Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

r_lolita

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:18

Ach wat vervelend! Sterkte! Ja in de koelkast :P snel erin geklommen toen ik kaas voor haar ana het pakken was...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:43

Vervelend friends :j .

@Kaus, een wasbeurt? Hoe moet ik me dat voorstellen? Daar waren mijn 2 dames namelijk helemaal niet van gediend. Geprobeerd om ze aan water te laten wennen, maar dat zagen ze absoluut niet zitten. Water was om te drinken en meer niet :n .

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:45

Hoe heb je geprobeerd ze aan water te laten wennen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:36

Ja, met een centimetertje water begonnen, teiltje met een eilandje erin, lauwig water, maar de dames moesten er écht niks van hebben. Ze zagen de lol er niet van in :n .

Ben me trouwens aan het oriënteren op een nieuwe kooi voor nieuwe bewoners. De oude kan nog net, maar is toch redelijk vakkundig gesloopt door de vorige bewoonsters.
Ik zie alleen door de bomen het bos eigenlijk niet >;) .
Ik wil een niet absurd grote, ze mogen toch elke avond de hele avond los lopen en ik wil niet zo'n enorme 'sta in de weg'.
Iemand tips?

Wat me trouwens opvalt is dat de deurtjes van de meeste kooien zo'n gebruikelijke sluiting hebben waarbij een haakje sluit over een tralie. Ik ben altijd bang dat een beetje fanatieke rat ze openmaakt? Ik had zo'n dame die van alles probeerde en ik had op het deurtje (bovenin de kooi) altijd een steen liggen. Vertrouwde het toch niet helemaal. Is dat jullie ratten ooit al eens gelukt om een deurtje open te krijgen?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:41

Heb je ook speeltjes/ snoepjes erin gelegd? Dus motivatie voor iets uit het water halen? :)
Ik ga het mijn heren dit jaar ook aanleren, lijkt me heerlijk voor ze om af te kunnen koelen in de zomer op die manier.

Wanneer de deurtjes goed klem zitten (dus echt stevig zijn) krijgen ze ze niet open. Helaas heb ik een fanatiekeling gehad die het zo door had wanneer een deurtje ook maar een beetje lam was, en floep...daar gingen ze aan de wandel :') Heb voor de zekerheid muskushaken erop....gewoon voor het geval dat :+

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:46

Nee, heb er eigenlijk niet aan gedacht om er iets in te leggen. Gaan we bij nieuwelingen proberen :j .

Zie, ik was er al bang voor dat een fanatiekeling dat wel voor elkaar zou krijgen. Krijg echt een hartverzakking bij het idee met 2 honden en 2 katten in huis. Niet dat ik het idee heb dat die direct iets zouden doen, maar wil het experiment niet aan :n .
Sowieso beveiliging eraan dus :j .

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:01

Hier hebben ze ook ontdekt hoe ze zon sluiting open moeten krijgen ;) ondanks dat het een vrij sterke sluiting is.. (De sluiting aan de zijkant van de kooi dan toch, die bovenop hebben ze nog niet open gekregen maar daar ligt voor,de zekerheid een plaat op ;) )
Wij doen er gewoon een ijzerdraadje omheen, goedkope en simpele oplossing ;)

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:02

LDRD, helaas wel ervaring meegehad dat ze ze open drukte en hem peerden. Heb ze afgesloten met ijzerdraad zodat ze niet meer open kunnen. Heb mazzel dat een voiliere heb met 2 grote deurtjes die je omhoog moet tillen. Hier kunnen ze er niet door uit :)

Mijn dames waren gelukkig nog te vinden na dit weekend. Het scheen flink gefeest te zijn geweest in de flat en onze verdieping ligt in de puin :( Gaten in het plafond en overal een paasei. Moet echt een herrie zijn geweest maar de ratten leken niet meer gestresst te zijn toen ik gisteravond thuiskwam. Komend weekend mogen ze lekker allebei mee naar huis reizen met de trein.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:06

Oké, bedankt voor de waarschuwing, deurtje(s) dus inderdaad goed beveiligen :j .

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:08

LDRD schreef:
Ja, met een centimetertje water begonnen, teiltje met een eilandje erin, lauwig water, maar de dames moesten er écht niks van hebben. Ze zagen de lol er niet van in :n .

Ben me trouwens aan het oriënteren op een nieuwe kooi voor nieuwe bewoners. De oude kan nog net, maar is toch redelijk vakkundig gesloopt door de vorige bewoonsters.
Ik zie alleen door de bomen het bos eigenlijk niet >;) .
Ik wil een niet absurd grote, ze mogen toch elke avond de hele avond los lopen en ik wil niet zo'n enorme 'sta in de weg'.
Iemand tips?

Wat me trouwens opvalt is dat de deurtjes van de meeste kooien zo'n gebruikelijke sluiting hebben waarbij een haakje sluit over een tralie. Ik ben altijd bang dat een beetje fanatieke rat ze openmaakt? Ik had zo'n dame die van alles probeerde en ik had op het deurtje (bovenin de kooi) altijd een steen liggen. Vertrouwde het toch niet helemaal. Is dat jullie ratten ooit al eens gelukt om een deurtje open te krijgen?

