef:
cursebreaker schreef:

Bedankt voor je mening.

O dat weten ze wel wat ze erin stoppen, maar is het per definitie dan goed?
Nee, want anders zouden steeds meer mensen zich niet gaan inlezen om te kijken of ze 'beter' kunnen voeren als Frolic. Dan zou je gewoon zonder problemen frolic moeten kunnen voeren want het is immers compleet. Maar de gemiddelde hondeneigenaar weet dat frolic gewoon niet top is qua samenstelling. En dan is het ook nog eens wat je als eigenaar zelf wil. Wil je granen of niet? Wil je rijst in een brok zien of niet? Hoeveel vlees aandeel en vind je het ok als het vlees meel is of wil je dat er vers vlees verwerkt wordt? en de verhoudingen C/f of.... Zo kun je wel even doorgaan. Het is ook voor iedereen anders daarin en daar moet je als eigenaar zijnde een weg in vinden ook; uitzoeken wat je graag wilt zien in het voer en daar dan naar gaan zoeken.

Ook binnen het kvv wereldje zijn er merken en mixen die gewoon niet goed zijn samengesteld en waar je best vraagtekens bij kunt zetten - net zoals je in het brok wereldje of nat voer wereldje ook genoeg tegenkomt waar je best vraagtekens bij mag zetten. We weten in principe wel dat een hond 'dit en dat' nodig heeft in een kvv menu, maar er zijn genoeg merken die 'dit en dat' niet optimaal verwerkt hebben. Dus nee, je kunt eigenlijk niet klakkeloos aannemen dat elke rol kvv die je koopt perfect is. Sowieso geven lang niet alle merken tot in detail Vrij wat er allemaal wel of niet in hun mixen zit omdat ze wettelijk niet verplicht zijn alles te vermelden. Da's ook wel interessant om over na te denken.

Wat compleet zijn betreft. Dat is met brok ook niet gelijk te trekken tov kvv bv.

Een merk dat kvv zonder premix verkoopt waar compleet op staat zeg maar: Het betekent dat de verhoudingen orgaan/bot/spiervlees idd goed zijn waardoor je qua vlees Compleet voert; wat ze nodig hebben aan vlees. Dus dat Klopt dan wel (al zijn er ook merken die complete mixen verkopen waarvan de verhouding ook best scheef kan zijn en niet optimaal is) maar er is niks gedaan met vit/min bv. Dat zit er gewoon niet in, waar je dat met premix kvv Wel hebt. Dus het is compleet qua samenstelling van het vlees Zelf, maar niet met wat er eventueel verder nog nodig is. En zo zijn er mixen waar dus Compleet niet erop staat en dat zijn mixen waarbij de verhoudingen dus bv niet optimaal zijn. Die rollen zijn dan prima als aanvulling, maar niet om als basis te geven want dan ga je op langer termijn problemen krijgen. Dus als er Compleet op een rol staat, waar geen premix in zit, betekent het niet perse dat je hond daarmee dus ook echt alles binnen krijgt. Het betekent wel dat de verhoudingen compleet zijn.

---

Verder wil ik mensen niet afstoten, alleen bewust maken.

Voor mij was het ook moeilijk toen Arya kwam en ik het idee had dat ik door de bomen het bos niet meer zag met kvv. Maar dat kwam omdat me wel al snel duidelijk was dat het idd iets is waar je gewoon wel met verstand mee bezig moet zijn en als je er zelf niet uit komt, advies in wint bij mede kvv voerders die met verstand voeren en eventueel met een professional bv. Wij hebben het eerste jaar brok gevoerd, omdat ik de overstap naar kvv ook eng vond. Maar ik heb me het afgelopen jaar tot 1,5 jaar de tijd genomen wel om me te blijven inlezen, advies in te winnen en toen de stap eenmaal gezet was werd alles vrij snel duidelijk. Maar alsnog blijven me de ogen geopend worden, ook nu ik met de opleiding bezig ben en nog meer leer - meer diepgaande dingen als wat je op een gemiddelde website tegenkomt ook bv. Ik ben bv ook nu al verder aan't kijken aan wat ik nog allemaal wil volgen qua opleidingen/curussen e.d. aanvullend op de opleiding die ik nu volg omdat er gewoon Zoveel te leren is. Het is gewoon echt een heel wereldje op zich hoor, dat voer wereldje, waar je veel kanten mee op kunt gaan.

