gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Walkure

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:14

Krijgen ze die niet snel stuk?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:34

Esirene schreef:
Hoi bokkers!

Ik heb even een paar vragen over het houden van konijnen en ik denk dat ik hier wel goed terecht kan :3

Oke dus: ik heb al heel mn leven konijnen gehad, buiten. Maar het verlies van mijn laatste twee konijnen viel me heel zwaar vorig jaar, dus heb ik een tijdje geen konijnen gehad.
Nu ga ik binnenkort toch weer beginnen met een nieuw konijntje (waar ik zeker een maatje voor wil zoeken, maar daar ben ik nog niet).

Ik heb mijn konijnen altijd buiten gehouden. Maar zou graag deze keer ze binnen willen gaan houden. Ten eerste omdat ik denk dat ik dan een veel grotere sociale band met ze kan opbouwen, ten tweede omdat mijn vorige zijn overleden aan het virus myxomatose. Ook al waren ze wel geent. Het waren nog jonge konijnen en ik vond het echt vreselijk, zoiets zou ik het liefst niet nog een keer willen meemaken.

Ze zouden gewoon los in mijn kamer kunnen lopen nadat alles konijn veilig is (zoals stopcontacten, draden) etcetera en de verzorging komt helemaal goed. Maar hoe is de ervaring voor mensen die konijnen binnen houden? Wat voor hok hebben jullie? Stinkt het heel erg binnen? (Buiten vond ik het meevallen). Maken ze s'nachts veel lawaai? Is het eventueel een mogelijkheid om ze met minder weer binnen te houden, en met mooi weer (lente/zomer) in een buitenhok te doen?
Ik hoor graag jullie ervaringen, tips en tricks hierover!

Het is absoluut niet een must om ze binnen te houden, maar vanwege mijn redenen zou ik het dus een keer anders willen proberen. Ik zit nog wel heel erg te twijfelen, helemaal omdat ik ze buiten veel meer ruimte en vrijheid kan geven. Ze mogen dan gewoon loslopen in de tuin als ik thuis ben en s'nachts en als ik er niet ben hebben ze een ren.

Alvast bedankt :D

Als je binnenkonijnen wil zou ik voor een volwassen koppel uit de opvang gaan, waarvan bekend is dat ze binnen kunnen en willen wonen. Niet ieder konijn is geschikt voor binnen, en met een jong konijn weet je dat niet. Dan zit je dus met een sloper of een konijn wat doodongelukkig is binnen.
Ik heb zo ook een binnenkoppel gehad; ze waren zindelijk, netjes, heerlijk!
Als je het schoon houdt en iedere dag de vieze plekjes weghaalt is dat prima en ruik je niets. Ik had hennepvezel en stro. Overigens had ik een simpele 1.20 kooi die altijd open stond, en ze hadden dag en nacht de eetkamer.

Aangezien konijnen 's nachts het meest actief zijn denk ik dat ze je wel wakker kunnen houden. Ik had ze niet op mijn kamer dus kan je daar niets over vertellen :)

Ik zou binnenkonijnen trouwens ook in laten enten. Ze lopen evenveel kans op myxo en vhs als buitenkonijnen. Het wordt immers niet alleen overgedragen door besmette dieren maar ook besmette kleding, of vliegen en muggen.

De Ferplast Grand Lodge krijgen ze niet kapot. Ik heb terrorslopers en de hokken zijn altijd heel gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:51

Sam is weer thuis. Vanacht even binnen omdat hij zich slecht warm kan houden ivm narcose.

Afbeelding

Hij eet wat sla en witlof. Hopelijk ook snel wat meer. Hij was nog 200 gram afgevallen tussen donderdag en vandaag! Toch weer 3dd dwangvoeren.

Als hij zo ligt, is dat ok?
Afbeelding

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:18

Hij ligt gewoon languit, niets mis mee. Wat was er nu precies aan de hand?

Als tip misschien: neem de volgende keer het maatje mee naar de DA. Nu loop je kans dat je straks opnieuw moet gaan koppelen ;)

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:20

Eoweyn_x schreef:
Esirene schreef:
Hoi bokkers!

Ik heb even een paar vragen over het houden van konijnen en ik denk dat ik hier wel goed terecht kan :3

Oke dus: ik heb al heel mn leven konijnen gehad, buiten. Maar het verlies van mijn laatste twee konijnen viel me heel zwaar vorig jaar, dus heb ik een tijdje geen konijnen gehad.
Nu ga ik binnenkort toch weer beginnen met een nieuw konijntje (waar ik zeker een maatje voor wil zoeken, maar daar ben ik nog niet).

Ik heb mijn konijnen altijd buiten gehouden. Maar zou graag deze keer ze binnen willen gaan houden. Ten eerste omdat ik denk dat ik dan een veel grotere sociale band met ze kan opbouwen, ten tweede omdat mijn vorige zijn overleden aan het virus myxomatose. Ook al waren ze wel geent. Het waren nog jonge konijnen en ik vond het echt vreselijk, zoiets zou ik het liefst niet nog een keer willen meemaken.

