Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:59

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:12

Dat stukje hindernissen voor de tunnel in het vast parcour ziet er wel ingewikkeld uit zeg! Maar hij doet het netjes! En dit is dan met bal?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:25

Seni schreef:
Dat stukje hindernissen voor de tunnel in het vast parcour ziet er wel ingewikkeld uit zeg! Maar hij doet het netjes! En dit is dan met bal?

Jep met bal :) Ik hoef m niet eens echt te gebruiken, maar het bij me hebben is genoeg. Hopelijk kan het snel zonder. Maar ik was hier al enorm blij mee :) Eindelijk wist ze wat raakvlakjes waren op wedstrijd ;)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:27

Seni schreef:

Dit was het gehele parcours

Afbeelding

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:31

JesdaPower schreef:
Opzich maakt het qua niveau niet super veel uit wie wat aanleert. Je moet toch kijken naar de hond. De ene hond vindt die manier fijner/beter en die hond weer een totaal andere. Of je dan als instructeur meer of minder ervaring hebt maakt mij niet zo veel uit, als die instructeur maar denkt aan de hond.

Snap je :Y)

Wat jij aanhaalt mis ik bij mijn huidige agility instructeurs van mijn KC. Het vermogen om te kijken naar de combinatie en inspelen op HUN knelpunten. Verder vind ik het belangrijk dat je goed de te lopen lijnen kan uitleggen. Als jij goed kan uitleggen hoe en wat zullen de meeste mensen er al van leren ;)
Zelf les ik liever bij een (fanatieke) wedstrijdloper, omdat die meer ervaring hebben met snelle honden en sturen met lichaamstaal tov een KC instructeur. Niks te nadelen van een KC instructeur, maar dat mis ik momenteel bij de KC instructeurs waar ik les van krijg ;)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:46

Dat is een pittig VP voor de A-klasse zeg! Bij Cyno en volgens mij ook bij de FHN zijn de A parcoursen normaal gesproken wat meer logische langere lijnen dan hier gebruikt zijn.
Wat betreft het agilitytraining krijgen heb ik gemerkt dat ik doordat ik in het begin les heb gehad van iemand die zelf niet heel veel wedstrijdervaring had, ik best wel wat dingen niet op de handigste manier aangeleerd heb gekregen, waardoor ik nu in de B1 best wel eens tegen kleine probleempjes aanloop. Met mijn volgende hondje zal ik die fouten niet meer maken en heb ik les van iemand anders die eerst een hele solide basis legt, maar het is wel jammer dat je daar bij je eerste agilityhond niet op gewezen bent op het moment dat je nog in de aanleerfase zat.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:52

Dat heb ik ook. Met Jesda had ik les van iemand die gediplomeerd is. Echter ging ik mijn na enkele lessen eens verdiepen en merkte toen pas hòe slecht zij les gaf. Ik kan het zelf niet beter en ik wist ook niet beter dus met Jesda is eigenlijk alles verkeerd aangeleerd. Vooral de palen. Mijn instructeur zei toen wanneer je aan de linkerkant van de palen loopt, de hond links moet insteken en als jij rechts van de palen loopt, de hond rechts moet insteken. Ik dat dus fanatiek geoefend en met onderlinge wedstrijden kreeg ik steeds een DK en ik wist maar niet wat ik fout deed. Mij werd dat immers zo geleerd.
Ik was het op een gegeven moment zo zat, dus ik naar de keurmeester en vroeg (uiteraard wel vriendelijk) wat ik verkeerd deed en die wees mij toen op die palen fout. Heeft me zelfs het parcour nog mee ingenomen om het uit te leggen. Bedankt instructeur.

Als ik af en toe met Jesda nog doe dan merk ik nù nog de fout van toen het is aangeleerd

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:57

Het waren zeker pittige rondjes. Helemaal voor de 1e x A was het hard nadenken voor mij ;) de jumpings waren wel een stuk makkelijker gelukkig!

