[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 18:48

Garnalen zijn zeker niet te verkrijgen bij de dierenwinkel?

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:16

Vaak wel, bij pets place kunnen ze alles bestellen wat je op www.ruinemans.com ziet staan, en bij aquariumspeciaalzaken hebben ze ze vaak al zitten. Maar vuurgarnalen kan je vaak veel goedkoper via marktplaats of fb kopen ^^

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:31

sommige garnalen moet je wel oppassen, die kunnen op een ph bodem zitten en om ze dan in standaard grint te zetten is niet aan te raden. Laat je dus wel even goed informeren.
Zoals vuurtjes kunnen vaak op elke bodem, heb ze zelf ook in 60 cm zitten en enkele in 30 cm. Die zitten wel op standaard grint.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:39

Ik heb de man even uit de bak gehaald.. had nl het idee dat de vrouwen zich verstopte voor hem.
Nu zit hij in de mannenbak, en is het aan het bekvechten met de pineapple man.. 8)7
Even aankijken hoe dat gaat dus..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:59

Mioux, ik kreeg de tip om speciale garnalenbodem in de bak te doen.
Ben alleen de naam daar van kwijt :o .

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:33

Helaas is vandaag de derde platy overleden. Zoonlief had er 5 en is best verdrietig. Heb mijn twijfels over de andere 2.
Zijn guppies doen het wel hartstikke goed.
Hij had er ook 3 corydoras in. Helaas zat er met zijn staartje in het pompje.
Daar hebben we nu een netje omheen gemaakt.
Water hebben we 2 keer na laten kijken en dat is goed.
Zijn deze visjes minder sterk dan guppies?
Zijn garnaaltjes doen het wel goed

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:04

Nou wat raar, je had die vissen maar net toch?
Als de waterwaardes goed zijn, en kwa voer lijken ze me ook niet te moeilijk.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:17

Ja 2 weken heeft het nu.
En het aquarium 3 weken. Eerst een week zonder vissen.
Nu hoor ik dat de ene wekelijks water ververst en de ander om de week.
We hebben het verleden week vrijdag gedaan. A.s. vrijdag weer of gewoon de week erop?
Vind het wel sneu voor hem. Hij heeft een autistische stoornis dus hij vind het wel erg moeilijk zo.

We hebben bij verversen van het water (een kwart)daarna aquatan en nittrivec gebruikt.
Hij heeft vlokvoeding naar wel voor deze vissen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:34

Ik doe het zo:
Ik heb 2 bakken van 60cm.
Ik doe om de week een laagje water er uit, ongeveer 20% en vul dan aan met nieuw water,lauw water
Tevens spoel ik dan het filtertje uit van de pomp en gaat het spul weer in de bak.

Ik doe er geen druppen of weet ik veel wat in.
Ik zou dat even achterwege laten, als je water goed is en je ververst maar een beetje dan kan dat prima.
Misschien is het juist die toevoeging waar de vissen niet tegen kunnen.??

Ik snap je frustratie wel hoor.
Ik begeleid iemand met autisme ook met een aquarium en wij doen om de week een kleine waterwissel,
pompje schoon,raampje schoon.
Zou het om de week doen, geen toevoeging er in en kijk even hoe het gaat

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:28

Hittepit.. heb je je water al getest?
Goed kans dat je last hebt van een nitriet piek doordat je de vissen er vrij snel in hebt gedaan na opstarten.

Het water laten testen zou ik nu als eerste doen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:32

Zegt ze he, dat ze 2x na hebben laten kijken en dat was goed.
Daarom denk ik juist meer aan die toevoegingen.
Nou ja of de visjes zijn niet goed,wat nog kan

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:03

Welke cory's heb je? Ik had ook (pas later ) begrepen dat panda's best wel gevoelig zijn.

Bij een binnenpomp met garnalen moet je goed kijken welke je hebt. Als ze naar binnengezogen worden (en dan vooral de kleintjes) kunnen ze in het pompje terecht komen en dat overleven ze niet. Wij doen bijv. watten in een filter wat geen goede bescherming heeft (spons aan de binnenkant) en dat filtert ook het fijne stof eruit. Maar bijv een filter met spons aan de buitenkant is al relatief veilig (kunnen ook geen vissen in vast komen te zitten) En wij hebben ook een groot eheim filter, die is zo lang (zoveel kamers en 2 sponsfilters) dat de kans klein is dat ze bij de pomp komen.

Verder spoelen wij de filterspons 1x in de week/2 weken uit. En vervangen we de watten.

Wat betreft vissensterfte. Laat het aquarium inderdaad even met rust. Evt 1x in de week max 30% vervangen (bij onze 60 L aquarium deden we zelfs 1 emmer vervanger per 2 weken) en bij een grote beurt max 50-60%. En verder even geen toevoegingen en misschien 1x in 2 dagen voeren.

