Puppy Erbij 2021

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:01

kiwiwitje schreef:
Ja hier is zn nek vrij dik en alles is vrij ''kort'' dus er is weinig ruimte voor een tuigje om op te liggen. Brede tuigen gaat dus niet en eigenlijk kom je bij de meeste y tuigjes uit op dat dunne 1 cm nylon. Dat zit natuurlijk gewoon zwaar ruk als daar druk op komt. En t heeft drukverdeling van 3x niks.
Tot nu toe is de Julius altijd goed geweest maar hij is toch wat veranderd qua spier/bouw/vet oid en de borstband komt nu op een punt dat t nog net wel maar niet geweldig gaat en het tuig een maat groter is gewoon veeel te groot. vooral t tuig zelf.
Ik heb een tuig van ongeveer 1,5/2 cm breed die qua breedte net gaat. Maar die heeft verder een pasvorm om van te janken dus dat is ook niks.
Dus in overleg met fysio voor hem altijd t julius tuig gehad. T is ook geen ontsnapper of wat dan ook en zn lijf heeft altijd aangegeven dat t goed was maar nu vind ik t gewoon minder lekker zitten dan t zat.

Waarom dan geen halsband eigenlijk? Als de tuigen hem ongemak geven?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 17:08

noox schreef:
kiwiwitje schreef:
Ja hier is zn nek vrij dik en alles is vrij ''kort'' dus er is weinig ruimte voor een tuigje om op te liggen. Brede tuigen gaat dus niet en eigenlijk kom je bij de meeste y tuigjes uit op dat dunne 1 cm nylon. Dat zit natuurlijk gewoon zwaar ruk als daar druk op komt. En t heeft drukverdeling van 3x niks.
Tot nu toe is de Julius altijd goed geweest maar hij is toch wat veranderd qua spier/bouw/vet oid en de borstband komt nu op een punt dat t nog net wel maar niet geweldig gaat en het tuig een maat groter is gewoon veeel te groot. vooral t tuig zelf.
Ik heb een tuig van ongeveer 1,5/2 cm breed die qua breedte net gaat. Maar die heeft verder een pasvorm om van te janken dus dat is ook niks.
Dus in overleg met fysio voor hem altijd t julius tuig gehad. T is ook geen ontsnapper of wat dan ook en zn lijf heeft altijd aangegeven dat t goed was maar nu vind ik t gewoon minder lekker zitten dan t zat.

Waarom dan geen halsband eigenlijk? Als de tuigen hem ongemak geven?

Omdat een halsband ''slecht'' is. :)
Onze honden lopen nooit los behalve in huis/tuin en een halsband gaat altijd bij gebruik druk geven op de hals/nek wat gewoonweg mega schadelijk kan zijn bij een beetje pech. :)
Daarnaast heeft ie een gruwelijke hekel aan halsbanden. Zeker als er een lijn aan hangt.

Tuigen geven hem geen ongemak. Julius heeft altijd goed gepast. Alleen nu begint de borstband niet ruim genoeg te zijn. omdat dit klittenband is zit je met t probleem dat er dan weinig houvast over blijft.
Als we geen passend ytuig vinden gaat t tuig onder de naaimachine om gewoon t klitteband aan elkaar te maken.

https://www.freedogz.be/equipment/index ... tion_id=20

noox

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:12

Ahh oke, ik ging er idd vanuit dat hij niet trekt. Dan snap ik het :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 17:18

noox schreef:
Ahh oke, ik ging er idd vanuit dat hij niet trekt. Dan snap ik het :)

Hij trekt ook niet :')
Maar ze lopen niet los. En je kan gewoon niet voorkomen dat er dan eens druk op de lijn komt.. Of dat bij een sprintje de afstand van de lijn verkeerd ingeschat word.. En zeker zo'n klap wil ik absoluut niet op de hals/keel hebben. Mijn fysio deelt die mening.
En iedereen komt vroeg of laat in een situatie waarbij er meer druk op de lijn staat dan je wil.
Ik vind het onverstandig dat die druk op de hals/keel komt.
En een tuig moet ook gewoon goed zitten als ie loopt.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 17-03-21 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:19

