Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:16

Ik zou ook graag een keer naar zo'n reptielenbeurs gaan, echter is dat altijd op een zondag en dan mag ik helaas niet.

Ik heb nog steeds het plan om een eigen terrarium te bouwen, en mijn vader wil me hier ook mee helpen, aangezien ik nou niet echt super technisch ben. :') De achterwand wil ik wel helemaal zelf doen, iemand nog tips hoe je een achterwand zo leuk mogelijk voor een baardagaam kan maken? Ik wil vooral veel klim en lig mogelijkheden doen. :j Waarschijnlijk krijg ik september ook een nieuwe(vele grotere) kamer, dus er zijn ook veel mogelijkheden mogelijk kwa lengte, hoogte en breedte. Ik hoop het terrarium echter wel voor september af te hebben, aangezien ik het wel tof zou vinden als ik in de zomer eraan kan werken, dan ik er buiten aan werken en kan het ook buiten blijven staan tot hij naar mijn kamer kan.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:51

Linda, veel plateaus maken en misschien een grot? Misschien kan je er een rotsenpatroon in verwerken? Op internet kan je ook heel veel inspiratie opdoen. Ik heb mijn achterwand met piepschuim, pur en tegellijm gemaakt. Daarna heb ik de achterwand geschilderd met acrylverf. Die achterwand heb je zo gemaakt. Wel moet je de tegellijm in meerdere dunne lagen op brengen, anders breekt het.

Dit is het terrarium van het mannetje. Het vrouwtje krijgt aankomende zomer ook een zelfgebouwd terrarium.

Afbeelding

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:51

ik vind het mooi als je de wand niet recht omhoog maakt maar juist schuin naar achteren.. zodat je dus echt een soort schuin klim gedeelte hebt met daarop een paar ligplekken.. als je dan een gat maakt in het geheel.. heb je onder de schuine wand een grot :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:58

@Adamootje, heel erg mooi! Ik ga op internet inderdaad eerst plaatjes zoeken van voorbeelden die ik mooi vind, en dan een schets maken hoe ik het wil hebben(anders ben ik bezig en dan bedenk ik dat ik het toch anders had gewild :') en dan natuurlijk kijken hoe ik de ruimte het best kan benutten.
@KingYasFenn, dat is inderdaad ook een goede optie :j

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:02

een paar ideetjes :)
kan ze helaas niet hier plaatsen ivm allemaal foutmeldingen dat bokt doet, maar linkje kopieren en in de adresbalk doen en op enter klikken geeft gewoon het plaatje :)

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 7848_o.jpg

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 1850_o.jpg

deze vind ik persoonlijk 'lelijk' gemaakt, maar het schuine geeft wel aan wat ik bedoel.. ze kunnen ze meer omhoog kruipen ipv dat ze omhoog moeten klimmen verticaal.. je kan ook dmv gaten, aan de achterkant prachtige grotten maken :) uithaalbare wand maken, want dan kan je ook nog in de grotten komen :)

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=55FFF754

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5604D0FC

deze oogt heel mooi. maar vind ik 'te recht' om ze lekker op te laten klimmen en liggen.. als schuiner maken ze er echt optimaler gebruik van :)
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=55F2CE86

overigens als je de schuine wand zo maakt, dat hij en naar voren (eruit) kan als jij wilt.
dit kan je dmv bijvoorbeeld gewoon twee houten balkjes (of gewoon ook van schuim twee pilaren) maakt in de achterhoeken van je terrarium, waar de schuine wand op leunt, zodat deze niet zichzelf door het gewicht plat op de grond duwt. je duwt de hoogste kant dan tegen de pilaren en hij hangt in zijn plaats :)
doordat je dan geen zijwand maakt kan je zelf in de grot kijken van de zijkanten ;)

de reden waarom je uitneembaar maakt is bijvoorbeeld als een van je diertjes in de grot (of grotten, als je bijvoorbeeld de schuine wand aan de onderkant zo maakt dat hij hem splitst) zitten en er wat aan de hand is, je ze er altijd uit kan halen of bv als er dode krekels liggen of ontlasting..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:11

Die tweede vind ik erg leuk, veel klimmogelijkheden, en het ziet er heel natuurlijk uit. :j Die laatste is inderdaad heel stijl, dus moet ik dan inderdaad gaan vermijden.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:12

Afbeelding

een beetje lelijk en vlug getekend..
maar zo bedoel ik met een pilaar achter en dan je achterwand zo maken dat je die erop 'legt'
uiteraard is de voorkant aan de linkerkant en de achterkand rechts ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:14

KingYasFenn schreef:
[ Afbeelding ]

een beetje lelijk en vlug getekend..
maar zo bedoel ik met een pilaar achter en dan je achterwand zo maken dat je die erop 'legt'
uiteraard is de voorkant aan de linkerkant en de achterkand rechts ;)

Ah, ik snap wat je bedoelt :j Alleen de ruimte achter de achterwand blijft dan wel ' over' of niet?

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:48

Een schuine wand is alleen niet heel erg gewenst bij baardagamen. Het neemt namelijk heel veel ruimte in en dat gaat ten koste van de grondoppervlakte.

