Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:18

Ziet er niet verkeerd uit Jesda. Probeer rechtop te blijven staan en ik denk dat jij veel meer op lichaamshouding kan sturen. Op het filmpje zie je dat Jinn constant contact met je zoekt, goed teken :) Probeer de volgende keer je lijnen rechten te lopen, minder bochtenwerk, want je merkte waarschijnlijk wel dat hij snel is en daardoor ook makkelijker doorschiet na een hindernis.
En een tip die ik laatst kreeg, niet meer schreeuwen, je hond hoort je zo ook wel.

Hoe ik het waarschijnlijk zou lopen:
Ik zou aan de andere kant staan waar jij start. Dan kan je je hond opvangen en doorsturen met je arm ipv helemaal mee te draaien --> roep je je hond links van de muur terug zodat Jinn al beter in lijn is voor de volgende hindernis. Om die reden zou ik, ook omdat het veld er glad uit ziet, Jinn na de 2 hordes rechtsom halen zodat hij rechter uitkomt voor de hindernis. Als er geen hek stond was de kans groot dat hij, zoals je de lijn nu liep, doorschiet. en dan met je arm doorsturen naar de muur.

JesdaJinn

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:26

Ik was de rondjes er voor te laat met het commando en hij schoot langs de 4e hindernis. Daarom riep ik het iets harder. Heeft geen zin, weet ik maar automatisch denk ik :Y)
Jinn die let inderdaad erg veel op mij en ik moet daar aan wennen. Als ik het mezelf moeilijk maak dan raak ik in de war en Jinn ook. Daarom koos ik nu voor safe.

Het rechtop staan is inderdaad moeilijk. Deed ik bij mijn Herder ook al :=

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:37

Als hij ergens langs schiet, moet jij het rondje daarop meer met je lichaam meedraaien. Krijg je ook aanwijzingen voor je lichaamstaal? Vraag een keer om een opstelling waarbij jij in het midden moet BLIJVEN staan :P Gelijk een mooie eye opener voor jezelf hoe je hond reageert op jouw lichaamshouding en hoe je moet staan om je hond over de juiste hindernis te sturen. I know in het begin frustrerend, maar later zo waardevol als je langere lijnen loopt :D

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:50

Klopt, aan alle tips heb ik natuurlijk wel wat.
Heb jij misschien iets van een parcourtje/of zo iets waar wat nuttigs op staat?
Desnoods met paint :Y)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:07

Ik vind het er al hartstikke goed uitzien JesdaPower! Natuurlijk kunnen de bochten strakker en korter, maar dat is een kwestie van veel oefenen en zelf handiger worden zodat je hond voor de sprong al begrijpt dat je wil dat hij een korte bocht maakt of heel krap langs de staander springt.
Lekker zo doortrainen, dan komt je routine vanzelf en wen je aan zijn snellere tempo ten opzichte van je herder.
Over het harder roepen van commando's, ik denk dat iedereen hier wel eens last van heeft. Tenminste, ikzelf wel hoor. Dat is ook iets waarvan je je bewust moet worden en waar je meer routine in krijgt naarmate je er meer mee bezig bent. Vaak is het voor je hond juist beter als je je stemcommando's zo zacht mogelijk zegt, dan gaat hij nóg beter dan hij al doet op je letten.
Succes en lekker zo doorgaan, je bent absoluut al een flink eind op de goede weg hoor, knap na zo'n korte tijd samen trainen.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:18

Dankjewel voor de tips! Daar kan ik wel wat mee

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:40

Ik kan ook heel goed schreeuwen (A) Denk niet dat ik dat er ooit uit krijg bij mezelf helaas.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:47

Zelf gebruik ik het commando vooruit niet meer, want ze rent mij toch voorbij ;) Wel gebruik ik het commando voor het volgende toestel. En dat enthousiaste roepen... ik betrap mijzelf er ook op. Helaas wordt het niet door iedere instructeur meegenomen als verbeterpuntje. Mijn derde instructeur zei er eindelijk wat van (na 2,5 jaar behendigheid werd ik er pas op gewezen).

3 hindernissen in een U-tje neerzetten en als extra uitdaging de 4de hindernis haaks op de eerste of 3de hindernis ;)

Dit is een leuke website qua oefeningen http://www.agilityclub.nl/agility/oefeningen Een goede oefening voor nu is bijvoorbeeld deze http://www.agilityclub.nl/agility/oefeningen/weg.html

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:12

@jp Ziet er al goed uit. Wat fijn dat je nu echt lekker met Jinn bezig kan zijn.
@ Odin Mooi jumping rondje.

Afgelopen maandag hadden we weer training nadat hij vorige week niet goed liep. Gelukkig ging in de loop van vorige week steeds beter en liep hij voor het weekend weer helemaal goed. We gingen maandag eerst flyballen. Super enthousiaste Boco. Wel heel jammer dat hij de laatste keer op het filmpje de laatste sprong miste op weg naar de box.
Hier het filmpje:
http://youtu.be/Zs2nilqo7m0

Daarna nog even behendigheid gedaan. Voornamelijk even de wip getraind. Boco doet hem bijna alleen :). Tussendoor nog even blijf geoefend voor de sprong. Ging ook erg goed.
Helaas nu 3 weken geen training. Instructrice gaat op vakantie.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 00:18

Ik heb vanavond ook weer training gehad. Jinn had het eerste uur in de auto doorgebracht omdat ik puppyles had. Ik merkte heel erg dat hij tijdens de behendigheid super druk was. Aandacht was ook ietsie minder maar niet storend. Parcour was aangepast ivm nat weer dus dat was ook wel even fijn om een wat simpel parcour te doen. Af en blijf ging wel weer super goed en het bijten deed hij het eerste rondje ook weer maar 1 keer foei geschreeuwd en toen was dat ook klaar.
Merkte dus goed het verschil tussen gisteren toen hij 'los' liep en vandaag ivm regen in de auto zat

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 07:58

Fijn dat het daarna wel goed ging jp :)

ik zit te denken om volgend jaar misschien tijdens de zomerstop van de club even naar een andere training te gaan, maar ligt eraan hoe het zit met vanaf het begin beginnen of gewoon verder. Vind drie en een halve maand nier trainen best vervelend namelijk. Aangezien ik en kenny het zo leuk vinden.