Ik heb met Dumas ook enorm veel fouten gemaakt. Aps je het niet kent heb je gewoon geen idee wat goed en wat slecht is. Met Csiva een heel stuk minder fout gedaan. Die heeft een aardige basis al zijn er wel een paar dingen die ik met een volgende hond weer anders zal doen. Maar dat hou je denk ik altijd ;)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 23:02

Met Jinn ga ik de palen meteen goed aanleren. Ook het bochtwerk enzo. Alles moesten we zo veel mogelijk met 1 arm aanwijzen omdat de hond dan daar op ging letten. Ja, ik wist niet beter en nu met Jinn krijg ik steeds op m'n flikker dat ik beide armen moet gebruiken. Al gaat dat gelukkig wel beter

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 23:36

JesdaPower schreef:
Met Jinn ga ik de palen meteen goed aanleren. Ook het bochtwerk enzo. Alles moesten we zo veel mogelijk met 1 arm aanwijzen omdat de hond dan daar op ging letten. Ja, ik wist niet beter en nu met Jinn krijg ik steeds op m'n flikker dat ik beide armen moet gebruiken. Al gaat dat gelukkig wel beter

Beide armen , wat is daar het stuur nut van :o? Ik zou denken dat je beter 1 arm kan gebruiken, anders blijf je niet rechtop staan (lijkt mij).
Van de zomer ga ik de 2x2 weave pole methode gebruiken. Kan mijn slimme tante gelijk meedenken over hoe het moet ipv dat ik daarna mijn arm gezwaai weer moet afbouwen. Ik houd haar nu al niet bij op de rechte lijnen :P

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 23:44

Nee, ik bedoel niet tegelijk maar of links of rechts :P

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 23:55

Ja, daarom twijfelde ik ook hoor, of ik dat wel kan := Maar we gaan het gewoon bekijken, ik wil heel graag meer leren en voordat ik les mag geven krijg ik dus ook een opleiding waarin ik praktijkervaring op moet gaan doen. Als ik het echt niet vind kunnen om mezelf voor een groep te zetten ben ik daar wel eerlijk in tegenover de club :j Maargoed, eerst maar eens verdere informatie afwachten.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 00:01

Gewoon kilometers maken en proberen om bij meerdere wedstrijden mee te helpen rond de ring. Van zulke dagen kan je zoveel opsteken qua handlen en lijnen lopen. Vaak kan je dan de keurmeester uithoren :D

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:06

Leuk om te zien Marleen!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:04

Mijn vriendjes vandaag eens op de foto gezet.
Zo jammer dat de kwaliteit wat achter gaat tijdens het uploaden.

Jesda:
Afbeelding

Jinn:
Afbeelding

Samen:
Afbeelding

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:50

Wat een lieve foto's! Ik vind Jinn zo'n grappige aftekening hebben :=

Hier is een knoop door.. Beau gaat naar de osteopaat. Ik ga donderdagochtend bij haar kijken terwijl ze een andere hond behandeld en hopelijk kan ik direct een afspraak maken. Hij heft nog steeds af en toe zijn linkerachterpoot, maar ik kan er geen touw aan vastknopen wanneer hij het meer of minder doet. Ik heb het geprobeerd met Arnica D6 maar dat lijkt niet meer heel veel verschil te maken. Hij lijkt af en toe zijn rug wat weg te drukken dus misschien zit het daar. Of ergens anders.. Geen idee. Ik vind de klachten te vaag voor een DA en daar kunnen we altijd nog naar toe als dit geen oplossing is. Zeker als ik door wil sporten wil ik weten wat er met dat pootje is en of ik het op kan lossen. Als dat niet zo is stoppen we. Ik ben erg benieuwd naar haar ideeën, behandeling en adviezen voor daarna.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:46

Let eens op hoe hij zijn poot houdt als hij hem niet heft, heb je de indruk dat hij wat 'op zijn tenen' staat?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:09

Wanneer Jinn zit of staat en gefocust is tilt hij ook 1 poot op. Wanneer die rustig en relaxt is doet hij dit niet.

Succes, hopelijk heb je er iets aan

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:19

Kuggur schreef:
Let eens op hoe hij zijn poot houdt als hij hem niet heft, heb je de indruk dat hij wat 'op zijn tenen' staat?

