Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
KimD schreef:Ik ben geen voedingsdeskundige en heb daarom in eerste instantie niet gereageerd. Maar ik vind het advies dat je gekregen hebt sowieso te gek voor woorden. Zeker omtrent de snacks, dat je geen vettige snacks of kilo's van de chemische beloningssnoepjes meer moet geven vind ik nog te begrijpen. Maar dat hij ook geen kauwsnacks meer mag terwijl hij die behoefte wel heeft vind ik te gek. Ik moet de eerste hond nog meemaken die van zulke snacks dik wordt...
Het is natuurlijk een ras wat stevig gebouwd is en daarbij is het nog een jonge hond. Van wat ik op de foto's kan zien is hij misschien wat Chubby maar zeker niet vet. Het advies wat je hebt gekregen om zo'n jonge hond zo streng op dieet te zetten vind ik meer dan raar en eerlijk? Ook hartstikke zielig.
Ik ben de laatste die zegt dat je je hond moet overvoeren maar dit klinkt meer als uithongeren dan een goed gebalanceerd en doordacht dieet. Ik bedoel, onze oppashond van formaat pony (Mandy & Melissa kennen hem en kunnen dit beamen) krijgt maar 180gr vlees of brok, maar hij haalt zoveel uit de voeding en heeft zo'n rustige vertering dat het meer dan genoeg is.
Mijn Mini is maar 12kg & krijgt evenveel te eten als onze reuen van 22 & 24kg (op het moment), zij gebruikt zoveel energie en haalt zoveel uit het voer dat als ik haar minder zou geven er niks overblijft.
Onze Sheltie daarentegen wordt dik van lucht, net zoals Dana. Dus ondanks dat Dana nog gewoon sport en Abbay gewoon ademt, krijgen zij beide een minder 'vette' brok dan onze sporthonden aan vlees krijgen. Als ik Abbay en Dana dezelfde sportmix een week lang zou geven als Harvey & Maze, dan kan ik er gegarandeerd 1,5kg bijrekenen en dan zwellen ze op.
Persoonlijk denk ik dat jij naar een compleet ander voer moet, het voer wat je hebt is gewoon niet geschikt voor hem, hij haalt veel te veel uit het voer waardoor minder voeren niet de oplossing is. Net zoals Abbay & Dana zouden doen uit het voer van Harvey & Maze.
StalMelyn schreef:Omdat ik nog snacks had liggen krijgt hij gewoon 1 x per dag wat. Ik ga dat ook niet weggooien. Alleen is het nu in kleinere stukken geknipt. Alle snacks zijn al natuurlijke producten of gedroogd. En qua kauwbehoefte heeft hij een Nyla bot.
Maar het zit hem inderdaad in het voer denk ik. Ik ga inderdaad zelf weer een afspraak maken want zelf aanmodderen en switchen op de gok zie ik ook niet zitten. Zeker omdat ik erop moet letten dat hij geen jeuk krijgt, dus graanvrij moet het sowieso zijn.
Nu wilde ik dus via de dierenarts die afspraak maken met de voedingdeskundige die daar loopt maar jullie raden aan zelf apart iemand te zoeken? Mocht iemand in omgeving Wageningen/Arnhem iemand kennen en positieve ervaringen hebben hoor ik dat graag.
Damelza schreef:Vraagje, het begint me de laatste tijd op te vallen dat onze hond regelmatig een 'braakneiging' heeft na het drinken. En vandaag heeft ze voor het eerst ook daadwerkelijk direct het water eruit gegooid. Ik heb het vermoeden dat het voornamelijk komt doordat ze te snel teveel wil drinken, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ze langzamer drinkt?
KimD schreef:Dagahra schreef:Ik zou ook kijken voor een road refresher. Alhoewel Max heeft ontdekt dat als je eerst je poot erin steekt, dat je dan even normaal kunt drinken
Nog 1 nachtje slapen en dan haal ik Rush op
Puk draait hem op zijn kant, dat werkt ook.![]()
Alvast veel plezier.Zal een dubbel gevoel zijn.