Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:37

NenaC schreef:
Hebben jullie ervaring met snot?
Ik heb dit tussen mijn kippen en al enkele keren koppelbehandeling gedaan met antibiotica, maar ik krijg het er niet uit. Iedere keer weer kippen ziek en dood, wordt er moedeloos van, heb een hele verzameling kuifhoenders en flink wat geld geïnvesteerd in goede dieren, plus natuurlijk de emotionele schade :( tis echt niet leuk om iedere keer een dood kipje te vinden.
Hebben jullie misschien nog behandel ideeën? Alle hokken zijn al gedesinfecteerd, heb de zieke apart zitten met extra warmte en eten/drinken.

Wat is koppelbehandeling? En wat voor AB is het? Wat zegt de DA er van?

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:50

Isabonny schreef:
Neeeejj |( , vanmorgen vond mijn man onze knuffelkip dood. Waarschijnlijk aangevallen door de marter.

En dat terwijl ik gisteren al ons kleinste oudste witte krieltje Kwek dood vond in de wei.

Toen we gisteravond thuis kwamen van het JIM zei ik nog tegen dochterlief: Sluit de kippen even op. Maar dat deed ze niet want ze had haar goede schoenen aan. Nou ik ook dus, dus ik zei nog, dan doe je maar even klompen aan. Niet meer op gelet of ze dat ok deed en.....nu is het |( .

Net het leukste kippie, die ons altijd achterna rende en zo op onze hand ging zitten en zich liet optillen......

Rotmarters -:(-

Hallo allemaal,

Ik lees hier vaak even mee :o en las bovenstaand bericht...
Helaas is dat momenteel overal een beetje problematisch, die marters.

Ik heb sinds 2 jaar een chicken guard. Dat is een luikje die 's ochtends automatisch open gaat en 's avonds weer dicht...
IDEAAL!!!! *\o/* *\o/* *\o/*
Je kan het afstellen op lichtsterkte. Als het donker wordt gaat luikje dicht, (dus dat is s winters stuk vroeger dan zomers) en 's ochtends luikje openen gaat ook op licht. Zodra het licht wordt gaat hok open.
Of je kan gewoon op tijd instellen.
Of zelfs een combi, bv 's avonds op lichtsterkte dicht en smorgens om 8 uur open, zodat als het zomers vroeg licht is dat je de haan wat minder hard hoort kraaien :+

Het kost wel wat, geloof rond de 120 euro, maar dan hoef je nooit meer te denken om het hok te openen en sluiten.
Wilde deze tip even geven, want het werkt echt super! En weet je zeker dat je kipjes veilig zitten! :j

Snot bij kippen is idd erg hardnekkig. Ik heb ooit kipjes gehad bij Red een Legkip en die hadden 1 speciaal soort antibiotica, dat hielp volgens hun als enige. Misschien kun je even een mailtje naar ze sturen welke antibiotica dat is?

Flowerbomb

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:52

Maar wat als je kipje te laat naar binnen wil en het hok al gesloten is? Dan moet hij de hele nacht buiten slapen, of niet?

Ik heb ornipar van koudijs gebruikt tegen snot. Bij sommige kippen werkte dit wel en bij sommige helaas niet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:04

Een koppelbehandeling is dat je het hele koppel in een keet behandeld. We hebben het eerst met tabletten geprobeerd maar dat deed helemaal niks.
Ze zijn behandeld met Baytrill, dit is een derde keus ab, er zijn geen andere of zwaardere ab's beschikbaar. Het probleem is dat er altijd bij kippen met zware antibiotica gewerkt is en daardoor de resistentie al groot is helaas :(
De 3 kipjes die ik apart heb zitten lijken iets blijer vandaag.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:32

Oohh op die manier.

Ik heb van de DA speciale 'snot' AB gekregen toen Lotje haar longzakontsteking had. Dat moest door het drinkwater. Een heel fel geel poedergoedje. Dat is AB die wel goed op de bacteriën werkt, maar de rest van het lijfje met rust laat. De DA was er goed over te spreken en het heeft ook echt heel goed geholpen.

Weet zo niet meer hoe het heet, maar zal ik straks thuis eens een foto maken van het potje? Ik heb nog over, en dat bewaar ik heeeeel goed!

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:19

Flowerbomb schreef:
Maar wat als je kipje te laat naar binnen wil en het hok al gesloten is? Dan moet hij de hele nacht buiten slapen, of niet?

Ik heb ornipar van koudijs gebruikt tegen snot. Bij sommige kippen werkte dit wel en bij sommige helaas niet.

Is bij mij nooit gebeurd dat een kipje te laat is. Als je weet dat ze bv om 17.00 uur op stok zitten en je sluit om 18.30 uur dan zit je altijd goed.
Ook lichtsterkte kun je op verschillende sterktes instellen, als je het dicht laat gaan als het behoorlijk schemerig is, dan zitten ze altijd al binnen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:34

Amaris schreef:
Oohh op die manier.

Ik heb van de DA speciale 'snot' AB gekregen toen Lotje haar longzakontsteking had. Dat moest door het drinkwater. Een heel fel geel poedergoedje. Dat is AB die wel goed op de bacteriën werkt, maar de rest van het lijfje met rust laat. De DA was er goed over te spreken en het heeft ook echt heel goed geholpen.

Weet zo niet meer hoe het heet, maar zal ik straks thuis eens een foto maken van het potje? Ik heb nog over, en dat bewaar ik heeeeel goed!

