Hondenfokkers meetingpoint!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 12:30

Hier mag alleen zwart/wit en bruin/wit. Soms worden er 3 kleur zwart/bruin/wit geboren en die worden uitgesloten. :=

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:40

Zoe_97 schreef:
Nynkster schreef:
Ja volgens de rasstandaard zouden mijn werklijn borders ook voldoen maar ik weet zeker als ik ze meeneem dat we achteraan staan. Dus dat zegt ook niet zoveel soms. Behalve vox, die is te wit :P[ [url=m/kBivG6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ze voor de rest goed in elkaar zitten maakt dat niets uit. Er zijn zelfs verschillende smooth coat champions.
De withoofd zus van Aelynn haar vader is kampioen.
Maar de bouw moet ook wel goed zitten.

Ik heb bij veel m’n vragen. 95% van die honden op show kan niet werken. En dan bedoel ik echt werken. Niet voor de gezelligheid elke week schapendrijven. Veel honden met Franse stand die toch kampioen worden. En achter zo nauw lopen met de poten. . Maar die honden zijn wel het beeld wat mensen hebben bij een border collie. Wat ik soms jammer vind. Iets meer terug naar de werkende functionele hond mocht soms wel.

Maar dat is een andere discussie.
Maar voor mij wel een reden om na te denken of ik wel fci wil fokken of ga voor isds, waar ze ook kijken naar het werkend vermogen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 20:12

Dat herken ik wel hoor nynkster.
Hier hebben we een terrier ras. Maar ik zie er zat op show waar weinig aan “terrier” nog in zit. En steeds meer ademhalingsproblemen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:12

Maar wat je zegt van nauw en Franse stand vinden wij show mensen ook schandalig dat zo honden door keurders beloond worden.
Ik ben het ermee eens dat een border ook moet kunnen werken. Hier in België is trainen gewoon bijna onmogelijk. Elke club lacht je uit met een showlijn hond of weigeren ze gewoon. Ik rij wekelijks anderhalf uur naar Nederland op met mijn honden te kunnen trainen. Dat lukt met full time werken en ander werk thuis gewoon niet ok intensiever dan dat te werken. Maar ik vind het belangrijk dat het instinct behouden blijft.
Maar ik vind een goede uit knop die op veel van de sport lijnen lijkt te ontbreken ook heel belangrijk om de honden in de huidige maatschappij te kunnen laten functioneren

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 01:27

kiwiwitje schreef:
Hier hebben we een terrier ras. Maar ik zie er zat op show waar weinig aan “terrier” nog in zit. En steeds meer ademhalingsproblemen.

Ja dat is toch eeuwig zonde?? Als je nog een hond hebt die functioneel is.. en dan maken sommige mensen er weer zo’n halve barbiepop van.
Bij mijn werk krijg ik natuurlijk veel vragen over de honden. En dan leg ik ook altijd uit: honden zoals sigi en lyn en vox is wat het altijd was. Hoe een border collie eruit kan zien. Kijkend naar werkend vermogen en niet naar de perfecte bles en de lange haren. En Guinness is wat mensen er dan van gemaakt hebben. En na wat uitleg en vertellen begrijpen mensen het ook wel. Maar het foute beeld van “de drukke werklijn” zit er goed in gewerkt bij de meeste. Terwijl ze heel prima uit kunnen staan. Vox merk je in huis niet, die ligt boven, op de deurmat of onder m’n stoel. Is never ever druk of wild. Sigi is ook best timide. Maar wel enthousiast als we gaan werken, maar dat vind ik dan ook prima. En lyn is in huis een super lief en rustige hond. Ze wil wel graag spelen maar als ik zeg dat het klaar is is het klaar. Ze zijn veel beter te “drillen” dan een hond als Guinness. Na een dagje werken is die wel kapot hoor. Maar op alle andere momenten heb je veel meer nodig om hem een beetje normaal te laten doen. Je moet elke dag weer opnieuw zeggen hoe dat je iets wil. En dat is exact wat andere mensen met show en werklijnen bij elkaar ook zeggen. Het is het gewoon net niet. Nu heb ik met Guinness nog geluk dat doordat we veel met schapen gewerkt hebben dat hij nog best wel wat kan. Maar als het erop aankomt dan gaat hij niet mee. Want het is wel zo dat die het doet als die er zelf ook wat
Nut voor ziet. Meer van het type: als jij het vandaag doet, doe ik het volgend jaar wel weer! En dat is precies wat eraan ontbreekt naast de minimale aanleg voor werk

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-23 07:42

Nynkster schreef:
kiwiwitje schreef:

Ja dat is toch eeuwig zonde?? Als je nog een hond hebt die functioneel is.. en dan maken sommige mensen er weer zo’n halve barbiepop van.
Bij mijn werk krijg ik natuurlijk veel vragen over de honden. En dan leg ik ook altijd uit: honden zoals sigi en lyn en vox is wat het altijd was. Hoe een border collie eruit kan zien. Kijkend naar werkend vermogen en niet naar de perfecte bles en de lange haren. En Guinness is wat mensen er dan van gemaakt hebben. En na wat uitleg en vertellen begrijpen mensen het ook wel. Maar het foute beeld van “de drukke werklijn” zit er goed in gewerkt bij de meeste. Terwijl ze heel prima uit kunnen staan. Vox merk je in huis niet, die ligt boven, op de deurmat of onder m’n stoel. Is never ever druk of wild. Sigi is ook best timide. Maar wel enthousiast als we gaan werken, maar dat vind ik dan ook prima. En lyn is in huis een super lief en rustige hond. Ze wil wel graag spelen maar als ik zeg dat het klaar is is het klaar. Ze zijn veel beter te “drillen” dan een hond als Guinness. Na een dagje werken is die wel kapot hoor. Maar op alle andere momenten heb je veel meer nodig om hem een beetje normaal te laten doen. Je moet elke dag weer opnieuw zeggen hoe dat je iets wil. En dat is exact wat andere mensen met show en werklijnen bij elkaar ook zeggen. Het is het gewoon net niet. Nu heb ik met Guinness nog geluk dat doordat we veel met schapen gewerkt hebben dat hij nog best wel wat kan. Maar als het erop aankomt dan gaat hij niet mee. Want het is wel zo dat die het doet als die er zelf ook wat
Nut voor ziet. Meer van het type: als jij het vandaag doet, doe ik het volgend jaar wel weer! En dat is precies wat eraan ontbreekt naast de minimale aanleg voor werk
.

