ZoZenn schreef:Hoe doen jullie pups het met andere honden? Hij is prima met mijn eigen hond, maar doodsbenauwd voor honden op straat. De eerste week begon hij direct te plassen zodra hij een andere hond zag, inmiddels doet hij dat niet meer, maar hij duikt wel direct in elkaar en als een andere hond ook maar een beetje dominant is kruipt hij zowat in mijn shirt. Zodra hij honden kent of als honden hem negeren is het prima en wil hij wel spelen, maar bij opdringerige (niet eens agressieve) honden slaat hij compleet dicht. Iemand tips? Ik ga vanaf volgende week met hem naar cursus, om hem zo wat te laten wennen.
Ik denk dat het belangrijk is om te bedenken wat jij wil van de pup als hij volwassen is qua gedrag.
Ik leer mijn puppy's bijvoorbeeld andere honden negeren, helemaal aan de lijn. Aan de lijn wordt er eigenlijk geen kennis gemaakt, want dat wil ik later ook niet. En het voordeel is dat ze dan ook later niet overal op af willen aan de lijn.
Los zoek ik honden op die ik ken en vertrouw en daar mogen ze kennis mee maken. Als de pup die hond eng vindt, mag hij best tussen mijn benen komen staan, maar ik til dan niet op en bemoei me er eigenlijk niet mee. Dat is wel de reden dat ik dus bekende honden opzoek, want met vreemde honden gebeurt het me iets te vaak dat je een geval 'Doet die anders noooooit!' krijgt. Of een laat ze het maar uitzoeken. Dat gebeurde me mijn met reu, die werd opgejaagd door een andere hond en vond het echt niet leuk. De eigenaar vond dat we het gewoon moesten laten gaan, maar ik wil juist dat mijn honden leren dat ik een veilige haven ben én problemen oplos.
Vreemde honden ontwijk ik als ze nog echt klein zijn en daarna gaan we met die bekende honden een keer samen in een wat drukker gebied lopen. Zo zijn er andere honden bij die pup kent en vertrouwt, kunnen zij afleiding spelen en ik let op. Ik til trouwens wel rustig mijn pup op als er een hond komt die ik niet vertrouw of van verwacht dat het niet klikt, of laat ze tussen mijn benen staan en jaag de andere hond weg.