Duidelijk, interessant onderzoek Kim! Hopelijk komt daar wat uit en kunnen ze die illegale handel tegen gaan. :j

Over trekken gesproken met een halsband. In onze buurt hebben mensen er een enorm handje van om hun kleinere hond mee te slepen aan de lijn. Geven een flinke ruk of lopen door terwijl de hond snuffelt en de eigenaar te druk is op hun telefoon en dan niet doorheeft dat de hond snuffelt en dus doorlopen en daarmee de hond meesleuren over de grond. Dat kan toch nooit goed zijn voor zo'n kwetsbare nek? Zie het ook soms goed gaan overigens, tuigje erbij etc, leuk mee trainen. Maar ik verbaas me er soms over :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 17:24

Nayomie schreef:
Duidelijk, interessant onderzoek Kim! Hopelijk komt daar wat uit en kunnen ze die illegale handel tegen gaan. :j

Over trekken gesproken met een halsband. In onze buurt hebben mensen er een enorm handje van om hun kleinere hond mee te slepen aan de lijn. Geven een flinke ruk of lopen door terwijl de hond snuffelt en de eigenaar te druk is op hun telefoon en dan niet doorheeft dat de hond snuffelt en dus doorlopen en daarmee de hond meesleuren over de grond. Dat kan toch nooit goed zijn voor zo'n kwetsbare nek? Zie het ook soms goed gaan overigens, tuigje erbij etc, leuk mee trainen. Maar ik verbaas me er soms over :')

Nee dat is heel schadelijk. niet alleen voor de nek overigens. Maar ook voor pezen, spieren en de rest van t lijf.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:32

En dat is direct waarom ik de perfect fit niet wil voor AJ, daar vind ik 'm niet sterk genoeg voor lijken :+.

DC ben ik maar matig tevreden over, de pasvorm laat voor AJ te wensen over en ik vind 'm aan de onderkant ook vrij bulky. Ik heb meerdere tuigen liggen, ook 1 van hurtta, maar die vind ik nog minder fijn passen. Voor AJ wil ik nog eens een goed op maat gemaakt tuig. Scout krijgt denk ik straks eerst wel een tweedehand DC'tje, dus als iemand nog een S heeft liggen dan houd ik me aanbevolen :). Hij heeft nu gewoon een puppytuigje van trixie om.

Dat nonstop tuig heeft nu een mini-maat en kennissen met een DP hebben er eentje, die lijkt wel fijn te passen. Dus dat lijkt ook wel een leuke optie.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 17:34

ZoZenn schreef:
En dat is direct waarom ik de perfect fit niet wil voor AJ, daar vind ik 'm niet sterk genoeg voor lijken :+.

DC ben ik maar matig tevreden over, de pasvorm laat voor AJ te wensen over en ik vind 'm aan de onderkant ook vrij bulky. Ik heb meerdere tuigen liggen, ook 1 van hurtta, maar die vind ik nog minder fijn passen. Voor AJ wil ik nog eens een goed op maat gemaakt tuig. Scout krijgt denk ik straks eerst wel een tweedehand DC'tje, dus als iemand nog een S heeft liggen dan houd ik me aanbevolen :). Hij heeft nu gewoon een puppytuigje van trixie om.

Dat nonstop tuig heeft nu een mini-maat en kennissen met een DP hebben er eentje, die lijkt wel fijn te passen. Dus dat lijkt ook wel een leuke optie.

op marktplaats staan een aantal S van DC :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:42

Zou Haqihana ook niks voor Boellie zijn Kiwi?

Of een op maat laten maken? https://nvaw.nl
Kan ook voor niet-windhonden.. En zijn mooi stevig :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 18:48

Warboel schreef:
Zou Haqihana ook niks voor Boellie zijn Kiwi?

