gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:41

Hij eet eigenlijk dagen alles behalve hooi/brok.

Hij valt echt als een dolle aan op de harde droge fruitmix, groen en druiven...

Hopelijk gaat hij vanacht wat eten. Zet zo de koude thee erbij

Mioux

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:42

en als je als het lukt die in dat bakje doet dan met de hooithee met brokjes? gewoon als afgekoeld is dan erin duwt ?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 08:11

Fiona zit al terug in de groep, 3 dagen al :) ik heb ze altijd het liefst zo snel mogelijk terug bij hun maatjes, dan voelen ze zich toch veel beter.

Even over die hooithee, ik las ook dat dat goed was, maar volgens Stichting Konijnenbelangen werkt dit verstoppingen in de hand.. Even mee uitkijken dus ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 08:16

De tip van brokjes weken was een goede! Bakje was vanmorgen leeg en nu zit hij weer harde brokjes te eten! Van het hooi heeft hij niks gegeten vanacht. Straks een andere zak halen en stro

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 08:26

Oooh wat super vonneke!

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:33

Bij ons gaat t opzich ook prima. Binnekort gaan de twee dames uit elkaar. Waarschijnlijk zetten we de twee hokken wel dicht bij elkaar zodat ze elkaar nog wel kunnen ruiken etc.

Met Bubbles gaat alles goed! Hij eet wel minder dan de dames maar is waarschijnlijk ook omdat hij +- 1 jaar is. Ik weet jammer genoeg niet watvoor ras Bubbles is, ik zal straks even een foto invoegen. Dit komt omdat Bubbles bij ons is komen aanwandelen. We hebben hem gemeld bij de vondelingen en bij het dierenasiel. Is er gevraagd of hij bij ons goed zit of dat zij hem in moeten trekken, gelukkig zit hij bij ons prima! Mijn oudste dame die word weer wat dikker en krijgt weer een betere uitstraling dus ben daar blij mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:02

Fijn Starza!

Sam wil nog geen hooi eten. Zo even ander hoor halen.

Vanmorgen heeft hij wat brokjes gegeten maar daarna weer laten liggen want zojuist lag het er nog.

Hij stikt van de honger want hij valt op groenvoer meteen aan.

Ik ga hem straks toch terugzetten bij Toos. Misschien is dat toch beter.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:45

Ik zou hem dan gewoon wat extra groenvoer geven. Waarschijnlijk speelt er toch iets waardoor hij geen hooi en biks eet. En alles wat hij eet is goed. Krijgt hij nog pijnstilling?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:49

@Eoweyn_x klopt maar soms moet je wat als ze allerlei dingen weigeren, dan is het meer prio wat naar binnen te krijgen en dan verder te kijken, als afwachten :)

@vonneke Fijn dat hij dat gegeten heeft ! elk beetje is er weer 1 ! Dan weet je dus dat het niet aan de trek/honger ligt. Let je ook op de keuteltjes? Dat die wel komen en goed zijn. Zou verder ook proberen met groentes etc.

Zou zeker proberen weer terug te zetten, samen helpt vaak net wat meer. Zien eten doet eten zeggen ze wel eens. En het is fijne afleiding voor hem. Zou af en toe kleine beetjes proberen met het hooi gekookt de brokjes van eerder. Belangrijk is nu wel dat hij ook blijft eten. Zou gewoon van alles aanbieden en zien wat hij wel en niet wilt.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:52

Hallo,

Ik heb mij aan het begin van het topic eens voorgesteld, maar ik heb hier al te lang niet meer gereageerd.
Toch zou ik om een advies willen vragen.
Twee jaar geleden heb ik een konijn meegenomen van een kinderdagverblijf waar ik stage liep (Zij wilden er van af). Toen was hij al alleen, zij weten niet meer wanneer zij dit konijn gekocht hebben en hoe lang hij dus al alleen is. De afgelopen twee jaar is hij bij mij ook alleen geweest omdat ik nog thuis woonde en geen speciaal plekje mocht creëren van mijn moeder en er mocht al helemaal geen tweede konijn bij.
Inmiddels woon ik samen en heb ik vorige week het plekje afgemaakt waar konijn vast komt te staan (hok en ren). Doordat het een nieuwbouwwoning is en het gras eerst goed moest groeien, moest ik nog even wachten met het maken van dit plekje.
Nu ben ik ook op het punt dat ik hem eigenlijk niet meer alleen wil hebben. Nu is mijn vraag: Kan ik dit konijn überhaupt nog wel aan een ander koppelen? Laten we zeggen dat hij nu zo'n 4 á 5 jaar alleen is.
Voordat ik dat doe moet ik hem eerst laten castreren. Ik twijfel heel erg of ik dat wel moet doen.
Ik vind het wel sneu dat hij zo alleen is en echt gericht op mensen is hij ook niet, dus eigenlijk kwijnt hij een beetje weg daar in de hoek van de tuin.. Maar straks accepteert hij ook geen ander konijn..

