Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:11

Dat is geen leuk nieuws op dierendag Bonne _O-

Maar ik herken het wel, we zijn met Evi ook een beetje aan het zoeken hoeveel eten ze moet krijgen nu ze de echte groeispurten gehad heeft. Maar ik vind het soms best lastig inschatten en vooral m'n vriend vind het wel meevallen haha

Ga je wat anders voeren? Of minderen/meer beweging?

Hier kwam de vleeslevering vandaag & ze hadden er extra lekkers bij gedaan voor dierendag. Evi is fan _O-

Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:33

Het lastige is dat we al een keer van voer zijn gewisseld vanwege jeuk. We voeren nu graanvrij acana voer. Op basis van gewicht mag Bonne 80 tot 120 gram per dag hebben en wij voeren 3 x 25 gram. We gaan nu naar 2 x 25 gram per dag. Dus in de ochtend en in de avond.

Qua snacks krijgt Bonne 1x per dag iets en de snacks zijn al doormidden geknipt. Daarnaast komen alle snacks bij Kiwiwitje vandaan dus natuurlijke producten.
De runderkophuid lag altijd wel in huis maar dat eet Bonne niet op. Kauwt erop wanneer de behoefte er is. Nu afgesproken deze weg te leggen als hij er klaar mee is en te geven als we koffie/thee doen en na gebruik dan weer weghalen. Ik heb nu een Nyla bot besteld zodat er wel altijd wat in huis ligt om te kauwen. Tasty bone ga ik ook nog bestellen voor bij mijn ouders thuis.

Qua bewegen, Bonne heeft echt geen klagen hoor. Hij komt 5x per dag buiten waarvan 1x minimaal een uur als hij niet mee naar stal gaat. Zoals vandaag was Bonne mee naar stal en is dan 2,5 uur buiten en speelt met de stalhonden en loopt mee door weiland etc.. Daarnaast spreek ik geregeld af met buurtgenoten zodat hij met Harry of Hailey kan spelen.

A.s. maandag ga ik de dierenarts weer bellen omdat hen voedingdeskundige dan terug is van vakantie. Zij kan eventueel toch nog qua voer adviseren. Maar qua bewegen, meer gaat mij echt niet lukken als ik heel eerlijk ben.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:48

@ Stal Melyn
Jip staat ook op streng dieet. Die moet echt nodig flink wat kilo's kwijt. Wij hebben op advies van de omgeving contact gezocht met Prins, zij hebben een heel deskundig team erachter zitten. Zij hebben onder andere voor ons uitgerekend wat Jip zou mogen hebben en we zijn naar 3x per dag voeren gegaan. We zijn nog maar een kleine week bezig dus ik kan nog niets zeggen of het werkt, maar het zit hem vaak ook vooral in de tussendoortjes. Botten, beloningen tijdens het lopen/trainen etc.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 17:03

Dat is inderdaad lastig hoor Pien! Volgens mij krijgt hij inderdaad prima beweging!

Mijn ervaring met brok was wel dat er op de zak vaak meer gram stond dan dat ze daadwerkelijk nodig had. Maar geen idee hoe dat bij Acana zit. Volgens mij is dat wel goed brok met een hoog vleespercentage.

Ik weet niet of je het al doet, maar oefenen/trainen deden wij vaak ook met een maaltijd ipv snoepjes of andere beloningen.

Benieuwd wat de voedingsdeskundige zegt vd week!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 17:09

Ik moet eerlijke zeggen dat mijn dierenartspraktijk ook telkens aangeeft dat Mahdu te dik is.
Maar wanneer hij volgens hun op perfect gewicht is dan voel je zijn botten overal en wordt hij gewoon heel kouwelijk en ellendig.
Voor mij is het heel simpel; liever een vrolijk hondje met een mini speklaagje (ribben zijn letterlijk met heel licht prikken te voelen) dan een ellendig hoopje wat perfect op gewicht is.
En het gaat ook om iets van 200-300gr verschil tussen perfect en te dik terwijl veel mensen hem, nu hij volgens de dierenarts te dik is, nog als mager bestempelen. :')

Als ik zie en voel dat hij dikker wordt dan halveer ik de tussendoortjes, dus minder lekkers maar ook kleinere lekkertjes.
En zo nodig pas ik de porties voer aan.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 17:30

StalMelyn schreef:
Het lastige is dat we al een keer van voer zijn gewisseld vanwege jeuk. We voeren nu graanvrij acana voer. Op basis van gewicht mag Bonne 80 tot 120 gram per dag hebben en wij voeren 3 x 25 gram. We gaan nu naar 2 x 25 gram per dag. Dus in de ochtend en in de avond.