Of een op maat laten maken? https://nvaw.nl
Kan ook voor niet-windhonden.. En zijn mooi stevig :)

Ik ga zeker eens kijken! :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:09

Wat vinden jullie van balans en coördinatie bij puppys.
Denk aan leeftijd van Jaxx. 20 weken of jonger?
Vanaf wanneer zouden jullie zulke dingen doen en wat vinden jullie er van.

Puur even informeren hoor

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:29

Ik doe dat met de pups vanaf het moment dat ze de drempel over komen. :j

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:32

Ik had zo'n cursus met Arya ook willen doen, maar is er nooit van gekomen - misschien oooooit alsnog.
Vind het hele concept ervan fantastisch, want jij en je hond hebben er zoveel profijt van normaal; goed voor je onderlinge band om met zoiets bezig te zijn, maar ook goed voor de ontwikkeling van het zelfvertrouwen van je hond en zelfbewustwording van het gebruik van hun lichaam. Dus ik zou zeggen lekker doen!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 19:35

JesdaJinn schreef:

Staat een heel mooi stuk over incl oefeningen in t boel: een hondenleven lang fysiek en mentaal in balans deel 1.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:41

kiwiwitje, je zou voor Boellie ook eens kunnen vragen bij extreme dog gear (.com). Ik vind zelf de site niet zo geweldig en ze zijn wel prijzig, maar ze wil vast wel een tuig maken met smallere banden dan ze normaal verkopen (halsbanden hebben ze wel met smallere banden, dus het materiaal is in huis ga ik vanuit). Voor mij hebben ze ook wat anders gemaakt, maar zorg er wel voor dat je goed doorspreekt hoe je het wilt hebben. Dat is bij mij niet helemaal goed gegaan, dus ik moet nog een keer terug als ik ooit weer in de buurt kom :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 21:35

_Christina schreef:
kiwiwitje, je zou voor Boellie ook eens kunnen vragen bij extreme dog gear (.com). Ik vind zelf de site niet zo geweldig en ze zijn wel prijzig, maar ze wil vast wel een tuig maken met smallere banden dan ze normaal verkopen (halsbanden hebben ze wel met smallere banden, dus het materiaal is in huis ga ik vanuit). Voor mij hebben ze ook wat anders gemaakt, maar zorg er wel voor dat je goed doorspreekt hoe je het wilt hebben. Dat is bij mij niet helemaal goed gegaan, dus ik moet nog een keer terug als ik ooit weer in de buurt kom :')

Ik ken ze inderdaad. Maar hoor er niet altijd de beste verhalen van. En ik zie regelmatig tuigen waarvan ik me afvraag hoe t comfortabel kan zijn.
Maar bedankt voor de tip!

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:58

Ja die tuigen zijn wel meer voor de wat steviger en groter honden. Wat ze standaard verkopen heeft best wel brede banden. Maar ze maakt dus ook wel op maat. Ik was er bij gekomen via iemand hier uit de wijk toevallig. Wel grappig hij heeft ook een amerikaanse stafford, onze honden heten hetzelfde alleen is de zijne uni blauw en mijne is brindle (en wat kleiner := ). Hij was er dus heel positief over, maar ik moet zeggen dat het bij zijn hond ook wel echt mooi zit. Dus hij heeft geen reden om te klagen.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:15

JesdaJinn schreef:

Heb me toevallig net vandaag ingeschreven voor een mini-cursus Body & Balance. Klonk als een heel fijn concept en ze hebben het nu bij onze lokale hondenschool.

Daar hebben ze wel 2 groepen. 1 voor ouder dan 6 maanden en 1 voor jonger. Die laatste heet dan "puppy gym" en is ook korter qua tijd (naast wat andere dingetjes). We starten in april :)

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 23:16

JesdaJinn schreef:

Superleuk! Veel lichaamskennis is fijn en heel goed voor het zelfvertrouwen. Daarnaast leer je goed naar je hond/pip kijken. Mijn zwartjes vinden het beiden ook superleuk om te doen.
Ik ben ook groot fan van Sam Turner (en haar boeken: zoals Elke pup een goede start).