En alles komt ook als Rocket Science over, maar dat komt ook omdat er gewoon heel veel te weten en in te lezen valt over dit alles en je dat niet even heel duidelijk in een snel getypt bokt bericht kunt overbrengen. Maar iemand die zich de tijd neemt om zich verder in te lezen buiten mijn Rocket science berichten om, zal al snel gewoon duidelijkheid krijgen. Er is gewoon over veel dingen heel veel te zeggen of waar je vraagtekens bij kunt zetten etc. dus dat is ook lastig discussiëren vind ik, omdat het gewoon een heel breed iets is. En dan heeft iedereen eigen meningen, logischerwijs, en is alles ook nog afhankelijk van de situatie van de hond. Je kunt in theorie ook wel veel willen qua voer, maar het is niet altijd in praktijk te brengen ook en dan moet je verder zoeken naar wat werkt. En zo zijn er ook mensen die in theorie misschien minder 'goed' voer voeren maar waar de hond of kat ofzo het goed op doet en dan blijf je daar logischerwijs ook sneller bij omdat het gewoon goed gaat.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-03-21 13:13, in het totaal 5 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:33

@kaus jeetje, dat ziet er heel naar uit wel (hoeft niet in spoiler inderdaad, smerig issie niet, maar wel gewoon echt heel naar!)
De hele nagel, maar ook het hele leven erin is dus aangetast?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:35

Kaus schreef:
Dexter maakt het goed ondertussen :D Weinig last van de narcose, wel veel geslapen natuurlijk maar hij is verder heel vrolijk wanneer hij wakker is. Hij heeft ook geen last van de getrokken nagels, veel minder in elk geval dan toen ze er nog aan zaten. We zijn nu gestart met prednison (en doxycycline) om de autoimmuun reactie te onderdrukken. Voordat we daar effect van zien zijn we wel even verder helaas.

Ze hebben zijn nagels ook geknipt, hoe korter hoe beter bij SLO. En dan hebben we het over écht kort (onder verdoving natuurlijk want dat was hij al). Deze nagels waren al aangetast maar nog niet klaar om verwijderd te worden. Je kan hier wel heel goed zien hoe kapot ze zijn van binnen.
[ [url=m/TdeUTO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: als jullie deze foto te vies vinden zet ik m in een spoiler hoor. Maar ga ervanuit dat deze wel kan, zeker bij hondenmensen :D

Dat klinkt iig voor nu voor Dexter zelf wel positief; weinig last van de narcose en geen last van de getrokken nagels. Da's wel fijn! Rot is dat idd dat zo'n medicijnen even nodig hebben voor je resultaat ziet. Ik hoop dat het goed gaat helpen!

En met die nagels nu is het idd alleen maar afwachten of die eraf gaan vallen of anders eventueel ook nog operatief verwijderd moeten worden?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:42

Jullie KVV discussie sla ik even over := Heb me er vaak over ingelezen en ook wel een tijdje deels gevoerd maar volledig durf ik momenteel gewoon niet (en heb ook geen ruimte voor vriezer nu). Ga daarom liever voor een kwalitatief goede brok zodat je zeker weet dat je goed voert.

Skippy, yes het begint bij het leven zelfs. Eigenlijk bij het nagelbed, dat zit om het leven heen. Ik vind het zelf een beetje lastig te begrijpen waarom die nagel dan precies loslaat en omhoog komt. Maar de verbinding tussen het leven en de nagel verdwijnt en daardoor laat deze los. Ik vermoed dat het omhoog gaan staan dan is omdat hij nog wel in de teen vast zit en daar er langzaam uitgeduwd wordt. Maar dat duurt natuurlijk eventjes, daarom komt ie eerst alleen omhoog.

