Ik heb er 26 lopen de helft is in de rui en nu al 2 dagen geen eitjes meer en af en toe 1 nog hier en daar. Heb verschillende rassen en veel 'oudjes' ach het is zoals het is, die drol op de foto is inderdaad gewoon een 'drol' en gelukkig heb jij wel een eitje
Kidde
Geplaatst: 01-11-23 15:30
Hier krijgen ze onbeperkt legkorrel. In de middag geef ik ze nog een wat graan en/of meelwormen. Verder hebben ze natuurlijk ook onbeperkt grit en maagkiezel.
Hier is één al door de rui heen en deze is al weer eieren gaan leggen. Verder is een nu in de rui en gestopt en de anderen leggen nog steeds eieren en lijken ook nog niet echt in de rui te zijn.
Hier nog eentje die bijna elke dag legt, eentje die flink in de rui is en dus niet meer legt en eentje die al weken niet meer legt. Ik vind het wel jammer want moet nu weer eitjes halen in de winkel.
lies
Geplaatst: 01-11-23 21:25
Hier is alles gestopt met leggen, zelfs de fanatieke ex legkippen (die ook al wat ouder zijn) leggen nu even niet. Jammer, vorige winters hebben ze gewoon doorgelegd. Maar ik gun ze wel even rust. Je zal maar elke dag zo'n ding uit moeten poepen
Gem
Geplaatst: 01-11-23 22:13
Komend voorjaar wil ik weer met kipsels gaan beginnen. Of eigenlijk met broedeieren in een broedmachine. Anderhalve maand geleden was ik begonnen met een eerste poging tot uitbroeden in de machine (zag dat ik daar eerder al over gepost had), maar helaas is er niets (meer) uitgekomen. Hopelijk gaat het in het voorjaar beter!
Hihi gewoon een drol(letje). Kan zijn van de ochtend. In de nacht sparen ze ook vaker op en dan zijn ze echt enorm
Hier legt er op het moment echt helemaal niks Ik zit te denken om volgend jaar een echt legkippen ras erbij te nemen met witte eieren voor de winter, want zo schiet het niet op. In de zomer weinig eieren omdat ik ze of uit broed of verkoop als broed ei en nu ook geen eieren. Rui stop geen probleem, maar ze mogen dadelijk toch wel weer gaan leggen hihi Hoeft niet veel maar soms een ei is toch wel leuk Ik heb Barnevelders gekozen ook vanwege hun winter leg eigenschappen. Vorige week zijn de 1e 3 hanen op wintersport gegaan de Araucana's waren aan de beurt. Toch nog een aardige 1kg schoon aan de haak dus dat was nog een mooie meevaller. Over een kleine 3 weken gaan er ik dacht 4 Barnies ook op wintersport en een kleine week of 4 daarna de laatste 3 en dan ben ik er dacht ik wel doorheen. Vind het soms wel echt balen. bij de araucana's was er echt een hele mooie bij, maar kreeg hem niet verkocht dus dan helaas pindakaas. Heb nu ook nog 1 araucana haan zitten die toch eigenlijk misschien ook nog weg moet. Enorm knap dier dus hoop dat ik voor hem nog een nieuwe tuin kan vinden. En dan bij de laatste 3 haantjes, daarvan zijn er 2 olijfleggers, 1 is echt een copie van moeders en zoo leuk. Dat word ook nog een lastige.
Van
Geplaatst: 02-11-23 10:06
Hier 1 eitje per dag nu uit 20 hennen De meeste zijn in de rui maar ik ben bang dat ze na de rui ook pas weer in het voorjaar gaan leggen. Oh en ik heb een aantal leghorns maar die vertikken het ook hoor
Heb op marktplaats een blokhut gescoort voor een prikkie en ben hier nu een kippenhok van aan het maken. Was wel nodig het oude binnenhok is echt te krap voor 30 kippen en begin uiteen te vallen
Als stille meelezer voorheen kom ik nu ook meekletsen! Sinds ruim een maand 14 cochin lopen, deels ook kruisingen hoor, uit NL meegenomen. Zijn direct gaan leggen, maar zitten 4 haantjes bij dus daarvan gaan er binnenkort 3 de pan in. En inmiddels 6 amrock eitjes in de broedmachine liggen, die zijn inmiddels aangepikt deels dus ik hoop vandaag daar wat kuikens eruit zien kruipen. Ook heeft 1 van mijn hennen besloten om te gaan broeden inmiddels, dus ben benieuwd wat daar van komt over week of 3.
Mijn 8 jarige Brahma hen legt zelfs nog af en toe een ei maar nu dus niets, de kippen die in de winter wel eens leggen zijn nu in de rui dus goede hoop over 3 weken weer wat te hebben.