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 00:42

Ik ben ook Turner’s boek aan het lezen en het is echt heel erg leuk om te lezen. Enige wat ik niet begreep was dat zij aanraadde dingen die een pup ongewenst pakt om te ruilen voor iets lekkers. Persoonlijk vind ik daar ‘nee’ wel bij werken, dan snapt de pup dat het niet de bedoeling is en krijgt die een ander speeltje/kauw iets. Weet niet of iemand hier ook een snoepje geeft terwijl die iets afpakt? Maar verder alles super logisch en fijn!!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 08:19

Hier ook met Roetsj ABC training gedaan (Aandacht, Balans en Coördinatie ), zou ik met de volgende zeker weer gaan doen. Ze leren veel bewuster hun lichaam te gebruiken, zeer zinvol dus.

Noox, een pup leer je loslaten door te ruilen, dus lijkt mij juist logisch of voor voertje of door ander speeltje. Ik pas het nogsteeds toe, als Roetsj iets van straat pikt wat ze erg lekker of leuk vindt, dan is ruilen voor iets lekkers (samen met commando los oid) echt zoveel makkelijker dan het uit haar bek pakken. Als je iets afpakt, wordt het ook nog eens interresanter, dus zelf keuzes leren maken en voor de goede belonen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 08:47

@noox dat ruilen is inderdaad heel normaal :j
Bovendien zeg jij hetzelfde eigenlijk, alleen je voegt daar het woord 'nee' aan toe, want je zegt 'nee en dan krijgt hij iets anders', dan ruil je toch ook? Een kauw-iets, is ook iets lekker. Een speeltje iets leuks. Wat werkt, is afhankelijk van de drive van je hond: speelgemotiveerd of voedselgemotiveerd.
(Voor dingen op straat die hij niet mag pakken (wat hij sowieso al zelden doet gelukkig) werkt hier inmiddels 'BAH' roepen heel erg prima, maar ja, na 5 jaar heb je van die communicatiedingetjes die er echt wel in zitten haha)

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:22

Ik denk dat het vooral belangrijk is met body en balans bij pups; niet te lang en te veel.
Vooral simpel denken.

Wij deden het ook vanaf pup, maar dan wel enkel 'erover' lopen. Niet te veel van vragen in het begin.

Kijk of er iemand is in de buurt die lesgeeft voor pups of iemand die je kan vertellen hoe je het thuis kan aanpakken zelf. :)

Ik ben voor corona, toen het nog mocht, bij Wendy Willemse geweest toen Inge Dillen van K9 Fitness dogs daar een workshop kwam geven.
Zij vertelde dat het heel belangrijk is dat je bij pups niet 'echt' balans/fitness doet, maar meer het gebruik laten maken van de pootjes. En de sessies kort houden, er op letten dat je niks overbelast.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:44

Hier deden ze dat ook met de puppycursus, erg leuk.

Noox, hier gebruik ik bij Otis nee of bah als hij iets WIL pakken.
Ben ik te laat en hij heeft al iets, dan doe ik heel enthousiast om te ruilen.
Afpakken vindt hij alleen maar een geweldig spelletje of hij vreet iets snel op dus dat doe ik niet.
Inmiddels luistert hij ook los op afstand goed naar nee en bah, hij heeft een periode gehad dat ie alles wel wilde opvreten :x

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:58

Ik heb voorheen ook veel balanstraining gedaan met Dundy en Dexter. Erg leuk om te doen. Daarna een tijdje laten verstoffen maar nu sindskort voor de revalidatie van Dundy weer opgepakt. En dan mag Dexter ook meedoen natuurlijk :D

Wij zijn onderweg naar de dierenarts voor de operatie van Dexter :(:)