Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:37

Hokken maak ik schoon met halamid. Of chloortabletten en kokend water. Heb dan wel altijd een aantal dagen leegstand zodat het goed kan drogen. Vandaag nog maar een paar dieren nar binnen gedaan, wat een vies weer. Bah. :( wat voor kippen heb je freya?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 14:55

Amaris schreef:
Ik wil eigenlijk ook zo'n heule grote boomstronk voor in de ren, maar heb momenteel geen auto, en weet ook niet zo goed waar vandaan te halen. In het bos moet je maar net heel veel geluk hebben...

Ze hebben wel kienhout voor aquaria, hebben ze niet zoiets voor in de tuin...

EDIT: Freya, waarom eigenlijk opgesloten, die kippen?

Relatief opgesloten :) Ze lopen vrij rond, en wil ik ze de ontworming geven in hun water dan moeten ze even 3 daagjes in het hok (met ren).
Het zijn Wyandotte en andere krielkipjes. Heeuw leuk zijn ze. 2 gekocht en 1 geadopteerd.
De ene kukelt als een haan (probeert ze) en de ander maakt een soort noet noet geluid.
Ik heb geen haan omdat die ze op sleeptouw neemt de grote wei in wat erin resulteert dat de roofvogel ze opeet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:17

Iemand hier toevallig ervaring met ancona of Groninger meeuw?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:01

Ik ben op zoek naar ancona. Ik wil blauw gepareld met enkele kam in kriel formaat
Lastig te vinden. Zwart wit gepareld groot vind je wel.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:59

Die zijn volgens mij bijna onmogelijk om te vinden :) heb jij al wel ervaring met karakter? Zijn het leuke kipjes of beetje afstandelijk? En hoe is de eierlegprestatie?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:23

Zoals veel mediterrane rassen zijn ze vrij druk en nieuwsgierig. Leggen in de winter niets. Zomers heb ik van mijn Andalusier kippen vijf of zes eieren per kip per week

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:52

Amaris, voor een stronk gewoon even oproepje op FB of MP plaatsen.
Dan heb je er zo.
Heb er ook nog wel een liggen maar dat ouwe ding is niet zo te tillen :')

Heb hier zelf wat kleinere stukken liggen waar ze gretig gebruik van maken om op te zitten.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:25

Ik wil jullie graag een mooi nieuwjaar wensen met veel paardenplezier maar ook zeker met jullie kippies! Hierbij ook nog even een fototje van mijn heren, inmiddels bijna puberaf. :D Afbeelding [img]
Afbeelding
[/img]

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:35

Stronk in de ren is wel een goed idee. Ook maar eens doen.

Gisteren een dagje weg en de kippen lopen hier in de omheinde tuin.
Helaas lag er een dood aangevallen en half open weer in de tuin.
Vorig jaar ook in het nieuwe jaar.
Baal er behoorlijk van dus zitten ze maar weer in de ren.

Ondertussen wijzer geworden.
Er vliegen kraaien hier dus die hebben dit weer op hun geweten.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:44

Gelukkig nieuwjaar!
Hier voor het eerst bij 1 kipje een luis gevonden. Heb het 7 jaar zonder gedaan haha.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:22

Nou dat vind ik toch netjes, 7 jaar luisvrij :D Is het veerluis? Dan ben je er zo van af!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:12

Het zijn veerluisjes ja. Nou ik was toch wel een beetje in paniek. Heb de hele groep in quarantaine gezet en direct alle stro eruit en gedesinfecteerd. Just to be sure ;) :p

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:54

Ja logisch, luis is nooit leuk :(

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:17

Geen stro gebruiken
Daar gaan juist luizen in zitten omdat het hol is.
Goedkoop middel tegen bloed- en veerluis is trouwens dasty van de wibra. Onverdund het hele hok in spuiten en laten drogen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:42

Welke Dasty je heb zoveel verschillende flessen

Ik heb altijd stro in mijn hok liggen.

Die van mij zijn al 2 dagen hun hok niet uit geweest die mietjes. ..natte pootjes kou en sneeuw.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:17

De gele, ontvetter, stinkt enorm!!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:28

Die gele ja

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 06:45

Ja die gele heb ik ook.
Goed dat ik dat weet dat deze goed helpt.
Dank je

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:03

Hallo allemaal, mag ik mij aanmelden bij jullie? Sinds 31 december zijn wij in het bezit van twee barneveldse krielkippen.
Afbeelding

