Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marlou_

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:59

Hoi! Ik ben hier al heeeeel lang niet geweest. Het is goed gegaan met mijn kippies de laatste tijd en ik kas dat ze goed tegen de kouw moeten kunnen.
Nu heb ik alleen toch 1 kip die de hele dag buiten in een gedoken zit en niks eet en drinkt. Ze zat nog op de zelfde plek als vanmorgen. Nu ben ik toch bang dat ze het koud heeft. Ik ben zo een gek die mijn kip oppakt en onder mijn sjaal stom om warm te worden haha! Ze leek wel wat levendiger maar heb haar daarna toch maar in het hok gezet.

Klinkt dit voor iemand bekend in de oren, zou ze het echt koud hebben?!?!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:49

heeft ze verder geen verkoudheid oid? koud hebben kan, maar als ze altijd buiten zitten dan maken ze ook wel meer veertjes aan denk ik haha. wat voor ras is het? sommige rassen kunnen beter tegen koude dan anderen.
en misschien iets harder voeren nu het zo koud is, doen wij altijd. ik voer altijd een schepje afmestkorrel door het legmeel, daar zit iets meer energie in en dan hebben ze met de vrieskou wat meer bij te zetten.
Heeft ze wel de hele dag de beschikbaarheid gehad over eten en water?
En bij twijfel zou ik der naar een warmere plek doen, niet dat je morgen een dode kip vind.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:33

Ja ze zitten nu met zijn drieën tegen elkaar aan in het leg hok dus de andere 2 houden haar een beetje warm hihi. Het zijn 3 grote barnevelders.
Ik voer ze legmix van versele en ze hebben nog een half brood gehad en wortel stamp en daar heeft ze nauwelijks tot niets van gepikt.
Water is er maar bevriest snel dus probeer af te wisselen. De andere 2 drinken en zei niet.
Iemand zei tegen mij broeds, maar ze heeft niet op een ei gezeten en ze zit steeds buiten.
Ik hou haar even goed in de gaten maar zou het sneu vinden als ik wat over het hoofd zie.

Dacht misschien toch het in het hok dat het misschien tochwat koud is want de opening kan niet dicht, ligt er een kip voor hahaha. Dus misschien valt dat ook dan mee.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:39

Mijn kippies hebben vanmorgen warme paardenslobber gehad als opwarmertje. Misschien vind zij dat ook wel lekker om van binnen op te warmen? Opzich moet een barnevelder tegen de kou kunnen.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:45

Ja ik denk dat er wat anders aan de hand is. Beestje wil niet lopen. Had haar ff in de tuin gezet en als ik haar een zetje geef valt ze eerder om dan dat ze aanloopt.
Zat ook wat poep tegen haar kontje aan geplakt en dat heb ik verwijderd maar daar leken ook wat onverteerde dingen in de zitten. Verder zit ze niet meer zo in een gedoken als gister. Ze zit de hele tijd in het hok.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:35

Ik denk dat je er goed aan doet om haar even binnen te pakken en warm te zetten. Niet te warm, misschien is gewoon binnen al voldoende. Over een paar dagen is het weer rond de 10 graden buiten dus als ze dan is bijgekomen van wat het ook is dan is de overgang niet zo groot.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:47

Marlou brood is Helemaal niet goed voor kippen. Zit te veel zout in

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:33

Rivendell schreef:
Marlou brood is Helemaal niet goed voor kippen. Zit te veel zout in

Je moet er al hele grote hoeveelheden van voeren voordat het schadelijk wordt. Af en toe wat brood kan prima.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:34

Marlou_ schreef:
Ja ik denk dat er wat anders aan de hand is. Beestje wil niet lopen. Had haar ff in de tuin gezet en als ik haar een zetje geef valt ze eerder om dan dat ze aanloopt.
Zat ook wat poep tegen haar kontje aan geplakt en dat heb ik verwijderd maar daar leken ook wat onverteerde dingen in de zitten. Verder zit ze niet meer zo in een gedoken als gister. Ze zit de hele tijd in het hok.

Ze loopt niet met wat slappe poten?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:36

Slappe poten kan ik nog niet zo zeggen eigenlijk.

Wij bakken zelf brood met minder zout.

