Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Een ondiepe sloot is genoeg om ze tegen te houden. De maximale afstand tussen het hok en de rand van hun territorium is ongeveer 150 meter. Ze hebben behoorlijk veel beschutting en maken daar inderdaad veel gebruik van. Ondanks dat lopen ze regelmatig zo'n 50 meter het weiland in. Er zitten hier veel roofvogels, maar daar zijn ze niet heel bang voor. Alert zijn ze natuurlijk wel. Misschien dat ze wat dapperder zijn door de parelhoenders die er ook bij lopen. Die slaan veel eerder aan en zijn bovendien voor de duvel niet bang. Ze verjagen alles wat in hun buurt komt, of het nou kraaien, buizerds of ganzen zijn. Anders dan je misschien zou denken zijn die laatsten daarvan het minst onder de indruk.
Als 3 meter de lengte is, wat is de breedte dan? En bedoel je het hok of de ren? In een hok van 3 meter kun je heel wat kippen kwijt.
Als je de ren bedoelt...
Dan zou ik zeker niet twijfelen over het uitbreiden.
Lees vooral ook even wat hierboven staat. Zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk, maar zelf zou ik rekening houden met 3 kippen en 4 vierkante meter per kip als het absolute minimum. Onze eerste ren voor 3 hennen met haan was ongeveer 3 bij 7 en dat vond ik op zich te doen, al hebben we hem nauwelijks gebruikt, omdat de kippen los in de tuin veel meer plezier hadden en wij dus ook. Als je die mogelijkheid hebt zou ik dat dan ook zeker overwegen, scheelt ook weer gedoe met het maken van een ren. 
. Kraamkamer staat klaar. 

zo gezellig straka van de zomer!
Er staan twee hortensia's maar dat is ook maar een stel stokjes momenteel.