Ze zouden gewoon los in mijn kamer kunnen lopen nadat alles konijn veilig is (zoals stopcontacten, draden) etcetera en de verzorging komt helemaal goed. Maar hoe is de ervaring voor mensen die konijnen binnen houden? Wat voor hok hebben jullie? Stinkt het heel erg binnen? (Buiten vond ik het meevallen). Maken ze s'nachts veel lawaai? Is het eventueel een mogelijkheid om ze met minder weer binnen te houden, en met mooi weer (lente/zomer) in een buitenhok te doen?

Het is absoluut niet een must om ze binnen te houden, maar vanwege mijn redenen zou ik het dus een keer anders willen proberen. Ik zit nog wel heel erg te twijfelen, helemaal omdat ik ze buiten veel meer ruimte en vrijheid kan geven. Ze mogen dan gewoon loslopen in de tuin als ik thuis ben en s'nachts en als ik er niet ben hebben ze een ren.

Als je binnenkonijnen wil zou ik voor een volwassen koppel uit de opvang gaan, waarvan bekend is dat ze binnen kunnen en willen wonen. Niet ieder konijn is geschikt voor binnen, en met een jong konijn weet je dat niet. Dan zit je dus met een sloper of een konijn wat doodongelukkig is binnen.
Ik heb zo ook een binnenkoppel gehad; ze waren zindelijk, netjes, heerlijk!
Als je het schoon houdt en iedere dag de vieze plekjes weghaalt is dat prima en ruik je niets. Ik had hennepvezel en stro. Overigens had ik een simpele 1.20 kooi die altijd open stond, en ze hadden dag en nacht de eetkamer.

Aangezien konijnen 's nachts het meest actief zijn denk ik dat ze je wel wakker kunnen houden. Ik had ze niet op mijn kamer dus kan je daar niets over vertellen :)

Ik zou binnenkonijnen trouwens ook in laten enten. Ze lopen evenveel kans op myxo en vhs als buitenkonijnen. Het wordt immers niet alleen overgedragen door besmette dieren maar ook besmette kleding, of vliegen en muggen.

De Ferplast Grand Lodge krijgen ze niet kapot. Ik heb terrorslopers en de hokken zijn altijd heel gebleven.

Ik neem een jong konijn over van iemand die ik ken, die is sowieso geent. Maar heeft tot nu toe alleen buiten geleefd, dus ik denk dat het misschien toch het meest konijn vriendelijkst is om hem buiten te houden. Ik ga een leuk vriendinnetje voor hem zoeken bij een opvang.

Enten ga ik inderdaad sowieso doen! Bedankt voor de tip!

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:21

Esirene schreef:
Hoi bokkers!

ik heb mijn konijnen ook binnen e

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:28

Esirene schreef:
Hoi bokkers!

ik heb mijn 2 konijnen ook binnen :) ik maak elke dag de toiletjes schoon en het stinkt niet! ik heb veel meer tijd voor ze dan dat ze buiten zouden staan. want als het regent ga je ook niet bij je konijn zitten en 'm aaien haha :) en nu heb ik heel veel contact met ze. en lawaai heb ik ook geen last van, alleen hoor je ze soms drinken of als ze honger hebben dat ze met een speelbal lopen te gooien :') maar 's nachts hoor ik ze nooit! ik vind juist als ze binnen zijn dat ze meer bij het gezin horen en meer aandacht krijgen :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:51

vonneke schreef:
Sam is weer thuis. Vanacht even binnen omdat hij zich slecht warm kan houden ivm narcose.

[ [url=m/pCQNjn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij eet wat sla en witlof. Hopelijk ook snel wat meer. Hij was nog 200 gram afgevallen tussen donderdag en vandaag! Toch weer 3dd dwangvoeren.

Als hij zo ligt, is dat ok?
[ [url=m/xYT046.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aah fijn dat hij weer thuis is!

Inderdaad de tip om z'n maatje misschien erbij te zetten (Weet niet Hoelang je ze uit elkaar hebt gehad) maar meestal knappen ze dan ook sneller op!

Hopelijk waren het de tandjes en is hij snel weer de oude!

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:03

Eoweyn_x schreef:

Als tip misschien: neem de volgende keer het maatje mee naar de DA. Nu loop je kans dat je straks opnieuw moet gaan koppelen ;)

Gaat dat zo snel? Die van mij gaan altijd alleen, nog nooit problemen gehad met terugzetten.

Fijn dat hij weer thuis is Vonneke! Hopelijk knapt hij snel op.

Spency eet na 1,5 nog steeds geen brok. Appel/andijvie eet ze wel op. We hebben nu SS gehaald, maar na 2 brokjes laat ze dat ook staan. Haakjes is ze laatst op gecontroleerd.
Laatst bijgewerkt door spookyskippy op 08-03-16 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:03

Eoweyn_x schreef:

Kiezen geslepen.

Ze zitten al sinds donderdag apart en hij moet nog even apart.
Hoop dat het meevalt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:11

over de hokken, ferplast inderdaad ! Heb hem al heel poosje en is niet stuk te krijgen !