Ik wil graag nog wat volwassen Cream Legbar hennen dus daar ga ik eens naar kijken van het voorjaar, ik moet ze direct bij de rest kunnen zetten. Kan wel aan heel jong spul komen, maar dat wordt vermoord door de rest al is het een fijne relaxte toom waarbij inscharen best makkelijk gaat.
Ah, daarom leggen mijn grote hennen nu niet, ze zijn in de rui! Ik ben een slechte kippenmoeder, ik wist dat niet Hopelijk hier ook snel weer eitjes!
Mer, dat is wel heel uitzonderlijk toch, dat ze op 8 jarige leeftijd nog legt!
Mer1980
Geplaatst: 03-11-23 21:51
Heel af en toe nog maar hoor maar ze legt nog wel. Heb ook een 5 jarige legkip maar die staat al een jaar droog. Komt niets meer uit. Gelukkig maar want die leggen zich bijna altijd dood met allerlei problemen aan het leg apparaat. Maar die doet het super.
Horsii, leuke haan Altijd een leuk moment als ze voor de hennen beginnen te zorgen in plaats van voor zichzelf
Hier gingen dit jaar de kuikens vroeg bij de kippen. Groep 1 ging met 7 weken bij de rest en groep 2 en 3 met 5 weken. Die zaten compleet in de veren en kwa temperatuur in de zomer was het warm genoeg dat ze ook de avonden voor ze los gingen niet meer onder de plaat gingen slapen. In het hok dan een hoekje met wat extra bedekking en dat ging super. Nu moet ik wel zeggen dat mijn volwassen kippen erge fijne dieren zijn. Vorig jaar had ik een hen waarbij ik zelfs met 16 weken de kuikens amper nog los kon laten en deze kuikens konden pas bij de grote kippen slapen toen zij weg was omdat zij gewoon enkel voor vermoorden ging. Ik ben aan het proberen voor 3 hanen nog een mooi thuis te vinden. 1 is een van de 3 barnie broertjes die weg "moet" voor het voorjaar, 1 is een van de 2 Araucana haantjes want ik heb niet genoeg hennen om 2 hanen te houden daarvan. en de laatste is of eigenlijk zijn mijn 2 jonge olijf legger haantjes. 1 is echt 2 druppels water met zijn moeder en de ander is ook gewoon echt heel gaaf aan het worden. Maar jah, ik doe ze niet voor een prikkie weg, de Araucana is prachtig, de barnie is ook erg mooi en de 2 olijfleggers zijn gewoon echt super dieren met een moeder met een geweldige ei productie. Als ze geen thuis vinden gaan ze de vriezer in, zou het jammer vinden maar ik doe ze niet voor een paar euro weg want dan bedonder ik mijzelf
Hier gisteren een eitje op de grond, hopelijk een van de jonge hennen die net de voor winter besluit te gaan leggen
Ik ben idd blij met twee leghorns, die houden continuïteit in de eieren, de rest is behoorlijk verminderd.
Wij hebben nu een jaar kippen, heel veel zelf uitgebroed, maar echt een mega verlies! Roofdieren, doodpikken, kuikens die niet opgroeien. Is jullie ervaring ook dat er best veel dood gaan?
Marcella
Geplaatst: 11-11-23 10:00
Ja had een Marans zilverhals hen en 1 cream legbar hen en die lag ineens dood in het hok.
En laatst ook in de jongste hanen groep paar dood.
En in het begin hoop kuikens die ineens weg waren. Zeer waarschijnlijk rat of wat anders op visite geweest.
Hen gehad die kuikens dood pikte.
Mooie niet verwante cream legbar haan die ineens dood lag met blauwe kam.
Hier ook al de nodige verloren. Koppel wat besloot op de weg te gaan spelen (125m van hun hok), plat. Kip die zichzelf ophing in de bramenstruiken. 2 die ik s nachts niet in het hok kreeg. Marter kon ze zo uit de struik plukken. En ook nog 2x een die slecht uit de rui kwamen, bleven kwakkelen en een paar maanden later dood waren. Het zijn best gevoelige beesten.
En nu al een paar weken geen eieren meer. Barnevelders zijn hartstikke mooi, maar vind het geen betrouwbaar legras.
Van
Geplaatst: 11-11-23 12:35
Mijn leghorns legden het eerste jaar ook door in de winter maar nu niet meer hoor
Ik ben blij als de helft van de kuikens het tot volwassenheid haalt en dan verlies je soms alsnog een hen bij een eerste ei. Maar degene die het wel halen zijn vaak wel sterke dieren, ik verlies niet vaak een volwassen kip.