Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:55

1 Maart komen de eerste kuifhoendertjes hier weer uit de eieren, na 2 dagen verhuizen er alweer een aantal die gereserveerd zijn :-)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:13

Witje, de witte cochin heeft zaterdag dr eerste eitje gelegd! En gisteren de tweede. Ik kon precies merken dat het eraan zat te komen want ze is ineens heel veranderd. Ze tokt erg veel en reageert om de een of andere manier heel erg op mij. Super grappig!

Helaas heb ik ze allemaal op AB staan dus kan ik de eitjes nog een tijdje niet eten.... dat is wel jammer.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:37

Ironisch dat ik onder dit topic reclame zie voor de landbouwdagen intensieve veehouderij, incusief plaatje van een schuur vol kuikens. Weten jullie eigenlijk hoe groot het territorium van een toompje kippen is als ze zelf de omvang kunnen kiezen? Sinds wij het geluk hebben buitenaf te wonen weet ik het en ik verbaas me er elke dag weer over.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:35

Ze gaan niet zo heel ver bij de ren=veiligheid vandaan, of er moeten genoeg schuilmogelijkheden zijn, op open grasveld zijn ze kwetsbaar voor roofvogels.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:04

Die van mij vonden mijn eigen hectare niet voldoende en liepen graag op het land van de buren... Heb ze nu op ca 100 m2 zitten en daar lijken ze redelijk tevreden mee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:07

Hier blijven ze tot nu toe redelijk braaf op ons perceel van zo'n 4000m2 met hun viertjes, maar als er in het veld inderdaad ook wat groen zou staan dan gingen ze waarschijnlijk nog wat verder. Ze blijven meestal bij de paarden in de buurt :))

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:30

Die bij mij altijd ontsnappen vinden de tuin ook groot genoeg en gaan niet over het erf het veld jn. Ligt ook een beetje aan je ras denk ik. Sommige nemen hier de hele boerderij over en andere blijven relatief dicht bij het hok.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:19

Kippen zijn ook eigenlijk niet echt gemaakt voor de open vlakte natuurlijk. Onze kippen gebruiken ongeveer anderhalve hectare. Hun territorium is trouwens niet cirkelvormig en dat is maar goed ook, want dan bleven ze niet op ons terrein. :+ Een ondiepe sloot is genoeg om ze tegen te houden. De maximale afstand tussen het hok en de rand van hun territorium is ongeveer 150 meter. Ze hebben behoorlijk veel beschutting en maken daar inderdaad veel gebruik van. Ondanks dat lopen ze regelmatig zo'n 50 meter het weiland in. Er zitten hier veel roofvogels, maar daar zijn ze niet heel bang voor. Alert zijn ze natuurlijk wel. Misschien dat ze wat dapperder zijn door de parelhoenders die er ook bij lopen. Die slaan veel eerder aan en zijn bovendien voor de duvel niet bang. Ze verjagen alles wat in hun buurt komt, of het nou kraaien, buizerds of ganzen zijn. Anders dan je misschien zou denken zijn die laatsten daarvan het minst onder de indruk. }>

Hiervoor hadden we overigens veel minder ruimte en daar leken onze kippen ook tevreden. Ik beweer dan ook niet dat je alleen aan kippen moet beginnen als je ze onbeperkte ruimte kunt bieden. Die hokken van een paar vierkante meter vind ik zelf wel heel erg sneu, maar er zit natuurlijk heel veel tussen. Ik vond het vrij lastig om informatie te vinden over hoe groot het territorium van loslopende kippen is, dus het leek me in elk geval wel interessant om te melden.

JdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:24

Hee bokkers!
Binnenkort komt ons kippenhok.
Het is 3 meter lang.
We denken er wel over om hem uit te breiden.
Wat hebben jullie in het hok binnen? Zaagsel of stro?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:07

Leuk dat jullie kippen nemen! Kippen zijn echt geinige beesten, je blijft er naar kijken. :D Als 3 meter de lengte is, wat is de breedte dan? En bedoel je het hok of de ren? In een hok van 3 meter kun je heel wat kippen kwijt. :)) Als je de ren bedoelt... -O- Dan zou ik zeker niet twijfelen over het uitbreiden. :) Lees vooral ook even wat hierboven staat. Zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk, maar zelf zou ik rekening houden met 3 kippen en 4 vierkante meter per kip als het absolute minimum. Onze eerste ren voor 3 hennen met haan was ongeveer 3 bij 7 en dat vond ik op zich te doen, al hebben we hem nauwelijks gebruikt, omdat de kippen los in de tuin veel meer plezier hadden en wij dus ook. Als je die mogelijkheid hebt zou ik dat dan ook zeker overwegen, scheelt ook weer gedoe met het maken van een ren. ;)

Wij hebben strokorrels in het hok, maar zaagsel kan volgens mij ook prima. Stro vind ik niet handig met schoonmaken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:42

Ik heb hennepstrooisel gemengd met stro in het hok. Hennep vangt en droogt mooi alle poepjes. Stro doet dat toch een stuk minder als je dat als enige gebruikt, het valt er gewoon tussen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:28

Wij hebben gehakseld stro en houtkrullen, werkt ook heel goed. Het aantal meters per kip ligt ook aan je ras natuurlijk, grote hebben meer plek nodig dan de kleinere rassen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:52

"Kippenhok kopen?
kippenhokken.beslist.nl
46 Kippenhokken op Beslist.nl Houten kippenhokken vanaf € 44,95"
Advertentie.

