De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:29

ja zijn neus is idd dik en rood en we kunnen geen oorzaak vinden, vreemd he?

Jack, mijn Vlaam, zat al naast een voedstertje, ze zijn beiden heel relaxt van karakter, ze lagen dagen tegen het gaas aan aan beide zijden dus gewoon bij elkaar gezet...was zo klaar...

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 18:00

Fijn dat hij het goed doet BarbaraNova :j

En wat een gedoe MoppieFilou…

Ik hoop komende tijd geen koppeling meer te hebben, maar zijn er meestal wel goed doorheen gekomen. Het liefst zou ik een grote groep van 18 maken en alle hekken eruit, maar daar durf ik toch niet aan te beginnen… Het is wel 9 dames met 9 heren. Maar de karakters gaan teveel botsen denk ik en we zijn gelukkig heel stabiel.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 23:02

BarbaraNova, arme nijn :(:) Hopelijk geneest het snel!

Het zijn inderdaad een ram en een voedster. Lilly had een voedster moeten zijn in het vorig koppel maar het bleek pas bij de geplande sterilisatie dat het een ram was, en ik was de naam al zo gewend dat ik hem heb gehouden _O-

Zo makkelijk ging het bij Loesje en Lilly eigenlijk ook... Maar Loesje was toen wel nog maar 7 maanden oud, ze zal toch wat meer karakter hebben ontwikkeld ondertussen.

Gigixponys, zo extreem heb ik ze nog niet gehad gelukkig :oo . Denk eerlijk gezegd dat alle konijnen het mij tot nu toe heel erg makkelijk hebben gemaakt, want dat jagen is nog twee keer niks en zelfs dat ben ik niet gewoon :+

NAIWHL, dat zou ik ook niet aandurven inderdaad als alles nu zo stabiel is...

Ik heb ze ondertussen weer gescheiden want Loesje bleef maar achter Lilly rennen, waar Lilly dan nog banger van werd, waardoor Loesje daar weer meer van ging profiteren, en zo blijven we doorgaan natuurlijk. Ga als ik tijd heb een degelijke neutrale ren in de berging zetten en dan moeten ze daar maar een paar daagjes in. Denken jullie dat het een probleem is om ze een paar dagen binnen te hebben (niet warmer dan 20°C) en dan weer naar buiten te doen qua temperatuurverschillen?

Als ik probeer terug te denken denk ik dat het probleem eigenlijk al begonnen is na de trimbeurt. Vond het al lijken dat Loesje naar Lilly snauwde toen ik haar terugzette. Zij rook natuurlijk ook gek omdat ik ze meteen met anti-myiasis heb behandeld, wat misschien de trigger is geweest. Diezelfde avond nog zat ze steeds in een doos in een hoekje waar ik ze de afgelopen maand nooit heb weten zitten, en ze bleef ook boven zitten terwijl ze al klaar was met eten. Dacht dus dat dat lag aan dat ze zich niet goed voelde door het snot, maar dat in de doos en boven blijven zitten deed ze vandaag ook weer terwijl haar snot beter is, dus denk dat het gewoon lag aan dat ze zo ver mogelijk weg wilde blijven van Loesje...

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 07:17

Dan kan het toch ook wel van eerder zijn dat Loesje achter Lilly aan zat. Hier werd Hanna toen ze ziek was ook door Ziva verjaagd uit de groep. Heeft het wellicht met Lilly zijn gezondheid te maken? Konijnen zijn wel harteloos wat dat betreft.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:13

Dat zou inderdaad ook nog kunnen, al denk ik achteraf gezien niet dat ze zich door het snot zo wegstak, maar dat dat al door Loesje kwam. En niezen doet ze altijd dus dat is Loesje wel gewend. Maar zal wel een samenloop van omstandigheden geweest zijn denk ik. De trimmer, Lilly die erger snotterde en een nachtje gescheiden van elkaar.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 07:46

Heb je al geprobeerd om haar weerstand te verhogen ook? Ik geef ze vaak een echyneaforce kuurtje tussendoor als ze zoiets hebben...vorige keer was mijn hangoor, ineens helemaal dicht geslagen, neus vol snot, gelukkig met een paar dagen spoelen en medicatie er in ging het weer beter...als ze niets ruiken schijnen ze dus niet te eten...

