gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:45

nienke555 schreef:
Wij hebben 2 voedsters (niet gesteriliseerd) en een gecastreerde ram :)

Ah ja, wij hebben hier ook 2 niet gestereliseerde voedsters en die jagen elkaar soms ook op etc. misschien hormoontjes of rangorde. Zolang er geen ernstige plekken zijn is het niks om zorgen over te maken

nienke555

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:49

Oke bedankt!

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:52

Opjagen doen die van mij op het moment ook. Flou is nu 6.5 maand, dus het heeft nog lang geduurd voor het begon. :P

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:57

Sunny is bijna een jaar. Dus bij mij heeft het nog langer geduurd haha!

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:28

Bij ons zelfde verhaal, hier was het in het begin ook niet zo erg maar nijntjes worden groter en willen ook de baas spelen!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:54

Hier niet, alles is geholpen. Alleen Marley binnenkort nog. Daarvoor wel, wat een drama was dat :')

Net een hoop gedoe in de tuin. Een Ilona die vol in paniek door de ren schoot. De rest stond ook op scherp. Ik kijk naar buiten, zit er een kat in de tuin van de buurman.
Afgelopen zomer is een van mijn konijnen vermoord waarbij Ilona gewond is geraakt, en dat wil ik niet nog een keer. De ren is wel overdekt maar Iloon zo vol in paniek is ook niks.
Heb dus even onze hond de tuin ingestuurd, kat is voldoende afgeschrikt gelukkig. Een blik van Dolf was genoeg.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 02:23

Kom even binnenvallen. Wij hebben 2 grote konijnen binnen zitten.
Nu wil mijn vriend ze graag naar buiten hebben. Ik heb gezegd prima als het warmer is omdat ze bij mijn weten geen wintervacht hebben.
Nou heeft hij ze vorige week laten enten en de da had gezegd dat ze gewoon naar buiten konden en het onzin is dat een binnenkonijn geen wintervacht aan maakt.. Wat is jullie ervaring / mening?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:22

Als je ze nu naar buiten worden ze inderdaad ziek, ze hebben geen wintervacht. Half/eind mei kunnen ze pas naar buiten.
Eind augustus komt dan de wintervacht en kunnen ze gewoon buiten blijven.
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 10-03-16 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:28

Die van ons leven gewoon altijd buiten, zowel zomer's als s'winters omdat we ze liever niet binnen hebben

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:48

Het wordt voorjaar!
Puk was zichzelf vanmorgen nt plukken :+ het lukte haar niet echt ze trok geloof ik alleen haar vel mee want veel haar had ze niet in d'r mond.
Ook bijt ze iedereen in de billen :') gek beest! (Als ze met de kop naar haar toe zitten doet ze niks maar ohjee als ze billen ziet :') )

Ze laat zich wel aaien, iets wat mij verbaasde! Puk is namelijk een echt kijk-konijn.

Verder gaat het heel goed met m'n schatjes <3 kan zo van hun gehups genieten!

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:20

Ik wil een nieuw hok zelf in elkaar gaan zetten maar heb eigenlijk wat inspiratie nodig.
Het moet een hok worden met een ren eraan vast. Hebben jullie bodembedekking in je ren? Of gewoon straatstenen en ruimen jullie dan de keutels op? Is ook lastig natuurlijk als het regent en dat zou nat worden. Er komen twee konijntjes in - wat voor afmeting zou dat geschikt zijn? Moet de ren overdekt zijn? Hij is sowieso dicht vanboven ivm katten, maar zou het gunstig zijn als ik er echt een dak op doe zodat het niet inregent?

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:25

wouterpaard schreef:
Kom even binnenvallen. Wij hebben 2 grote konijnen binnen zitten.
Nu wil mijn vriend ze graag naar buiten hebben. Ik heb gezegd prima als het warmer is omdat ze bij mijn weten geen wintervacht hebben.
Nou heeft hij ze vorige week laten enten en de da had gezegd dat ze gewoon naar buiten konden en het onzin is dat een binnenkonijn geen wintervacht aan maakt.. Wat is jullie ervaring / mening?

vanaf 18 graden kunnen ze pas naar buiten :)