Ik val even binnen, onze buren hebben kippen en ze lopen steeds bij ons. HEel leuk met je camera, mara vervelend als ze in de ochtend zitten de krijsen.
Wat is een tip om ze in hun hok te houden? wil daar mee naar de buren stappen.

JdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:19

Dank voor jullie reacties!

Het hok is 2.90 lang en 1.22 breed en 130 hoog.
Het binnenhok weet ik nog niet. Hij is nog niet binnen.

Ik weet nog niet of ik ze los laat lopen. Aangezien we ook honden hebben die buiten lopen.
Ze zijn wel kippen gewend, bij de opvang hebben ze ook kippen achter gaas.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 14:12

Dat is wel echt klein. Kan je hooguit een koppel of een trio serama's, baardkrielen, sebrights of andere mini-rassen op houden. Anders wordt het een modderpoel.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:15

Hier zijn de eerste kuikentjes uit de eieren gekropen en aan het kruipen :-). Kraamkamer staat klaar.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:22

Ah kuikens. ..

Ik heb net maar een advertentie gezet op mp voor zijderhoen eieren
Maar ik wil geen wit lichtbruin of zwart daar heb ik er al genoeg van haha

Mijn ren is ongeveer 5x5 en daar leven 10 krieltjes in meestal een maand of 4.
Als het weer straks weer beter wordt dan mogen ze weer los in de tuin.
Nu zitten er te veel kraaien die ze pakken.
In nov 1 kwijt geraakt en in het voorjaar 2.
Dan is er blijkbaar niet genoeg eten hier voor handen en pakken die krengen mijn kippen.

Ik heb idd stro in het hok
Niet ideaal zal er eens wat gehakselt stro iod gaan halen

Gisteren waren ze wel heel zielig. ..
Wij gingen rond half 3 op verjaardag met het idee om maar 2 uurtjes weg te zijn
We hadden de schuif naar het hok even dicht gedaan omdat er 3 broeds waren en die wilde we er even vanaf hebben

Maar het werd iets later half 8 ofzo en toen we thuis kwamen zaten er 10 kipjes op het loopplankje voor het deurtje heel zielig op een hoopje te slapen _O-

We hebben ze maar in bed gelegd en lief toegedekt haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 01:26

Mando, zit je al op zijdehoender pagina op fb?
Misschien kan je daar wel goed aan eieren komen van andere leuke kleurtjes.

Ik wilde weer even mijn koppel kipjes laten zien.

Krentje (platenbont)
Afbeelding
Pepper (splash)
Afbeelding
Browny miss Brown (choco)
Afbeelding
Poppie (chocolade koekoek)
Afbeelding
Lekker los in de kippenwei.
Afbeelding

Momenteel is mijn platenbonte hen, Krentje, uit logeren bij een fokker. Maar helaas bleek de haan die voor de juiste kleur moest zorgen, toch niet geschikt. Dus toch geen kuikens van onze Krentje helaas. Ze komt dus weer naar huis en ze neemt gelijk een mooie zwarte vriendin, genaamd Muis mee naar huis. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 02:16

Ik ga ook beginnen. Het hok is net gearriveerd, komende week wordt een stuk grond afgezet. Even een stip want ik wil de komende dagen ff door dit topic heen spitten naar tips en handigheidjes :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 06:37

Oooo wat een plaatjes. ..
Volgens mij wel zal ff zien

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:41

Wat leuk een kippen topic! Ik heb sinds dit weekend 2 kipjes, kruising hollandse kriel x antwerpse baardkriel, deze heb ik uit een opvang gehaald. Ze zijn nu aan het wennen en wil eigenlijk de ren nog wat opleuken voor ze, ik dacht aan wat boomstammen oid, hoe hebben jullie dat gedaan? Als ze goed gewend zijn mogen ze binnenkort ook lekker in de tuin scharrelen :) zo gezellig straka van de zomer!
Ik wil er nog 2 krieltjes bij straks, sowieso een sebright, heb al contacr gehad met een fokker en dacht aan een hollands krieltje met een leuk kleurtje.. weet iemand daar een fokker van omgeving den bosch?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:18

Mijn ren is nu ook maar een zwarte kale vlakte... ik schoffel regelmatig om, en er ligt een oude metalen prullenbak op zijn kant in. Daar gaan ze dan IN zandbadderen :roll: Er staan twee hortensia's maar dat is ook maar een stel stokjes momenteel.

Ik zie wel dat mijn lavendel in de pot fijn groen is gebleven in de winter, dus ik denk dat ik deze lente wat winterharde planten erin ga zetten. oa lavendel, en misschien buxus oid.

En boomstammen wil ik ook graag, ik moet nog eens met de auto het bos in om wat takkenspul te halen.

Ik ben ernstig aan het twijfelen om er nog iets bij te zetten, ik denk aan twee seramahennetjes.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:13

Hier zijn de eerste kuikens, kuifhoen krieltjes en serama's.

Al heel veel gereserveerd, die worden morgen opgehaald :-)

Afbeelding

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:22

Wat voor kuiven heb jij laptopmuis?
Van eigen dieren of via broedeieren gekocht?
Vandaag een dode hen, was al wat dun en suf, maar als ik der oppakte wel fit en ook heldere ogen, geen idee wat het geweest kan zijn. Was 3 jaar oud.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:22

Eigen broedeieren. Heb een Baardkuifhoen haan, twee baardkuifhoen hennen en gewone kuifhoen hennen. Zijn dus kruisingen en zuivere baardkuifhoenders. Allemaal kriel.
Heb er verschillende kleuren uit, grijs, zwart-wit, zwart, choco, ...
Is dus voor de liefhebber :-)

Afbeelding