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:03

Ze krijgt nu wel voer voor oudere konijnen waar extra vitamine C in zit en een supplement om haar longen te ondersteunen wat volgens de dierenarts ook de weerstand zou verbeteren.
Heb ook heel wat kruiden in huis voor haar die (als ze doen wat er gezegd wordt tenminste) super zouden zijn voor haar, maar ze eet ze niet :\ .
Heb dus wel echinacea in huis, maar gewoon in plantvorm wat ze dus niet eet. Misschien moet ik inderdaad eens zo'n flesje kopen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:46

je hebt ook vloeibare van sensipharm voor konijnen, die is wel wat duurder maar wel heel goed, heb mijn konijn die lichte vorm van myx had, er daarmee ook door gekregen, wilgentakken en kleefkruid zijn ook aanrader...werk graag met kruiden, medicatie van dierenarts is vaak alleen onderdrukkers dus probeer ze zelf altijd te ondersteunen

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:35

Lastig als ze het niet eten willen MoppieFilou.

Hier werd net aan de voordeur gebeld. Er huppelde een konijn door de voortuin. Was Pierre ontsnapt. Uit de groep van de reuzen... Gelukkig staat er een camera op en kon in het terugzoeken. Is dat vreselijke beest via de loopplank het hok in op het hok gesprongen. Vanuit daar over de schutting heen. Dus 180cm naar beneden. Gelukkig niks aan over gehouden. Kunnen vangen en weer in de wei gezet. En dus extra gaas voor dat plankje zodat ze niet meer op het dak van het hok kan springen. _O-

Hooligans nu dus maar even in de tuin zodat ze overtollige energie kwijt kunnen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:50

Wauwww dat is wel een erg hoge hoogte voor een reus zeg, ben altijd zo bang met die ruggen. gelukkig niets gebeurd...

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 16:15

Dit was/is een kruising kleurdwerg met reus. Hebben het formaat van een normaal konijn gekregen met iets langere oren dan gemiddeld, maar geen reuzenoren.

Afbeelding
Mevrouw was moe na het avontuur

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 00:02

Goede tip BarbaraNova! Ik ga er eens naar kijken :)
Heb zelf ook een heel assortiment kruiden in huis, maar die krijg ik helaas dus niet naar binnen. Ze wil echt niets eten behalve brokken en groenten.

NAIWHL, hebben ze weer wat nieuws bedacht? :+ Vind dat ook altijd eng, als ze van zo'n hoogtes springen. Niet normaal hoe ze het doen steeds. Gelukkig is ze weer thuis en in orde!

Hier heb ik de twee nijnen vandaag samengezet op neutraal terrein. Lilly was in het begin erg bang (snot is dus weer heerlijk opgeflakkerd, het is ook altijd wat := ), maar Loesje gedroeg zich prima. Lilly is een bang maar tegelijkertijd ook heel nieuwsgierig konijn dus als Loesje dan even ergens stil zat ging ze heel voorzichtig snuffelen, om weer weg te rennen als Loesje bewoog. En als Loesje dan even wat verder uit de buurt was snel haar schuikplek verlaten om een brokje te gaan stelen _O- . Het gaat al veel beter nu, ze hebben al naast elkaar gezeten, hebben vanavond uit hetzelfde bord gegeten en Lilly loopt enkel nog weg als Loesje met haar lompigheid bijna bovenop haar springt. Hopelijk gaat het morgen nog beter, dan doe ik ze denk ik zaterdag weer naar buiten. En vanaf nu haal ik die twee nooit meer uit elkaar...

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 07:21

Kan je van de kruiden misschien een thee trekken en ze dat als water aanbieden? Wellicht krijgt ze het dan wel binnen. Dat deed ik hier :j

En fijn dat het weer goed komt met die twee :j niet meer uit elkaar kan ik mij goed voorstellen.

