Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:37

Hebben jullie advies mbt goede boeken over o.a. ziektes?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:13

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:29

Sorry, dat ik inbreek. Ik heb hier nl. echt al heel lang niet meer gepost maar ik heb een vraagje:
Een van mijn kippen steunt niet meer op een van haar poten. Ze heeft het klauwtje als een soort vuistje gebald. Verder eet en drinkt ze wel, lopen gaat lastig en vermijdt ze. Ze blijft zoveel mogelijk op het stro zitten.
Ik heb haar net even vastgepakt om te kijken maar ik zie helemaal niks aan de poot, geen wondjes of verdikkingen, geen aparte kleur. Het heeft hier ook niet gevroren verder dus ook geen bevriezing.
Iemand enig idee wat het is, wat ik zou kunnen doen voor haar?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:06

Kan een breuk zijn of een spier.
Hoe lang heeft ze dat al?
Wat betreft snot, ik gebruik omnipar van koudijs. Prima spul

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:13

Ik heb het vandaag pas gezien, maar ik heb examens en deze week niet gevoerd/gemest. Mijn vriend heeft ze verzorgd maar die is met donker weg en in donker thuis dus dan komen de kipjes pas met voeren 's ochtends vroeg uit het hok. Van het weekend hebben we ze bij daglicht bezig gezien en toen was er nog niks aan de hand. Dus hoogstens drie,vier dagen nu.

Ik mocht de teentjes aanraken zonder protest, maar ze hield ze wel slap itt de andere poot waar ze spreidde.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:38

Slap in de zin van geen spierspanning of verlamd?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:20

Ze liet ze gewoon hangen zeg maar, bij de andere had ze de teentjes wijd gespreid toen ik haar oppakte, van dit pootje de teentjes ontspannen. Bij het neerzetten kromde ze ze weer tot een vuistje. Alleen de teentjes ook, het bovenste deel van het pootje gebruikt en beweegt ze wel.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:32

Dan is ie dus niet verlamd dus geen marek. Misschien flink verstuikt..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:06

Dat geneest gewoon weer vanzelf?

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:12

Ik zou als je kippie verder wel eet, drinkt en gezond oogt het even aanzien. Als jij door je enkel zwikt ontzie je die en geef je hem rust en dan geneest het. Misschien is je kip net verkeerd van de stok gesprongen ofzo. Als je je echt zorgen maakt kun je uiteraard naar de dierenarts voor een foto om uit te sluiten dat er niets gebroken is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:09

Oke, bedankt! De dierenarts lachte me enorm uit toen ik Piep als kuiken aan de zuurstof liet leggen toen de kat haar gegrepen had dus ik vind het een beetje genant om nu met Harry te komen :o

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:08

Misschien heeft ze een splinter in haar zool. Dan staan ze ook wel eens zo.
Ornipar heb ik inmiddels besteld.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:26

Tsja dierenartsen... Ja het kan ook zo iets simpels als een splinter zijn. Gewoon even goed kijken, anders rust gunnen en t moment dat je toch merkt dat ze achteruit gaat naar (een andere?) dierenarts :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:40

Echt... die dierenartsen soms... wat ben ik blij met mijn vogelarts die eigenlijk bedrijfsmatig pluimvee doet maar dusdanig geïnteresseerd is in vogels dat hij ook op de particuliere praktijk een vogelspreekuur heeft. Echt fantastisch als iemand je serieus neemt (en Lotje net zo cool vindt als ik)

omg... nu zoek ik zijn naam op de praktijksite op en nu zie ik hem niet meer! ohnoooooo....

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:41

Noooo! Die artsen zijn goud waard!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:45

Hartstikke bedankt voor jullie meedenken!
We zijn voor de katten en de honden hartstikke tevreden (paarden doen ze ook maar die laat ik een kennis doen) maar ja, ze vonden me wel een kippenpenny met mijn kuiken geloof ik :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:48

Ik ben al meermaals met mijn kippen bij de DA geweest en meestal wordt je wel uitgelachen ja.

Ook door andere eigenaren, zitten dan met hun hond in de wachtkamer en dan laten ze continu hun honden aan mijn 'chicken nuggets' snuffelen en als ik er dan iets van zeg zijn ze beledigd.