Ze zitten nu nog in hun hok om te wennen, maar als ze een beetje gewend zijn en we de tuin afgezet hebben mogen ze ook los. Ik ben aan het lezen en lezen om ze veel mogelijk te leren over kipjes. Voornamelijk mbt voer en ziektes. Dus als jullie nog goede tips hebben mbt boeken/websites/andere tips, dan hou ik mij aanbevolen!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:38

ow wat leuk! je hebt gezoomde barnevelders, die vind ik echt heel mooi! Maar ik mag niet meer kippen van mijn vriend :') hihi
wat voer je ze nu? er zit wel verschil in tussen de verschillende voeren heb ik gemerkt. heb een keer goedkoper voer gevoerd, hier gaan namelijk nogal wat kilo's door met 70 dieren, maar toen waren ze direct van de leg. dus ik ben toch maar weer naar het iets duurdere legmeel gegaan. kuikens krijgen bij mij kuikenmeel. natuurlijk krijgen onze kipjes ook ons groente afval en de groenten uit de groentetuin.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:05

Ik heb mij laten voorlichten door de plaatselijke welkoop. We hadden het hok gekregen van een klant met voer. Voornamelijk granen.

Die geven we nu voor de lekker. Dan een soort korrels (kan ook in meelwormen maar dat heb ik niet gedaan) en dat onbeperkt. Dan ook onbeperkt grit (grid?). Voor het lekkere die granen, gedroogde larven oid en groentes.

Vandaag heeft een van de twee haar eerste ei gelegd. Hoe leuk is dat!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:54

Ik had bijna kippendrama....

Normaal ga ik werken voor ze buiten komen en kom ik thuis als ze weer binnen zijn. Ik zie ze dus niet elke dag.

Nu was ik vandaag een stukje later naar mijn werk, dus ik was nog thuis toen het licht was, en wat schetst mijn verbazing, er komen maar drie van de vier kippies naar buiten. En dat duurde al langer als normaal. En de witte cochin was nogal van de wap. Hoop gekukel, waar ze normaal nooit wat laat horen. Haar parelgrijze vriendinnetje was er niet.

Hmmm.... :=

Koffie neergezet en maar eens in de schuur gaan kijken. Geen kip te zien, maar ik hoorde wel heel zacht een paar tokjes. Dus ik zoekenzoekenzoeken. (het is nogal een zooitje in het niet-kippendeel van de schuur) uiteindelijk heb ik dr gevonden. Ze had zich ergens in gemanoeuvreerd waar ze dus niet meer uit kwam... :oo
dus paar dingen opzij gezet zodat er meer ruimte kwam, en uiteindelijk perste ze zich uit het plekje en rende naar buiten. *\o/*

Had er niet aan moeten denken als ik vandaag normale tijd was gaan werken... en morgen ook... en vrijdag ook... dan had ze daar dagen gezeten. En het waarschijnlijk niet overleefd. -O-

Slechte zet van mijn kant. _-:( Dus ik ga vanaf nu dan maar elke avond als ik thuis kom ze maar even vervelen met de zaklamp en even checken of alles zit waar het moet zitten....

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:34

Hai!

Mag ik me hier ook gaan melden? :D

Wij gaan van het weekend een kippenhok maken, we weten waar we op moeten letten, en een flink stuk afzetten waar ze lekker kunnen scharrelen. Mijn vriend wil graag 2 kippen, door het lezen van het topic wil ik er eigenlijk 3 of 4 terwijl ik eerst helemaal geen kippen wilde :+

Ik ga weer even verder lezen omdat ik hier veel bruikbare informatie uit haal :j

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:54

NenaC schreef:
Hebben jullie ervaring met snot?
Ik heb dit tussen mijn kippen en al enkele keren koppelbehandeling gedaan met antibiotica, maar ik krijg het er niet uit. Iedere keer weer kippen ziek en dood, wordt er moedeloos van, heb een hele verzameling kuifhoenders en flink wat geld geïnvesteerd in goede dieren, plus natuurlijk de emotionele schade :( tis echt niet leuk om iedere keer een dood kipje te vinden.
Hebben jullie misschien nog behandel ideeën? Alle hokken zijn al gedesinfecteerd, heb de zieke apart zitten met extra warmte en eten/drinken.

Desinfecteren met Virkon S , Halamid werkte bij mij niet. Al met al heeft het ook maanden geduurd voordat ik ervan af was. Ik heb op een gegeven moment de zieke kippen dan toch maar preventief geruimd, ik kon niets anders meer bedenken.. ;( Ik heb de indruk dat bij sommige het chronisch was geworden.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:02

Mijn kippen zijn recentelijk behoorlijk in de rui gegaan. Het is voor het eerst dat ik ze zo zie ruien (ze worden 2 dit jaar). Maar nu zag ik ook heel veel "schilfers" in het hok. Ik denk dat dat van de pennen afkomt? En is dat normaal?