Ik had gelezen dat binnen nemen niet goed is omdat het temp verschil te groot is. Ze drinkt niks dus zit te denken aan spuitje suikerwater geven morgen, kan dat kwaad?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:36

Mja, het verschil is nu nog vrij groot, maar morgen niet meer. En bij een zieke kip is het eerste devies toch: warm en apart zetten.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:49

Ze loopt weer! Ze is nog niet zo actief als de andere 2 maar er komt wel wat meer uit.
Nou waar ik bang voor ben als ik die kip mee naar binnen neem is dat ze ooit ook weer naar buiten zal moeten en de winter duurt nog lang. Waar moet ik haar dan in zetten dat ze toch een beetje kan bewegen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:03

Heb je geen bench?

De winter is morgen voorbij, het wordt hier maandag 12 graden.

Maar misschien helpt het betere weer haar wel weer wat beter te worden.

Lust ze wat extra voer? Wat geprakt gekookt ei, wat meelwormen, kattenvoer?
Laatst bijgewerkt door Amaris op 22-01-16 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:09

Oh ja een bench heb ik wel! Ik zal eens kijken, al hou ik haar een dagje binnen om te kijken of ze poept eet en drinkt.

Ze zit er nu de hele dag zo bij Afbeelding
Ze is wel met momenten gewoon alert!

Het scheelt inderdaad dat het morgen weer wat warmer word.

Een andere kip heeft net een zandbad genomen die ziet er nu echt niet uit whahaha!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:12

jouw kip is ziek, eenduidig.
binnen apart zetten, lekker warm en catosal halen bij dierenarts. Dit puur met een injectiespuit in de mond doen, paar keer per dag. als ze niet wil eten, dwangvoederen en drinken met zo´n injectiespuit in de mond geven. Ik maak voor zieke kippen polenta, of kook wat rijst oid.
Weet je zeker dat ze wel goed eet en drinkt?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:14

Nou ik ben nu sinds vanmiddag weer op mijn werk maar ik zie het morgen weer. Heb haar nog wel zien scharrelen, eten en drinken.

Catosal ff opgezocht maar staat bij dat het voor honden katten ect is maar pluimvee staat er niet bij. Kan ik dit ook bij de Boerenbond krijgen?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:17

ah ok. Ik neem altijd het zekere voor het onzekere, maar ik heb ook altijd een rothumeur als ze niet fit zijn :P Daar kan ik echt wakker van liggen ;(
ben ik bang dat ze de pijp uitgaan, wat vaak ook is. Als een kip laat zien dat ze niet lekker is, zijn ze vaak al een heel eind heen. Vandaar dat ik altijd catosal in de stal heb staan, en ze bij koud weer in de hondenbench of bij ons in huis of op een andere warme plek zet.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:20

Ah oke ja het is zo lastig want het ene moment zit ze er zielig bij en de andere keer scharrelt ze wat rond en eet en drinkt ze wel, paar dagen geleden at en dronk ze niet.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:19

Net in de tuin even wat foto's gemaakt van het drietal. Alleen niet handig met een 1.5 jarig mannetje wat ook bij het hek staat te roepen naar zijn 'pitjes'

Duidelijk dat de ene dame niet echt raszuiver is. Maar goed ze is nog steeds knap en dr eitjes zijn heerlijk
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is nu nogal modderig, maar ze lopen ook vaak los door de tuin en dan scharrelen ze lekker door de bosjes en in wat ooit een moestuintje was, tot we kippen kregen dan.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:17

Jammer dat iemand je onraszuivere dieren heeft verkocht als zuivere.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:33

Van die hen wisten we het wel. Die komt van kennissen. Alleen de haan zou eigenlijk wel 100% zijn maar aan zijn kam enzo te zien zal die ook niet helemaal 100% zijn. Die hen was sowieso gratis. Dus ach.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:39

Mijn kipje is weer de oude! Denk inderdaad de kouw toch een beetje. Even in de gaten houden

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:51

gelukkig!
wat voor ras is het dan? Rockwich?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:21

Ajam Cemani.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:58

rockwitch schreef:
Ajam Cemani.

Ja, die zal ook niet raszuiver zijn. Bij de Cemani moet alles zwart zijn, poten, kam, vlees, zelf binnen in de keel.