En ze hadden weer wat bedacht ja. Ben wel blij dat ze de voortuin in gegaan is. Ze had zomaar de buurt door kunnen gaan…

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:03

Ik moet 2 rammen castreren en dan ga ik koppelen maar ik weet nog niet wie met wie want eigenlijk moeten er nog 3 weg. 1 rammetje en 2 dames. Jack kan ik ongecastreerd koppelen die vecht totaal niet en vindt het best. Toen ik hem kocht zat hij ook bij een andere ram. De dames hier zijn wat dominanter. Sparrow heeft 1 oog dus ik weet niet hoe die gaat reageren op een ander. Met Jack zou dat dan ideaal zijn

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:06

oohhhh mijn vlaamse net gecastreerde is net na castratie bij mijn gevonden voedster terecht gekomen, geen idee hoe maar t was wel zo, Nu gisteren had ze een heel mooi nest gemaakt, dat ze samen waren was twee weken terug....Zij is een gewoon slag konijn en hij een vlaam, als ze drachtig zou zijn, gaat zon bevalling dan wel goed?

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:10

BarbaraNova schreef:
oohhhh mijn vlaamse net gecastreerde is net na castratie bij mijn gevonden voedster terecht gekomen, geen idee hoe maar t was wel zo, Nu gisteren had ze een heel mooi nest gemaakt, dat ze samen waren was twee weken terug....Zij is een gewoon slag konijn en hij een vlaam, als ze drachtig zou zijn, gaat zon bevalling dan wel goed?

Als ze na 2 weken al een nest maken zijn ze over het algemeen niet drachtig. Of was het een nest zonder haar?
Er kan natuurlijk altijd iets mis gaan bij de bevalling. Maar in principe passen de baby's zich aan aan de baarmoedergrootte. Ze zullen nadien een groeispurt krijgen, maar blijven wel iets kleiner dan dat de combi andersom geweest zou zijn. Volgens de literatuur dan toch. :P

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:20

zit net op internet te lezen dat ze vanaf een week of twee voor de bevalling een nest kunnen maken....ach ja kan er nu toch niets meer aan doen mocht het wel zo zijn dus maar duimen dat ze gezond zijn...belangrijkste voor mij is idd dat de jongen niet te groot zijn...zal vanmiddag eens vragen aan de dierenarts als ik weer met Jack voor controle moet

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:47

NAIWHL, oh ja dat is ook een goed idee! :)

BarbaraNova, ik zou ze misschien meteen even meenemen naar de dierenarts. Weet niet vanaf wanneer de kleintjes bij een konijn te voelen zijn of zichtbaar zijn op RX, maar als dat al het geval zou zijn kan de dierenarts dat even doen, dan weet je waar je aan toe bent.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:59

Hier heb ik het toen gewoon maar afgewacht. Al was de combi hier dus andersom. Wel spannend BarbaraNova. Zou je ze kunnen houden als ze drachtig is?

Je hebt soms op plekken van die telborden dat er al zoveel dagen geen ongeluk is gebeurd enzo. Ik moet eigenlijk zo’n teller voor uitbraken. Vandaag staat er dan: al 1 dag(en) geen uitbraak van konijnen… _O-

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:17

Ja ik ga het eerst even overleggen wat zij er van vindt enzo dan kan ik altijd nog met haar, wil haar niet onnodig stress geven.

Hahahaha nog geen uitbraak gehad? Gelukkig maar, ik had van de week ook een uitbraak, mijn oudste voedstertje was hem even gepiept.

De kleintjes mogen blijven mits ik er een bekende blij mee kan maken die een goed huisje biedt, anders gaat er niets weg...

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:41

BarbaraNova, is het deze dat je bedoelt?
Afbeelding

Lees er wel echt goede dingen over!
Lilly krijgt wel ook Bronchoplex, zou dit gewoon gecombineerd mogen worden? En zal vast geen kwaad kunnen dat Loesje het ook binnenkrijgt aangezien het in het drinkwater moet?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:24

ja die is het ja

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:05

Oké top, ga ik wel eens proberen dan!

Kijk wat ik net op de camera zag <3 Afbeelding

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 08:16

Wat fijn MoppieFilou. Komt weer helemaal goed met die twee. :)

En dat was ook mijn gedachte BarbaraNova. Alleen wilde niemand uit mijn omgeving konijnen _O- Maar kon gelukkig ook alles houden :j

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 15:44

Nou, uitbrekende konijnen. Ik kan er over meepraten..
Mijn zoontje: mama, Sol rent los door de tuin.
Maar hoe dan?

Nou, zo dus:

Afbeelding

Meteen maar weer een dakje op gelegd