Soms, maar dat kan ook zijn omdat ik twijfel. Hij loopt al zolang ik hem heb heel licht, we noemen hem ook heertje omdat hij niet lomp loopt maar licht trippelt. En meestal lijkt hij wel zijn hele gewicht te verdelen. Met plassen gaat hij ook op de poot staan om zijn andere poot op te tillen, maar soms 'hupt' hij dan één keer om te blijven staan. Hij geeft geen specifieke pijn aan op plekken en de ene keer is hij net in beweging geweest, de andere keer trippelt hij al een tijdje de kamer rond en weer een andere keer komt hij een minuut geleden uit de mand. Het is niet heel aanwijsbaar wanneer hij het doet. Het is een tijdje erger geweest, toen weg geweest toen we stopten met fietsen en hem Arnica D6 gaven en langaam kwam het weer terug. Ookal fietsten we nog niet en zo. Frustrerend om niet te weten wat hij heeft en of hij pijn heeft...

Voorpoot dat, JP? Dat is eigenlijk altijd gedrags/reflexmatig als het alleen in focus is. Beau tilt een achterpoot op en alleen in rust.

Bedenk me nu dat het rond de tijd van mijn ongeluk begon, maar herinner me niet of het daarvoor al was. Misschien is het pas aan het licht gekomen omdat hij minder bespiering heeft nu. Alhoewel hij nog steeds niet spierloos is..
Laatst bijgewerkt door Hhilde op 03-06-14 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:22

Jaa, Jinn doet voorpoot en alleen in focus. Eigenlijk altijd rechts

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 02:21

Ik zou hem eens laten onderzoeken op acl (voorste kruisband) ruptuur.
In sommige gevallen kan dat een vrij onduidelijke aandoening zijn, en je beschrijving deed me wat denken aan een geval waar ik op een amerikaans bordercollie forum over gelezen heb.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:06

Kuggur schreef:
Ik zou hem eens laten onderzoeken op acl (voorste kruisband) ruptuur.
In sommige gevallen kan dat een vrij onduidelijke aandoening zijn, en je beschrijving deed me wat denken aan een geval waar ik op een amerikaans bordercollie forum over gelezen heb.

Dankjewel voor het meedenken :) Als ik google kom ik niet zo ver, maar er staat veel over niet meer steunen op de poot en minimaal belasten. Terwijl hij er dus wel op gaat staan met plassen, zijn gewicht redelijk lijkt te verdelen en er zelf voor kiest om extra stukken te nemen bij behendigheid. Dat hij doet wat ik zeg op het veld vind ik nog goed te begrijpen, hij geeft slecht pijn aan en is best plichtsgetrouw. Alleen dat hij vrijwillig meer pijn wil lijden vind ik lastig te begrijpen.. En als hij gaat liggen flapt hij nog steeds zijn poten naar achteren als een puppy, lijkt me ook niet lekker met gescheurde banden?

Uiteraard is het wel iets om op te letten :j
Ik heb vanochtend op zijn rug gedrukt op verschillende plekken en dan lijkt hij dat pootje ook op te gaan tillen. Ik ga morgen met stage toch naar Martine, dus dan zal ik haar vragen en ik denk direct even een afspraak maken.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:39

Hilde hoe is het met Beau?

Vandaag heb ik mijn laatste les behendigheid gelopen voor deze cursus. Ik kan nog 2 toetsen lopen, maar door een samenloop van omstandigheden heb ik besloten om die niet te lopen. Nu zijn we beide blij en relaxt van het veld gegaan voordat ze in de stress raakte voor de raakvlakken (klapgeluid van de wip laat haar stressen & een manisch blaffende hond die geprobeerd heeft haar aan te vallen toen ze over de kat liep).
En ook de proeftoets voor de VGG (voorbereiding GG) gelopen vandaag. Kregen 98/100 punten waarvan 1 1/2 punt aftrek door mijn eigen geklungel. Nu op voor de 100/100 over 2 weken :P

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:20

Bodhi en ik starten dinsdag ook met de GG, wilde graag mijn diploma hebben, dus ik mag meedoen met de GG en doe dan eerst nog examen in SH :)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:38

Ga je dan club examen GG lopen of van plan om de wedstrijden in te gaan? Ik ga volgende week GGb in Gorinchem lopen