Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riverdale

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:59

Geen ervaring met steenmarters maar wat super leuk dat je gaat verhuizen Pandameisje! Ik hoop dat alles soepel verloopt! :)

We missen Fluf echt enorm maar het accepteren begint makkelijker te worden. Ze is super rustig en pijnloos in slaap gevallen en ze was 8 (even uitgezocht, caafs waren beide 3 toen ze hier kwamen in 2014). Om verschillende redenen hebben we besloten om onze andere cavia niet naar een opvang/rusthuis te brengen. Voor het grootste deel omdat we echt geen afstand kunnen doen van haar maar ook in haar belang lijkt het ons geen goed idee qua stress om haar naar een nieuwe plek te brengen.

We hebben besloten naar 2 jonge zeugjes te zoeken en die aan haar te koppelen als nieuwe maatjes & gezelschap. Hebben jullie nog belangrijke tips voor het uitzoeken en koppelen? We hebben een aantal leuke zeugjes gezien en we hopen dat we volgend weekend ze deze kant op kunnen nemen. We moeten eerst nml nog een geschikte ruimte vinden want het hok nu is echt te klein voor 3 caafs.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 17:57

Ah marters! Daar weet ik meer van. Marters die je het meest bij mensen tegenkomt, zijn de wezel, hermelijn, bunzing en steenmarter. Daarvan zijn de bunzing en steenmarter de grootste bedreiging voor een cavia. Een wezel is echt te klein (sommige slechts 100 gram) om volwassen cavia's te pakken. Ik heb bij ons een keer een wezeltje gezien en die kon gewoon door het gaas van het hok :-)

Wat al gezegd is, zorg dat je goed gaas haalt, gaas met vierkante mazen heet volieregaas. Ik heb gaas met maaswijdte 2.5 cm, maar 1.9 (uit de link) voldoet ook. Kippengaas kunnen ze slopen.

Verder zijn marters echte zwervers. Ze hebben een groot territorium en reizen eigenlijk achter de prooi aan. Zo zal een bunzing in het voorjaar vooral kikkers vangen, in de zomer en herfst konijnen en vogels en in de winter muizen en ratten. Je ziet ook vaak dat de bunzing in de winter vaker bij mensen in schuren te vinden is. De steenmarter ben ik iets minder bekend mee, maar ook die zal ook niet jaarrond ergens wonen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:08

Wij hebben ook een buiten stuk voor de cavia’s. Moet nog gaas hebben dus deze info is super!

Inmiddels hebben we 4 cavia’s. Roos bleek toch niet zwanger. Dus 2 erbij gehaald en daarvan bleek eentje wel zwanger en lag er eergisteren een heel mooi mannetje in het hok. Mijn man gaat een flat maken als hij thuis is.

Vanaf hoeveel weken kunnen beertjes gecastreerd worden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:20

Sommige DA's doen jongcastraten vanaf 2 weken, maar meestal is het toch wel vanaf 4 maanden.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:17

Bedankt. Dan moet hij helaas even een tijdje alleen zitten. Het is een vetzak. Weegt nu al 130 gram.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:26

Je kunt altijd een rondje DA's bellen van hoe vroeg ze castreren. Vóór de 4 weken zal er ook nog geen spermaproductie/dekdrang zijn dus kan hij er ook meteen weer bij.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:42

Ik heb een hok op het oog wat voldoet aan alle eisen en het gaas is ook bestemd tegen steenmarters :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:01

Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat er uit gaat zien :)

Ik ging gister het kontje van Christi weer eens knippen en madam was het niet met me eens en beet hard in mijn vinger. Dus ik heb de kleine even tot de orde geroepen met een boze stem en een tikje op de kop. Daarna was ze weer braaf. Gelukkig had ze mijn vinger te pakken op een plek met een hoop eelt, dus de schade valt mee.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:05

DubbelDun schreef:
Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat er uit gaat zien :)

Ik ging gister het kontje van Christi weer eens knippen en madam was het niet met me eens en beet hard in mijn vinger. Dus ik heb de kleine even tot de orde geroepen met een boze stem en een tikje op de kop. Daarna was ze weer braaf. Gelukkig had ze mijn vinger te pakken op een plek met een hoop eelt, dus de schade valt mee.