Qua snacks krijgt Bonne 1x per dag iets en de snacks zijn al doormidden geknipt. Daarnaast komen alle snacks bij Kiwiwitje vandaan dus natuurlijke producten.
De runderkophuid lag altijd wel in huis maar dat eet Bonne niet op. Kauwt erop wanneer de behoefte er is. Nu afgesproken deze weg te leggen als hij er klaar mee is en te geven als we koffie/thee doen en na gebruik dan weer weghalen. Ik heb nu een Nyla bot besteld zodat er wel altijd wat in huis ligt om te kauwen. Tasty bone ga ik ook nog bestellen voor bij mijn ouders thuis.

Qua bewegen, Bonne heeft echt geen klagen hoor. Hij komt 5x per dag buiten waarvan 1x minimaal een uur als hij niet mee naar stal gaat. Zoals vandaag was Bonne mee naar stal en is dan 2,5 uur buiten en speelt met de stalhonden en loopt mee door weiland etc.. Daarnaast spreek ik geregeld af met buurtgenoten zodat hij met Harry of Hailey kan spelen.

A.s. maandag ga ik de dierenarts weer bellen omdat hen voedingdeskundige dan terug is van vakantie. Zij kan eventueel toch nog qua voer adviseren. Maar qua bewegen, meer gaat mij echt niet lukken als ik heel eerlijk ben.

Ahja lastig klinkt niet alsof je iets heel erg fout doet!
Fijn om met de voedingsdeskundige te overleggen. Wellicht kun je zoeken naar een brok met vergelijkbare ingrediënten maar wat lager vleesgehalte (leidt vaak tot meer calorieën) of gewoon überhaupt een brok wat lager in energie.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 17:39

Het is gewoon lastig. Ze staan erom bekend aanleg te hebben voor dik worden maar dit gaat wel erg snel.
Gemiddeld weegt een Norfolk 5 tot 7 kilo en Bonne weegt nu al 6.95 kg met bijna 9 maanden...

Acana heeft 17 procent vetgehalte lees ik net. Heb het opgezocht. Dus daarin is zeker winst te behalen. Maar ik was eigenlijk allang blij dat we voer hebben dat hij goed eet en waarvan hij geen jeuk krijgt. Nou ja, volgende week afspraak maken en kijken wat we kunnen doen.

Leo

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 17:56

Misschien in de koolhydraten nog wat winst te halen? Voeding met een lager % vet en koolhydraten?
Via voervergelijk allicht wat te vergelijken met elkaar.
Maar vreselijk lastig, want hij is natuurlijk ook officieel nog in de groei. Dus drastisch omlaag gaan in voedingswaarden zou ik ook niet doen.
Zou een voedingstherapeut mee laten kijken een idee zijn?

Fitz heeft toen hij de benchrust had wat te veel vetjes gehad maar dat was tussen zijn 5 en 7 maanden dus dan wil je ook niet te kort voeren, want ze moeten ook wel alles binnen krijgen wat ze nodig hebben. Toen ben ik ook gaan zoeken op kvv soorten die lager vetgehalte hadden. En ook accepteren dat het even zo was. Hij is nu in heel strakke conditie en het was ook weer zo bijgetrokken.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 18:20

Cupcakes, het is in ieder geval al goed dat jullie er mee bezig zijn. Bonne krijgt bijna geen lekkers meer als beloning met wandelen. En als hij toch wat krijgt is het een klein stukje eendenborst. Maar dat doe ik alleen als hij komt omdat hij mij verkiest boven spelen met een hondje oid.

Leo, wat is het verschil tussen voedingstherapeut en een voedingdeskundige? Is dat niet hetzelfde? Voor nu maak ik via de dierenarts eerst een afspraak met de voedingdeskundige en gaan we voornamelijk naar voer kijken.

Ik baal er wel enorm van en het doet me wel wat. Heb al meermaals met een fokster erover gehad en die zei; tot 1 jaar oud je niet druk maken. Ergens geloof ik dat ook wel. Maar wil het ook niet uit de hand laten lopen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 18:25

Freek was met Acana brok 9,1kg en is nu we overgestapt zijn naar Riverwood met verder weinig veranderingen naar 8,6kg (terwijl die er meer van mag eten). Binnenkort stappen we over op vers vlees. Hij krijgt nu al een aantal keer per week natvoer met een hoog vlees gehalte in een toppl/likmat als hij alleen thuis blijft.