Michelle_96

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:14

De eitjes van mijn stenodactylus sthenodacylus nog even boven de lamp bekeken en in de linker 2 zit beweging! Zag bij de meest linker zelfs een staartje bewegen, dit eitje is van eind februari. De middelste en rechter zijn van begin maart. Hopelijk komen ze snel uit :)

Afbeelding

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:31

zeker kan je het stuk onder de schuine wand gewoon gebruiken.. als je in de schuine wand een gat maakt kunnen je bardagamen daar doorheen kruipen en hebben ze een schuiplek..
uiteraard is die op mijn tekening extreem schuin gemaakt..
maar een sterker schuin en minder naar voren in de bak kan natuurlijk :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:19

Even een vraagje, mischien dat er hier wat meer kenners zitten.

Mijn dwergbaardagaam was flink afgevallen na de winterperiode. Heb vorige week zijn ontlasting gecheckt en geen ei te vinden. Dus maar wat dwangvoeding mee genomen. Hij was namelijk ook flink uitgedroogd. Nu lijkt dit alles weer vrij normaal. Dwangvoeding vind hij niet lekker, eet niet uit zichzelf, maar toen ik zonet een klein blokje paprika in zijn bek stopte, at hij dit wel erg graag. Maar pakt het dus niet zelf aan. Heb hem momenteel nog niet weer gewogen, maar vorige week (donderdag?) woog hij 39 gram, terwijl zijn broertje een nette 48 gram woog. Aan hem zie je verder ook niks en zit de hele dag trots op zijn plekje, onder 'de zon'.

Ik ben zonet naar de DA geweest, maar hij zei op voorhand al er hekemaal níks vanaf te weten :') en bood mij de optie aan om naar hun andere locatie te gaan, daar zit iemand die er wel verstand van heeft. Dat is tussen 7 en 8, dus daar ga ik zo ook nog even heen. Ik heb zelf het vermoeden dat hij een longontsteking heeft, maar misschien dat iemand iets anders verdenkt? Dan kan ik dat nog mee nemen bij het bezoek.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:33

sorry ik zie het nu pas leffroi.
hoe is het afgelopen bij de andere dierenarts?

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:25

Net mijn baby bladkameleonnen opgehaald <3

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:15

Ik heb stomorgyl mee gekregen tegen (waarschijnlijk) mondrot. Moet zeggen dat hij er nu al weer wat beter oogt, maar of dat nu direct daar mee te maken heeft.. Hij was tijdens het consult actief genoeg e.d. Hahaha. Maargoed we maken lekker de kuur af. Nu nog zorgen dat hij zelf gaat eten, want hij lijkt vanuit zichzelf nergens interesse in te hebben, maar als ik het vervolgens onder dwang geef, eet hij het met smaak op... Morgen maar even sprinkhanen kopen, daar zijn ze knettergek op!

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:50

@leffroi Zijn wasmotten niet iets voor je baardagaam? Doen ze hier een moord voor. Misschien dat z'n gewicht hier ook goed van bij trekt?
Laatst bijgewerkt door Spelt op 16-06-15 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:06

Geen idee eigenlijk, ben bang dat die te groot zijn voor ze, hahaha

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:12

Ik bedoelde trouwens de larven van een wasmot, de wasmot zelf zal denk ik wel te groot zijn ja

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:14

Ik zal eens kijken wat ze morgen allemaal voor me in de aanbieding hebben. De dwangvoeding vindt ie iig écht niet lekker, maar hij spuugt het iig niet uit. Ben toch vrij morgen en hopelijk schijnt de zon dan ook weer, kunnen we lekker even in de zon zitten.

Denk trouwens dat de larve ook te groot is. Het is een dwergbaardagaam en moet alles al idioot klein snijden hahaha. Ik zal eens kijken hoe groot ze zijn!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:24

Wasmotlarven mogen baardagamen wel, maar met mate. Uitstekende voeding om je baardje te laten aansterken. :j Hopelijk is je baardje snel opgeknapt.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:50

Nou, de wasmotlarve waren ook niet aan te smeren. Zijn broertje ging zowat door het glas voor nog 1, maar hem heb ik wederom moeten dwangvoeren. De eerste keer gooide hij het er zelfs weer uit, de 2e keer at hij het wel gewoon op. Hopelijk gaat dat straks ook weer beter, hij is in ieder geval weer iets actiever en toonde wel heel even interesse voor de larve toen het wat bewoog. Hopen dat hij hier een beetje van aan komt.

Mocht er iemand in de buurt wonen, mocht je nog larve willen, kom ze maar halen. Ik wil geen obesitas baardagamen haha, en gezien ze toch maar maximaal 2 á 3 eten.. Ze konden nog wel 2 maand 'goed' blijven in de koelkast, maar ideaal is anders hahahaha

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:11

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:42

Wie weet een webshop voor reptielenbenodigdheden met lage verzendkosten of een laag bedrag voor franco verzending? Ik heb een nieuwe UVB lamp nodig voor mijn waterschildpadjes.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:22

Ik zou een solar raptor lamp kopen manon, hebben de meeste uv... En zijn warmte en UV in een... Ideaal, gaan ook lang mee :-)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:29

Oei, beterschap met je baardjes :(

Mijne heeft nu een plantje in haar terrarium, zo een speciale die ze mogen eten ik kom ff niet op de naam. Ze eet er wel van maar met mate, had verwacht dat hij binnen een dag op zou zijn... Heb nu weer alle takken verplaatst en haar wat fruit gegeven en ik moet afkloppen, ze heeft al een hele lange tijd niet meer gekrast *\o/*