Die mening deel ik dus ook wat betreft de korrels. Maar collega's van mij hebben het voor hun konijnen en een ander voor d'r cavia's .. in de winkel hebben alleen de vogels het, maar het is in principe een vrij zachte korrel als je het in je handen houd. Ik zie steeds meer mensen het gebruiken dus vandaar dacht ik hier naar ervaringen te vragen.
melody7
Geplaatst: 04-05-19 17:53
We gebruiken het in de opvang voor de konijnenwc's, maar ik vind het toch echt behoorlijk hard (al is het idd iets zachter dan hout/stro korrels) om als bodembedekking voor een hele kooi te gebruiken. Voor plasplekken/toiletten is het wel ideaal, als je cavia's altijd in dezelfde hoekjes plassen zou je het daar wel kunnen proberen. Ik heb het een tijdje in hoeken en huisjes onder zaagsel gelegd (houtkorrels) maar die van mij vraten het op waardoor ze allemaal darmklachten kregen Was wel jammer, want het werkte wel goed.
Hier laten ze de houtkorrels met rust maar ik vind het verblijf momenteel wel gigantisch vies worden. Het zijn momenteel letterlijk een stel zwijnen ..
En aangezien mijn collega aangeeft maar één keer in de 4 weken schoon maakt (ofzo) en ik iedere week echt moet schoonmaken .. vandaar.
Wat je ook gebruikt aan losse bedding, een onderlegger kan overal onder. Het zal veel meer vocht vasthouden en daardoor blijft de bovenste bedding droger/schoner en gaat dus minder ruiken.
Ja het ruiken doe ik gelukkig niet, dat is weer iets voor de rest van de familie. Ik ga eens kijken hoe ik dat ga doen met mijn afwijkende maten, maar klinkt als een goed idee!
beert
Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-19 20:11
melody7 schreef:
Pandameisje, je zou de kooi ook dicht kunnen maken met extra fijn gaas zodat ratten/muizen niet naar binnen kunnen, dan heb je daar zeker geen last van
Muizen zou ik geen moeite voor doen. Die komen al door een gat van 1 cm2 zo ongeveer, de jonkies dan. Daar kun je niet tegenop vechten . Ratten daarentegen kun je wel weren met goed gaas en die zou ik niet in mijn hok willen. Die kunnen ook cavia's doodbijten als ze bijvoorbeeld ziek zijn.
melody7
Geplaatst: 04-05-19 20:35
Bij Cranenbroek bijvoorbeeld hebben ze heel fijnmazig gaas, Hornbach oid. zal dat vast ook hebben. Daar passen jonge muizen ook niet doorheen, maar ratten zijn inderdaad een stuk erger dan muizen!
Ik heb jullie hulp even nodig. Ben niet zo actief op bokt de laatste tijd maar ik zou ontzettend graag jullie advies willen als dat ok is.
Op dit moment ben ik met mijn familie op vakantie in Azie, morgen vliegen we terug. Mijn oma paste op de caafs (2). Nu is mijn zusje haar cavia een paar dagen geleden overleden, in haar slaap en heel vredig waar ik zo ongelooflijk dankbaar mee ben, ze was relatief oud maar belangrijker, heeft een super mooi leven gehad. Moeder heeft het mij net verteld maar we gaan het mijn zusje pas vertellen als we morgenavond aankomen thuis.
Nu zitten we heel erg met hoe we verder moeten, hoelang kan mijn cavia alleen blijven zitten, wat doen we hierna? We willen direct opzoek naar een oplossing maar we kunnen sowieso pas aan de slag zodra we terug in nl zijn, morgen dus. Oma zorgt heel goed voor mijn cavia op dit moment. We beginnen niet meer aan meer cavia’s dus een nieuw maatje aanschaffen is geen oplossing. Maar ik heb ook al besloten dat ze echt absoluut niet naar een opvang of rusthuis gaat, dat kan ik echt niet doen. Voor ons is echt de enige oplossing een fijn huisje met een fijn baasje voor caaf zoeken waar ze kan genieten en kan blijven voor de rest van dr leven. Maar waar vind je dat, hoe weet je of dat goed gaat en hoe werkt dat koppelen?
Ik heb het nieuws echt pas een paar minuten geleden te horen gekregen en ben nog totaal van slag. Mijn excuses als dit bericht overkomt als super moeilijk oid, ik maak me gewoon zorgen om wat nu de volgende stap is. We zijn super blij dat mijn zusjes cavia zo vredig in haar slaap is overleden.. Ik hoop dat jullie advies hebben en misschien uit ervaring wat kunnen vertellen.
Bedankt voor het lezen en sorry voor zo’n egopost. Ik zal proberen wat actiever te zijn weer hier zodra dit een beetje is verwerkt.
Wat triest zo tijdens een vakantie. Sterkte... Waarom wil je geen opvang ?? Hoe oud is de overgebleven cavia, zeugje of beertje en wat voor kleur ??
melody7
Geplaatst: 06-05-19 10:25
Ach wat sneu zo in de vakantie, heel veel sterkte voor jou en je zusje
Zelfde vraag hier als Dubbeldun. Ik zou een rusthuis of opvang zeker overwegen want daar hebben ze vaak nog meer ruimte dan bij particulieren, heel veel vriendjes en je kunt haar dan misschien ook nog een beetje volgen via Facebook Ik vind Villa Piepmuis er altijd geweldig uit zien voor zeugjes.
huisje terecht komt waar ze in heel goede handen komt en dat we weten welke handen dat zijn En heel belangrijk is dat er goed overzicht voor ons blijft waar ze zit met welke cavia’s, dat het niet zo’n soort massa plaats is. Dat we zeker weten dat ze dezelfde liefde krijgt die wij haar geven
melody7
Geplaatst: 06-05-19 11:05
Als ik jou was zou ik haar een berichtje doen als het idee een beetje gezakt is. De cavia's zitten daar super goed. Meestal neemt ze alleen opvang cavia's aan, maar vragen kan altijd. Hoe oud is ze?
De caviamand is ook een goed (kleinschalig) rusthuis.
Riverdale
Geplaatst: 06-05-19 12:53
Dankjewel voor de suggesties.
We kregen ze in 2013/2014 op 2 januari. Als we terug thuis zijn zal ik even kijken welk vd twee (jaren). Ze waren toen al volwassen maar geen idee welke leeftijd. Een jaar of 7/8 dus minstens. Ze is super lief en tam, de cavia die overleden is was de dominante vd twee, ik weet niet of onderdanig juist in het voor-/nadeel is? Op wat voor termijn adviseren jullie dit te regelen? Als het aan ons ligt echt alles om het beste voor caaf te doen. Niet te vroeg, absoluut niet te laat uiteraard, hoe merk je dat een beetje? En wat is echt de maximum periode dat ze alleen kan zitten?