Het jammere is alleen dat de club zonder zomerstop hier 3x zo duur is dam de club waar ik nu train.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:04

3.5 maand vind ik ook wel erg lang. Wij hebben hier 4 weken vakantie in de laatste weken van de schoolvakantie en 2 weken met kerst en oud&nieuw. Rest trainen wij door als het weer mee zit hé. Met onweer en heftige sneeuw schuiven we de lessen een week op

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:19

Swinters hebben we ongeveer 1.5 maand.

Ik vind het ook lang, vind het jammer haha, zeker omdat ik nu die tijd vakantie heb.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:20

Mag ik even stuiteren? We zijn nu 4 trainingen, per training 2 keer 5 minuutjes, bezig op een andere manier met manwerk en gisteren kon ik gewoon bij de pakwerker vandaan volgen een halve cirkel! *\o/* Een heerlijk rustig ontspannen hond als je hem uit de auto haalt, dan volgend het veld op en zodra ik goedzo zeg en de pakwerker in beweging komt wordt hij meteen weer heel fel en alert. Als hij dan gelost heeft, gaat hij steeds makkelijker schakelen en weer netjes zijn aandacht op mij. :D

En mijn vriend heeft gisteren de 1e keer meegekeken en de 2e keer pakwerk gedaan voor Tay, omdat de pakwerker en 1 van mijn trainers op vakantie gaan in juni en ze hem niet stil willen leggen nu het zo hard vooruit gaat. Tay vond het een beetje vreemd, maar na de 1e keer bijten werd hij lekker enthousiast weer. :D

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:26

Super mwm

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:53

Fijn dat je nieuwe manier werkt.

Jinn is vandaag jarig. Gaan jullie nog voor hem zingen?

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:42

gefeliciteerdd met jinn :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:44

Sinds dinsdag heb ik een flyball bak thuis en ben begonnen met oefenen. Dinsdag even 10 minuutjes gedaan en toen begon het te regenen. Woensdag was het ook zulk slecht weer dus ook niet gedaan en vandaag ook eventjes bezig geweest. Jesda vind het helemaal geweldig en gaat helemaal los :Y) Best wel stom om te zien omdat ik de hekjes nog weg laat want Jinn kent nog niks en Jesda heeft het altijd gedaan voor haar ongeluk. Jinn is met 10 minuten echt helemaal bekaf en ligt nu gestrekt op de bank :=

Dankje :D

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:57

hahaha

jesda en jinn vinden volgens mij echt alles leuk hahaha

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:02

Volgens mij ook :=
Ben nog niks tegen gekomen wat ze niet leuk vinden

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:04

dat is wel fijn :p

hier is het echt lastig, onbekend is eng :")
behendigheid zie je m wel leuk vinden, maar flyball vond ie heel eng en niks aan omdat ie niks met de bal heeft.
en gehoorzaamheid lijkt hij de ene keer wel leuk te vinden en de andere keer weer niet.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:09

Ik vind wel, als je een hond hebt die niet balgek is dan zal flyball nooit leuk worden, naar mijn idee.
Gehoorzaamheid hebben we hier ook en ik merk wel dat ze dat beide wat minder vinden maar daar trek ik me niks van aan. Behendigheid vonden ze beide erg leuk! Jinn nog steeds en met Jesda merk ik wel dat het zwaar wordt. Beetje door tunnels rennen vindt Jesda wel leuk maar springen en raakvlakken doe ik niet meer. Paaltjes ook nog maar heel zelden

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:15

was ook alleen maar een proeflesje flyball bij dag van de hond. vind er zelf ook weinig aan.
gehoorzaamheid vind ik zelf ook niet zo, maar dat is omdat ik weet dat kenny het kan maar het vaak niet doet. hij heeft het dus zeker nog nodig haha.
behendigheid hebben we ook maar 2 proeflesjes van gedaan en af en toe in de eerste cursus die we deden de tunnel en een hindernisje, maar staat wel op de planning om behendigheid te gaan doen.
alleen moet meneer de hond eerst wat beter luisteren haha.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:16

Jaa, wij adviseren altijd om zo lang mogelijk door te gaan met gehoorzaamheid. Zo lang je portemonnee het volhoudt natuurlijk. Hoe beter je de hond onder controle hebt hoe makkelijker het gaat. Als je hond er steeds vandoor gaat schiet natuurlijk ook niet op

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:24

nee daarom, dat is ook de reden dat wij nog niet begonnen zijn met behendigheid.

ik hoop ook dat ik snel werk heb, waardoor ik het over een tijdje misschien allebei kan doen, alleen ik zit dan weer met het probleem dat ik als ik ga trainen ongeveer 3 uur kwijt ben voor 1 uur trainen. (met de bus en nog best een eind lopen vanaf de bushalte naar de club) maar dit is de enige goedkope club en de enige waar ik zelf kan trainen.
+ dat ik denk dat zaterdag en zondag trainen teveel is, waardoor ik dus een keer door de weeks zou moeten trainen en ik geen idee heb of ik dat haal met school.

er zitten wel 2 hondenscholen hier in de buurt alleen die zijn zo duur :(, waarvan we maar bij 1 kunnen trainen omdat de ander met clicker is en we dat niet kennen.