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:26

Bedankt voor jullie reacties en tips. Ik loop al langer met dit 'probleem'. Ik vind het gewoon zo sneu dat hij al zo lang alleen is.
Gisteravond heb ik het gelijk voorgelegd aan mijn vriend. Die was er heel nuchter over en vond dat hij best alleen kon zijn. Ik heb hem toen voorgelegd hoe hij het zou vinden als hij de hele dag alleen in een hokje zou zitten. Nadat hij wat heeft gegoogled over konijnen, ging hij toch overstag.
Vanochtend heb ik gelijk een afspraak bij de dierenarts gemaakt. Ik moest er toch zijn voor een wormkuur. Ze hadden het de komende weken erg druk, dus hij wordt pas 4 april gecastreerd. Medio april kan er dan een maatje voor hem bij komen. Ik zie het al helemaal zitten, mede dankzij jullie reacties :o

wouterpaard: Mijn konijn staat altijd al buiten.. geen idee of je ze zo naar buiten zou kunnen doen.

soeraya: Ik heb sinds kort ook een zelf gemaakte ren. (Het hok had ik al)
Het hok staat bij mij op tegels. Daarnaast heeft hij nog een stukje gras. Daar komen nog wat klim en andere speeldingen in.
Ik heb op de bovenverdieping en nachthok een combi van zaagsel en stro. Onderin zijn hok heb ik een zo'n konijnentoilet waar hij zijn behoeftes in doet. Ik hoef dus alleen maar om de dag het bakje te verversen en de keutels op de vegen die ernaast liggen. In het toilet heb ik zaagsel en daarbovenop een beetje stro (anders gaat hij er niet op zitten.)
Succes met het maken van een hok!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:29

Ik heb nog nooit een probleem gehad met een binnenkonijn naar buiten doen of het nu vriest of niet.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:31

@S-imonee: Heb je misschien een foto? En ben je niet bang dat hij zich naar buiten graaft met gras? Die van mij is nogal een ontsnappingskoning.. Zon toilet is wel een goed idee.. hij doet het in zijn hok nu ook braaf in hetzelfde hoekje.

Die van mij wordt ook binnekort gecastreerd en dan een vriendinnetje uit gaan zoeken! Moeten ze echt naar binnen als ze gecastreerd zijn trouwens? heeft iemand daar ervaringen mee? Of kunnen ze opzich wel weer meteen buiten?

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:36

soeraya:
Mijn konijn graaft niet. En nu maar hopen dat toekomstig maatje dit ook niet gaat doen. Hij kon eerst wel door het gaas. Dus daar heb ik nu nog een stukje voorlangs gemaakt zodat hij er niet meer door kan.
Volgens mij da kon hij gewoon buiten blijven nadat hij gecastreerd was.

Afbeelding

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:38

Mijn ex-mannetje heb ik gelijk naar buiten gedaan. Even een rustig plekje gegeven

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:33

Dinopino schreef:
Ik heb nog nooit een probleem gehad met een binnenkonijn naar buiten doen of het nu vriest of niet.

Dan heb je geluk gehad.
Kun jij 's winters zonder jas buiten lopen? Zet je je geschoren paard zonder deken dag en nacht buiten in de winter? ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:56

Heb pas 40 jaar konijnen vrij rondlopen in de tuin. Heb je een konijn wel eens goed bekeken. Heb je een konijn wel eens zien rillen en was dat van de kou of van de stress. De enige plek waar een konijn geen haar heeft zijn zijn ogen. Mijn konijnen komen uit de opvang en zijn over het algemeen binnenkonijnen. Ik heb nog nooit een geschoren of kaal konijn gehad dus ik weet niet of ik die buiten zou zette. Zet jij je konijntje lekker buiten wanneer de zon schijnt?? Wanneer het zo heerlijk warm is zodat ie lekker in het zonnetje kan liggen? Ja mijn konijntjes vertrekken dan juist naar een schaduwplekje. Ze kunnen naar binnen en naar buiten wanneer ze willen.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:59

@Dinopino - ik denk niet dat Eoweyn het zo bedoelde dus misschien vat je het nu iets te persoonlijk op? Laten we het gezellig houden..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:24

Mijn konijnen zitten buiten en kunnen kiezen of ze in de zon of schaduw gaan. Je moet het zelf weten, verstandig is het niet, het is niet voor niets dat het zo afgeraden wordt.