Ik zou me nog niet zo druk maken hoor. Misschien dat een ander brok beter gaat!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 19:54

Mavantos, dat is al een halve kilo! Hopelijk komt er wat uit dat gesprek volgende week. Ik zelf denk namelijk dat ik helemaal niet verkeerd bezig ben maar goed, feit is wel dat er wat af moet haha

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:04

Oh over je laatste alinea heen gelezen, voedingsdeskundige klinkt prima natuurlijk! :j

Hij is niet moddervet dus zou me zeker niet al te druk maken!

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:50

StalMelyn schreef:
Leo, wat is het verschil tussen voedingstherapeut en een voedingdeskundige? Is dat niet hetzelfde? Voor nu maak ik via de dierenarts eerst een afspraak met de voedingdeskundige en gaan we voornamelijk naar voer kijken.

Ik baal er wel enorm van en het doet me wel wat. Heb al meermaals met een fokster erover gehad en die zei; tot 1 jaar oud je niet druk maken. Ergens geloof ik dat ook wel. Maar wil het ook niet uit de hand laten lopen.

Slim dat je gaat kijken met een voedingdeskundige! Er zijn zeker wel genoeg 'light'/gewichtsverlies brokken te vinden. Maar denk dat er sowieso al winst te halen valt door een brok met een lager vet gehalte te gaan voeren, de 17% vet in Acana is best aan de hoge kant.

En heel eerlijk, maar dat is hoe ik er als fokker tegenaan kijk, ben ik het niet eens met de opmerking van fokster. Niks ten nadelen van jou, want super dat je er actie op gaat ondernemen! Maar een pup, en überhaupt gewoon een hond, wil je niet te dik hebben, alleen een pup zeker niet met de fase waarin ze zitten met het groeien. Dus om nou te zeggen van 'maak je er niet druk om' vind ik best een aparte opmerking :=

Dan even wat anders, zijn er nog mensen die dierendag korting hebben gespot voor snacks? <<)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:27

Hier een extra lekkere Toppl en Flowerpot gemaakt, alleen vinden ze het teveel moeite :') Otje liet het helemaal links liggen tot ik het op een likmat gedaan had, en Appa heeft er 3,5 uur over gedaan. Steeds als ‘ie honger had kwam ‘ie een hapje halen _O- tot dusver een fijne dierendag Ot en Ap ^) :')
Afbeelding

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:33

Omg warboel _O-
No way dat Evi zoiets laat liggen :))
Ik wil graag nog zulke potjes omdat ze zooo snel eet haha. Ondanks "gewone" slowfeeder.

Drico: ik zag in ieder grval bij barkkinghs van kiwiwitje 20% korting met de code DIERENDAG. Alleen vandaag nog volgens mij

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 21:38

Yes alleen vandaag nog! Morgen word de shop een eind leeggetrokken ivm iets leuks *\o/*
Wat er over blijft komt weer op vrijdag in de shop.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:44

Haha spannend! 8-)

Oh Pien; nog een kauw-ding zonder calorieën zijn van die houtstaven! Olijfhout, koffiehout, enz. Vind Evi ook top!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 22:26

Hahaha Warboel wat flauw van ze _O-

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 22:53

Leo schreef:
Hahaha Warboel wat flauw van ze _O-

Ze zijn zo verschrikkelijk :')
Appa had die (gelukkig inmiddels) lege Flowerpot nog meegenomen naar bed. Als die een bakje op kan pakken neemt ie het altijd mee naar bed. Is altijd opletten dat de kamerdeur dicht zit want snacks neemt ‘ie ook graag mee, lig je ‘s avonds in de eendennek kruimels := en Otje eet eigenlijk het liefst liggend op de bank, maar neemt ook wel genoegen met liggend in de mand eten. Hoezo verwend _O-

Had ook geitenmelk ijsjes voor ze gemaakt want ze zijn gek op geitenmelk.
Maar blijkbaar niet op bevroren geitenmelk ^)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 07:22

:')

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:42

Warboel schreef:
Hier een extra lekkere Toppl en Flowerpot gemaakt, alleen vinden ze het teveel moeite :') Otje liet het helemaal links liggen tot ik het op een likmat gedaan had, en Appa heeft er 3,5 uur over gedaan. Steeds als ‘ie honger had kwam ‘ie een hapje halen _O- tot dusver een fijne dierendag Ot en Ap ^) :')
[ [url=m/oL0ZFz.jpg]Afbeelding[/url] ]

oh wat leuk dit!