Alvast bedankt!
Ik zal ook proberen weer wat meer mee te kletsen hier, als jullie dat goed vinden? Ik stel mij graag opnieuw voor :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:59

Mioux schreef:
@Eoweyn_x klopt maar soms moet je wat als ze allerlei dingen weigeren, dan is het meer prio wat naar binnen te krijgen en dan verder te kijken, als afwachten :)

@vonneke Fijn dat hij dat gegeten heeft ! elk beetje is er weer 1 ! Dan weet je dus dat het niet aan de trek/honger ligt. Let je ook op de keuteltjes? Dat die wel komen en goed zijn. Zou verder ook proberen met groentes etc.

Zou zeker proberen weer terug te zetten, samen helpt vaak net wat meer. Zien eten doet eten zeggen ze wel eens. En het is fijne afleiding voor hem. Zou af en toe kleine beetjes proberen met het hooi gekookt de brokjes van eerder. Belangrijk is nu wel dat hij ook blijft eten. Zou gewoon van alles aanbieden en zien wat hij wel en niet wilt.

Dat snap ik, maar het lijkt mij niet verstandig om nu een verstopping te gaan creëren. Dat bedoelde ik. Ik wist eerder ook niet dat hooithee verstoppingen kon veroorzaken, vandaar dat ik even waarschuw :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:00

Ja hoor !! Die is zeker wel te koppelen nog, en je kan het altijd proberen toch?
Vraag zonodig een opvang of die een leuk maatje heeft, zou hem wel eerst castreren....

Soms hebben hun een perfect, wat ouder, maatje die erbij past en kan je direct daar koppelen om te zien of het een leuke match is.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:00

Eoweyn_x schreef:
Mioux schreef:

Dat snap ik, maar het lijkt mij niet verstandig om nu een verstopping te gaan creëren. Dat bedoelde ik. Ik wist eerder ook niet dat hooithee verstoppingen kon veroorzaken, vandaar dat ik even waarschuw :)

Het is ook geen hooi thee puur he ;) Het is met de brokjes.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:01

S_imonee schreef:
Hallo,

Ik heb mij aan het begin van het topic eens voorgesteld, maar ik heb hier al te lang niet meer gereageerd.
Twee jaar geleden heb ik een konijn meegenomen van een kinderdagverblijf waar ik stage liep (Zij wilden er van af). Toen was hij al alleen, zij weten niet meer wanneer zij dit konijn gekocht hebben en hoe lang hij dus al alleen is. De afgelopen twee jaar is hij bij mij ook alleen geweest omdat ik nog thuis woonde en geen speciaal plekje mocht creëren van mijn moeder en er mocht al helemaal geen tweede konijn bij.
Inmiddels woon ik samen en heb ik vorige week het plekje afgemaakt waar konijn vast komt te staan (hok en ren). Doordat het een nieuwbouwwoning is en het gras eerst goed moest groeien, moest ik nog even wachten met het maken van dit plekje.
Nu ben ik ook op het punt dat ik hem eigenlijk niet meer alleen wil hebben. Nu is mijn vraag: Kan ik dit konijn überhaupt nog wel aan een ander koppelen? Laten we zeggen dat hij nu zo'n 4 á 5 jaar alleen is.
Voordat ik dat doe moet ik hem eerst laten castreren. Ik twijfel heel erg of ik dat wel moet doen.
Ik vind het wel sneu dat hij zo alleen is en echt gericht op mensen is hij ook niet, dus eigenlijk kwijnt hij een beetje weg daar in de hoek van de tuin.. Maar straks accepteert hij ook geen ander konijn..