Afbeelding
Afbeelding

ook makkelijk schoon te maken en als t nodig is is elk onderdeel los te bestellen

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:29

Die ferplast hokken lijken me echt ideaal! Dat word wanneer ik genoeg gespaart heb ook zeker weten het volgende verblijf van mijn nijntjes!

Gelukkig doen ze weer eten. Hebben 3 dagen nauwelijks tot niet vergeten en nu eten ze weer vollebak..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:33

spookyskippy schreef:
Eoweyn_x schreef:

Gaat dat zo snel? Die van mij gaan altijd alleen, nog nooit problemen gehad met terugzetten.

Fijn dat hij weer thuis is Vonneke! Hopelijk knapt hij snel op.

Spency eet na 1,5 nog steeds geen brok. Appel/andijvie eet ze wel op. We hebben nu SS gehaald, maar na 2 brokjes laat ze dat ook staan. Haakjes is ze laatst op gecontroleerd.

Jep, tenminste, dat is mijn ervaring wel. Ik had Fiona een nacht apart gehad en ze wordt weer vreselijk opgejaagd. Ze ruiken ook anders dus het is een logische reactie eigenlijk..
Het hoeft niet altijd zo te zijn maar als je de mogelijkheid hebt, neem het maatje dan altijd mee. Dat voorkomt een hoop gedoe.

Ben je nog bij de dierenarts geweest met haar?

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:44

Oh, oke. Nu zijn mijn konijnen wel makkelijk.

Ja, verder was er niks bijzonders te zien. Vrijdag zei de assistente dat Spency maandag weer moest eten, maar 2 brokjes per keer is lang niet genoeg. Pijnstillers heeft ze nu 1 week gehad en de sulfatrim krijgt ze ook niet meer. Ze krijgt 6-8 keer per dag critical care bijgevoerd en een aantal keer per dag brok en groenvoer aangeboden, waarvan ze het groenvoer wel snel opeet. Voorlopig nog maar even blijven dwangvoeren.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:51

Sterkte en beterschap met je konijn!

Ik had een paar bladzijdes terug verteld dat ik wilde overstappen naar Hope Farms. Wat een slechte keuze. Konijn ging steeds minder eten. Wel veel hooi, maar amper brokken. Hebben uiteraard gemengd met SS. SS at ze eruit en hope farms niet. Toen de ss echt op en at ze dus geen brokken meer. Heb een zak ander voer gehaald en ze viel gelijk aan. Voel me nu zoooo schuldig ;(
Gelijk weer SS besteld en ik blijf dat nu gewoon voeren. Stomme zet geweest, maar goed. ..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:59

Hier zit en blijf ik ook op SS, vind 1 van de beste voeren en ze wachten er letterlijk op tot ik bakje gevuld heb. Heb ik bij geen enkel ander merk nog gehad bij me vorige konijnen. Dus hier blijf ik er ook op.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:10

Ik geef het gemengd, SS en HFST, en geen last van kieskeurigheid gelukkig :P

Beterschap met alle nijnen.
Fioon gaat gelukkig goed. Vrijdag gaan de hechtingen eruit, ze heeft verder geen last meer van haar pootje.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:12

Flip is ook eens een dag weggeweest (van half 8 tot half 6) maar daarna gewoon teruggezet en werd meteen helemaal schoongelikt door Ollie, denk dat ik gewoon makkelijke konijnen heb :)

Ik voer sinds kort cuni complete met welkoop biks gemengd, was een proef of ze het lekker vonden en alles gaat gewoon op dus blijf dit zo gemengd geven.

Vonneke, mag ik vragen waarom hij apart moest zitten?
Hopelijk is hij snel weer de oude!

Fijn dat het goed gaat eoweyn, wanneer kan ze weer terug in de groep?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:21

Omdat ik moet weten wat hij eet en hoe zijn keutels er uit zien.

Hij wil geen SS of hooi terwijl hij wel aanvalt op druiven, witlof en ander groen.
Ook gedroogd (hard) fruitmix eet hij als een dolle...

Hoe krijg ik hem weer een het hooi/SS?

Dat wordt wat dan als ik ze weer samen wil zetten...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:34

heb je hooi al eens samen met SS gekookt en dan af laten koelen en geven ? Puur om te zien of die het pakt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:35

En dan het hooi er uit halen? Een soort hooithee met 'gesmolten' brokjes er in?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:36

ja zoiets ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:37

Ik ben nu hooithee aan het maken. Meteen maar mengsel van maken of eerst hooithee?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:38

Ooh op die manier, dan snap ik het, was er benieuwd naar :)

Het zal wel meevallen met terugzetten, als je ze maar op neutraal terrein weer bij elkaar zet komt dat helemaal goed ;)

Geen idee hoe je hem weer aan het eten krijgt, toen Ollie niet at heb ik alles wat ik had in z'n hok gelegd (knabbelstokjes, appel, wortel, peterselie, brokjes, hooi etc) en op een gegeven moment begon hij langzaam wat te eten.
Ik denk dat hij zich nu nog slecht voelt van de narcose en de behandeling ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:40

Zou eventueel beide proberen, deel in een fles of bakje eventueel, en andere deel met de brokjes in een bakje