CB, dit is inderdaad hopen dat ze er vanzelf afvallen en anders zullen ze ook verwijderd moeten worden. Want dit wil je er niet meer aan laten zitten, dat is al hopeloos.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:45

Gaat daar uiteindelijk wel een nieuwe nagel weer groeien denken ze? Of is dat hopeloos? Omdat het een auto-immuunziekte betreft?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:50

@Kaus,
ja snap ik hoor wat je mening over kvv betreft. Dat is bij ons ook de reden geweest waarom Arya het eerste jaar brok heeft gehad. En de brok uitzoeken vond ik al horror/moeilijk. Maar met de kvv was ik eerst ook onzeker omdat het idd wel iets is waar je gewoon goed bij moet nadenken en kijken wat je doet. En met een kwalitatief goede brok weet je idd wel dat er in principe alles in zit, dus dat is gewoon heel fijn voor de gemoedsrust - dat was voor mij toen ook de reden om nog te wachten.

Nee als je het idd eraan laat zitten zal het ook alleen maar meer pijn gaan doen denk ik en het lopen ook weer slechter worden. Hopelijk vallen ze er idd vanaf en dan ook snel, zodat het niet ook nog een ellenlange tijd los blijft zitten, brr. Hopelijk worden regelmatige operaties dan idd zo bespaard gebleven. Zo rot als je ook niets anders kunt als afwachten en aankijken nu :(

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:52

Dat is een beetje de vraag en afhankelijk van de hond. Hoe ik het heb begrepen zet je vooral het hele proces zo snel mogelijk halt door er prednison in te gooien (of Cyclosporine). Vooral ook om te voorkomen dat de nagels die teruggroeien vervormd zijn en er dus wéér af moeten. Als je de reactie eenmaal hebt gestopt kan je langzaam proberen met bepaalde vitamine en oliën het lichaam in balans te houden. Als dat lukt, dan heb je best een grote kans dat de nagels weer normaal terugkomen.

Alleen dat is natuurlijk nog moeilijker dan het brouwen van een toverdrankje :Y) Hoeveel milliliter geef je van wat, hoe vaak op een dag geef je dat, wat geef je wel, wat geef je niet. En daarnaast duurt het láng voordat je effect ziet, nagels groeien immers niet zo hard. Dus voordat je weet of iets werkt ben je 4-8 weken verder. En als je dan ziet dat het niet werkt, ben je weer 4-8 weken verder voordat je kan zien of het volgende dan wél werkt.

Dus kortgezegd, de nagel gaat hoe dan ook teruggroeien want dat doen nagels. De vraag is alleen hoe...

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:55

Kaus schreef:
Dat is een beetje de vraag en afhankelijk van de hond. Hoe ik het heb begrepen zet je vooral het hele proces zo snel mogelijk halt door er prednison in te gooien (of Cyclosporine). Vooral ook om te voorkomen dat de nagels die teruggroeien vervormd zijn en er dus wéér af moeten. Als je de reactie eenmaal hebt gestopt kan je langzaam proberen met bepaalde vitamine en oliën het lichaam in balans te houden. Als dat lukt, dan heb je best een grote kans dat de nagels weer normaal terugkomen.

Alleen dat is natuurlijk nog moeilijker dan het brouwen van een toverdrankje :Y) Hoeveel milliliter geef je van wat, hoe vaak op een dag geef je dat, wat geef je wel, wat geef je niet. En daarnaast duurt het láng voordat je effect ziet, nagels groeien immers niet zo hard. Dus voordat je weet of iets werkt ben je 4-8 weken verder. En als je dan ziet dat het niet werkt, ben je weer 4-8 weken verder voordat je kan zien of het volgende dan wél werkt.

Dus kortgezegd, de nagel gaat hoe dan ook teruggroeien want dat doen nagels. De vraag is alleen hoe...