Ik heb mijn binnenkoppel vorig jaar rond sept-okt naar buiten geplaatst ivm noodgedwongen verhuizing en zij zaten eigenlijk alleen maar in het hok. Dit jaar hebben ze het hele jaar buiten gezeten en zaten ze wél meer buiten het hok. Ja, konijnen kunnen het warm hebben zoals jij zegt, maar kou voelen ze ook. En je maakt me niet wijs dat een konijn die altijd in 20 graden of meer zit, geen last heeft als ie ineens buiten gepleurd wordt met -5 oid. Simpel.

Jammer dat je hier zo binnen komt vallen met je voorbarige conclusies over hoe ik mijn konijnen (10, geen "konijntje" dus) behandel.

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:56

Eoweyn_x schreef:
Mijn konijnen zitten buiten en kunnen kiezen of ze in de zon of schaduw gaan. Je moet het zelf weten, verstandig is het niet, het is niet voor niets dat het zo afgeraden wordt.

Ik heb mijn binnenkoppel vorig jaar rond sept-okt naar buiten geplaatst ivm noodgedwongen verhuizing en zij zaten eigenlijk alleen maar in het hok. Dit jaar hebben ze het hele jaar buiten gezeten en zaten ze wél meer buiten het hok. Ja, konijnen kunnen het warm hebben zoals jij zegt, maar kou voelen ze ook. En je maakt me niet wijs dat een konijn die altijd in 20 graden of meer zit, geen last heeft als ie ineens buiten gepleurd wordt met -5 oid. Simpel.

Jammer dat je hier zo binnen komt vallen met je voorbarige conclusies over hoe ik mijn konijnen (10, geen "konijntje" dus) behandel.

Daar ben ik mee eens :j konijnen zijn gevoelige dieren, grote kans dat ze blaasonsteking krijgen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:57

Misschien vatte ik het inderdaad iets te persoonlijk op Sorry.

Het probleem van een buitenhok is dat ze zich niet bewegen kunnen voldoende gericht naar de temperatuur. Wanneer ze de mogelijkheid hebben om zich te verstoppen tussen hooibalen en genoeg mogelijkheden buiten dan kunnen ze iets tegen de temperatuur doen. Ik bestudeer het gedrag van konijnen in roedels al een hele tijd en dat is dan niet in een omsloten gebied. Mijn konijnen kunnen wanneer ze dat willen gewoon de weide wereld in. Het in een hok blijven zitten heeft meer te maken met onzekerheid en angst voor de nieuwe omgeving.

I

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:43

Dinopino schreef:
Misschien vatte ik het inderdaad iets te persoonlijk op Sorry.

Het probleem van een buitenhok is dat ze zich niet bewegen kunnen voldoende gericht naar de temperatuur. Wanneer ze de mogelijkheid hebben om zich te verstoppen tussen hooibalen en genoeg mogelijkheden buiten dan kunnen ze iets tegen de temperatuur doen. Ik bestudeer het gedrag van konijnen in roedels al een hele tijd en dat is dan niet in een omsloten gebied. Mijn konijnen kunnen wanneer ze dat willen gewoon de weide wereld in. Het in een hok blijven zitten heeft meer te maken met onzekerheid en angst voor de nieuwe omgeving.

I

Ze hebben een ren van 6m2 aan hun hok. Mijn groep van 8 een ren van 15m2. Ik zou het fijn vinden dat je niet zomaar van dingen uitgaat, zoals nu weer dat ik ze in hokken houd. Ze hebben meer dan hun hok en bang waren ze ook niet. Zodra de zon scheen en het dus aanzienlijk warmer was zaten ze namelijk wel buiten. Ze hadden gewoon een onvoldoende ontwikkelde wintervacht, en ze hadden het dus koud.

Ik wil niet dat mijn konijnen de wijde wereld ingaan. Tamme konijnen, en in mijn geval kruising wildjes, zullen dan niet overleven. En het hoort niet, huisdieren in de wijde wereld.

Je kunt strobalen neergooien wat je wil; van 20 graden naar -5 oid is gewoon niet goed. In de natuur, wilde konijnen dus, maken ze ook een wintervacht aan. Ieder dier, wat buiten leeft. En een konijn zou dat ineens niet nodig hebben..?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:57

Met meerendeels wel eens hier boven Een konijn van 20 naar -5 of wat dan ook zetten moet gewoon niet gedaan worden, voor hun eigen gezondheid en welzijn.

Hier is stip maar weer begonnen met haar haartjes plukken... Gelukkig word zij meestal niet chaggerijnig of iets hopelijk is het wel snel weer over :P