Het hok staat op marktplaats het idee is dan nog een nachthok zelf te bouwen en nog loopstuk er bij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:08

Maar alles komt IN de schuur... geen uitgang naar buiten het gras op ??

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:21

DubbelDun schreef:
Maar alles komt IN de schuur... geen uitgang naar buiten het gras op ??

We moeten nog kijken of ze bij de mensen op het gras mogen we gaan huis huren waar we tuin delen met de eigenaren (we huren huis in een schuur).

Als dat mag dan gaan ze zeker ook mogelijkheid krijgen om overdag op gras te gaan. Zo niet dan wil ik een bak gaan maken waar ik gras in kan laten groeien en komt die in de ren.

Even de cavia's zitten nu met ze 2

2 cavia's in een hok van 120 en de andere 2 in hok van 160

Ze gaan met ze 4e in hok van 240 x 120

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:40

Dat is wel aardig de ruimte :)

Een huis IN een schuur?? Hebben ze daar wel officieel een vergunning voor?? Maakt mij niet uit hoor, maar je wilt toch ook niet de kans lopen om er ineens uit te moeten omdat het illegaal gebouwd is.
Krijg je wel een officiële woonvergunning ??

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:43

DubbelDun schreef:
Dat is wel aardig de ruimte :)

Een huis IN een schuur?? Hebben ze daar wel officieel een vergunning voor?? Maakt mij niet uit hoor, maar je wilt toch ook niet de kans lopen om er ineens uit te moeten omdat het illegaal gebouwd is.
Krijg je wel een officiële woonvergunning ??

ja daar hebben ze vergunningen voor. dat was het eerste wat we vroegen ;p

had nog een vraagje als je een ren hebt van 120x240 (met misschien nog een uitloop gedeelte er bij) vraag ik mij af hoeveel cavia's kunnen er in misschien wil ik er nog 1 of 2 bij nemen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:17

Neem als richtdraad een halve m2 per cavia.
Maar ik vind de ren niet het uitgangspunt, maar het nachthok.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:20

het nachthok gaan we zelf bouwen de afmeting word daar 1.22 x 70 van (lengtexdiepte)

We gaan vanavond de ren halen

of we gaan houten speelhuisje zoeken/maken

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:54

Goede beslissing Riverdale :) Hopelijk klikt het goed straks met de nieuwelingen.

Pandameisje de ren komt toch ook gewoon binnen te staan evenals het nachthok? Dan kun je de rennen makkelijk qua ruimte meeberekenen. Als de ren echt buiten is en ze dus in de winter/nachten meerendeel in het nachthok zouden zitten dan zou ik enkel met die maat rekenen en er 3 in doen. Met ren erbij +-5.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:00

Ilja_1997 schreef:
Goede beslissing Riverdale :) Hopelijk klikt het goed straks met de nieuwelingen.

Pandameisje de ren komt toch ook gewoon binnen te staan evenals het nachthok? Dan kun je de rennen makkelijk qua ruimte meeberekenen. Als de ren echt buiten is en ze dus in de winter/nachten meerendeel in het nachthok zouden zitten dan zou ik enkel met die maat rekenen en er 3 in doen. Met ren erbij +-5.

ze krijgen een ren van 240x122
en nachthok word of 120x70 of een speelhuis. beide word aan elkaar gekoppeld en staat in de schuur

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:47

Op 120x70 zou ik er hooguit 3 doen.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:00

we hebben 4cavia's maar XD

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:31

Maar die ren is toch ook gewoon binnenshuis in principe? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:05

Als de schuur helemaal is afgesloten wel, maar ik denk dat ze in de winter toch liever in een kleiner nachthok zitten. Ook veiliger met evt. marters die er kunnen komen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 19:44

Hier een rot bericht heb twee van 6 kerels hebben een luchtweginfectie, dus twee keer per dag aan de antibiotica.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:32

Balen, hopelijk slaan de medicijnen snel aan.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:34

Ooh sterkte mira, hopelijk snel verbetering..

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:35

Hoop ik ook hoor, de kleine had een schurft gekregen dus meteen alles behandeld dat is klaar komt dit weer pfft.