Ok, helder. Dat is dus nog wel even een proces! Komt dat veel vaker voor? Is er wel een soort 'dit is de default-waarde van de vitamines en oliën waarmee we gaan starten en dan gaan we van daaruit zoeken naar de juiste instellingen' zoals met veel auto-immuunziektes bij mensen?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:55

cursebreaker schreef:
Zo is BARF'en ook niet zomaar wat stukken vlees bij elkaar gooien. Daar moet je ook echt uit'rekenen' en een super strak menu voor samenstellen wil je goed voeren. En dat is met kvv hetzelfde. Niet elke rol kvv is hetzelfde samengesteld dus daar moet je gewoon naar kijken. Je kunt als nieuwe kvv voerder ook niet zomaar klakkeloos eenzelfde 'menu' overnemen van wat een ander voert aan z'n hond. Je moet daar je eigen weg in zoeken, met behulp van advies van anderen en inlezen. Je kunt gewoon ook echt wel dingen fout doen met kvv voeren, dus daar mag je mensen best op attent maken vind ik, als er dan een discussie gaande is over kvv.

Dit is dan ook exact de reden dat ik geen barf voer. Dat is Rocket Sience XXL om dat helemaal perfect te doen.

Ik kan me het hoorcollege tijdens mijn MBO dierverzorging namelijk nog goed herinneren dat er door de docent gewaarschuwd werd voor tekorten bij Barf voeren.

Omdat je dan óók moet gaan puzzelen met de percentages spiervlees, orgaan en bot. Náást het afwisselen van de diersoorten.

Met kvv hoef je eigenlijk "Alleen maar" te letten op de verschillende diersoorten, omdat in een fatsoenlijke kvv de verhoudingen spiervlees, orgaan en bot al voor je zijn gedaan.

En Kiwitje

Citaat:
De duidelijkste definitie van een soort komt, natuurlijk, uit de biologie. Verschillende individuen behoren tot dezelfde biologische soort, als ze in staat zijn om zich voort te planten en vruchtbare nakomelingen voort te brengen.De Groene Leguaan kan niet voortplanten met een Neushoornleguaan. De Duitse herder en pekinees zijn wel in staat zijn om te paren,en behoren we ze dus tot dezelfde soort (maar verschillend ras).
Definitie van Soort ; een populatie van alle individuen die zich onder natuurlijke omstandigheden (dus zonder ingrijpen van de mens) onderling kunnen voortplanten met vruchtbare nakomelingen en die dit in de natuur ook doen. Alle individuen binnen een soort vertonen sterke uiterlijke, morfologische en genetische overeenkomsten. Binnen een soort kunnen echter ook onderlinge verschillen (variatie) bestaan, zoals kleurvarianten.
Soorten komen niet voor als losse individuen, maar als populaties die vaak door afstand van elkaar gescheiden zijn. Hierdoor raken populaties van elkaar geïsoleerd en kunnen kenmerken in de loop van de tijd veranderen. Zo ontstaan nieuwe soorten. Soms zijn er te weinig mogelijkheden of partners te vinden en sterft de populatie uit.

http://www.leoniekecartoons.nl/wildtracks/index.php/nl/diersoorten/wat-is-een-diersoort

Ik heb zn vermoeden dat een kip en kalkoen het in het wild niet zo snel met elkaar zouden "doen"

Evenals dat ik een zalm zich niet zie voortplanten met een kabeljauw

Een schaap× geit komt trouwens wél voor geloof ik.

Afbeelding
Kip

Afbeelding
Kalkoen.

Wat jij bedoeld met diersoorten Kiwitje, is denk ik eigenlijk de "klasse" namelijk Aves= gevogelte.

Want een kip en kalkoen behoren echt absoluut niet tot dezelfde soort.

Nu weet ik niet wat dit betekent voor het voeren van de verschillende "diersoorten" en de voeradviezen die je overal kan vinden.