Dit, en de (zoals Zoë ook benoemd) "uitknop", die hebben ze helemaal niet nodig als je in de basis bied wat ze nog hebben en dat is geen 50km per dag wandelen zoals de meeste mensen denken. Maar je bent ook niet rond met 3x10 minuten. Maar tussen die 3x10 & 50km zit nog zoooooveel meer maar dat krijg je niet uitgelegd. En mensen hebben het beeld nou eenmaal van de drukke nerveuze hyperactieve border collie. Als je erover praat en zegt dat het niet zo is dan kun je beter vertellen dat je een staatslot gekocht en gewonnen hebt, dat geloven ze eerder.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 08:11

Alle honden die nerveus zijn die ik ken zijn bijna allemaal honden waar niks of weinig van werk of sport of uitdaging mee gedaan wordt. Hoe trots toeristen vertellen dat hun border collie de kinderen bij elkaar drijft. Nou als het al zo ver gaat. Veel plezier ermee, blij dat t niet mijn hond is

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 08:15

Het zou al zoveel schelen als mensen weten wat ze in huis halen en niet alleen kiezen op wat ze mooi vinden qua exterieur. Er zijn zoveel mensen die geen idee hebben wat ze aan de lijn hebben of waar hun hond van oorsprong voor gefokt is. En daar zijn de honden de dupe van.
In ons ras is er geen onderscheid tussen showlijnen en werklijnen, maar ook dan gaat het toch nog regelmatig mis omdat mensen zich echt niet realiseren wat ze in huis halen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-23 08:59

Esplendido schreef:
Het zou al zoveel schelen als mensen weten wat ze in huis halen en niet alleen kiezen op wat ze mooi vinden qua exterieur. Er zijn zoveel mensen die geen idee hebben wat ze aan de lijn hebben of waar hun hond van oorsprong voor gefokt is. En daar zijn de honden de dupe van.
In ons ras is er geen onderscheid tussen showlijnen en werklijnen, maar ook dan gaat het toch nog regelmatig mis omdat mensen zich echt niet realiseren wat ze in huis halen.

Dat is met alle rassen en met het ras dat jij fokt is de uitstraling vaak 'het probleem', mensen vinden rr fantastisch uitzien, dus willen ze!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:21

KimD schreef:
Esplendido schreef:

Dat is met alle rassen en met het ras dat jij fokt is de uitstraling vaak 'het probleem', mensen vinden rr fantastisch uitzien, dus willen ze!

Dat is zeker zo en dan nog het stoere verhaal erbij dat ze gefokt zijn om op leeuwen te jagen en veel mensen zien het wel zitten zo’n stoere cognackleurige hond met tesla streep die door de kleur ook nog mooi bij het interieur past…

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 18:17

KimD schreef:
Esplendido schreef:

Dat is zeker zo en dan nog het stoere verhaal erbij dat ze gefokt zijn om op leeuwen te jagen en veel mensen zien het wel zitten zo’n stoere cognackleurige hond met tesla streep die door de kleur ook nog mooi bij het interieur past…[/quote]

:') _O-

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 14:51

Puppy spam

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En mama lexa en de katten wilde ook op de foto

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:23

Ahh mooi!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:30

Geweldihlg <3

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:30

<3

Er staat hier iemand op ontploffen :+Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:35

Dikkie dik!

Hier Mega mega trots. Gister had Elmo zijn eerste show, zonder ringtraining, zonder oefenen mocht ie mee. Zaterdag 9 maanden geworden dus gelijk in de jeugd. waar hij gelijk 1e van de 4 werd. Maar vooral t meest trots over hoe hij in de ring stond en meeliep en hoe hij zich liet neerzetten. <3
Afbeelding
Afbeelding

En een poging gedaan de (half)broers op de foto te zetten samen. Maar beter dan dit werd t niet. :')

Afbeelding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:09

Ohhh vos gaat er niet lang meer over doen!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:16

Gefeliciteerd Kiwi!

Vos is sinds zaterdagavond al onrustig dus in zit al even te wachten :z
Nu dag 59 vanaf dekking (61 vanaf ovulatie)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:21

Spannend!!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:35

Spannend :D

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:26

Oooh spannend! Veel succes!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 10:50

Nou is er weer niks aan de hand hoor :roll:

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 11:13

Net jacey haar eerste jeugd titel Belgisch jeugd kampioen ontvangen. Mijn bruine muis met prikoren op maar 4 shows haar titel al binnen :D

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 11:02

3 nachten waken en mevrouw bevalt gewoon overdag :z

Twee meisjes al geboren <3

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 11:05

En dan ook nog met dit lekkere warme weer :Y)

Ik doe nog héél snel een gokje: 8 pups!
Geslachten doe ik niet meer gokken want dat zou nu dus oneerlijk zijn _O-