Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zoe_97 schreef:Nynkster schreef:Ja volgens de rasstandaard zouden mijn werklijn borders ook voldoen maar ik weet zeker als ik ze meeneem dat we achteraan staan. Dus dat zegt ook niet zoveel soms. Behalve vox, die is te wit[ [url=m/kBivG6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Als ze voor de rest goed in elkaar zitten maakt dat niets uit. Er zijn zelfs verschillende smooth coat champions.
De withoofd zus van Aelynn haar vader is kampioen.
Maar de bouw moet ook wel goed zitten.
kiwiwitje schreef:Dat herken ik wel hoor nynkster.
Hier hebben we een terrier ras. Maar ik zie er zat op show waar weinig aan “terrier” nog in zit. En steeds meer ademhalingsproblemen.
Nynkster schreef:.kiwiwitje schreef:Dat herken ik wel hoor nynkster.
Hier hebben we een terrier ras. Maar ik zie er zat op show waar weinig aan “terrier” nog in zit. En steeds meer ademhalingsproblemen.
Ja dat is toch eeuwig zonde?? Als je nog een hond hebt die functioneel is.. en dan maken sommige mensen er weer zo’n halve barbiepop van.
Bij mijn werk krijg ik natuurlijk veel vragen over de honden. En dan leg ik ook altijd uit: honden zoals sigi en lyn en vox is wat het altijd was. Hoe een border collie eruit kan zien. Kijkend naar werkend vermogen en niet naar de perfecte bles en de lange haren. En Guinness is wat mensen er dan van gemaakt hebben. En na wat uitleg en vertellen begrijpen mensen het ook wel. Maar het foute beeld van “de drukke werklijn” zit er goed in gewerkt bij de meeste. Terwijl ze heel prima uit kunnen staan. Vox merk je in huis niet, die ligt boven, op de deurmat of onder m’n stoel. Is never ever druk of wild. Sigi is ook best timide. Maar wel enthousiast als we gaan werken, maar dat vind ik dan ook prima. En lyn is in huis een super lief en rustige hond. Ze wil wel graag spelen maar als ik zeg dat het klaar is is het klaar. Ze zijn veel beter te “drillen” dan een hond als Guinness. Na een dagje werken is die wel kapot hoor. Maar op alle andere momenten heb je veel meer nodig om hem een beetje normaal te laten doen. Je moet elke dag weer opnieuw zeggen hoe dat je iets wil. En dat is exact wat andere mensen met show en werklijnen bij elkaar ook zeggen. Het is het gewoon net niet. Nu heb ik met Guinness nog geluk dat doordat we veel met schapen gewerkt hebben dat hij nog best wel wat kan. Maar als het erop aankomt dan gaat hij niet mee. Want het is wel zo dat die het doet als die er zelf ook wat
Nut voor ziet. Meer van het type: als jij het vandaag doet, doe ik het volgend jaar wel weer! En dat is precies wat eraan ontbreekt naast de minimale aanleg voor werk
Esplendido schreef:Het zou al zoveel schelen als mensen weten wat ze in huis halen en niet alleen kiezen op wat ze mooi vinden qua exterieur. Er zijn zoveel mensen die geen idee hebben wat ze aan de lijn hebben of waar hun hond van oorsprong voor gefokt is. En daar zijn de honden de dupe van.
In ons ras is er geen onderscheid tussen showlijnen en werklijnen, maar ook dan gaat het toch nog regelmatig mis omdat mensen zich echt niet realiseren wat ze in huis halen.
KimD schreef:Esplendido schreef:Het zou al zoveel schelen als mensen weten wat ze in huis halen en niet alleen kiezen op wat ze mooi vinden qua exterieur. Er zijn zoveel mensen die geen idee hebben wat ze aan de lijn hebben of waar hun hond van oorsprong voor gefokt is. En daar zijn de honden de dupe van.
In ons ras is er geen onderscheid tussen showlijnen en werklijnen, maar ook dan gaat het toch nog regelmatig mis omdat mensen zich echt niet realiseren wat ze in huis halen.
Dat is met alle rassen en met het ras dat jij fokt is de uitstraling vaak 'het probleem', mensen vinden rr fantastisch uitzien, dus willen ze!
KimD schreef:Esplendido schreef:Het zou al zoveel schelen als mensen weten wat ze in huis halen en niet alleen kiezen op wat ze mooi vinden qua exterieur. Er zijn zoveel mensen die geen idee hebben wat ze aan de lijn hebben of waar hun hond van oorsprong voor gefokt is. En daar zijn de honden de dupe van.
Dat is met alle rassen en met het ras dat jij fokt is de uitstraling vaak 'het probleem', mensen vinden rr fantastisch uitzien, dus willen ze!