Of er inderdaad letterlijk "diersoorten" bedoel wordt, of zoals jij eigenlijk aangeeft vooral de verschillende "dierklassen" zoals "gevogelte" "hoefdieren" "vissen"

Edit: spelfouten
Laatst bijgewerkt door mvdende op 19-03-21 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:00

mvdende,

met kvv moet je ook niet alleen 'maar' kijken naar het aantal dier soorten - dat is dus wat ik probeer te zeggen - even los van de premix discussie nog, en wat een van de dingen is waarvan het belangrijk is om je vooraf over in te lezen.

Want er zitten, zoals al eerder gezegd, veeeel mixen bij die Niet compleet zijn en waarbij de verhouding orgaan/spier/bot Niet goed is. Dus daarom dat ik zeg dat je qua basis met het samenstellen van een menu echt wel moet kijken naar welk merk je pakt en welke rollen. Want ook binnen een merk zitten er complete rollen bij - waarbij die verhouding wel goed is - en niet complete mixen die je ter aanvulling geeft en dus niet als Basis moet gebruiken, want dan zou je wel tekorten kunnen krijgen. En dat zijn van die dingen die je bv. als beginnende kvv-voerder al vrij goed terug kunt vinden op Voerwijzer bv. of via een andere kenner/professional verteld kunt krijgen.

Ga voor de grap op voerwijzer eens meerdere merken napluizen en kijken naar wat er allemaal wel/niet in zit. Dan zie je dat er gewoon echt veel mixen bij zitten waarbij de verhoudingen niet optimaal zijn - Meike heeft daar fijne tabellen voor gemaakt, waar dat in te zien is per merk en per mix van zo'n merk. Tekorten kun je dus niet alleen met barf'en krijgen maar met kvv voeren net zo goed.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-03-21 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:02

kiwiwitje schreef:
_Christina schreef:

Welke zalmolie voer je?
Ik zou persoonlijk zeggen ; nutrolin skin en coat.
Ik heb die van Heltie Horse gehad (dubbele dosering was prima) en ik heb momenteel die van Naturzade uit Duitsland. Die vind ik persoonlijk wat dunner lijken, daar geef ik dus ook veel meer van dan de richtlijn. Met Heltie was het best ok, de olie van Naturzade is denk ik wel van minder kwaliteit of hij moet toevallig door de rui weer wat droger zijn geworden.
Pfoe die Nutrolin is wel echt gigantisch duur? Tenminste met wat ik vind aan prijzen voor één fles Nutrolin, daar kun je 3 flessen van Heltie voor kopen. De dosering is ongeveer hetzelfde.

Kaus schreef:
_Christina schreef:

Ik zou het even verder zoeken dan zalmolie. Dat is echt niet heilig. Dexter heeft weleens schilfers op zijn rug/staartaanzet. Ik smeer dan kokosolie daarop en spoel het na een uurtje uit. Maar dat is met de hele hond niet te doen :Y) Is het niet een idee om even naar een dermatoloog te stappen?
Dat is precies waarom ik het hier vraag :o kokosolie heb ik ook weleens geprobeerd, maar we hebben tegenwoordig helaas geen tuin meer waar ik hem dan een uurtje vettig zou kunnen laten zijn, dus dat is geen doen. Vandaar ook dat ik liever naar alternatieven van binnenuit zoek.
Fijn dat Dexter weer blij is, naar gedoe met die nagels!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:09

Als je het van binnenuit wilt aanpakken, want zeker met die droge schilferige huid verwacht ik dat het ook van binnenuit komt ja, zou ik toch eerder idd met een professional verder gaan zoeken vanaf hier. Want dan wil je gewoon eerst weten wat er aan de hand is/oorzaak is zodat je meteen gerichter kunt behandelen/bij voeren etc.

Grote kans dat het bv ook nog best voer gerelateerd zijn; dat er iets in het voer zit waar je hond gewoon niet lekker op gaat bv. Dat kan ook invloed hebben op de huid en werkt van binnenuit. Ik zou eens kijken idd of er een dermatoloog is waar je eens terecht zou kunnen bv.

Je zou iig ook nu nog kunnen kijken voor een andere olie ja. Ik vind de IcelandPet olies erg fijn moet ik zeggen. Ik geef daar zelf nu de Omega -3 oil van.