Wij hebben trouwens ook julii cory's. Die laten zich overdag eigenlijk nooit zien (best schuw). Daarom voeren we cory-voer eigenlijk pas als het licht uit is. Want dan komen zij ook eten.

Ik heb toen gelezen dat je juist in het begin met opstarten je bak de tijd moet geven om in te draaien en daarmee bedoel ik dat je dus niet te veel moet schoonmaken/stuff erin.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:30

ellepel schreef:
Zegt ze he, dat ze 2x na hebben laten kijken en dat was goed.

Er staat alleen niet bij wanneer dat het water getest is.. ;)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:54

Bij mij is nu ook iets mis :(

1 kwikwi heeft alleen nog stompjes als onderste snorharen..
En de andere heeft wel gewoon 4 maar die heeft de vliezen van de vinnen niet meer..

Ik zal dadelijk eens een foto proberen te maken. Zo raar want de corys en garra's hebben wel alle vissen en baarddraden nog?

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:51

We hebben afgelopen zaterdag het water laten testen. Dat was goed. Toen heeft mijn zoon de corydoras uitgezocht en 2 slakjes.
Zondagochtend dus 1 met zijn staart in het filter. En uur later een dode platy. Zondag het water weer laten testen. Maar alles Was prima. Alle waardes heeft die man uitgelegd maar alles zat binnen de normen.
Wel hebben we met verversen (1 emmer ,bak 54 liter)de aanbevolen hoeveelheid aquatan en uurtje later de nitrivec toegevoegd.
Ook met het inzetten van de andere vissen moesten we er nitrivec indoen.
De zaak staat wel bekend om zijn vissen kennis.
Binnenkort opent reef builders hier ook zijn deuren. Misschien daar eens kijken.
Ik ben echt absoluut een leek,maar wil wel het beste en ben.ook bereid om daar wat voor over te hebben.
Maar tja dit is voor hem natuurlijk wel zuur . .. Van te voren wel gewaarschuwd dat vissen wat anders is dan een cavia of een konijn,voor hem is het zeker geen bevlieging.

Wat verwarrend is voor hem (maar ook voor mij)
De ene zegt wekelijks een kwart water verversen de ander om de week. Wel wat toevoegen of niks toevoegen.
Om het filter hebben we een netje gedaan. (Bovenste gedeelte)
Zodat daar niks inkan ...
Zal zo even wat foto's maken.
Bak is ook best wel wat troebel/smoezelig. Bruine alg erin,maar had begrepen dat dat normaal Was bij een beginnend aquarium.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:15

Normaliter moet een aquarium eerst een aantal weken 'indraaien' voordat je aan vissen begint.
Elke speciaalzaak zal dat ook adviseren.
Na een paar weken kan je dan heel voorzichtig wat visjes toe gaan voegen.

Dat je een leek bent is niet erg hoor..
En ook bij de professionals verschillen de meningen nog wel eens.
Maar ook per bak is het plan van aanpak verschillend.

Zo moet ik in mijn kleine bakken (54 liter) 1x per week even de bodem afzuigen en 15 liter water verversen, bij mijn grote bak (325 liter) doe ik eens per 2 weken afzuigen en 100 liter verversen.
En de filters doe ik bij de kleine bakken 1x in de 2 weken, en bij de grote bak 1x in de maand.

We willen je dus helpen, maar ook hier zal je verschillende dingen horen.. ;)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:18

hittepit_12 schreef:
We hebben afgelopen zaterdag het water laten testen. Dat was goed. Toen heeft mijn zoon de corydoras uitgezocht en 2 slakjes.
Zondagochtend dus 1 met zijn staart in het filter. En uur later een dode platy. Zondag het water weer laten testen. Maar alles Was prima. Alle waardes heeft die man uitgelegd maar alles zat binnen de normen.
Wel hebben we met verversen (1 emmer ,bak 54 liter)de aanbevolen hoeveelheid aquatan en uurtje later de nitrivec toegevoegd.
Ook met het inzetten van de andere vissen moesten we er nitrivec indoen.
De zaak staat wel bekend om zijn vissen kennis.
Binnenkort opent reef builders hier ook zijn deuren. Misschien daar eens kijken.
Ik ben echt absoluut een leek,maar wil wel het beste en ben.ook bereid om daar wat voor over te hebben.
Maar tja dit is voor hem natuurlijk wel zuur . .. Van te voren wel gewaarschuwd dat vissen wat anders is dan een cavia of een konijn,voor hem is het zeker geen bevlieging.