Of als je niet uitgelachen wordt dan ontbreekt vaak de kennis om goed genoeg te handelen. Jammer genoeg zijn goede kippen DA's moeilijk te vinden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:53

crap, ik heb hem gevonden.

Werkt tegenwoordig bij een veterinair pharmaceutisch bedrijf. Lekker is dat dan :(

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:10

Peter Klaver uit Dodewaard weet aardig wat van kippen, lieve rustige arts.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:50

Wat vraagjes aan de experts hier!

- hoe doen jullie dat als je een paar dagen op vakantie gaat? Komt er iemand elke dag de kippen eten geven? Of zetten jullie een bak water neer, een bak voer en redden de beestjes het wel voor een paar dagen? En wat is jullie max aan dagen dat ze zichzelf redden? Of is dat helemaal not done?

- waar slapen jullie kippen? Wij hebben een hok waar ze in zitten. Dat hok heeft een onderverdieping waar ook een stok zit. En via een trapje kunnen ze naar boven naar een dicht hok, waar 2 stokken in zitten (2 hoogtes) een dan zijn er nog eens 2 leghokjes. De kippen heb ik de eerst tijd als ze sliepen (op de grond in het benedenhok met gaas eromheen) opgepakt en ze in het hoge/dichte hok op de hoogste stok gezet. Ik had gelezen dat kippen beter op een stok kunnen slapen omdat ze dan schonen blijven. Dit heb ik meerdere keren herhaald en toen gingen ze uit zichzelf op stok zitten, maar wel in het beneden hok. als ik ze in het bovenhok zet dan gaan ze niet zelf weer op stok. Dan gaan ze tegen elkaar aan zitten op de grond. Zet ik ze op een stok, dan blijven ze daar zitten. De dames zijn vanavond zelf naar boven gegaan. Eentje zit op stok en de andere is in het leghok gaan liggen.

Hoe druk moet ik mij maken om ze iets aan te leren? Kunnen ze het niet gewoon zelf bepalen of kan je dat beter niet doen? Vind het zo sneu om ze elke keer te verplaatsen. En nu zat die ene lekker in het leghok. Op een krantje met zaagsel en wat stro. Ziet er comfortabel uit....

Dus, tips zijn welkom :-)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 23:45

Hier hebben de kippen een groot drinkvat met nippels eraan. Kunnen ze het water niet versmeren. Voer kan dan in de grote silo, dan redden ze zich best een paar dagen. De buren houden er een oogje op, of alles nog goed gaat ed, maar hoeven daarvoor alleen maar in hun tuin te staan, waar ze toch al vaak komen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:36

Ik zie mijn kippen vaak een week niet terwijl ik wel thuis ben.

Ik ga in het donker en kom thuis in het donker.

Om de paar dagen controleer ik of alles nog rond en gezond is. En dat is altijd (behalve dan laatst ahum)

Maar als ik een paar dagen weg ga dan zet ik de voersilo vol, en doe de drinksilo vol en ik zorg dat de ip camera in de schuur het doet. Dan kan ik op de telefoon toch af en toe kijken of alles nog rondloopt.

Het enige wat ik lastig zou vinden is dat er dan zoveel eitjes blijven liggen. Denk dat ik daarvoor wel zou vragen of mijn ouders om de twee dagen even willen gaan rapen. En dan kunnen ze gelijk kijken of alles nog goed is.
Zijn er geen eitjes in de picture dan durf ik ze gerust een week alleen te laten (maar wel met camerazicht dus!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:44

Mijn kippenhok staat in de stal
Kippen lopen me hele dagen voor de voeten en als ik s'avonds de paarden binnenzet kijk ik even of ze allemaal op stok zitten
Zo'n ip camera is nog niet zo'n gek idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:44

Ik heb trouwens nog steeds een ei of 5 per dag!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:51

[***] schreef:
Ik heb trouwens nog steeds een ei of 5 per dag!

Ik niks meer maar heb wel een broedse kip al een week of 2 _O- ze is een beetje in de war geloof ik. Ze zit gerust de hele dag te broeden op niks, word pis link als ik bij haar of der nest in de buurt kom en ze maakt lok geluidjes naar der kuikens die er niet zijn dus gaat ze moederen over der zusters...

Nu doe ik dus een paar uur het nachthok dicht want niet eten en drinken met de kou die er nog aankomt vond ik niet zo'n goed idee, nu eet en drinkt ze in ieder geval...de muts... :D