*gaat gelijk Googlen om dit ook te bestellen haha

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:15

Haha Warboel. Wat een tof duo heb je ook!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:50

Het terug naar 2x per dag voeren gaat verbazingwekkend goed. Enige dat Bonne niet snapt is dat hij geen lekkers meer krijgt en is het er niet mee eens. Ik had de kophuid weggehaald en geef dat dan maar nu moet hij dat niet meer := hij is echt beledigd.

Wel vandaag later in de middag het Nyla bot binnen bij mijn ouders en daar is hij nu wel zot op. Hopelijk blijft dat zo, anders halen we die ook weg en geven we het een andere keer weer.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:56

Vanaf het eerste moment dat ze bij ons kwam wonen hebben we hier naar toegewerkt. Maanden van body awareness, puppy / canine fitness, obedience, endurance training, afstanden uitbreiden, hoogtemeters erbij, combinatie van de twee, oefenen op keienvelden, afdalingen op losse stenen trainen en rotsen op klauteren, kwam gisteren alles bij elkaar:

Onze Princess of the Night (de betekenis van de naam Layla is night / darkness) heeft gisteren haar allereerste bergtop overwonnen!

Gisteren hebben we 2 uur in de auto gezeten (voor Canadese begrippen naast de deur) om de "Golden Larches" te bekijken. We hadden al in ons achterhoofd dat het misschien de dag ging zijn dat Layla haar eerste bergtop ging beklimmen. De Golden Larches zijn een type (ancient) naaldboom die in de herfst goud kleuren. Ze zijn vrij zeldzaam en er zijn dan ook relatief weinig plekken in BC waar je ze kan zien. Op het pad richting Frosty Mountain (een berg van 2400m) hoog is 1 van die plekken. Tussen de parkeerplaats en de golden larches zit zo'n 8 km bergop hiken (ongeveeer 900 hoogtemeters). We hadden ons voorgenomen bij de larches te beslissen of we nog 2.5 km (en 300 hoogtemeters) verder gingen naar de top, of daar zouden omdraaien.

In een record tempo van 2 uur waren we boven. De honden bleven maar gaan en veel mensen grapten dat ik extra power ondersteuning had in het omhoog hiken. Ze mochten stukken licht trekken (hun hiking tuigen zijn ook voor licht trek werk), waardoor we dat record hebben kunnen zetten. Door ons recordtempo en de fitheid van de honden hebben we besloten door te gaan naar de top. De laatste 1.5km waren best spannend door de combinatie van kleine en grote stenen, waardoor het best een klauter partij werd. Het is dan best ingewikkeld om de honden de ruimte te geven aan de lijn om de sprongen en het geklauter te doen, maar zelf ook veilig te blijven.

Maar we zijn op de top gekomen. Na 10.5 km en 1200m stijgen in 3.5 uur tijd (inclusief lunch pauze) konden we van het prachtige uitzicht op 2400m hoogte genieten. De honden vonden het een minder monumentaal moment dan wij: Layla was vooral geintresseerd in de chipmunks die er rond liepen en Beer wilde vooral weer verder wandelen.

Op de terugweg hebben we besloten er een loop van te maken ipv dezelfde weg terug. Deze was wel een stukje langer, maar ze mochten er los. Afdalen vinden we altijd fijner met de honden los, tenminste op de stukken waar het veilig is. Het eerste stuk op de stenen zaten ze wel aan de lijn, al is dat voor ons niet altijd het handigst :D .

Na 8 uur (inclusief pauzes), 27km en in totaal 1400 hoogtemeters kwamen we moe maar voldaan terug bij de auto. De honden hebben tot op het einde toe fit en met energie over gelopen.
Het zal dit seizoen bij deze bergtop blijven - de sneeuw komt er aan en aan winter beklimmen gaan we ons voorlopig nog niet wagen! Ik hoop wel met beide sneeuwschoen tochten te gaan maken deze winter!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:38

@KimD heeft de laatste pup zijn forever home nog gevonden? Hoe is het met Dana? Helemaal hersteld?