Alvast bedankt!
Ik zal ook proberen weer wat meer mee te kletsen hier, als jullie dat goed vinden? Ik stel mij graag opnieuw voor :)

Ik zou hem zeker laten castreren, dat stelt vrij weinig voor. En na 2/3 weken lekker op zoek bij een opvang naar een vriendin. Met name gecastreerde rammen zijn vaak vrij makkelijk te koppelen als je het goed aanpakt. Voedsters kunnen daar wel eens moeilijk in zijn.
Ik zou hem dus 2/3 weken na zijn castratie meenemen naar een opvang. Daar kun je kijken of het klikt met een voedster. Voordeel is dat je keuze hebt uit meerdere. Ik raad je wel aan te kijken naar wat goed matcht en minder naar wat jij een leuk konijn vindt voor erbij.
Zij kunnen je ook helpen met de koppeling. De kans is echt enorm klein dat hij geen ander konijn zal accepteren.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:04

Eoweyn_x schreef:
Mioux schreef:

S_imonee schreef:
Hallo,

Alvast bedankt!

Een konijn kan prima gekoppeld worden op oudere leeftijd, hiervoor dient hij inderdaad eerst gecastreerd te worden. Een maatje is echt een eerste levensbehoefte imo, dus hij zal zeker erg gelukkig worden met het juiste maatje!
2 weken na zijn castratie kun je hem koppelen, of nog beter, laat hem koppelen bij een opvang. Zij kunnen de juiste match voor je maken waardoor je zeker weet dat je een gelukkig koppel hebt. Bovendien zijn de dieren daar ingeënt, gezond, en het karakter is bekend.

Lijst met konijnenopvangen:
http://www.konijnenbelangen.nl/asielen.php?menu=asielen

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:29

Weer even een tijdje niet gereageerd, maar heb toch weer even jullie raad nodig...

1 van mijn konijnen is altijd al gevoelig geweest voor stof. Als ik het hok verschoon dan moet zij altijd niezen en als het stof dan wat gedaald is heeft ze nergens meer last van. Ik maak ook gebruik van cotton confort, omdat dit veel minder stoft dan stro. Toen ze zo aan het niezen was ben ik met haar naar de dierenarts geweest om haar na te laten kijken of het misschien toch een verkoudheid was of iets dergelijks. Hij wist bijna zeker dat het kwam door het stof, maar heb toch een antibiotica moeten geven. Ik heb niet echt het idee gehad dat het geholpen heeft, maar op de een na de andere dag was het niezen weg..

Tot dinsdag. Ze is weer aan het niezen en ik zag dat ze net ook een beetje een nat neusje heeft. Moet ik mij zorgen maken? Verder eet en drinkt ze goed..

S_imonee Ik heb mijn ram ook pas gekoppeld toen hij 5 jaar oud was. Had ook zijn hele leven geen ander konijn gezien en ging eigenlijk gewoon goed. Ik heb hem wel laten koppelen bij een konijnenopvang..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:31

Ik zou even de dierenarts raadplegen :) als het niezen ineens weg was destijds denk ik dat de AB toch wel aansloeg. Het kan ook snot zijn en dan heb je wel antibiotica nodig.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:54

Simone, vorig jaar heb ik mijn oudje van 8 nog gekoppeld, hij had z'n hele leven alleen gezeten, ik had hem geen mooier kado kunnen geven, hij heeft zichtbaar genoten z'n laatste half jaar :) (hij is inmiddels helaas ingeslapen)

Dus ik zou zeggen maak een afspraak voor castratie en een afspraak bij een opvang, dan komt het helemaal goed en is je konijn weer helemaal happy!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:12

Ik heb ze weer bij elkaar gezet. Tot nu toe ziet het er niet gek uit. Vechten niet.

Heb een schone ren gemaakt en hoop dat hij van het verse hooi en stro gaat eten.

Is toch raar dat hij nog steeds niet ok wil eten. Zijn keutels zijn ook niet ok. Zwart en niet mooi rond

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:33

Eoweyn_x schreef:
Ik zou even de dierenarts raadplegen :) als het niezen ineens weg was destijds denk ik dat de AB toch wel aansloeg. Het kan ook snot zijn en dan heb je wel antibiotica nodig.

Dan ga ik even overleggen! Bedankt :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:35

Zou ook de dierenarts inderdaad even bellen, te lang met zoiets wachten is ook niet goed.

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:58

Pff hier hebben de meiden weer last van hen hormoontjes ^^

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:35

Jep hier ook...

Zonet vond mijn zusje allemaal plukken haar in en buiten de ren van één van mijn voedsters. Weet iemand wat er gebeurd kan zijn?

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:18

@Nienke555

IK weet niet of ze met een ram of een voedster gekoppeld is? De dames hier die hebben af en toe wel eens dat ze elkaar zitten op te opjagen of eventjes ruzieën om rangorde maar voorderest plukken ze alleen haar voor de nestjes..

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:37

Wij hebben 2 voedsters (niet gesteriliseerd) en een gecastreerde ram :)