Wat verwarrend is voor hem (maar ook voor mij)
De ene zegt wekelijks een kwart water verversen de ander om de week. Wel wat toevoegen of niks toevoegen.
Om het filter hebben we een netje gedaan. (Bovenste gedeelte)
Zodat daar niks inkan ...
Zal zo even wat foto's maken.
Bak is ook best wel wat troebel/smoezelig. Bruine alg erin,maar had begrepen dat dat normaal Was bij een beginnend aquarium.

Er is helaas geen standaart hoe het goed gaat. Er zijn 1000 verschillende meningen en bij de één gaat het op die manier wel goed en bij een ander niet.

Ik heb nog nooit zoiets als aquatan gebruikt. Meestal zit in ons/het kraanwater niks schadelijks. Het andere is volgensmij gewoon levende bacterien voor je bacteriecultuur? Dat zou op zich geen kwaad kunnen.

Uiteindelijk is het kijken wat voor jouw aquarium het beste werkt. Alleen ik kan me voorstellen dat dat voor je zoontje lastig is.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:35

Zij adviseerde de eerste week zonder vissen,dat hebben we gedaan.
Daarna zijn er 5 platy's en 3 guppies in gekomen.
Daarbij de boodschap volgende keer water mee en dan kijken ze dat na. Braaf gedaan en alles prima.
Misschien geeft hij ze wel wat teveel eten hoor.
De rechterkant van de bak is vrij schoon op de bodem de linkerkant is smoezelig.
De platy is inmiddels wat levendiger trouwens en zijn garnaaltjes zijn flink aan het poetsen.
De corydora's die er in zitten.
Afbeelding

De bak zoals hij nu is
Afbeelding

Desbetreffende platy

Afbeelding
Bak Links

Afbeelding

Pomp met netje
Netje is eerst uitgekookt trouwens

Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:38

Kan je niet verder helpen.. maar moet zeggen dat je een mooie bak hebt!!

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:43

Dank je zal het doorgeven aan hem.
Hij staat op zijn kamer. Overdag de gordijnen of luxaflex dicht ivm het zonnetje.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:07

Ik maak tussen de 2 en 4 weken schoon en ververs iets minder dan een kwart water vaak, en maak de pomp schoon.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:56

In principe zeggen ze dat het voer binnen 5 tot 10 minuten op moet zijn. Wij voeren eigenlijk ook elke dag, maar slaan ook gerust een dagje over. Je kunt vissen overvoeren en overtollig voer kan gaan rotten.

Vaak voeren we voor de platy's vlokvoer (wat de cory's ook eten daar niet van) en korrel voor de cory's en we hebben zelfs speciale garnalen korrels, maar die worden ook door iedereen gegeten.

Verder vind ik het ook een mooi ingericht aquarium! Hopenlijk gaat het straks beter!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:54

Ik voer soms wel 2x :o
Maar dan geef ik bijvoorbeeld smiddags watervlo en avonds nog wat vlokvoer voor de jonge visjes.
Maar het is wel in 4 minuten op hoor,gaat heel snel in mijn bakken

Hittepit, dat kasteeltje wat je er in hebt staan, dat is wel een speciaal voor in een aquarium?
Ik zou toch echt die toevoeging weglaten.
Goed water is goed water.

Mij is het zo verteld:

De vissen zelf (uitwerpselen) en de planten zorgen er voor dat je kwaliteit van het water goed is.
Zeker omdat je zegt dat er ook bruine alg in zit denk ik dat er toch teveel meststof van het een of ander in zit waar je vissen niet tegen kunnen.
Ga je vissen en planten houden die andere eisen hebben kwa voeding en bemesting dan pas ga je dan zo aanpassen.

Riddershow, mijn corys eten wel gewoon vlokvoer?

Ik zal straks even fotos maken, kijken of dat lukt

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:11

Alles wat erin staat is wel voor het aquarium. Alles goed schoongemaakt en afgeborsteld. Teveel voeding voor de plantjes zou kunnen. We hebben braaf het gegeven advies opgevolgd. Maar heb begrepen dat dus te was.

Plantjes waren wel geschikt voor deze temperatuur.
Maar corys hebben apart voer nodig?
Dacht juist dat het bodem opruimers waren. Daarom had hij ze ook aangeschaft.

We hebben uitgelegd dat we wat zochten voor de bodem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:39

Mijn cory's eten wel het vlokvoer van de bodem, ik geef ze om de 2 dagen 2 tabletjes die naar de bodem zakken en ik voer ook wel tubifex en dat zie ik ze ook eten.
Watervlooien en dat spul vinden ze niks aan.
Wat wel belangrijk is, is dat er dus inderdaad voldoende voer op de bodem valt voor ze :j

Maar kan prima zijn dat het bij jou gewoon domme pech is en dat je visjes niet goed waren.
Kijk dat die cory met zijn staart in de pomp kwam,dat kan gebeuren natuurlijk.
Maar persoonlijk zou ik de bak even met rust laten en dan pas volgende week vrijdag even verder kijken