Graag! Dan kan ik dat de mijne ook eens vragen ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:04

NenaC schreef:
Amaris schreef:
Oohh op die manier.

Graag! Dan kan ik dat de mijne ook eens vragen ;)

Op het potje staat:
"DBT (snot) mix kippen."
2 gr per liter water.

Ik deed geloof ik 0,7 gr per 300 ml omdat het maar om zo'n klein kipje ging.

Er hoort wel een wachttijd bij, 28 dagen voor vlees en 7 dagen voor eieren maar dat zal niet uitmaken denk ik :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:07

met Google kan ik het helaas niet vinden, zal morgen mijn dierenarts eens vragen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:26

Zijn er nog mensen die naar oneto gaan?

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:08

Nee, ik ben te ziek, was heel graag gegaan. En jij?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:10

Zit erover te denken, maar ik weetniet precies hoe ik het mij voorstellen moet. En het is wel een uur rijden. Zijn er naast de dierenook wat aanverwante standhouders? En zijn er dieren te koop?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:00

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:10

Ik ben er toch maar heen geweest, erg leuk om al die dieren samen te zien. Helaas weinig faverolles en veel dieren waren ook al opgehaald (neem ik aan) want veel kooitjes waren leef.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 14:19

Hallo allemaal

Een van mijn kippen heeft wormen (de anderen ben ik bang nu dus ook )
ik wil haar graag ontwormen maar weet niet goed met welk middel.
Ik las over VErm X maar weet niet of dat meer preventief is of ook echt ontwormt.
Ik hoop dat iemand me een tip kan geven over een goed middel (liefst korrelvorm, ze scharrelen en drinken overal).
Anders ga ik haar vangen en apart zetten om te laten drinken, maar liever voer ik iets omdat ze dat volledig opeten.
Alvast dank, Hannah

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:21

flubenol is heel goed

Kun je op marktplaats vinden, en dan vooral zoeken op het aquarium-deel. Het wordt namelijk ook heel veel gebruikt om aquaria van planaria (soort worm) te ontdoen.

Die aquaria mensen kunnen het vaak per gram opsturen.

En je hebt dit:
http://www.koudijskleindiersport.nl/Web ... er%29.html

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 14:23

Amaris schreef:
flubenol is heel goed

Kun je op marktplaats vinden, en dan vooral zoeken op het aquarium-deel. Het wordt namelijk ook heel veel gebruikt om aquaria van planaria (soort worm) te ontdoen.

Die aquaria mensen kunnen het vaak per gram opsturen.

Dankjewel! Ik ga voor dat Koudijs, even hier bij de kippen/vogel speciaal zaak halen.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 14-12-15 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:27

ja is is tegen spoelwormen, haakwormen, zweepwormen en lintwormen - en het is het enige geregistreerde kippenwormmiddel voor bedrijfsmatig gehouden kippen, dus het zal wel goed zijn.

Als is de wormstop die ik later heb bijgevoegd in het bericht ook vrij breed.

Ik heb ooit een zakje van 1 gram laten opsturen via mp en heb het altijd in geval van nood liggen. De dosering is maar heel miniem: 0,6 gram per kilo voer

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:39

Ik heb altijd een of ander middel van Elanco, wel via de dierenarts. Werkt goed. Ontworm 2x per jaar ivm het aantal kippen en de beperkte grondoppervlak.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:52

Hebben jullie misschien ideeën om kippen bezig te houden als ze in de ren zitten?
Ik heb zo'n groenvoer-cilinder gekocht, maar groenvoer snappen ze nog steeds niet ^)
Meelwormen zijn ze gek op. Die strooi ik rond, maar hebben ze natuurlijk snel op. Wel zou ik er wat zand overheen kunnen doen zodat ze moeten scharrelen :D
Maar verder?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:43

Boomstammen? Planten? Gras?
Ik heb bij de mijne allemaal boomstronken erin liggen en ook struikjes, daar scharrelen ze tussen. Gaat ook vaak beestjes inzitten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:01

Gras lag erin, maar dat hebben ze al vakkundig verwijderd :Y)
Struikjes en boomstronken/boomschors is een goed idee!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:22

Ik hang weleens oud brood aan stro touwtjes op en dan zie je ze heel enthousiast heen en weer springen. Zon pindakaas potje vol met zaadjes zorgt ook voor afleiding.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 21:16

NenaC schreef:
Ik heb altijd een of ander middel van Elanco, wel via de dierenarts. Werkt goed. Ontworm 2x per jaar ivm het aantal kippen en de beperkte grondoppervlak.

Dankjewel ik heb een middel bij een hele grote vogelhandel gehaald. En ze gevangen en in t hok gestopt met een bakje water + ontwormmiddel. Ze waren het er niet mee eens ;)
Maar over twee daagjes mogen ze weer vrij, hopelijk ook snel wormvrij en over 10 dagen nog een keer voor de larven + multivit voor de darmpjes.
Doen jullie gewoon t hok ook met dat spul?
Of met wat anders?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:18

Ik wil eigenlijk ook zo'n heule grote boomstronk voor in de ren, maar heb momenteel geen auto, en weet ook niet zo goed waar vandaan te halen. In het bos moet je maar net heel veel geluk hebben...

Ze hebben wel kienhout voor aquaria, hebben ze niet zoiets voor in de tuin...

EDIT: Freya, waarom eigenlijk opgesloten, die kippen?