Ik heb een Savic Royal Suite, maar volgens mij heb je daar ook enkele van!
Is in ieder geval echt een aanrader. Zit je niet te klooien met kleine deurtjes, en is ook een mooie kooi om te zien. :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:11

Die wasbeurten zijn niet al te fijn. Heb ze in de zomer op alle manieren aan water laten wennen maar ze willen gewoon niet...
Ik vul de wasbak met lauw water, pak de rat vast, beetje water erover en door de vacht woelen tot ze schoon zijn, daarna droog ik ze goed af.
Laten we het er op houden dat er heel wat schrammen aan te pas komen.. :\
Daarom vermijd ik het zo veel mogelijk, maar ja, dan moeten ze maar niet in de jus d'orange gaan rollen.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:13

Haha kaus zo ging dat hier vroeger ook :')
Zusje wou Missy altijd wassen, want die was lief, en ik mocht de rest doen _O-

Swieb is regelmatig ook een beetje ranzig dus die gaat ook 1x in de maand in bad.

Zet dan neutral douchegel met de dop open klaar, kraan open, Swieb met 2 handen vastpakken en onder de kraan doorhalen tot ze nat genoeg is, zeep pakken, ondertussen Swieb 20x van de wastafelrand terug de wasbak in douwen, snel inzepen, dan goed afspoelen en afdrogen :')

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:15

Ga ik eens naar kijken Dribbel :j .

Ook geen waterliefhebbers dus Kaus :D .

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:21

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:27

Had hem al gezien. Is op zich nog niet zover uit de buurt, maar vind hem toch een behoorlijk formaat hebben :j . Ietsie kleiner kan ik hier thuis er wat makkelijker doorheen krijgen :D .

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:30

LDRD schreef:
Ga ik eens naar kijken Dribbel :j .

Ook geen waterliefhebbers dus Kaus :D .

Ze háten water! Vorige keer droeg ik er tuinhandschoenen bij, maar die kon ik nu niet vinden. Mijn armen zien eruit alsof ik mezelf snij, niet fijn... :\

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:33

Zijn ze na het wassen dan niet diepbeledigd?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:37

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:37

Ja, echt verschrikkelijk :')
Dan komen ze niet meer bij me zitten, kruipen in een hoekje en rennen weg als ik ze probeer te pakken.
Ik kan er pas weer bij wanneer ze helemaal droog zijn. Drama queens :Y)

@Tigress, dat filmpje ken ik en heb ik geprobeerd maar ze willen echt niks met water te maken hebben. Zelfs toen het 35°C was gingen ze het water niet in. Kn het water zaten rozijntjes zodat ze wat te doen hadden, maar ze wilden gewoon niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:43

Kan me voorstellen dat ze dan even flink van je balen :D .

Ken het filmpje overigens ook en ga het tzt maar eens zo proberen, kijken of het werkt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:51

Haha, onze ratjes houden ook helemaal niet van water. Geen beginnen aan. :n

Ik heb een vraagje aan jullie over het introduceren van nieuwe ratjes. Sinds een jaar heeft onze dochter haar eerste twee ratjes. Twee dames die dus nu iets meer dan een jaar oud zijn. Een van de twee is erg tam en daar is ze ook echt gek mee; de tweede hebben we helaas niet helemaal tam kunnen krijgen, al gaat het wel steeds beter.
Daar ratjes niet zo oud worden en ze die beestjes echt in haar hart heeft gesloten vraag ik me af of het geen goed idee zou zijn om twee jonge ratjes er bij te nemen. Ten eerste is het voor ratjes nu eenmaal veel gezelliger in een iets grotere groep. Ten tweede denk ik dat het voor onze dochter toch iets beter te verwerken is als haar geliefde tamme ratje zou sterven. Want dan heeft ze aan die bijterige tweede echt helemaal niks meer.
Mijn man ziet ook wel iets in het idee maar vroeg zich af of de kans niet groot is dat het fout gaat.
1) Is de kans erg groot dat de jonge ratjes door het gedrag van de bange, bijterige oudere rat niet handtam zullen worden omdat ze het gedrag gaan copieren?
2) Er is maar plaats voor één grote kooi op haar kamer. Is er een manier om ze ook zo aan elkaar te laten wennen? We hebben eventueel nog wel een tweede, kleinere kooi voor de eerste weken maar een oplossing voor lange duur is dat zeker niet.
3) Is het gebruikelijk dat een rattery de dieren terug neemt als de introductie niet wil lukken? Of zou dat een ongewone vraag zijn? (Afgezien natuurlijk van de vraag of we er dan niet zelf al veel te zeer aan gehecht zijn. <3 :)) )

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:44

Hey dames,hier geen ratjes en sorry dat ik het topic "zomaar weer" binnen kom vallen na er een hele tijd uit te zijn geweest.
Ik zou graag willen vragen of jullie misschien een goede ratteryweten in noord holland.
Wij zijn opzoek naar in totaal 4 ratjes, 2 dames en 2 heren (rittens) mijn vriendin wil graag 2 mannetjes en ik 2 meisjes. (K heb haar weer besmet met het virus ze was er net vanaf hihi).

Ik hoor het graag als jullie iets weten :) ( misschien een prive berichtje ? ) alvast 1000-maal dank :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:14

Ik ken helaas niet veel ratteries, dus ben bang dat ik je niet verder kan helpen :c

Ik heb trouwens een husky die in een japanner is verandert :')

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:31

haha, wat grappig tigress.

Mijn husky heeft nu een hartje op haar hoofd :P

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:54